17.1.2020 Ajoneuvot Valtteri Bottas jälleen Arctic Lapland Rallyssa: ”Varmasti pystyn ajamaan kovempaa” Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Formula 1 -tähtemme osallistuu vasta kolmanteen ralliinsa, mutta mieli on huomattavasti luottavaisempi kuin debyytissä vuosi sitten. F1-kauden avauskisa siintää silti koko ajan mielessä. Loma merkitsee monille rentoutumista, usein mahdollisimman kaukana töihin liittyvistä asioista – näin varsinkin hetkisen vuoden jälkeen. Formula 1 -kuljettaja ei kuitenkaan malta luopua huipputekniikasta, g-voimista tai sekunnin sadasosista edes vapaa-ajallaan. Ei ainakaan Valtteri Bottas, joka osallistuu talvitauollaan jälleen Rovaniemellä ajettavaan Arctic Lapland Rallyyn – eli kotoisammin Tunturiralliin.Viime vuonnahan Bottas oli mukana ensi kertaa, ja sää Rovaniemen seudulla oli hieman toisenlainen – pakkanen paukkui pahimmillaan yli 30 asteessa, kun nyt lämpömittari ei laske ralliviikonloppuna ennusteiden mukaan edes kymmenen miinusasteen tuolle puolen.Valtteri ei ajattele lämpötilaeroja mukavuusmielessä, vain ensisijaisesti kisan kannalta.– Kovassa pakkasessa on se hyvä puoli, että keli on yleensä kirkas ja tiet varmasti kovia, joten niiden pohjat pysyvät hyvinä. Vähän lämpimämpi sää on tietenkin kivempi katselijoille ja myös itselle, kun voi mennä ulos vaikkapa rengaspaineita säätämään eikä ole heti näpit jäässä, Bottas hymyilee.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRovanperä vastassaEnnen ralliviikonloppua Bottas pääsi testaamaan kisapeliään, Citroën DS3 WRC:tä kahtenakin päivänä. Viereen asettui edellisvuoden tapaan Timo Rautiainen, joka on tullut tunnetuksi muun muassa Marcus Grönholmin maailmanmestaruuskartturina.Kuinka ”flat out” aiot mennä viime vuoteen verrattuna?– Silloin lähdettiin aika varovasti liikkeelle ja koetettiin nostaa vauhtia pikkuhiljaa. Nyt on vähän enemmän kokemusta ajamisesta ja nuotin kuuntelemisesta, eli vaikka mennään tietenkin järki päässä, varmasti pystyn ajamaan kovempaa.Tulostavoitteita ei Bottas silti itselleen aseta – senkään vuoksi, että tällä kertaa Tunturiin osallistuu hieman kovatasoisempaa WRC-luokan miehistöä, Kalle Rovanperä uuden työnantajansa Toyota Gazoo Racingin väreissä.– Kallehan on mukana uuden sukupolven Toyotalla (Yaris WRC), ja tulee varmasti menemään todella kovaa. Mielestäni on aika vaikea verrata häntä ja minua rallissa – se on vähän sama kun Kalle heitettäisiin F1-autoon ja lähtisimme ajamaan keskenään kilpaa…Miten työnantajasi (Mercedes-talli) pahastuisi, jos ralli johtaisi loukkaantumiseen? Vaikkei kävisi pahemmin, ainahan ulosajossa voi ranne mennä, tai jotain muuta pienempää…– Tässä on vielä kaksi kuukautta toipumisaikaa Melbourneen, Valtteri virnistää viitaten F1-kauden maaliskuun puolivälissä avaavaan Australian GP:hen.Hamiltonia odotellessaValtteri on MM-hopeaa tuoneeseen F1-kauteen 2019 varsin tyytyväinen.– Viime vuosi oli mielestäni tosi positiivinen, vaikka hopeatila ei olekaan ikinä tavoitteena, kun kauteen lähdetään. Kaikesta tekemisestä ja kehityksestä jäi hyvä fiilis. Varsinkin loppukausi toi paljon uskoa ja itseluottamusta tulevaan. Nyt tiedän, että vaikka mitä on mahdollista saavuttaa, Bottas kertoo – eikä sen enempää selvennystä tarvita.Kaikkihan tietävät, että tavoitteena on MM-titteli, mikä samalla tarkoittaa tallitoverin, kuusinkertaisen maailmanmestarin Lewis Hamiltonin kukistamista.Viime vuonna brittikuskin huhuiltiin tulevan mukaan tämän vuoden Arctic Lapland Rallyyn – kisaan, johon ovat vuosien saatossa ottaneet osaa kaikki suomalaiset F1-kuskit aina Leo Kinnusta, Keke Rosbergia, Jyrki Järvilehtoa, Mika Häkkistä, Mika Saloa, Kimi Räikköstä ja Heikki Kovalaista myöten. Hamiltonin tiedetään myös muun muassa treenanneen Suomessa paljon, joten sikälikin rallikokeilu täällä olisi looginen. Tarinoita todemmaksi asia ei ole kuitenkaan ainakaan toistaiseksi edennyt.– Lewis kyseli viime vuonna tapahtumasta, mutta emme ole asiasta sen enempää jutelleet, Bottas paljastaa.Hauskaa pitää ollaUusi F1-kausi, ja siihen valmistautuminen, lähestyy. Valtteri kertoo, miten Arctic Lapland Rallyn jälkeisenä maanantaina pitää jälleen olla paikalla, kun ”hommat tehtaalla alkavat”.Viime vuonna Bottaksen lähestymistapa F1-kauteen oli tyystin erilainen kuin aikaisemmilla kerroilla, ja tuloksena oli heti avauskisan makea voitto.Meneekö kaikki tänä vuonna samalla rutiinilla, näimmehän minkälainen muutos Australiassa tapahtui?– Se on tavoitteena. Olen oppinut itsestäni paljon lisää ja löytämään niitä juttuja jotka koen omakseni. Nyt on taas ihan erilainen fiilis, eli uudella energialla lähdetään tähän kauteen.Eli lähdet sinne pitämään hauskaa, kuten sanoit viime vuonna tehneesi?– Nimenomaan. Siitä pitää nauttia, se on tosi tärkeää. Se voi helposti tässä hommassa unohtua!Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Toni Ollikainen / AKKMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 18.3.2025 Uutinen Mitä Toyota Gazoo Racingilla on vedetty? Luvassa isoja takasiipiä ja keskimoottorinen GR Yaris 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa – uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 16.3.2025 Ajoneuvot Täyssähköisessä Mercedes-Benz ESprinter -retkeilyautossa on yllättävänkin paljon järkeä 14.3.2025 Uutinen Moottorin haastattelu: Toyota ei usko solid state -akkujen tulevan massatuotantoon vielä vuosikausiin 14.3.2025 Ajoneuvot Ulkonäkö pettää – Mercedes-Benz CLA on nyt nimittäin aivan uusi, ja lähtökohtaisesti valmistajansa energiatehokkain sähköauto 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 13.3.2025 Autoilu Isoveli valvoo ilmasta – poliisi turvautuu drooneihin liikennevalvonnassakin 12.3.2025 Uutinen VR muokkaa matkustusluokkia – mutta miten lippujen hinnoittelu muuttuu? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.3.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Golf R – jäähyväiset teho-Golfille 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 18.3.2025 Kuluttajat Asiakas löysi vikoja Volvosta autokauppojen jälkeen – myyjä piti vaatimuksia kohtuuttomina, koska ostajalla ei ollut kiirettä korjata niitä 18.3.2025 Koeajo Koeajo: BYD Sealion 7 – laatu vakuuttaa, mutta karkaako hinta? 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 13.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanille saa taas varata korjaamoajan, kun matka oli katketa tehojen katoamiseen 14.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota Urban Cruiser on susi lampaan vaatteissa, tai siis Suzuki Toyotan vaatteissa 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle