17.1.2020 Ajoneuvot Valtteri Bottas jälleen Arctic Lapland Rallyssa: ”Varmasti pystyn ajamaan kovempaa” Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Formula 1 -tähtemme osallistuu vasta kolmanteen ralliinsa, mutta mieli on huomattavasti luottavaisempi kuin debyytissä vuosi sitten. F1-kauden avauskisa siintää silti koko ajan mielessä. Loma merkitsee monille rentoutumista, usein mahdollisimman kaukana töihin liittyvistä asioista – näin varsinkin hetkisen vuoden jälkeen. Formula 1 -kuljettaja ei kuitenkaan malta luopua huipputekniikasta, g-voimista tai sekunnin sadasosista edes vapaa-ajallaan. Ei ainakaan Valtteri Bottas, joka osallistuu talvitauollaan jälleen Rovaniemellä ajettavaan Arctic Lapland Rallyyn – eli kotoisammin Tunturiralliin.Viime vuonnahan Bottas oli mukana ensi kertaa, ja sää Rovaniemen seudulla oli hieman toisenlainen – pakkanen paukkui pahimmillaan yli 30 asteessa, kun nyt lämpömittari ei laske ralliviikonloppuna ennusteiden mukaan edes kymmenen miinusasteen tuolle puolen.Valtteri ei ajattele lämpötilaeroja mukavuusmielessä, vain ensisijaisesti kisan kannalta.– Kovassa pakkasessa on se hyvä puoli, että keli on yleensä kirkas ja tiet varmasti kovia, joten niiden pohjat pysyvät hyvinä. Vähän lämpimämpi sää on tietenkin kivempi katselijoille ja myös itselle, kun voi mennä ulos vaikkapa rengaspaineita säätämään eikä ole heti näpit jäässä, Bottas hymyilee.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRovanperä vastassaEnnen ralliviikonloppua Bottas pääsi testaamaan kisapeliään, Citroën DS3 WRC:tä kahtenakin päivänä. Viereen asettui edellisvuoden tapaan Timo Rautiainen, joka on tullut tunnetuksi muun muassa Marcus Grönholmin maailmanmestaruuskartturina.Kuinka ”flat out” aiot mennä viime vuoteen verrattuna?– Silloin lähdettiin aika varovasti liikkeelle ja koetettiin nostaa vauhtia pikkuhiljaa. Nyt on vähän enemmän kokemusta ajamisesta ja nuotin kuuntelemisesta, eli vaikka mennään tietenkin järki päässä, varmasti pystyn ajamaan kovempaa.Tulostavoitteita ei Bottas silti itselleen aseta – senkään vuoksi, että tällä kertaa Tunturiin osallistuu hieman kovatasoisempaa WRC-luokan miehistöä, Kalle Rovanperä uuden työnantajansa Toyota Gazoo Racingin väreissä.– Kallehan on mukana uuden sukupolven Toyotalla (Yaris WRC), ja tulee varmasti menemään todella kovaa. Mielestäni on aika vaikea verrata häntä ja minua rallissa – se on vähän sama kun Kalle heitettäisiin F1-autoon ja lähtisimme ajamaan keskenään kilpaa…Miten työnantajasi (Mercedes-talli) pahastuisi, jos ralli johtaisi loukkaantumiseen? Vaikkei kävisi pahemmin, ainahan ulosajossa voi ranne mennä, tai jotain muuta pienempää…– Tässä on vielä kaksi kuukautta toipumisaikaa Melbourneen, Valtteri virnistää viitaten F1-kauden maaliskuun puolivälissä avaavaan Australian GP:hen.Hamiltonia odotellessaValtteri on MM-hopeaa tuoneeseen F1-kauteen 2019 varsin tyytyväinen.– Viime vuosi oli mielestäni tosi positiivinen, vaikka hopeatila ei olekaan ikinä tavoitteena, kun kauteen lähdetään. Kaikesta tekemisestä ja kehityksestä jäi hyvä fiilis. Varsinkin loppukausi toi paljon uskoa ja itseluottamusta tulevaan. Nyt tiedän, että vaikka mitä on mahdollista saavuttaa, Bottas kertoo – eikä sen enempää selvennystä tarvita.Kaikkihan tietävät, että tavoitteena on MM-titteli, mikä samalla tarkoittaa tallitoverin, kuusinkertaisen maailmanmestarin Lewis Hamiltonin kukistamista.Viime vuonna brittikuskin huhuiltiin tulevan mukaan tämän vuoden Arctic Lapland Rallyyn – kisaan, johon ovat vuosien saatossa ottaneet osaa kaikki suomalaiset F1-kuskit aina Leo Kinnusta, Keke Rosbergia, Jyrki Järvilehtoa, Mika Häkkistä, Mika Saloa, Kimi Räikköstä ja Heikki Kovalaista myöten. Hamiltonin tiedetään myös muun muassa treenanneen Suomessa paljon, joten sikälikin rallikokeilu täällä olisi looginen. Tarinoita todemmaksi asia ei ole kuitenkaan ainakaan toistaiseksi edennyt.– Lewis kyseli viime vuonna tapahtumasta, mutta emme ole asiasta sen enempää jutelleet, Bottas paljastaa.Hauskaa pitää ollaUusi F1-kausi, ja siihen valmistautuminen, lähestyy. Valtteri kertoo, miten Arctic Lapland Rallyn jälkeisenä maanantaina pitää jälleen olla paikalla, kun ”hommat tehtaalla alkavat”.Viime vuonna Bottaksen lähestymistapa F1-kauteen oli tyystin erilainen kuin aikaisemmilla kerroilla, ja tuloksena oli heti avauskisan makea voitto.Meneekö kaikki tänä vuonna samalla rutiinilla, näimmehän minkälainen muutos Australiassa tapahtui?– Se on tavoitteena. Olen oppinut itsestäni paljon lisää ja löytämään niitä juttuja jotka koen omakseni. Nyt on taas ihan erilainen fiilis, eli uudella energialla lähdetään tähän kauteen.Eli lähdet sinne pitämään hauskaa, kuten sanoit viime vuonna tehneesi?– Nimenomaan. Siitä pitää nauttia, se on tosi tärkeää. Se voi helposti tässä hommassa unohtua!Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Toni Ollikainen / AKKMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 15.7.2025 Moottoriurheilu Goodwood ja Festival of Speed: aistien autovaltakunta 14.7.2025 Uutinen Nissanin tehdas Sunderlandissa on ensimmäinen laatuaan Euroopassa – näin siellä syntyy koko kansan katumaasturi Nissan Qashqai 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen