17.1.2020 Ajoneuvot Valtteri Bottas jälleen Arctic Lapland Rallyssa: ”Varmasti pystyn ajamaan kovempaa” Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Formula 1 -tähtemme osallistuu vasta kolmanteen ralliinsa, mutta mieli on huomattavasti luottavaisempi kuin debyytissä vuosi sitten. F1-kauden avauskisa siintää silti koko ajan mielessä. Loma merkitsee monille rentoutumista, usein mahdollisimman kaukana töihin liittyvistä asioista – näin varsinkin hetkisen vuoden jälkeen. Formula 1 -kuljettaja ei kuitenkaan malta luopua huipputekniikasta, g-voimista tai sekunnin sadasosista edes vapaa-ajallaan. Ei ainakaan Valtteri Bottas, joka osallistuu talvitauollaan jälleen Rovaniemellä ajettavaan Arctic Lapland Rallyyn – eli kotoisammin Tunturiralliin. Viime vuonnahan Bottas oli mukana ensi kertaa, ja sää Rovaniemen seudulla oli hieman toisenlainen – pakkanen paukkui pahimmillaan yli 30 asteessa, kun nyt lämpömittari ei laske ralliviikonloppuna ennusteiden mukaan edes kymmenen miinusasteen tuolle puolen. Valtteri ei ajattele lämpötilaeroja mukavuusmielessä, vain ensisijaisesti kisan kannalta. – Kovassa pakkasessa on se hyvä puoli, että keli on yleensä kirkas ja tiet varmasti kovia, joten niiden pohjat pysyvät hyvinä. Vähän lämpimämpi sää on tietenkin kivempi katselijoille ja myös itselle, kun voi mennä ulos vaikkapa rengaspaineita säätämään eikä ole heti näpit jäässä, Bottas hymyilee. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Rovanperä vastassa Ennen ralliviikonloppua Bottas pääsi testaamaan kisapeliään, Citroën DS3 WRC:tä kahtenakin päivänä. Viereen asettui edellisvuoden tapaan Timo Rautiainen, joka on tullut tunnetuksi muun muassa Marcus Grönholmin maailmanmestaruuskartturina. Kuinka ”flat out” aiot mennä viime vuoteen verrattuna? – Silloin lähdettiin aika varovasti liikkeelle ja koetettiin nostaa vauhtia pikkuhiljaa. Nyt on vähän enemmän kokemusta ajamisesta ja nuotin kuuntelemisesta, eli vaikka mennään tietenkin järki päässä, varmasti pystyn ajamaan kovempaa. Tulostavoitteita ei Bottas silti itselleen aseta – senkään vuoksi, että tällä kertaa Tunturiin osallistuu hieman kovatasoisempaa WRC-luokan miehistöä, Kalle Rovanperä uuden työnantajansa Toyota Gazoo Racingin väreissä. – Kallehan on mukana uuden sukupolven Toyotalla (Yaris WRC), ja tulee varmasti menemään todella kovaa. Mielestäni on aika vaikea verrata häntä ja minua rallissa – se on vähän sama kun Kalle heitettäisiin F1-autoon ja lähtisimme ajamaan keskenään kilpaa… Miten työnantajasi (Mercedes-talli) pahastuisi, jos ralli johtaisi loukkaantumiseen? Vaikkei kävisi pahemmin, ainahan ulosajossa voi ranne mennä, tai jotain muuta pienempää… – Tässä on vielä kaksi kuukautta toipumisaikaa Melbourneen, Valtteri virnistää viitaten F1-kauden maaliskuun puolivälissä avaavaan Australian GP:hen. Hamiltonia odotellessa Valtteri on MM-hopeaa tuoneeseen F1-kauteen 2019 varsin tyytyväinen. – Viime vuosi oli mielestäni tosi positiivinen, vaikka hopeatila ei olekaan ikinä tavoitteena, kun kauteen lähdetään. Kaikesta tekemisestä ja kehityksestä jäi hyvä fiilis. Varsinkin loppukausi toi paljon uskoa ja itseluottamusta tulevaan. Nyt tiedän, että vaikka mitä on mahdollista saavuttaa, Bottas kertoo – eikä sen enempää selvennystä tarvita. Kaikkihan tietävät, että tavoitteena on MM-titteli, mikä samalla tarkoittaa tallitoverin, kuusinkertaisen maailmanmestarin Lewis Hamiltonin kukistamista. Viime vuonna brittikuskin huhuiltiin tulevan mukaan tämän vuoden Arctic Lapland Rallyyn – kisaan, johon ovat vuosien saatossa ottaneet osaa kaikki suomalaiset F1-kuskit aina Leo Kinnusta, Keke Rosbergia, Jyrki Järvilehtoa, Mika Häkkistä, Mika Saloa, Kimi Räikköstä ja Heikki Kovalaista myöten. Hamiltonin tiedetään myös muun muassa treenanneen Suomessa paljon, joten sikälikin rallikokeilu täällä olisi looginen. Tarinoita todemmaksi asia ei ole kuitenkaan ainakaan toistaiseksi edennyt. – Lewis kyseli viime vuonna tapahtumasta, mutta emme ole asiasta sen enempää jutelleet, Bottas paljastaa. Hauskaa pitää olla Uusi F1-kausi, ja siihen valmistautuminen, lähestyy. Valtteri kertoo, miten Arctic Lapland Rallyn jälkeisenä maanantaina pitää jälleen olla paikalla, kun ”hommat tehtaalla alkavat”. Viime vuonna Bottaksen lähestymistapa F1-kauteen oli tyystin erilainen kuin aikaisemmilla kerroilla, ja tuloksena oli heti avauskisan makea voitto. Meneekö kaikki tänä vuonna samalla rutiinilla, näimmehän minkälainen muutos Australiassa tapahtui? – Se on tavoitteena. Olen oppinut itsestäni paljon lisää ja löytämään niitä juttuja jotka koen omakseni. Nyt on taas ihan erilainen fiilis, eli uudella energialla lähdetään tähän kauteen. Eli lähdet sinne pitämään hauskaa, kuten sanoit viime vuonna tehneesi? – Nimenomaan. Siitä pitää nauttia, se on tosi tärkeää. Se voi helposti tässä hommassa unohtua! Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Toni Ollikainen / AKK Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku