8.9.2018 Ajoneuvot Testi: Lasol Itikkaliuote – ötököistä eroon Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Lasol Itikkaliuote lupaa liuottaa hyönteiset pois maalipinnalta ja lasista. Parasta on kuitenkin valmistajan vihjaus vahaturvallisuudesta. Syksyllä auton tuulilasista, peileistä ja keulasta saattaa vielä löytyä osa kesän itikanraadoista. Pahimmassa tapauksessa keulaan on kerätty koko kesän ötökkäkomppania. Lasol Itikkaliuote lupaa auttaa. Kesän jäljiltä keulaan paistuneet hyönteisenraadot ovat harmittava ongelma, joka vaatii oikeat otteet. Tärkeintä toki olisi maalipinnan suojaaminen ennen hyttysenraatojen keräämistä, mutta se ohje lienee tässä kohti jo myöhäistä antaa. Moottorin autonhoitojuttusarjassa on käsitelty ötökänraatojen puhdistaminen, joten itse asia kannattaa lukea sieltä. Siinä yhteydessä petyimme hieman Koch-Chemien suoritukseen, mutta tällä kertaa keskitymme Lasolin tuotteen testaamiseen. Lasol Itikkaliuote sisältää peseviä ainesosia, mutta sen teho perustuu hyönteisproteiinin hajottamiseen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lasol Itikkaliuote Lasol Itikkaliuote on käyttövalmis pesuneste valmiiksi 500 millilitran sumutinpulloon pakattuna. Sen luvataan irrottavan hyönteiset tehokkaasti sekä tuulilasista että maalipinnalta. Mistään pakkauksen tiedoista tätä ei saa selville, mutta keskustelu valmistajan edustajien kanssa lupasi myös vahaturvallisuutta. Lasol Itikkaliuote perustuu hyönteisproteiinien hajottamiseen ja lisäksi tuotteessa on peseviä ainesosia. Tuote on tarkoitus levittää suoraan puhdistettavalle pinnalle ja allekirjoittanut suosittelee tekemään sen ennen mitään muita pesuja. Itikkaliuotteen annetaan vaikuttaa 1-2 minuuttia, mutta se ei saa tietenkään kuivua pinnalle. Tuote toimitetaan käyttövalmiina sumutinpullossa, josta se annostellaan suoraan maalipinnalle. Levityksessä huomaa välittömästi kaksi asiaa. Tuotteen tuoksu, tai näkökannasta riippuen haju, tuo välittömästi mieleen hyttyskarkotteen. Se tietysti sopii tämänkaltaiselle tuotteelle. Toinen asia on paksu geelimäinen koostumus. Aine tarraa hyvin kiinni maalipintaan ja pysyy siinä hyvin pitkään kuivumatta. Tämä on vain hyvä asia auttaen maksimoimaan vaikutusaikaa. Kokeilussa kaksi tapaa Tämän jälkeen tilanne on kuitenkin monimutkaisempi. Valmistaja neuvoo pesemään pinnan pehmeällä liinalla, harjalla tai sienellä. Maalipinta on ennen esipesua äärimmäisen likainen muun muassa hiekkapölystä, joten emme suosittele näin toimimaan. Sen sijaan kokeilemme ainetta kahdella tavalla. Aine huuhdellaan 1-2 minuutin vaikutusajan jälkeen pois. Ensiksi testasimme puhtaasti aineen tehoa. Levitimme aineen pintaan, odotimme valmistajan suositteleman ajan ja yksinkertaisesti huuhtelimme aineen pois. Tämä ei tietenkään ole tehokkain tapa eikä vastaa valmistajan suositusta, mutta kertoo tuotteen kyvyistä. Täysin puhdasta ei painepesurilla näin toimimalla saatu, mutta ensimmäiset hyttyset olivatkin paistuneet helteessä yli kuukauden ajan. Tulosta voi pitää varsin hyvänä - erityisesti sillä maalipinnan suojatuote kesti tämän käsittelyn. Allekirjoittaneen suosikkitavassa itikkaliuotin levitetään tarvittaville alueille, jonka jälkeen koko auto vaahdotetaan esipesuaineella. Allekirjoittaneen suosikkitapa on kuitenkin levittää Lasol Itikkaliuote kuten äskenkin kuivalle pinnalle heti ensimmäisenä, mutta huuhtelun sijaan vaahdottaa tämän päälle esipesuun tarkoitettu vahaturvallinen esipesuaine. Näin aine saa lisää vaikutusaikaa, mutta kuivuminen vältetään. Tällä menetelmällä saavutettiin painepesurilla suoritetun huuhtelun jälkeen lähes puhdas pesutulos. Loputkin jäämät olivat pehmenneet riittävästi irrotakseen tavallisessa käsinpesuvaiheessa. Puhdasta saatiin siis mahdollisimman hellävaraisesti ja minimivaivalla. Esipesuaine ja hyönteispesuaine huuhdellaan yhdessä pois. Päällä oleva vaahto on antanut lisää vaikutusaikaa alla muhivalle tuotteelle. Todella ongelmallisten ötökänjäämien kanssa suosittelemme käyttämään ensin tätä mainittua pesutapaa. Jos huuhtelun jälkeen on vielä raatoja jäljellä, niin hyönteisjäämien pesuun tarkoitettua ainetta voi lisätä ja auttaa sen toimintaa hellästi pehmeällä pesuvälineellä. Tällöin maalipinta on jo esipesty ennen koskettamista, joten mahdollisen hennon likafilmin lisäksi siinä pitäisi olla jäljellä enää hyönteiset. Tämä myös tarkoittaa pienempää mikronaarmuuntumisen riskiä. Samalla välttyy ylimääräiseltä työltä jos ötökkäjäämät irtoavatkin pelkällä Itikkaliuotteella ja esipesulla. Lopputuloksena on toivottavasti puhdas pinta ja ainakin yhden käyttökerran jälkeen myös maalipinnan suojatuote on vielä tallella. Maalipinnan suojatuote oli tässä tapauksessa synteettinen Sonax PolymerNetShield ja kuten todettua yksi pesukerta Lasol Itikkaliuotteella ei poistanut suojatuotetta. Lupausta vahaturvallisuudesta emme uskalla vielä allekirjoittaa, sillä riittävää testausta ei ole tehty. Mikään ei kuitenkaan tällä hetkellä sodi väitettä vastaan. Teksti ja kuvat: Henri Posa Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille 19.7.2024 Ajoneuvot 304 hevosvoiman Lexus LBX Morizo RR on kuin neliovinen ja ylellisempi GR Yaris – nyt siis täyttä totta! 18.7.2024 Ajoneuvot Porsche Macanin mallisto täydentyi takavetomallilla sekä 4S:llä – 78 440 euron Macan lienee inflaatiokorjattuna Suomen halvin Porsche ehkä jopa koskaan 16.7.2024 Ajoneuvot Vehoniemen automuseon johtaja Leila Suutarinen: ”Vanhoissa autoissa kiehtovat tuoksut, äänet ja historia” 15.7.2024 Ajoneuvot Laskimme kaikkien Suomessa edustavien automerkkien mallistojen keski-iät – arvaat varmasti kuka kauppaa vanhinta mallistoa 14.7.2024 Ajoneuvot Tämä perä kuuluu Audi A5 Avantille – myös sähköinen A6 E-Tron sekä uusi Q5 mahtuvat aivan lähiaikojen uutuuskalenteriin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan