7.4.2020 Ajoneuvot Volkswagen uskoo edelleen polttomoottoreihin – kiitos biopolttoaineiden Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kaasuautot, polttomoottorit ja sähkö muodostavat Volkswagenin voimalinjapaletin ainakin seuraavan vuosikymmenen ajan. Polttomoottorin tulevaisuuden nähdään yltävän pidemmälle, kuin monet uumoilevat. Vaikka Volkswagen-ryhmä on jo uumoillut viimeisten polttomoottoripolvien aikataulua ja panostanut sähköistämiseen dieselgaten jälkeisenä aikana lähes uskomattomalla vimmalla, ei valmistaja ole vielä heittämässä jäähyväisiä tutulle tekniikalle. Tekniikkajohtaja Matthias Rabe kertoi Autocarille, että kiristyvistä hiilidioksidirajoista huolimatta ympäristöystävälliset polttoaineet pitävät polttomoottorin mukana kuvioissa.Volkswagen-ryhmän tavoitteena on saavuttaa hiilineutraalius 2050 ja tässä aikataulussa viimeisiä polttomoottorisarjatuotantomalleja koottaisiin 2040, joskin valmistaja on jättänyt itselleen pienen varauksen tietyille markkinoille valmistettavista polttomoottoriajoneuvoista. Volkswagenin sähköistämiskehitys on ollut dieselgate-päästöhuijausskandaalin jälkeen merkin ja konsernin kantavana voimana. Erityisesti odotetaan MEB-sähköautopohjarakennetta ja ID.3-sähköautoa.Odotettu ID.3 on Volkswagenin sähkökehityksen keihäänkärki.Raben mukaan polttomoottoreilla on kuitenkin edessään enemmän tulevaisuutta, kuin mihin monet uskovat. Ratkaisevana tekijänä ovat täyssynteettiset polttoaineet, joita valmistetaan biomassasta tai muista uusiutuvista materiaaleista. Nämä päästöttömät biopolttoaineet (e-fuel) ovat olleet Volkswagenin ja Bentleyn mielenkiinnon kohteina jo pidempään, ja lupaavista näkymistä huolimatta kestää vielä tovi, että tekniikka kelpaa sarjatuotantoon. Rabe on kuitenkin varma polttoaineiden saapumisesta, sillä sähkötekniikan rajoitukset vaativat polttoaineiden kehittymistä monilla muilla kuljetusalan osa-alueilla. – Tulemme näihin biopolttoaineisiin varmasti. Jos katsotaan ilmailualaa, siellä on kova kysyntä biopolttoaineille, sillä lentokoneet eivät mene sähköisiksi, tai sitten ei voida ylittää Atlanttia, Rabe kiteyttää.– Otamme hiilidioksidirajamme erittäin vakavasti, ja haluamme olla roolimalleja sen suhteen, mutta se ei tarkoita, että jätämme polttomoottorin sivuun.Raben mukaan VW uskoo tulevaisuudessa laajaan voimalinjavalikoimaan, ainakin seuraavan 10 vuoden ajan. Yhtiöllä on myös intressejä panostaa CNG-kaasuautoihin joillain markkinoilla, vaikka varsinainen kehitystyö onkin ilmeisemmin lopetettu.Lähde: Autocar Kuvat: VolkswagenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue myös: Volkswagen-ryhmä hylkää kaasun keskittyäkseen sähköautoihin Kaupallisen lentämisen sähköistyminen on vielä utopiaa – mikä neuvoksi? Volkswagen: ID3-täyssähköauto pyritään yhä julkaisemaan elokuussa Volkswagen Groupin sähköpanostus kasvaa: kehitysbudjetti kohoaa 66 miljardiin euroon Volkswagenin tavoitteena viimeisen polttomoottorin valmistus 2040 Lue lisää Kaikki artikkelit 14.7.2025 Uutinen Nissanin tehdas Sunderlandissa on ensimmäinen laatuaan Euroopassa – näin siellä syntyy koko kansan katumaasturi Nissan Qashqai 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen