25.5.2020

Saksalaisoikeus: Volkswagen joutuu ostamaan dieselhuijausauton takaisin

Volkswagen joutuu ostamaan dieselhuijausauton takaisin

Saksan korkein oikeus on todennut, että Volkswagen joutuu lunastamaan takaisin saksalaisautoilijan auton lähes alkuperäiseen ostohintaan. Ennakkotapaus merkitsee, että VW saattaa joutua tarjoamaan takaisinostoa noin 60 000 avoinna olevassas oikeustapauksessa.

Saksan liittovaltion tuomari on päättänyt korkeimman oikeuden ennakkotapauksessa, että kuluttajalla on oikeus palauttaa autonsa Volkswagenille yhtiön päästöhuijausdieseleitä koskevassa tapauksessa. Tuolloin VW joutuu maksamaan takaisin auton hankintahinnan, joskin siitä vähennetään arvonalenema ja käyttämisestä aiheutuvat kulut.

Esimerkkitapauksessa saksalaismiehen 2014 hankkima VW Sharan lunastetaan takaisin 25 600 eurolla. Auton ostohinta käytettynä oli 31 500 euroa, merkiten noin 6 000 euron arvonalenemaa ostohintaan nähden. Tapaus päätyi korkeimpaan oikeuteen, sillä saksalaismiehen mukaan hänelle olisi pitänyt korvata auton ostohinta kokonaan. Myös Volkswagen valitti alemman oikeusasteen päätöksestä.

Vaikka Volkswagen on päässyt sovintoon saksalaisautoilijoiden enemmistön kanssa niin sanotun dieselgaten korvauksista, on maassa vielä käsittelemättä noin 60 000 tapausta, joille tänään tullut päätös toimii ennakkotapauksena. Lisäksi sillä on Euroopassa avoinna vielä 100 000 korvaustapausta, joista 90 000 Britanniassa. Saksassa on avoinna myös 200 000 autoilijan ryhmäkanne.

Euroopassa viranomaiset ovat suosineet strategiaa, jossa VW-ryhmä korjaa ja päivittää dieselautot, joita huijausskandaali koskee.

Volkswagen joutui tarjoamaan takaisinlunastusta vaihtoehtona Yhdysvalloissa, jossa yli 350 000 autoa palautettiin takaisin valmistajalle. Osa autoista on tuhottu, mutta monet on korjattu Yhdysvaltain ympäristöviraston hyväksymällä tavalla ja myyty jälleen asiakkaille kattavien jatkotakuiden kera. Myyjien mukaan kunnostetut dieselit ovat myyneet itsensä tuotteet tunteville asiakkaille jo ennen kuin edes saapuvat autokauppaan.

Tähän mennessä syyskuussa 2015 alkanut dieseleiden päästöhuijausskandaali on maksanut Volkswagenille yli 30 miljardia euroa. Lisäksi dieselgate on tuonut nipun syytteitä muun muassa Audi-johtaja Rupert Stadlerille, VW-ryhmän silloiselle toimitusjohtajalle Martin Winterkornille ja joukolle VW:n Yhdysvaltain henkilöstöä.

Viime viikolla Volkswagen sovitteli nykyistä pääjohtajaa Herbert Diessiä ja hallituksen jäsen Hans Dieter Pötschiä vastaan nostetut syytteet yhdeksän miljoonan euron korvaussummalla. Syyte koski markkinamanipulaatiota ja sijoittajille tärkeän tiedon pimittämistä.

Lähteet: Automotive News, Reuters Kuva: Shutterstock

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat