7.4.2020 Ajoneuvot Volkswagen uskoo edelleen polttomoottoreihin – kiitos biopolttoaineiden Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kaasuautot, polttomoottorit ja sähkö muodostavat Volkswagenin voimalinjapaletin ainakin seuraavan vuosikymmenen ajan. Polttomoottorin tulevaisuuden nähdään yltävän pidemmälle, kuin monet uumoilevat. Vaikka Volkswagen-ryhmä on jo uumoillut viimeisten polttomoottoripolvien aikataulua ja panostanut sähköistämiseen dieselgaten jälkeisenä aikana lähes uskomattomalla vimmalla, ei valmistaja ole vielä heittämässä jäähyväisiä tutulle tekniikalle. Tekniikkajohtaja Matthias Rabe kertoi Autocarille, että kiristyvistä hiilidioksidirajoista huolimatta ympäristöystävälliset polttoaineet pitävät polttomoottorin mukana kuvioissa. Volkswagen-ryhmän tavoitteena on saavuttaa hiilineutraalius 2050 ja tässä aikataulussa viimeisiä polttomoottorisarjatuotantomalleja koottaisiin 2040, joskin valmistaja on jättänyt itselleen pienen varauksen tietyille markkinoille valmistettavista polttomoottoriajoneuvoista. Volkswagenin sähköistämiskehitys on ollut dieselgate-päästöhuijausskandaalin jälkeen merkin ja konsernin kantavana voimana. Erityisesti odotetaan MEB-sähköautopohjarakennetta ja ID.3-sähköautoa. Odotettu ID.3 on Volkswagenin sähkökehityksen keihäänkärki. Raben mukaan polttomoottoreilla on kuitenkin edessään enemmän tulevaisuutta, kuin mihin monet uskovat. Ratkaisevana tekijänä ovat täyssynteettiset polttoaineet, joita valmistetaan biomassasta tai muista uusiutuvista materiaaleista. Nämä päästöttömät biopolttoaineet (e-fuel) ovat olleet Volkswagenin ja Bentleyn mielenkiinnon kohteina jo pidempään, ja lupaavista näkymistä huolimatta kestää vielä tovi, että tekniikka kelpaa sarjatuotantoon. Rabe on kuitenkin varma polttoaineiden saapumisesta, sillä sähkötekniikan rajoitukset vaativat polttoaineiden kehittymistä monilla muilla kuljetusalan osa-alueilla. – Tulemme näihin biopolttoaineisiin varmasti. Jos katsotaan ilmailualaa, siellä on kova kysyntä biopolttoaineille, sillä lentokoneet eivät mene sähköisiksi, tai sitten ei voida ylittää Atlanttia, Rabe kiteyttää. – Otamme hiilidioksidirajamme erittäin vakavasti, ja haluamme olla roolimalleja sen suhteen, mutta se ei tarkoita, että jätämme polttomoottorin sivuun. Raben mukaan VW uskoo tulevaisuudessa laajaan voimalinjavalikoimaan, ainakin seuraavan 10 vuoden ajan. Yhtiöllä on myös intressejä panostaa CNG-kaasuautoihin joillain markkinoilla, vaikka varsinainen kehitystyö onkin ilmeisemmin lopetettu. Lähde: Autocar Kuvat: Volkswagen Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue myös: Volkswagen-ryhmä hylkää kaasun keskittyäkseen sähköautoihin Kaupallisen lentämisen sähköistyminen on vielä utopiaa – mikä neuvoksi? Volkswagen: ID3-täyssähköauto pyritään yhä julkaisemaan elokuussa Volkswagen Groupin sähköpanostus kasvaa: kehitysbudjetti kohoaa 66 miljardiin euroon Volkswagenin tavoitteena viimeisen polttomoottorin valmistus 2040 Lue lisää Kaikki artikkelit 2.5.2024 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit pahasti jäljessä viime vuodesta 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 27.4.2024 Liikenne Suomalaisten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on noussut – takseihin päinvastoin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 2.5.2024 Esittely Koeistuttu: Renault Symbioz – ehkä kaikkien perheautojen ei sittenkään tarvitse olla sähköautoja 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 2.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electricissä on kilpa-auton ainesta 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt