31.3.2023 Ajoneuvot Uusi Hyundai Kona on tehty sähköautoksi, ja se näkyy yksityiskohtia myöten Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hyundai Konan toinen sukupolvi on lähtökohtaisesti sähköauto. Konan voi sanoa kasvaneen sähköautona muutakin kuin kokoa, ja se tarjoaa hyödyllisiä sähköautomaisuuksia. Huolimatta perustastaan, uusi Kona tuli julkisuuteen polttomoottori- ja hybridimallit edellä. Hyundain katumaastureiden keskikokoa edustavasta Konasta on siis vastaanotettu pitkin alkuvuotta jo paljon tietoa, ennen kuin Kona Electric sai nyt Seoul Mobility Show'ssa virallisen julkisen ensiesiintymisensä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Jopa yli 490 kilometriä toimintamatkaa Kona Electriciä tullaan tarjoamaan kahtena eri versiona, perustuen akkukapasiteetteihin. Tarjolle tulee Standard Range sekä Long Range. Standard Range kulkee 48,4 kilowattitunnin akun varassa, ja toimintamatkaa luvataan tällöin 342 WLTP-kilometriä. Long Range pistää puolestaan 1,4 kilowattituntia edeltäjää ja 0,8 kilowattituntia sukulaismalli Kia Niro EV.tä suuremmaksi. Siinä 65,4 kilowattitunnin akun pitäisi riittää jopa 490 kilometrin toimintamatkaan. Molemmat malliversiot ovat etuvetoisia ja tarjoavat 255 newtonmetriä vääntöä, mutta 160-kilowattisessa Long Rangessa on noin 45 kilowattia Standardia enemmän tehoa. Auto tukee 400 voltin latausinfraa, ja ensikäden tietona Hyundai kertoo pikalatauksella päästävän 10:stä 80:aan prosenttiin 41 minuutissa. Auto on edeltäjäänsä suurempi ja todennäköisesti myös hieman painavampi (viralliset luvut puuttuvat), mutta parantunut aerodynamiikka antaa taloudellisuushyötyjä. Ilmanvastuskerroin on maltilliset 0,27, joskin otsapinta-ala on edeltäjää suurempi. Hyödyllisiä sähköautomaisuuksia Kona Electric saa nyt ensimmäistä kertaa "frunkin" tai "frootin" eli etutavaratilan. Monista pelkästään sähköautoiksi suunnitelluista sellainen löytyy, mutta ei siis esimerkiksi edeltäjästä tai vanhasta Ioniq Electricistä, joskin niissäkin on nähty tähän tarkoitukseen erilaisia tee-se-itse -ratkaisuja. Konan "frunk" ei ole suuren suuri - tilavuudeltaan 27 litraa - mutta mahtuu sinne nyt vaikka kauppakassi, tai vaihtoehtoisesti siitä voi tehdä esimerkiksi oman pienen työkalupakin. Itse tavaratila on 466-litrainen, penkit kaadettuna 723-litrainen. Toinen kiva ominaisuus, jossa Kona lainaa Ioniq 5- ja 6-malleista, on kahdensuuntainen lataus. Konaa voi siis käyttää liikkuvana laturina niin mobiililaitteille, kuin vaikka akkutrimmerille mökillä. Vehicle-to-Load -toiminto tarjoaa 3,6 kilowatin lataustehoa. Ajossa uudessa Kona Electricissä voi puolestaan hyödyntää älykästä yhden polkimen taktiikkaa. I-Pedal -toiminnolla auto jarruttaa vaikka pysähdyksiin asti nostamalla kaasupoljinta, ja Smart Regenerative System mukauttaa pysähtymisnopeuden liikennevirtaan sopivaksi, aivan kuten adaptiivinen vakionopeudensäädin. Konan varsinainen vakionopeudensäädin hyödyntää navigaattorin tietoja. Uusi Kona on muutoinkin varustettu vähintäänkin luokan standardit täyttävällä määrällä älykästä avustin- ja mukavuustekniikkaa. Kuoret kuin eri autosta Vaikka itse sähkövoimalinjat eivät ole jättisuuri harppaus edeltäjään, puhutaan uudessa Konassa merkittävästi erioloisesta autosta. Pääpiirteittäin summattuna Kona on kasvanut edeltäjäsukupolveensa verrattuna tuntuvasti kokoa, ja lähestynyt isosisar Tucsonia paitsi mittojensa, myös muotoilunsa puolesta. Konan koppaa koristaakin Hyundain viimeisin, rohkea, muotokieli, koko korin leveydeltä tuikkivine pikselivaloineen. Mittanauha osaa kertoa, että uusi Kona etsii paikkaansa markkinoilla 15 senttimetriä pidempänä ja 2,5 senttiä leveämpänä. Akseliväliäkin on 6 senttiä lisää. Pituuseroa Tucsoniin on enää 15 senttimetriä. Kaiken kaikkiaan myös laatuvaikutelmassa on otettu edeltäjään verrattuna iso harppaus kohti premiumia. Takajalkatilat ovat Hyundain mukaan kasvaneet 7,7 sentillä ja pääntila takana reilulla senttimetrillä. Olkapäätila (ovipaneeleiden väli) takaistuimilla on valmistajan mukaan luokkansa suurin, 1 402 millimetriä. Etuistuimet ovat vain 8,5 senttiä paksut, mikä tekee hyvää takaistuinten polvitilalle. Sisätilatkin ovat kasvaneet ulkomittojen mukana, ja matkustusmukavuutta ajatellen Konasta löytyy uusia ratkaisuja muun muassa ajomelun kitkemiseen. Niin ikään kuljettajan paikalla lisätilaa on löydetty keskikonsolin avarammalla asettelulla ja vaihteenvalitsimen siirrolla ohjauspylvääseen. Palautetaan mieliin vielä Kona Electricin rinnalle myyntiin tulevat polttomoottori- ja hybridivaihtoehdot. Bensiinimoottorivaihtoehtoja on kaksi, turbolla tai ilman. Turbomoottori, 1,6-litrainen T-GDi, tarjoilee 198 hevosvoimaa tehoa ja 265 newtonmetriä vääntöä. Atkinson-kiertoa hyödyntävä 2,0-litrainen vapaastihengittävä yhdistyy portaattomaan automaattilaatikkoon, tuloksena 149 hevosvoimaa ja 180 newtonmetriä. Konaa ei tälläkään kertaa tarjota lataushybridinä. Itselataava hybridiversio perustuu 1,6-litraiseen ahtamattomaan bensiinimoottoriin, joka sähkömoottorin kera tuottaa 141 hevosvoimaa ja 265 newtonmetriä. Kona Electricinkin nyt tultua julkisuuteen, puuttuvat käytännössä enää hintatiedot, ja varmistukset Suomessa tarjottavista malleista. Odotamme myös urheiluorientoitunutta N-Linea, josta osansa saavat Hyundain mukaan Konan kaikki ilmentymät. Lähde ja kuvat: Hyundai Teksti: Benjamin Helander Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku