29.10.2014 Ajoneuvot Koeajo: Škoda Fabia Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hyvää: Kattavasti teknologiavarusteita. Huonoa: Jousituksen pintakovuus. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyŠkoda Fabia teknologian aallonharjallaMobiililaitteiden ja automobiilin yhteistyö helpottaa Fabia-kuljettajan elämää. Uudessa Škodassa älypuhelimen näyttö voidaan peilata keskikonsolin kosketusnäyttöön.Aiemmin vain suuremmissa autoluokissa koettu järjestelmä tarjoaa pikkuautoluokassa merkittävämmän edun, sillä kalliiden navigaatiojärjestelmien sijaan voidaan hyödyntää kuljettajan omaa älypuhelinta suunnistukseen.MirrorLink-teknologia sallii Škodan hyväksymien sovellusten käyttämisen ajon aikana. Näissä sovelluksissa älypuhelimen ja auton näytöille piirtyy täsmälleen sama kuva. Jo nyt ohjelmistovalikoima käsittää esimerkiksi navigoinnin, pysäköintiruutujen etsinnän ja säätietojen katsomisen.Android ensinToistaiseksi järjestelmä toimii vain Android-käyttöjärjestelmällä. Windows-tuki saattaa olla tulossa. Applella on oma CarPlay-standardinsa, joka Škoda aikoo tukea lähitulevaisuudessa.Älypuhelinpeilaus kuuluu Škoda Fabian parhaaseen Style-varustetasoon. Sitä odotetaan Fabian suosituimmaksi versioksi 90-hevosvoimaisen bensiiniturbon vauhdittamana. Samasta moottorista tarjotaan myös 110-hevosvoimaista versiota.Hinnat alkavat 75-hevosvoimaisesta vapaasti hengittävästä yhden litran moottorista. Tarjolla on myös 75, 90 ja 105 hevosvoiman versiot 1,2-litraisesta TDI:stä.Teknologiavarustelu on arvokkaimmassa varustetasossa autoluokka huomioiden kattava: automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä, bluetooth, vakionopeudensäädin sekä avaimeton kulku ja käynnistys. Lisärahalla saa esimerkiksi suuren lasikaton.Laatua ja pintakovuuttaMonien muiden uutuuspikkuautojen tyyliin Fabian sisätilojen laatuvaikutelma on korkea. Auton hintaluokka käy selväksi vasta tutkimalla materiaaleja paikoista, joihin normaaliajossa ei kiinnitä huomiota.Hintaluokka selviää myös jousitusmukavuudesta. Suuret töyssyt Fabia nielee pehmeästi, mutta pienet epätasaisuudet välittyvät matkustamoon turhana pintakovuutena. Valitettavasti melutasoa, tuota monen pikkuauton kompastuskiveä, ei Portugalin tiestöllä voinut arvioida.Škoda Fabian ajettavuudessa on paljon tuttua muista Volkswagen-konsernin tuotteista. Monet järjestelmistä perustuvat konsernin poikittaismoottorisissa autoissa käyttämään MQB-perusratkaisuun. Ajettavuudeltaan auto on vaivaton ensimetreiltä alkaen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMuotoihin lisäsärmääSukupolvenvaihdoksessa Fabia on lyhentynyt ja madaltunut, mutta samalla hieman leventynyt. Muotoiluun on tullut lisää särmää. Fabian ulkonäköä voi pitää konservatiivisen onnistuneena. Pirteällä värillä ja valkoisella tai mustalla katolla autoon saa ripauksen persoonallisuutta.Fabia saapuu Suomeen alkuvuodesta viisiovisen pystyperän voimin. Mallisto laajenee maaliskuussa farmarikorilla, jonka myyntiosuudeksi arvioidaan peräti puolet.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Skoda Fabia 1.2 TSI Style Ajoneuvovero 91 €/ v Moottori 1 197 cm³, 4 sylinteriä, turboahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 66 kW (90 hv), 4400–5400 r/min Vääntö 160 Nm (1400–3500 r/min) Vääntö 160 Nm (1400–3500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,9 s Huippunopeus 182 km/h Kulutus l/ 100 km 6,0 (kaup.) / 4,0 (maant.) / NEDC-kulutus 4,7 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 107 g/km Mitat pituus 3992 mm, leveys 1732 mm, korkeus 1467 mm, akseliväli 2470 mm Tavaratila: 330 l Omamassa: 1109 kg Matkanjatkamispalvelu huollosta huoltoon Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 21.5.2025 Koeajo Koeajo: Dongfeng Nammi Box – nyt ei jää ikävä 21.5.2025 Ajoneuvot Nissan Micran kuudes sukupolvi astui esiin täyssähköisenä – Vuoden Auto jo syntyessään? 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 18.5.2025 Koeajo Maistiainen: Ford Puma Gen-e – sähköä puuman geeneihin 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 17.5.2025 Moottoripyörät Koeajo: Kawasaki Z900 – teknisempi lähestyminen klassikkoon 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Koeajo Maistiainen: kiinalaissähköauto Voyah Couragen varustukseen kuuluu maailman paras aurinkolippa ja hätävasara 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 23.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: huima 6 762 matkustajan alus 24.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moton ensihuollossa kävi hupsis – pyörä pajalla koko päivän 24.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: "Mummo Ankan" Detroit Electric 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen "kunnon nimet" 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää