17.1.2020 Ajoneuvot Valtteri Bottas jälleen Arctic Lapland Rallyssa: ”Varmasti pystyn ajamaan kovempaa” Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Formula 1 -tähtemme osallistuu vasta kolmanteen ralliinsa, mutta mieli on huomattavasti luottavaisempi kuin debyytissä vuosi sitten. F1-kauden avauskisa siintää silti koko ajan mielessä. Loma merkitsee monille rentoutumista, usein mahdollisimman kaukana töihin liittyvistä asioista – näin varsinkin hetkisen vuoden jälkeen. Formula 1 -kuljettaja ei kuitenkaan malta luopua huipputekniikasta, g-voimista tai sekunnin sadasosista edes vapaa-ajallaan. Ei ainakaan Valtteri Bottas, joka osallistuu talvitauollaan jälleen Rovaniemellä ajettavaan Arctic Lapland Rallyyn – eli kotoisammin Tunturiralliin. Viime vuonnahan Bottas oli mukana ensi kertaa, ja sää Rovaniemen seudulla oli hieman toisenlainen – pakkanen paukkui pahimmillaan yli 30 asteessa, kun nyt lämpömittari ei laske ralliviikonloppuna ennusteiden mukaan edes kymmenen miinusasteen tuolle puolen. Valtteri ei ajattele lämpötilaeroja mukavuusmielessä, vain ensisijaisesti kisan kannalta. – Kovassa pakkasessa on se hyvä puoli, että keli on yleensä kirkas ja tiet varmasti kovia, joten niiden pohjat pysyvät hyvinä. Vähän lämpimämpi sää on tietenkin kivempi katselijoille ja myös itselle, kun voi mennä ulos vaikkapa rengaspaineita säätämään eikä ole heti näpit jäässä, Bottas hymyilee. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Rovanperä vastassa Ennen ralliviikonloppua Bottas pääsi testaamaan kisapeliään, Citroën DS3 WRC:tä kahtenakin päivänä. Viereen asettui edellisvuoden tapaan Timo Rautiainen, joka on tullut tunnetuksi muun muassa Marcus Grönholmin maailmanmestaruuskartturina. Kuinka ”flat out” aiot mennä viime vuoteen verrattuna? – Silloin lähdettiin aika varovasti liikkeelle ja koetettiin nostaa vauhtia pikkuhiljaa. Nyt on vähän enemmän kokemusta ajamisesta ja nuotin kuuntelemisesta, eli vaikka mennään tietenkin järki päässä, varmasti pystyn ajamaan kovempaa. Tulostavoitteita ei Bottas silti itselleen aseta – senkään vuoksi, että tällä kertaa Tunturiin osallistuu hieman kovatasoisempaa WRC-luokan miehistöä, Kalle Rovanperä uuden työnantajansa Toyota Gazoo Racingin väreissä. – Kallehan on mukana uuden sukupolven Toyotalla (Yaris WRC), ja tulee varmasti menemään todella kovaa. Mielestäni on aika vaikea verrata häntä ja minua rallissa – se on vähän sama kun Kalle heitettäisiin F1-autoon ja lähtisimme ajamaan keskenään kilpaa… Miten työnantajasi (Mercedes-talli) pahastuisi, jos ralli johtaisi loukkaantumiseen? Vaikkei kävisi pahemmin, ainahan ulosajossa voi ranne mennä, tai jotain muuta pienempää… – Tässä on vielä kaksi kuukautta toipumisaikaa Melbourneen, Valtteri virnistää viitaten F1-kauden maaliskuun puolivälissä avaavaan Australian GP:hen. Hamiltonia odotellessa Valtteri on MM-hopeaa tuoneeseen F1-kauteen 2019 varsin tyytyväinen. – Viime vuosi oli mielestäni tosi positiivinen, vaikka hopeatila ei olekaan ikinä tavoitteena, kun kauteen lähdetään. Kaikesta tekemisestä ja kehityksestä jäi hyvä fiilis. Varsinkin loppukausi toi paljon uskoa ja itseluottamusta tulevaan. Nyt tiedän, että vaikka mitä on mahdollista saavuttaa, Bottas kertoo – eikä sen enempää selvennystä tarvita. Kaikkihan tietävät, että tavoitteena on MM-titteli, mikä samalla tarkoittaa tallitoverin, kuusinkertaisen maailmanmestarin Lewis Hamiltonin kukistamista. Viime vuonna brittikuskin huhuiltiin tulevan mukaan tämän vuoden Arctic Lapland Rallyyn – kisaan, johon ovat vuosien saatossa ottaneet osaa kaikki suomalaiset F1-kuskit aina Leo Kinnusta, Keke Rosbergia, Jyrki Järvilehtoa, Mika Häkkistä, Mika Saloa, Kimi Räikköstä ja Heikki Kovalaista myöten. Hamiltonin tiedetään myös muun muassa treenanneen Suomessa paljon, joten sikälikin rallikokeilu täällä olisi looginen. Tarinoita todemmaksi asia ei ole kuitenkaan ainakaan toistaiseksi edennyt. – Lewis kyseli viime vuonna tapahtumasta, mutta emme ole asiasta sen enempää jutelleet, Bottas paljastaa. Hauskaa pitää olla Uusi F1-kausi, ja siihen valmistautuminen, lähestyy. Valtteri kertoo, miten Arctic Lapland Rallyn jälkeisenä maanantaina pitää jälleen olla paikalla, kun ”hommat tehtaalla alkavat”. Viime vuonna Bottaksen lähestymistapa F1-kauteen oli tyystin erilainen kuin aikaisemmilla kerroilla, ja tuloksena oli heti avauskisan makea voitto. Meneekö kaikki tänä vuonna samalla rutiinilla, näimmehän minkälainen muutos Australiassa tapahtui? – Se on tavoitteena. Olen oppinut itsestäni paljon lisää ja löytämään niitä juttuja jotka koen omakseni. Nyt on taas ihan erilainen fiilis, eli uudella energialla lähdetään tähän kauteen. Eli lähdet sinne pitämään hauskaa, kuten sanoit viime vuonna tehneesi? – Nimenomaan. Siitä pitää nauttia, se on tosi tärkeää. Se voi helposti tässä hommassa unohtua! Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Toni Ollikainen / AKK Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 6.5.2024 Ajoneuvot Mini Aceman on BMW:n vastine tulikuumille kompaktien premiumsähköcrossovereiden markkinoille 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta – virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri – nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 2.5.2024 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit pahasti jäljessä viime vuodesta 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 5.5.2024 Moottoripyörät Honda GL 1800 Gold Wing saamassa 8-sylinterisen kilpailijan 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 5.5.2024 Koeajo Maistiainen: Smart #3 – mutta mitä tapahtui Smartille? 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4x4 'Sahara' on rättäreiden kunkku 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe