29.10.2014 Ajoneuvot Koeajo: Škoda Fabia Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hyvää: Kattavasti teknologiavarusteita. Huonoa: Jousituksen pintakovuus. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Škoda Fabia teknologian aallonharjalla Mobiililaitteiden ja automobiilin yhteistyö helpottaa Fabia-kuljettajan elämää. Uudessa Škodassa älypuhelimen näyttö voidaan peilata keskikonsolin kosketusnäyttöön. Aiemmin vain suuremmissa autoluokissa koettu järjestelmä tarjoaa pikkuautoluokassa merkittävämmän edun, sillä kalliiden navigaatiojärjestelmien sijaan voidaan hyödyntää kuljettajan omaa älypuhelinta suunnistukseen. MirrorLink-teknologia sallii Škodan hyväksymien sovellusten käyttämisen ajon aikana. Näissä sovelluksissa älypuhelimen ja auton näytöille piirtyy täsmälleen sama kuva. Jo nyt ohjelmistovalikoima käsittää esimerkiksi navigoinnin, pysäköintiruutujen etsinnän ja säätietojen katsomisen. Android ensin Toistaiseksi järjestelmä toimii vain Android-käyttöjärjestelmällä. Windows-tuki saattaa olla tulossa. Applella on oma CarPlay-standardinsa, joka Škoda aikoo tukea lähitulevaisuudessa. Älypuhelinpeilaus kuuluu Škoda Fabian parhaaseen Style-varustetasoon. Sitä odotetaan Fabian suosituimmaksi versioksi 90-hevosvoimaisen bensiiniturbon vauhdittamana. Samasta moottorista tarjotaan myös 110-hevosvoimaista versiota. Hinnat alkavat 75-hevosvoimaisesta vapaasti hengittävästä yhden litran moottorista. Tarjolla on myös 75, 90 ja 105 hevosvoiman versiot 1,2-litraisesta TDI:stä. Teknologiavarustelu on arvokkaimmassa varustetasossa autoluokka huomioiden kattava: automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä, bluetooth, vakionopeudensäädin sekä avaimeton kulku ja käynnistys. Lisärahalla saa esimerkiksi suuren lasikaton. Laatua ja pintakovuutta Monien muiden uutuuspikkuautojen tyyliin Fabian sisätilojen laatuvaikutelma on korkea. Auton hintaluokka käy selväksi vasta tutkimalla materiaaleja paikoista, joihin normaaliajossa ei kiinnitä huomiota. Hintaluokka selviää myös jousitusmukavuudesta. Suuret töyssyt Fabia nielee pehmeästi, mutta pienet epätasaisuudet välittyvät matkustamoon turhana pintakovuutena. Valitettavasti melutasoa, tuota monen pikkuauton kompastuskiveä, ei Portugalin tiestöllä voinut arvioida. Škoda Fabian ajettavuudessa on paljon tuttua muista Volkswagen-konsernin tuotteista. Monet järjestelmistä perustuvat konsernin poikittaismoottorisissa autoissa käyttämään MQB-perusratkaisuun. Ajettavuudeltaan auto on vaivaton ensimetreiltä alkaen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Muotoihin lisäsärmää Sukupolvenvaihdoksessa Fabia on lyhentynyt ja madaltunut, mutta samalla hieman leventynyt. Muotoiluun on tullut lisää särmää. Fabian ulkonäköä voi pitää konservatiivisen onnistuneena. Pirteällä värillä ja valkoisella tai mustalla katolla autoon saa ripauksen persoonallisuutta. Fabia saapuu Suomeen alkuvuodesta viisiovisen pystyperän voimin. Mallisto laajenee maaliskuussa farmarikorilla, jonka myyntiosuudeksi arvioidaan peräti puolet. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Skoda Fabia 1.2 TSI Style Ajoneuvovero 91 €/ v Moottori 1 197 cm³, 4 sylinteriä, turboahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 66 kW (90 hv), 4400–5400 r/min Vääntö 160 Nm (1400–3500 r/min) Vääntö 160 Nm (1400–3500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,9 s Huippunopeus 182 km/h Kulutus l/ 100 km 6,0 (kaup.) / 4,0 (maant.) / NEDC-kulutus 4,7 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 107 g/km Mitat pituus 3992 mm, leveys 1732 mm, korkeus 1467 mm, akseliväli 2470 mm Tavaratila: 330 l Omamassa: 1109 kg Matkanjatkamispalvelu huollosta huoltoon Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku