8.9.2018 Ajoneuvot Testi: Lasol Itikkaliuote – ötököistä eroon Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Lasol Itikkaliuote lupaa liuottaa hyönteiset pois maalipinnalta ja lasista. Parasta on kuitenkin valmistajan vihjaus vahaturvallisuudesta. Syksyllä auton tuulilasista, peileistä ja keulasta saattaa vielä löytyä osa kesän itikanraadoista. Pahimmassa tapauksessa keulaan on kerätty koko kesän ötökkäkomppania. Lasol Itikkaliuote lupaa auttaa. Kesän jäljiltä keulaan paistuneet hyönteisenraadot ovat harmittava ongelma, joka vaatii oikeat otteet. Tärkeintä toki olisi maalipinnan suojaaminen ennen hyttysenraatojen keräämistä, mutta se ohje lienee tässä kohti jo myöhäistä antaa. Moottorin autonhoitojuttusarjassa on käsitelty ötökänraatojen puhdistaminen, joten itse asia kannattaa lukea sieltä. Siinä yhteydessä petyimme hieman Koch-Chemien suoritukseen, mutta tällä kertaa keskitymme Lasolin tuotteen testaamiseen. Lasol Itikkaliuote sisältää peseviä ainesosia, mutta sen teho perustuu hyönteisproteiinin hajottamiseen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lasol Itikkaliuote Lasol Itikkaliuote on käyttövalmis pesuneste valmiiksi 500 millilitran sumutinpulloon pakattuna. Sen luvataan irrottavan hyönteiset tehokkaasti sekä tuulilasista että maalipinnalta. Mistään pakkauksen tiedoista tätä ei saa selville, mutta keskustelu valmistajan edustajien kanssa lupasi myös vahaturvallisuutta. Lasol Itikkaliuote perustuu hyönteisproteiinien hajottamiseen ja lisäksi tuotteessa on peseviä ainesosia. Tuote on tarkoitus levittää suoraan puhdistettavalle pinnalle ja allekirjoittanut suosittelee tekemään sen ennen mitään muita pesuja. Itikkaliuotteen annetaan vaikuttaa 1-2 minuuttia, mutta se ei saa tietenkään kuivua pinnalle. Tuote toimitetaan käyttövalmiina sumutinpullossa, josta se annostellaan suoraan maalipinnalle. Levityksessä huomaa välittömästi kaksi asiaa. Tuotteen tuoksu, tai näkökannasta riippuen haju, tuo välittömästi mieleen hyttyskarkotteen. Se tietysti sopii tämänkaltaiselle tuotteelle. Toinen asia on paksu geelimäinen koostumus. Aine tarraa hyvin kiinni maalipintaan ja pysyy siinä hyvin pitkään kuivumatta. Tämä on vain hyvä asia auttaen maksimoimaan vaikutusaikaa. Kokeilussa kaksi tapaa Tämän jälkeen tilanne on kuitenkin monimutkaisempi. Valmistaja neuvoo pesemään pinnan pehmeällä liinalla, harjalla tai sienellä. Maalipinta on ennen esipesua äärimmäisen likainen muun muassa hiekkapölystä, joten emme suosittele näin toimimaan. Sen sijaan kokeilemme ainetta kahdella tavalla. Aine huuhdellaan 1-2 minuutin vaikutusajan jälkeen pois. Ensiksi testasimme puhtaasti aineen tehoa. Levitimme aineen pintaan, odotimme valmistajan suositteleman ajan ja yksinkertaisesti huuhtelimme aineen pois. Tämä ei tietenkään ole tehokkain tapa eikä vastaa valmistajan suositusta, mutta kertoo tuotteen kyvyistä. Täysin puhdasta ei painepesurilla näin toimimalla saatu, mutta ensimmäiset hyttyset olivatkin paistuneet helteessä yli kuukauden ajan. Tulosta voi pitää varsin hyvänä - erityisesti sillä maalipinnan suojatuote kesti tämän käsittelyn. Allekirjoittaneen suosikkitavassa itikkaliuotin levitetään tarvittaville alueille, jonka jälkeen koko auto vaahdotetaan esipesuaineella. Allekirjoittaneen suosikkitapa on kuitenkin levittää Lasol Itikkaliuote kuten äskenkin kuivalle pinnalle heti ensimmäisenä, mutta huuhtelun sijaan vaahdottaa tämän päälle esipesuun tarkoitettu vahaturvallinen esipesuaine. Näin aine saa lisää vaikutusaikaa, mutta kuivuminen vältetään. Tällä menetelmällä saavutettiin painepesurilla suoritetun huuhtelun jälkeen lähes puhdas pesutulos. Loputkin jäämät olivat pehmenneet riittävästi irrotakseen tavallisessa käsinpesuvaiheessa. Puhdasta saatiin siis mahdollisimman hellävaraisesti ja minimivaivalla. Esipesuaine ja hyönteispesuaine huuhdellaan yhdessä pois. Päällä oleva vaahto on antanut lisää vaikutusaikaa alla muhivalle tuotteelle. Todella ongelmallisten ötökänjäämien kanssa suosittelemme käyttämään ensin tätä mainittua pesutapaa. Jos huuhtelun jälkeen on vielä raatoja jäljellä, niin hyönteisjäämien pesuun tarkoitettua ainetta voi lisätä ja auttaa sen toimintaa hellästi pehmeällä pesuvälineellä. Tällöin maalipinta on jo esipesty ennen koskettamista, joten mahdollisen hennon likafilmin lisäksi siinä pitäisi olla jäljellä enää hyönteiset. Tämä myös tarkoittaa pienempää mikronaarmuuntumisen riskiä. Samalla välttyy ylimääräiseltä työltä jos ötökkäjäämät irtoavatkin pelkällä Itikkaliuotteella ja esipesulla. Lopputuloksena on toivottavasti puhdas pinta ja ainakin yhden käyttökerran jälkeen myös maalipinnan suojatuote on vielä tallella. Maalipinnan suojatuote oli tässä tapauksessa synteettinen Sonax PolymerNetShield ja kuten todettua yksi pesukerta Lasol Itikkaliuotteella ei poistanut suojatuotetta. Lupausta vahaturvallisuudesta emme uskalla vielä allekirjoittaa, sillä riittävää testausta ei ole tehty. Mikään ei kuitenkaan tällä hetkellä sodi väitettä vastaan. Teksti ja kuvat: Henri Posa Lue lisää Kaikki artikkelit 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ 12.4.2024 Ajoneuvot Alfa Romeo Milano on melko pieni auto mutta kiistatta jättimäinen uutuus 10.4.2024 Ajoneuvot Koeajo: Peugeot e-Partner XL eTrek – korkealta, muttei kovaa 9.4.2024 Ajoneuvot Hondan uusi vetyauto on CR-V e:FCEV – yhdistää sähkön ja vedyn parhaita puolia 8.4.2024 Ajoneuvot Valtakunnan ykkösauto vaihtuu – mennäänkö perinteisellä, sähköllä vai crossoverilla? – Ja mikä tärkeintä, mihin asioihin presidentti itse voi autovalinnassa vaikuttaa? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?