7.4.2020

Volkswagen uskoo edelleen polttomoottoreihin – kiitos biopolttoaineiden

Volkswagen uskoo edelleen polttomoottoreihin

Kaasuautot, polttomoottorit ja sähkö muodostavat Volkswagenin voimalinjapaletin ainakin seuraavan vuosikymmenen ajan. Polttomoottorin tulevaisuuden nähdään yltävän pidemmälle, kuin monet uumoilevat.

Vaikka Volkswagen-ryhmä on jo uumoillut viimeisten polttomoottoripolvien aikataulua ja panostanut sähköistämiseen dieselgaten jälkeisenä aikana lähes uskomattomalla vimmalla, ei valmistaja ole vielä heittämässä jäähyväisiä tutulle tekniikalle. Tekniikkajohtaja Matthias Rabe kertoi Autocarille, että kiristyvistä hiilidioksidirajoista huolimatta ympäristöystävälliset polttoaineet pitävät polttomoottorin mukana kuvioissa.

Volkswagen-ryhmän tavoitteena on saavuttaa hiilineutraalius 2050 ja tässä aikataulussa viimeisiä polttomoottorisarjatuotantomalleja koottaisiin 2040, joskin valmistaja on jättänyt itselleen pienen varauksen tietyille markkinoille valmistettavista polttomoottoriajoneuvoista. Volkswagenin sähköistämiskehitys on ollut dieselgate-päästöhuijausskandaalin jälkeen merkin ja konsernin kantavana voimana. Erityisesti odotetaan MEB-sähköautopohjarakennetta ja ID.3-sähköautoa.

Volkswagenin tavoitteena viimeisen polttomoottorin valmistus 2040
Odotettu ID.3 on Volkswagenin sähkökehityksen keihäänkärki.

Raben mukaan polttomoottoreilla on kuitenkin edessään enemmän tulevaisuutta, kuin mihin monet uskovat. Ratkaisevana tekijänä ovat täyssynteettiset polttoaineet, joita valmistetaan biomassasta tai muista uusiutuvista materiaaleista. Nämä päästöttömät biopolttoaineet (e-fuel) ovat olleet Volkswagenin ja Bentleyn mielenkiinnon kohteina jo pidempään, ja lupaavista näkymistä huolimatta kestää vielä tovi, että tekniikka kelpaa sarjatuotantoon. Rabe on kuitenkin varma polttoaineiden saapumisesta, sillä sähkötekniikan rajoitukset vaativat polttoaineiden kehittymistä monilla muilla kuljetusalan osa-alueilla.
– Tulemme näihin biopolttoaineisiin varmasti. Jos katsotaan ilmailualaa, siellä on kova kysyntä biopolttoaineille, sillä lentokoneet eivät mene sähköisiksi, tai sitten ei voida ylittää Atlanttia, Rabe kiteyttää.

– Otamme hiilidioksidirajamme erittäin vakavasti, ja haluamme olla roolimalleja sen suhteen, mutta se ei tarkoita, että jätämme polttomoottorin sivuun.

Raben mukaan VW uskoo tulevaisuudessa laajaan voimalinjavalikoimaan, ainakin seuraavan 10 vuoden ajan. Yhtiöllä on myös intressejä panostaa CNG-kaasuautoihin joillain markkinoilla, vaikka varsinainen kehitystyö onkin ilmeisemmin lopetettu.

Lähde: Autocar Kuvat: Volkswagen

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat