11.8.2020 Ajoneuvot Puolen vuoden koeajo: MBUX aloitti Mercedeksen vallankumouksen, joka jatkuu pian Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä A-sarjassa esitelty MBUX-tietoviihdejärjestelmä oli Mercedekselle iso askel auton digitaalisten toimintojen käyttöliittymissä. Pian saapuva S-sarja jatkaa malliston juniorin kehitystyötä. 2018 esitelty W177-polven Mercedes-Benz A-sarja toi tullessaan aikuisemman olemuksen johtotähden pienimpään malliin. Sisällä matkustamossa tunnelma puolestaan muuttui ilmavammaksi ja nuorekkaammaksi. A-sarja jätti jäähyväiset nappiarmeijalle ja Comand-tietoviihdejärjestelmälle, joka muistetaan etuistuinten välissä sijainneesta rullasta ja vanhahtavasta valikkorakenteestaan. Uusi Mercedes-Benz User eXperience -järjestelmä, MBUX, on ollut kahden vuoden ajan eräänlainen vedenjakaja mallistossa. Vaikka kahden näytön ratkaisuja oltiin nähty jo aiemmin Mercedeksen mallistossa, muutti MBUX saapuessaan tapaa, jolla auton kanssa vuorovaikutetaan. Uuteen avainasemaan otettiin kosketus, tapahtuu se sitten ohjauspyörän hipaisualueiden, keskitunnelin kosketuslevyn tai kosketusnäytön avulla. Lopputulos on aina sama. MBUX:n taustalta löytyy näytönohjaimista tunnetun Nvidian toimittamaa teknologiaa, joten ei ihme, että myös animaatiot ja karttanäkymät luonnistuvat näyttävästi. DDR4-keskusmuistia on 8 gigatavua. Prosessointiteho näkyy myös lisätyn todellisuuden (AR) -navigointitoiminnossa, jossa A-sarja näyttää kameranäkymässä leijuvan nuolen oikean risteyksen kohdalla. Mittaristonäkymät ovat kohtuullisen hyvin muokattavia, joten tiedon määrää ja esitystapaa voi muutella vaikkapa lomatunnelmia varten. Uuden ajan järjestelmänä MBUX on suunniteltu toimimaan netissä. Parhaimmat osoitukset järjestelmän verkkokyvyistä ovatkin hiljattain uudistunut Mercedes Me -älypuhelinsovellus sekä "Hey Mercedes" -hihkaisuun vastaava ääniohjaus. Ääniohjauksen kunniaksi on sen kyky ymmärtää jopa hiukan rallinuotilla lausuttua englantia, mutta käytännössä toiminnolle on vaikea keksiä käyttökohteita, mikäli auto ei ole varustettu nettiyhteydellä. Vaikeuksia tuottavat myös suomalaiset kadunnimet ja nimet. Järjestelmä kykenee erottamaan myös kummalta etuistuimelta sitä puhutellaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Seuraavaa askel näkyvissä Täysin virheetön ei MBUX:kään ole ensimmäisessä muodossaan. Ilmeisesti kukaan Mercedeksellä ei ole koskaan valinnut väärää musiikkikappaletta, sillä seuraavan biisin vaihtamiselle löytyy painike vain muutamasta valikkonäkymästä. Muutamat pikapainikkeet näyttäisivät olevan eräs uudessa S-sarjassa esitellyistä uudistuksista. Myös kolmen kosketustavan järjestelmä lienee havaittu sekin hiukan hankalaksi. Kosketuslevy on usein näppärä ja levy antaa haptisen värinäpalautteen, mutta jos valikoissa poukkoileminen ei heti suju, on vaistomainen reaktio siirtyä kosketusnäytön käyttöön. Nyt uusi S-sarja vaihtaa kojelaudan keskellä olevan pienen vaakasuuntaisen kosketusnäytön suureen pystysuuntaiseen näyttöön. Samalla nykyisen MBUX-version kosketuslevyssä hyödylliseksi havaittu haptinen palaute on siirtynyt suoraan kosketusnäyttöön hiukan Audin järjestelmän tavoin. Varsinainen kosketuslevy on puolestaan poistunut helpommin saavutettavan kosketusnäytön takia. S-sarjalle sopivasti päivitetty MBUX toimii myös takaistuinten tietoviihteen palvelussa ja Mercedes-ääniavustin toimii myös takapenkiltä huudeltuna. Mittaristossa uusi S-sarja panostaa nyt kolmiulotteisuuteen, joka on toteutettu kuljettajan silmiä seuraamalla. Samalla lisätyn todellisuuden toiminnot on tuotu osaksi tuulilasin heijastusnäyttöä, joten navigointinuolet leijuvat jatkossa suoraan kuljettajan näkökentässä. Jäämme odottamaan, miten A-sarjassa aloitettu kehitys jatkuu. Teksti: Aake Kinnunen Kuvat: Lauri Ahtiainen, Aake Kinnunen, Mercedes-Benz Lue lisää Kaikki artikkelit 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt