6.7.2021 Ajoneuvot Tältä näyttää tulevaisuuden sähkö-Volvo: Volvo Concept Recharge Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Täyssähköinen voimalinja mahdollistaa muotoilullisesti uusia ja raikkaita ajatuksia. Volvo Concept Recharge on yhtiön näkemys tulevasta suunnasta. Volvon silmissä sähköistäminen tarjoaa täysin uudet lähtökohdat autojen muotoilulle, sillä voimalinjan paketoinnin vaatimukset muuttuvat isosti. Jaguar I-Pace on erinomainen esimerkki automuotoilun uusista tuulista. Nyt Volvo Concept Recharge esittelee seuraavan sukupolven täyssähköisiä Volvoja. Konsepti avaa ajatuksia tulevasta. Se alleviivaa, että sähköistäminen tarkoittaa paljon muutakin kuin uutta voimalinjaa sähkömoottoreineen. Esimerkiksi akkujen asentaminen välipohjan alle poikkeaa perinteisestä polttoainetankin sijoittelusta. Useissa sähköautoissa on lisäksi tavaratila myös auton etuosassa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Volvo Concept Recharge Skandinaavisen muotoilukielen perinteille uskollinen Volvo Concept Recharge noudattaa valmistajan mukaan filosofiaa ”vähemmän mutta paremmin”. Poistamalla polttomoottorin suunnittelijat ovat voineet muuttaa auton mittasuhteita ja kasvattaa sisätiloja. Lopputuloksena on syntynyt auto, jonka luvataan tarjoavan parempia ratkaisuja ja tukevan kestävän kehityksen mukaista perhe-elämää. Volvon ensimmäisen sukupolven sähköautoilla on sama pohjarakenne kuin polttomoottoria käyttävillä autoilla, mikä vaatii tasapainoilua mittasuhteiden ja tilan väillä, jotta sekä akusto että polttomoottori sopivat autoon. Volvo siis myöntää itsekin ratkaisun olevan melkoinen kompromissi. Volvon seuraavan sukupolven täyssähköauton tasainen pohjarakenne esitellään ensimmäisenä Concept Rechargessa. Ensimmäinen tuota käyttävä malli tulee olemaan yhtiön uudelle sähköiselle teknologia-alustalle suunniteltu SUV-malli. Poistamalla moottorin ja korvaamalla sen tasaisen pohjarakenteen alle asennettavalla akustolla suunnittelijat ovat voineet pidentää akseliväliä ja suurentaa auton pyöräkokoa. Ylitykset ovat lyhyemmät, ja sisätilaa lupaillaan aiempaa enemmän. Konseptiautossa on esimerkiksi suuri säilytystila etuistuinten välissä. Concept Recharge -konseptimallissa on annettu suunnittelijoille mahdollisuus sijoitella istuimia uudelleen, piirtää uutta kattoprofiilia ja laskea auton konepeltiä. Silti korkea istuma-asento on haluttu säilyttää, josta Volvo XC40:n, XC60:n ja XC90:n kuljettajat kuulemma pitävät. Tämä lähestymistapa tarjoaa aerodynaamisia etuja tavalliseen SUV-malliin verrattuna, mikä puolestaan pidentää toimintamatkaa – toisaalta tätä voisi verrata perinteisemään henkilöautoon, jolloin se näyttäisi huonommalta. Uusi muotokieli Uusi konseptiauto esittelee luonnollisesti Volvon tulevaa muotokieltä. Se jatkaa teemaa ”vähemmän mutta paremmin”, jossa kaikki tarpeeton on pyritty poistamaan autosta. Perinteinen keulamaski on korvattu kilpimäisellä rakenteella, jonka viereltä löytyy uusi tulkinta Volvon Thorin vasara -ajovaloista. – Concept Recharge esittelee Volvon täyssähköistä tulevaisuutta ja uudentyyppistä autoa. Sillä on uudet nykyaikaiset mittasuhteet, jotka kulkevat käsi kädessä mukautumiskyvyn kanssa ja näyttävät, mitä huipputeknologia voi saada aikaan muotoilussa, sanoo Volvon muotoilujohtaja Robin Page. Volvon uusi muotokieli näkyy myös Concept Recharge -auton sisätiloissa. Tasainen pohjarakenne lupaa enemmän tilaa ja paremman istuma-asennon kaikille autossa oleville. Suuri 15-tuumainen kosketusnäyttö on väylä uuden tietoviihdejärjestelmän käskyttämiseen. Se pyrkii yhdistämään skandinaavisen muotoilun puhtaita linjoja helppoon käytettävyyteen. Jollekin saattaa tulla mieleen myös Tesla. – Loimme Concept Rechargen sisätiloihin skandinaavisen olohuoneen tunnelmaa. Sisustus integroituu uusimpaan käyttäjäkokemusteknologiaan kauniilla ja kestävillä luonnonmateriaaleilla. Jokainen sisustuksen osa on pieni taideteos ja voisi olla esillä yksittäisenä elementtinä huoneessa. Käytämme uusimpia teknologioita, mutta ne eivät ole meille itseisarvo. Keskitymme aina hyötyihin, joita teknologia voi tarjota, toteaa Page. Concept Recharge heijastelee myös Volvon turvallisuustavoitteita tuleville vuosille. Teknologiayritys Luminarin valmistama LiDAR-anturi, eli optisen tutkaan tapaan toimiva valoanturi, on olennainen osa Volvon turvalliseen autonomiseen ajoteknologiaan tähtääviä suunnitelmia. – Jatkamme Concept Recharge -autolla Volvon muotoilun DNA:n perinteitä nykyaikaisella ja raikkaalla tavalla kulkiessamme kohti täyssähköistä tulevaisuutta. Auto edustaa kaikkea, mitä uskomme asiakkaiden odottavan täyssähköiseltä Volvolta. Olemme innoissamme voidessamme siirtää tämän filosofian uuden sukupolven autoihin, sanoo Page. Kuvat ja lähde: Volvo Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku