18.12.2019

Tulevaisuus teipattuna – BMW iX3:n valmistus alkaa ensi vuonna

Pekingin autonäyttelyssä vuonna 2018 esitelty iX3-konseptimalli siirtyy valmistajan mukaan ensi vuonna valmistukseen. Sähköinen uutuus vastaa tekniikaltaan pitkälle jo hetken markknoilla olleita Mercedes-Benzin ja Audin kilpailijoita.

Vuonna 2018 BMW esitteli Pekingissä Concept iX3 -täyssähköautokonseptin. Vertasimme tällöin konseptiauton yhdeksi kokonaisuudeksi sulautuneita munuaisia Kian tiikerinokkaan. Ensi vuonna tuotantoon siirtyvän mallin keulasta taas emme voi sanoa juuri mitään, sillä valmistajan kuvissa keula piiloutuu teippipeitteen alle.

BMW Concept iX3
BMW iX3 Concept

Sähköautoista baijerilaisilla on kokemusta jo usean vuoden ajalta kompaktin i3-sähköauton parista, mutta Saksan kolmesta suuresta premium-valmistajasta ensimmäisenä sähkösotaan tosissaan julistautunut valmistaja on hieman kilpasisaruksiaan jäljessä polttomoottoriperusteisesta katumaasturista johdetun täyssähköversion markkinoille tuomisessa.

BMW kertoo panostaneensa iX3:n kehityksessä tilankäyttöön: voimansiirtotekniikka vie vähemmän tilaa yhteen tuotujen sähkömoottorin, voimansiirron ja elektroniikan myötä. Ajoakku on muotoiltu litteäksi, ettei matkustajien tai tavaroiden tilasta tarvitse tinkiä tilasta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Harppaus voimansiirrossa ja akkumateriaaleissa

Moottorin tehon ja voimansiirron massan suhteen kerrotaan olevan lähes kolmanneksen edellistä sukupolvea parempi. Kyseinen voimansiirtoratkaisu tullaan näkemään vuonna 2021 myös i4 ja iNext -malleissa.

Sähköisen katumaasturin toimintamatkaksi on saatu WLTP-syklissä 440 kilometriä. Akun kapasiteetti on 74 kilowattituntia, joka tarkoittaa syklin mukaiseksi kulutukseksi 20 kWh sadalle kilometrille. Verrokkeina toimikoon jo liikenteessä näkyvät Mercedes-Benz EQC 400 (417 km ja 80 kWh) ja Audi E-tron (436 km ja 86,5 kWh) joiden toimintamatka jää hitusen lyhemmiksi suuremmista akuista huolimatta.

Tulevaisuuden munuaismuoti pidetään visusti piilossa teippauksin.

Moottorin suorituskykylukemat ovat hieman muita saksalaisia vastineita vaatimattomampia. Tehoa iX3 tulee tarjoamaan 210 kilowattia (286 hv), joka on noin 100 hevosvoimaa vähemmän kuin EQC:ssä tai E-tronissa.

Akkujen tuotannossakin on otettu ympäristöystävällisyys huomioon, valmistaja kertoo, että harvinaisia maametalleja ei ole tarvittu, ja koboltin määrä on saatu vähennettyä kolmasosaan aiemmasta.

Jotain melkein jokaiselle

iX3 tulee täydentämään BMW:n X3-katumaasutisarjan käyttövoimavalikoimaa, johon kuuluu ennestään perinteiset bensiini- ja dieselkäyttöiset polttomoottorit, sekä lataushybridi, eli X3:a vaille jäävät vielä kaasu- ja hybridiautoilijat.

Valmistaja kertoo iX3:n hiilidioksidipäästöjen jäävän elinkaaren ajalta yli 30 prosenttia matalammaksi verrattuna X3 sDrive 20d -malliin, mikäli autoa lataa eurooppalaisella keskivertosähköllä. Uusiutuvalla energialla autoa ladattaessa sähköauton etumatka nousee jopa 60 prosenttiin.

Lähde ja kuvat: BMW

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat