7.4.2020 Ajoneuvot Volkswagen uskoo edelleen polttomoottoreihin – kiitos biopolttoaineiden Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kaasuautot, polttomoottorit ja sähkö muodostavat Volkswagenin voimalinjapaletin ainakin seuraavan vuosikymmenen ajan. Polttomoottorin tulevaisuuden nähdään yltävän pidemmälle, kuin monet uumoilevat. Vaikka Volkswagen-ryhmä on jo uumoillut viimeisten polttomoottoripolvien aikataulua ja panostanut sähköistämiseen dieselgaten jälkeisenä aikana lähes uskomattomalla vimmalla, ei valmistaja ole vielä heittämässä jäähyväisiä tutulle tekniikalle. Tekniikkajohtaja Matthias Rabe kertoi Autocarille, että kiristyvistä hiilidioksidirajoista huolimatta ympäristöystävälliset polttoaineet pitävät polttomoottorin mukana kuvioissa. Volkswagen-ryhmän tavoitteena on saavuttaa hiilineutraalius 2050 ja tässä aikataulussa viimeisiä polttomoottorisarjatuotantomalleja koottaisiin 2040, joskin valmistaja on jättänyt itselleen pienen varauksen tietyille markkinoille valmistettavista polttomoottoriajoneuvoista. Volkswagenin sähköistämiskehitys on ollut dieselgate-päästöhuijausskandaalin jälkeen merkin ja konsernin kantavana voimana. Erityisesti odotetaan MEB-sähköautopohjarakennetta ja ID.3-sähköautoa. Odotettu ID.3 on Volkswagenin sähkökehityksen keihäänkärki. Raben mukaan polttomoottoreilla on kuitenkin edessään enemmän tulevaisuutta, kuin mihin monet uskovat. Ratkaisevana tekijänä ovat täyssynteettiset polttoaineet, joita valmistetaan biomassasta tai muista uusiutuvista materiaaleista. Nämä päästöttömät biopolttoaineet (e-fuel) ovat olleet Volkswagenin ja Bentleyn mielenkiinnon kohteina jo pidempään, ja lupaavista näkymistä huolimatta kestää vielä tovi, että tekniikka kelpaa sarjatuotantoon. Rabe on kuitenkin varma polttoaineiden saapumisesta, sillä sähkötekniikan rajoitukset vaativat polttoaineiden kehittymistä monilla muilla kuljetusalan osa-alueilla. – Tulemme näihin biopolttoaineisiin varmasti. Jos katsotaan ilmailualaa, siellä on kova kysyntä biopolttoaineille, sillä lentokoneet eivät mene sähköisiksi, tai sitten ei voida ylittää Atlanttia, Rabe kiteyttää. – Otamme hiilidioksidirajamme erittäin vakavasti, ja haluamme olla roolimalleja sen suhteen, mutta se ei tarkoita, että jätämme polttomoottorin sivuun. Raben mukaan VW uskoo tulevaisuudessa laajaan voimalinjavalikoimaan, ainakin seuraavan 10 vuoden ajan. Yhtiöllä on myös intressejä panostaa CNG-kaasuautoihin joillain markkinoilla, vaikka varsinainen kehitystyö onkin ilmeisemmin lopetettu. Lähde: Autocar Kuvat: Volkswagen Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue myös: Volkswagen-ryhmä hylkää kaasun keskittyäkseen sähköautoihin Kaupallisen lentämisen sähköistyminen on vielä utopiaa – mikä neuvoksi? Volkswagen: ID3-täyssähköauto pyritään yhä julkaisemaan elokuussa Volkswagen Groupin sähköpanostus kasvaa: kehitysbudjetti kohoaa 66 miljardiin euroon Volkswagenin tavoitteena viimeisen polttomoottorin valmistus 2040 Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?