7.4.2020 Ajoneuvot Volkswagen uskoo edelleen polttomoottoreihin – kiitos biopolttoaineiden Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kaasuautot, polttomoottorit ja sähkö muodostavat Volkswagenin voimalinjapaletin ainakin seuraavan vuosikymmenen ajan. Polttomoottorin tulevaisuuden nähdään yltävän pidemmälle, kuin monet uumoilevat. Vaikka Volkswagen-ryhmä on jo uumoillut viimeisten polttomoottoripolvien aikataulua ja panostanut sähköistämiseen dieselgaten jälkeisenä aikana lähes uskomattomalla vimmalla, ei valmistaja ole vielä heittämässä jäähyväisiä tutulle tekniikalle. Tekniikkajohtaja Matthias Rabe kertoi Autocarille, että kiristyvistä hiilidioksidirajoista huolimatta ympäristöystävälliset polttoaineet pitävät polttomoottorin mukana kuvioissa.Volkswagen-ryhmän tavoitteena on saavuttaa hiilineutraalius 2050 ja tässä aikataulussa viimeisiä polttomoottorisarjatuotantomalleja koottaisiin 2040, joskin valmistaja on jättänyt itselleen pienen varauksen tietyille markkinoille valmistettavista polttomoottoriajoneuvoista. Volkswagenin sähköistämiskehitys on ollut dieselgate-päästöhuijausskandaalin jälkeen merkin ja konsernin kantavana voimana. Erityisesti odotetaan MEB-sähköautopohjarakennetta ja ID.3-sähköautoa.Odotettu ID.3 on Volkswagenin sähkökehityksen keihäänkärki.Raben mukaan polttomoottoreilla on kuitenkin edessään enemmän tulevaisuutta, kuin mihin monet uskovat. Ratkaisevana tekijänä ovat täyssynteettiset polttoaineet, joita valmistetaan biomassasta tai muista uusiutuvista materiaaleista. Nämä päästöttömät biopolttoaineet (e-fuel) ovat olleet Volkswagenin ja Bentleyn mielenkiinnon kohteina jo pidempään, ja lupaavista näkymistä huolimatta kestää vielä tovi, että tekniikka kelpaa sarjatuotantoon. Rabe on kuitenkin varma polttoaineiden saapumisesta, sillä sähkötekniikan rajoitukset vaativat polttoaineiden kehittymistä monilla muilla kuljetusalan osa-alueilla. – Tulemme näihin biopolttoaineisiin varmasti. Jos katsotaan ilmailualaa, siellä on kova kysyntä biopolttoaineille, sillä lentokoneet eivät mene sähköisiksi, tai sitten ei voida ylittää Atlanttia, Rabe kiteyttää.– Otamme hiilidioksidirajamme erittäin vakavasti, ja haluamme olla roolimalleja sen suhteen, mutta se ei tarkoita, että jätämme polttomoottorin sivuun.Raben mukaan VW uskoo tulevaisuudessa laajaan voimalinjavalikoimaan, ainakin seuraavan 10 vuoden ajan. Yhtiöllä on myös intressejä panostaa CNG-kaasuautoihin joillain markkinoilla, vaikka varsinainen kehitystyö onkin ilmeisemmin lopetettu.Lähde: Autocar Kuvat: VolkswagenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue myös: Volkswagen-ryhmä hylkää kaasun keskittyäkseen sähköautoihin Kaupallisen lentämisen sähköistyminen on vielä utopiaa – mikä neuvoksi? Volkswagen: ID3-täyssähköauto pyritään yhä julkaisemaan elokuussa Volkswagen Groupin sähköpanostus kasvaa: kehitysbudjetti kohoaa 66 miljardiin euroon Volkswagenin tavoitteena viimeisen polttomoottorin valmistus 2040 Lue lisää Kaikki artikkelit 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Ajoneuvot Renault 5 E-Tech Electric ja Alpine A290 ovat Vuoden Auto Euroopassa – Renaultille toinen voitto peräkkäin, Alpinelle ensimmäinen koskaan 10.1.2025 Ajoneuvot Odotettu Tesla Model Y ”Juniper” esiteltiin Kiinassa – tässä on maailman myydyimmän automallin toinen painos 10.1.2025 Uutinen Autoliitto vinkkaa: näillä laitteilla autoilija ottaa niskalenkin pakkasista 9.1.2025 Autoilu Kuolemaan johtaneet kohtaamiskolarit vähenivät – ylinopeudet riskitekijänä 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 8.1.2025 Ajoneuvot Škoda Enyaq sai ansaitun faceliftin, joka lisää toimintamatkaa 8.1.2025 Sähköautot Suomessa rekisteröitiin vuonna 2024 kaikkiaan noin 130 eri täyssähköautomallia – katso koko lista Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 11.1.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: kannattaako hankkia ladattava hybridiauto ilman kotilatausmahdollisuutta? 12.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Formentor VZ – kuparin hohdetta ja rallijakkarat vakiona 11.1.2025 Koeajo Koeajo: Alpine A110 – onko pakko lopettaa ajaminen jos ei tahdo? 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 7.1.2025 Henkilö Pehr G. Gyllenhammar: Volvo-johtajan omat autot 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa