1.1.2023

Tunnetko Alfa Romeon neliapilalogon? – Taustalla traaginen tarina 100 vuoden takaa

Kuva Alfa Romeo
Alfa Romeo neliapila quadrifoglio verde

Alfa Romeo on käyttänyt kolmion sisällä olevaa neliapilaa mallistonsa pirteimmissä versioissa, mutta Formuloistakin tutulla merkillä on traaginen tausta.

Vuonna 1923 neljä Alfa Romeo -kuljettajaa valmistautui ikoniseen Targa Florio -kestävyyskisaan uudella Alfa Romeo RL:llä. Giuseppe Merosi oli suunnitellut uuden kilpurin varta vasten tätä haastetta varten, sillä Alfa Romeo janosi merkittävää kansainvälistä menestystä.

Neljän kilpa-auton kuljettajina olivat Antonio AscariEnzo FerrariGiulio Masetti ja Ugo Sivocci. Ascarin ja Ferrarin nimet kaikuvat automaailmassa vielä tänäkin päivänä. Sivocci puolestaan tunnettiin lempinimellä l'eterno secondo, ikuinen kakkonen, sillä teknisesti taitava ja kokenut kuljettaja tuntui liikkuvan aina huonon tuurin kanssa. Sivocci oli myös Ferrarin hyvä ystävä ja kannusti nuorta Enzoa kokeilemaan kilpa-ajamista tunnetuin seurauksin.

Päästäkseen huonosta onnesta vihdoin eroon taikauskoinen Sivocci maalasi autonsa keulaan molemmin puolin valkoisen neliön, jonka sisällä oli vihreä neliapila. Kolmiapilaa noin 5 000 kertaa harvinaisempi neliapila on jo keskiajalta tunnettu hyvän onnen symboli.

Alfa Romeo neliapila quadrifoglio verde
Sivocci vuoden 1923 Targa Floriossa. Neliapila on nähtävissä auton keulassa.

Teko olikin ratkaiseva. Ascari ja Sivocci olivat kaksoisjohdossa, kunnes Ascarin auton moottorihuolet ja niiden korjaamisessa tapahtunut sääntörike pudottivat hänet toiseksi. "Ikuinen kakkonen" voitti ja Masetti ennätti Alfallaan neljänneksi. Alfa Romeo sai vihdoin janoamaansa menestystä!

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Se lähes vääjäämätön käänne

Valitettavasti taikakaluihin liittyy myös eräänlainen riippuvuus, sillä niitä ilman on vaikea olla enää jatkossa. Näin kävi myös Sivoccille. Vain muutamia kuukausia myöhemmin hän oli testaamassa Alfa Romeon P1 Formulaa kaikkien aikojen ensimmäisessä Euroopan Grand Prixissä Monzan moottoriradalla. Vastoinkäymisten takia Sivocci ei ennättänyt maalata neliapilaa auton numero 17 keulaan ja hän menetti henkensä harjoituksissa tapahtuneessa onnettomuudessa.

Alfa Romeo neliapila quadrifoglio verde
Neliapila näkyy myös Valtteri Bottaksen työvälineessä kuljettajan takana.

Tuosta päivästä alkaen neliapila, quadrifoglio, on koristanut jokaista kilpailu-Alfaa ja merkki on nähty myös pirteimmän malliversion yhteydessä. Valkoisen vinoneliön sijaan neliapila on tosin sijoitettu valkoiseen kolmioon, sillä puuttuva kulma nähdään kunnianosoituksena Sivoccille. Myös numeron 17 käyttäminen on eijei italialaisille kilpa-autoille.

Neliapilaa käyttää onnentuojana liikenteessä myös amerikkalainen rakettiyhtiö SpaceX.

Teksti: Aake Kinnunen Kuvat: Alfa Romeo

Luetuimmat