10.9.2022

Koeajo: BMW i4 – erinomainen kompromisseista huolimatta

BMW i4

Isoilta autonvalmistajilta on alkanut ilmestyä markkinoille autoja, jotka on rakennettu varta vasten sähköautoille suunnitelluille perusrakenteille. BMW i4 sen sijaan ei ole tällainen auto, mutta tiloja lukuun ottamatta se on luokassaan varteenotettava vaihtoehto. Hyvää: Voimalinja, ajettavuus. Huonoa: Tilat.

BMW i4 -täyssähköauto rakentuu BMW:n CLAR-perusrakenteelle, johon pohjautuu nykyisen sähköautomalliston lisäksi käytännössä valmistajan kaikki polttomoottoritoimiset autot 3- sarjasta aina 8-sarjaan asti.

Käytännössä isoin vaikutus tällä on tilankäyttöön: konepellin alla ei ole säilytystilaa, ja lattia nousee takamatkustajien osalta ikävän korkealle. Tämän myötä takana matkustava aikuinen joutuu istumaan jyrkästi pakaroillaan ja jalat koukussa. Autosta löytyy myös kookas kardaanitunneli joka rokottaa keskipaikan matkustusmukavuutta.

BMW i4

Myöskään pään tilaa ei takaistuimilla ole kehuttavasti. Tavaratilaa autossa on 470 litraa, eli täsmälleen saman verran kuin 4-sarjan Gran Coupéssa, jonka koriin i4 pitkälti perustuukin.

BMW i4
Ohjaamon ilme on bemaristeille varmasti tuttu, vaikka ei olisi aiemmin valmistajan sähköautoihin tutustunutkaan.

Kuljettajan paikalla tiloista ei sen sijaan ole valittamista. Ajoasennon saa helposti säädettyä mieleiseksi, ja suunnanvaihtaja on täysin samanlainen kuin automaattivaihteisen bensiinimallin vaihdekeppi. Polttomoottori-bemaristin ei siis tarvitse ajamisen osalta juuri totutella uuteen. Ainoa ero on, että kun D-asennosta keppiä siirtää vasemmalle, ei tarjolla ole enää manuaalista vaihteen naputtelua, vaan voimakkaammin regeneroiva B-ajotila.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Sähköspeksit kunnossa

BMW i4
Polttomoottoripohjaisuudesta muistuttaa myös muotoilu: takapuskurissa on pakoputkille suunnitellut syvennykset.

Polttomoottoriperusteisuudesta huolimatta sähköautospeksit ovat niin ikään hyvällä tolalla. Korkeimmaksi lataustehoksi ilmoitetaan 200 kilowattia ja WLTP-toimintamatkaksi lähes 600 km. Käytännön testauksella latausteho saatiin käymään ilmoitetussa huippulukemassa, ja teho myös pysyi puoleen akkuun asti sadan kW:n yläpuolella.

Toimintamatkakin on käytännössäkin hyvä, reippaassa moottori- ja maantieajossa autolla päästiin kesäkelissä yli 400 km.

Koti- ja asiointilataus tapahtuu kolmivaiheisesti 11 kilowatin teholla, joka alkaa olemaan oletusarvo uusille täyssähköautoille.

Merkin mukainen

Sähköautoista löytyy usein reilusti voimaa. BMW i4:n perusmallistakin löytyy kiitettävät 250 kW (340 hv). Vauhdinnälkäisille suunnattu i4 M50 nokittaa tämän 150 kW:lla (204 hv:lla). Lisätehosta ei kuitenkaan jää koeajoyksilölläkään haaveilemaan. Jo numeroista voi päätellä, että ohitukset käyvät vaivatta, ja lisäksi terävämmällä polkaisulla peräkin irtoaa helposti pieneen leikittelyyn. Suorilla teillä vatsanpohjasta ei sen sijaan kouraise M50-mallin tapaan edes kaasupolkimen iskeytyessä pohjaan.

BMW i4

Kuitenkaan auton ohjaimissa ei osaa tällaista ominaisuutta kovin usein edes kaivata. Kokonaisuus on erittäin tasapainoinen: voimalinja toimii sähköautojenkin mittakaavassa varsin tasaisesti, poljintuntumat ovat yhteensopivat ja BMW on selvästi alkanut skarppaamaan myös joidenkin vuosien hakuammunnan jälkeen ohjaustuntumassakin.

BMW i4

Alusta on tarpeeksi mukava tavalliseen ajoon, mutta ei liian löysä etteikö autolla voisi myös hieman leikitellä. i4 on sitä mitä polttomoottoripuolella 3-sarjalaiset ovat edustaneet: arkikäyttöinen auto jonka ratissa ei harmita.

BMW i4

Tietysti pienempi omamassa tekisi autosta tunnokkaamman, mutta tämä hinta jokaisessa sähköautossa on toistaiseksi maksettava. Arkikäyttöisyyttä taas olisi saatu lisää asentamalla voimalinja esimerkiksi 3-sarjan farmarin koriin. Kuitenkin kaikkiaan BMW i4 on kelpo kompromissi, ja sähköauto jollaista BMW:ltä osasi toivoakin.

Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen

Lisää aiheesta

BMW i4 eDrive 40 Charged Plus

Hinta alkaen

65 860 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

73 340 €

Moottori

Sähköauto, takaveto.

Teho

250 kW (340 hv)

Vääntö

430 Nm

Vääntö

430 Nm

Akku

Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva 83,9 / 80,7 kWh.

Toimintamatka

590 km

Kiihtyvyys 0–100 km/h

5,7 s

Huippunopeus

190 km/h

Kulutus l/ 100 km

WLTP-kulutus 16,4 (yhd.)

Mitat

pituus 4783 mm, leveys 1851 mm, korkeus 1448 mm, akseliväli 2856 mm
Tavaratila: 470–1290 l
Omamassa: 2125 kg

Vetokyky jarrullinen/ jarruton

1600 / 750 kg

Euro NCAP

4 tähteä

Takuu

2 vuotta, ajoakku 8 vuotta / 160 000 km

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat