4.6.2017 Ajoneuvot ”Todennäköisesti maailman kallein auto” – Rolls-Royce Sweptail Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Valmistajan mukaan Rolls-Royce Sweptail saattaa hyvinkin olla kallein auto maailmassa. Rolls-Roycen mukaan yhtiiö kyllä haaveili viime vuonna konseptiautollaan maailmasta, jossa asiakas voisi tilata ainutkertaisen korin autoonsa menneiden aikojen tapaan. Perinteinen brittimerkki hämmästyi kuitenkin itsekin, kun eräs sen asiakkaista halusi suunnitella ja toteuttaa ainutkertaisen autoyksilön. Reseptinä Sweptailin kohdalla on Rolls-Royce Phantom VII coupén pohjarakenne, jonka päälle on istutettu uniikki 1920-luvun klassisiin Rolls-Royceihin malleihin viittaava kori. Jahtimainen perärakenne tekee autosta todellakin yksilöllisen, oli lopputuloksesta mitä mieltä tahansa. Esimerkkeinä on käytetty esimerkiksi ensimmäistä Rolls-Royce Phantomia vuodelta 1925 sekä Gurney Nuttingin vuoden 1934 Phantom II:n ja vuoden 1934 Park Ward 20/25:n "swept-tail"-perämuotoa. Ihan nopeasti ja ilmaiseksi ei kuitenkaan Rolls-Royce tehnyt nimettömäksi jäävän vaativan asiakkaan toivomaa autoa. Keskustelut alkoivat jo vuonna 2013, jolloin asiakas lähestyi brittivalmistajaa uniikeilla toiveillaan. Vuosien varrella välit Rolls-Roycen suunniteluosaston kanssa muodostuivat jo sangen tiiviiksi. – Meidän tehtävämme oli opastaa, muokata ja hioa huippuunsa linjat, jotta asiakkaamme lopulta saisi täydellisimmän Rolls-Roycensa, kommentoi merkin muotoilujohtaja Giles Taylor. Perinteikäs brittimerkki ei ole tietenkään kertonut auton hintaa, mutta puheet kymmenen miljoonan hintalapusta on ohitettu "spekulaationa". Yhtiön pääjohtaja Torsten Müller-Otvös kuitenkin kertoi, että "kyseessä lienee helposti maailman kallein uusi auto". – Voin kertoa, että se oli huomattavan kallis, huomattavan kallis. Matkan varrella Rolls-Roycen muotoiluosasto opasti asiakasta jokaisen päätöksen hinnasta, mutta kiinteää hintaa tai hintakattoa ei asetettu. – Kyseessä oli erittäin reilu herrasmiessopimus, joten hän tiesi mitä tapahtuu. Ei ollut kiinteää hintaa. Oli unelma, mutta ei asetettua hintaa. Unelma toteutui – ja se maksaa jonkin verran, Müller-Otvös linjasi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Selkeä visio Sweptailin tapauksessa lopputulos on yhdistelmä klassikkomerkin perimää ja asiakkaan tarkkoja vaatimuksia. Esimerkiksi keulalla huomio kiinnittyy RR:n tuttuun alumiiniseen Pantheon-keulamaskiin, joka nähdään Sweptailissa viime aikojen suurimpana versiona. Tuulilasista taaksepäin tulee vieläkin selvemmäksi, että auto on mittasuhteiltaan iso. Valmistajan mukaan katon linjat suorastaan kiihdyttävät taaksepäin lähtiessä, mutta kokoa on korostettu myös ikkunoiden ja C-pilarin koolla. Perän viimeistelevänä yksityiskohtana on asiakkaalle tärkeisiin kilpajahteihin viittaava muoto. Kun kaarevat muodot lopulta yhdistyvät, on keskipisteeseen upotettu keskimmäinen jarruvalo. Ylhäältä tarkasteltuna Sweptailin upein yksityiskohta on sen pitkä ja jatkuva lasikatto. Suuren kokonsa ja kaarevan muotonsa takia kyseessä on eräs kaikkien aikojen haastavimmista lasikatoista, joita autoissa on nähty. Valtaisa lasikatto tarkoittaa kuitenkin hyvin valoisaa sisustaa, sopien auton tyyliin mainiosti. Suuresta koostaan huolimatta Sweptailia ei ole pilattu takaistuimilla, joten kyseessä on tiukasti kahdelle hengelle tarkoitettu grand tourer. "Ja mikä paikka se onkaan olla, katsoa kun maailma lipuu ohi suurissa ikkunoissa ja katossa, olla irrallaan ulkomaailmasta luksuksen ympäröimänä, samalla kun tuntee olevansa osa maisemaa" linjaa valmistaja. Räätälöity omistajalleen Sisustassa on käytetty suuria määriä huokoista Tyynenmeren pähkinäpuuta ja kiillotettua Makassarin eebenpuuta sekä luonnollisesti tummaa ja vaaleaa nahkaa. Takaistuinten sijaan käytössä on valaistulla lasireunuksella varustettu matkatavarahylly. Huomiota on kiinnitetty myös kojelautaan, sillä siitä on siistitty lähes kaikki nappulat pois. Ensimmäistä kertaa myös Rolls-Roycen kello on upotettu osaksi kojelautaa, vaatien kellotaulun valmistamisen äärimmäisen ohuesta eebenviilusta. Viilun ansiosta kellon taustavalaistus korostaa vain tunti-indeksit, viisareiden ollessa titaania. Auton kanssa sopivan matkalaukkusarjan lisäksi Sweptail on varustettu molemmin puolin "satulalaukuilla", eli ovien saranakarmin sisään mahtuu erikseen sinne suunniteltu attaseasalkku, joka on valmistettu hiilikuidusta ja auton kanssa samaa sarjaa olevasta nahasta. Kaappariovien karmiin on piilotettu molemmin puolin "satulalaukku", johon mahtuu räätälöity attaseasalkku. Rolls-Roycen mukaan suurin yksilöllisyyden merkki on kuitenkin keskikonsolissa sijaitseva shampanjakaappi, joka on täytetty omistajan syntymävuoden vuosikertaa olevalla laatujuomalla. Kaappi on myös moottoroitu, joten kaapin avaamisen jälkeen pullo kohotetaan helposti nostettavaksi. Lasit ovat luonnollisesti kristallia. Valmistajan mukaan kyseessä on "henkilökohtaisin, koritettu Rolls-Royce erityiselle asiakkaalle, jokaisen materiaalin huokuessa käsityölaatua ja äärimmäistä huomiota yksityiskohtiin". "Lyhyesti, kyseessä on Rolls-Royce – mutta ainutkertainen." Teksti: Aake Kinnunen Lähde: Rolls-Royce, Autocar Kuvat: Rolls-Royce Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?