31.3.2023

Uusi Hyundai Kona on tehty sähköautoksi, ja se näkyy yksityiskohtia myöten

Hyundai Konan toinen sukupolvi on lähtökohtaisesti sähköauto. Konan voi sanoa kasvaneen sähköautona muutakin kuin kokoa, ja se tarjoaa hyödyllisiä sähköautomaisuuksia.

Huolimatta perustastaan, uusi Kona tuli julkisuuteen polttomoottori- ja hybridimallit edellä. Hyundain katumaastureiden keskikokoa edustavasta Konasta on siis vastaanotettu pitkin alkuvuotta jo paljon tietoa, ennen kuin Kona Electric sai nyt Seoul Mobility Show'ssa virallisen julkisen ensiesiintymisensä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Jopa yli 490 kilometriä toimintamatkaa

Kona Electriciä tullaan tarjoamaan kahtena eri versiona, perustuen akkukapasiteetteihin. Tarjolle tulee Standard Range sekä Long Range.

Standard Range kulkee 48,4 kilowattitunnin akun varassa, ja toimintamatkaa luvataan tällöin 342 WLTP-kilometriä. Long Range pistää puolestaan 1,4 kilowattituntia edeltäjää ja 0,8 kilowattituntia sukulaismalli Kia Niro EV.tä suuremmaksi. Siinä 65,4 kilowattitunnin akun pitäisi riittää jopa 490 kilometrin toimintamatkaan.

Molemmat malliversiot ovat etuvetoisia ja tarjoavat 255 newtonmetriä vääntöä, mutta 160-kilowattisessa Long Rangessa on noin 45 kilowattia Standardia enemmän tehoa. Auto tukee 400 voltin latausinfraa, ja ensikäden tietona Hyundai kertoo pikalatauksella päästävän 10:stä 80:aan prosenttiin 41 minuutissa.

Auto on edeltäjäänsä suurempi ja todennäköisesti myös hieman painavampi (viralliset luvut puuttuvat), mutta parantunut aerodynamiikka antaa taloudellisuushyötyjä. Ilmanvastuskerroin on maltilliset 0,27, joskin otsapinta-ala on edeltäjää suurempi.

Hyödyllisiä sähköautomaisuuksia

Kona Electric saa nyt ensimmäistä kertaa "frunkin" tai "frootin" eli etutavaratilan. Monista pelkästään sähköautoiksi suunnitelluista sellainen löytyy, mutta ei siis esimerkiksi edeltäjästä tai vanhasta Ioniq Electricistä, joskin niissäkin on nähty tähän tarkoitukseen erilaisia tee-se-itse -ratkaisuja.

Konan "frunk" ei ole suuren suuri - tilavuudeltaan 27 litraa - mutta mahtuu sinne nyt vaikka kauppakassi, tai vaihtoehtoisesti siitä voi tehdä esimerkiksi oman pienen työkalupakin. Itse tavaratila on 466-litrainen, penkit kaadettuna 723-litrainen.

Toinen kiva ominaisuus, jossa Kona lainaa Ioniq 5- ja 6-malleista, on kahdensuuntainen lataus. Konaa voi siis käyttää liikkuvana laturina niin mobiililaitteille, kuin vaikka akkutrimmerille mökillä. Vehicle-to-Load -toiminto tarjoaa 3,6 kilowatin lataustehoa.

Ajossa uudessa Kona Electricissä voi puolestaan hyödyntää älykästä yhden polkimen taktiikkaa. I-Pedal -toiminnolla auto jarruttaa vaikka pysähdyksiin asti nostamalla kaasupoljinta, ja Smart Regenerative System mukauttaa pysähtymisnopeuden liikennevirtaan sopivaksi, aivan kuten adaptiivinen vakionopeudensäädin. Konan varsinainen vakionopeudensäädin hyödyntää navigaattorin tietoja.

Uusi Kona on muutoinkin varustettu vähintäänkin luokan standardit täyttävällä määrällä älykästä avustin- ja mukavuustekniikkaa.

Kuoret kuin eri autosta

Vaikka itse sähkövoimalinjat eivät ole jättisuuri harppaus edeltäjään, puhutaan uudessa Konassa merkittävästi erioloisesta autosta. Pääpiirteittäin summattuna Kona on kasvanut edeltäjäsukupolveensa verrattuna tuntuvasti kokoa, ja lähestynyt isosisar Tucsonia paitsi mittojensa, myös muotoilunsa puolesta.

Konan koppaa koristaakin Hyundain viimeisin, rohkea, muotokieli, koko korin leveydeltä tuikkivine pikselivaloineen. Mittanauha osaa kertoa, että uusi Kona etsii paikkaansa markkinoilla 15 senttimetriä pidempänä ja 2,5 senttiä leveämpänä. Akseliväliäkin on 6 senttiä lisää. Pituuseroa Tucsoniin on enää 15 senttimetriä.

Kaiken kaikkiaan myös laatuvaikutelmassa on otettu edeltäjään verrattuna iso harppaus kohti premiumia.

Takajalkatilat ovat Hyundain mukaan kasvaneet 7,7 sentillä ja pääntila takana reilulla senttimetrillä. Olkapäätila (ovipaneeleiden väli) takaistuimilla on valmistajan mukaan luokkansa suurin, 1 402 millimetriä. Etuistuimet ovat vain 8,5 senttiä paksut, mikä tekee hyvää takaistuinten polvitilalle.

Sisätilatkin ovat kasvaneet ulkomittojen mukana, ja matkustusmukavuutta ajatellen Konasta löytyy uusia ratkaisuja muun muassa ajomelun kitkemiseen. Niin ikään kuljettajan paikalla lisätilaa on löydetty keskikonsolin avarammalla asettelulla ja vaihteenvalitsimen siirrolla ohjauspylvääseen.

Palautetaan mieliin vielä Kona Electricin rinnalle myyntiin tulevat polttomoottori- ja hybridivaihtoehdot. Bensiinimoottorivaihtoehtoja on kaksi, turbolla tai ilman. Turbomoottori, 1,6-litrainen T-GDi, tarjoilee 198 hevosvoimaa tehoa ja 265 newtonmetriä vääntöä. Atkinson-kiertoa hyödyntävä 2,0-litrainen vapaastihengittävä yhdistyy portaattomaan automaattilaatikkoon, tuloksena 149 hevosvoimaa ja 180 newtonmetriä.

Konaa ei tälläkään kertaa tarjota lataushybridinä. Itselataava hybridiversio perustuu 1,6-litraiseen ahtamattomaan bensiinimoottoriin, joka sähkömoottorin kera tuottaa 141 hevosvoimaa ja 265 newtonmetriä.

Kona Electricinkin nyt tultua julkisuuteen, puuttuvat käytännössä enää hintatiedot, ja varmistukset Suomessa tarjottavista malleista. Odotamme myös urheiluorientoitunutta N-Linea, josta osansa saavat Hyundain mukaan Konan kaikki ilmentymät.

Lähde ja kuvat: Hyundai Teksti: Benjamin Helander

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat