16.6.2016 Ajoneuvot Koeajo: Alfa Romeo Giulietta – kevyt meikki riittää Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Alfa Romeo Giulietta ihastuttaa, muttei kaikkia. Hyvää: Ajettavuus, vaihteiston toiminta. Huonoa: Ajoasennon mittasuhteet, sisustuksen muovisuus. Alkukesäinen mutkatie kaartelee kutsuvasti. Laskeva aurinko heijastuu seksikkään punaiseen konepeltiin, jonka alta kuuluu vaimeaa murinaa. Sydän sykkii muutaman ylimääräisen lyönnin.Keskikonsolin DNA-katkaisimesta kiivain ajoasetus päälle. Ohjaus terävöityy, ja murina vielä vähän kovenee. Kääntö kurviin, ja mieleen muistuu, miltä se tuntuikaan.Aito italialainen auto.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKaunis kasvojenkohennusSyy, miksi alla on jälleen kerran Alfa Romeo Giulietta, on se, että malli koki viime keväänä päivityksen – vaikka sitä ei juuri päällepäin huomaa.Normaalisti tällaisissa kesken mallikaaren tapahtuvissa uudistuksissa keula muotoillaan uusiksi, mutta nyt se olisi ollut lähes pyhäinhäväistys. Juuri tämä rohkea perinneilme on ollut muuten vähän pullanpyöreän Giuliettan kaikkein sykähdyttävin muotoiluyksityiskohta.Keino, jolla auto on erottunut massasta kuin piikkikorkokenkä gore-tex-jalkineista.Giuliettan kevätmeikki oli siis nopeasti laadittu. Uusi rajaus valoihin, kolmiomaskin vaakarimat hunajakennoksi ja vähän mustaa mascaraa puskurin alaosan ilmanottoaukkojen ympärille – siinä se. Ja tietenkin sopivasti uusia asusteita, eli logojen fontit vaihtoon.Aika hyvin yli kuusivuotiaaksi autoksi. Kauniit kasvot eivät ehostusta tarvitse.Puu: ei vieläkään muodissaSisustuksessakaan ei ole tapahtunut käytännöllisesti katsoen mitään. Ylivoimaisesti näkyvin, ja myös uskaliain, muutos on ratissa kiiltelevä Alfa Romeon logo, jonka perinteelliset värit on vaihdettu musta-hopea-kuosiin. Uskaltaisiko BMW tehdä näin?Sama muovinen tunnelma, samat putkimittarit Giri-, Acqua- ja Benzina-teksteineen, sama pikkuruinen keskinäyttö – ja sama kookas ohjauspyörän keskiö. Si si, kyllä siinä saattavat toistua maskin muodot, mutta eikö 156-mallin hoikka (puu)ratti olisi voinut tehdä paluun?Isompaa malliuudistusta odottaisi myös ajoasentoon. Tähän lestiin voi asettautua vaikka silmät kiinni, eikä valmistusmaasta jää epäselvyyttä: jalat koukussa ja kädet suorina. Siitä selviää osittain säätämällä selkänojan liian pystyyn. Onpahan tunnelma sporttinen.ArkitemperamenttiaAjamisen hyvät puolet ovat tallella – eikä alle välttämättä tarvita sitä mutkatietä. Giulietta nimittäin peittoaa tuiki tavallisessa arkiajossa monet käyttökelpoisiksi mielletyt perusperheautot mennen tullen. Uskokaa tai älkää.Kaupungissa viehättää eniten kaksoiskytkinvaihteisto, joka – toisin kuin vaikkapa VW-konsernin vastaavat viritelmät – käyttää pienen bensaturbomoottorin alavääntöä oivallisesti hyväkseen vaihtamalla harvoin, ja kun sitten vaihtaa, tekee sen ilman nykäyksiä.Maantiellä puolestaan ihastuttaa ohjaus, joka suorastaan lukittuu keskiasentoonsa. Giulietta tietää itse, miten mennään rauhallisesti suoraan, mutta on koko ajan valmis räiskyviin suunnanvaihdoksiin.Ja jos niitä ei harrasta, tätä autoa ei kannata edes harkita. Mutta jos harrastaa, kovin moni muu ei kelpaa. Mitä sitten, jos sporttialusta ja -renkaat nypyttävät, tai kova istuin painaa takamusta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyJos saa, pitää myös antaaKyllä, maailma on täynnä valmiimpia autoja kuin Giulietta. Kyllä, se vaatii edelleen totuttelua. Ja kyllä, volkswagengolfeihin ja opelastroihin tottuneet kiertävät sen varmasti kaukaa – se on huumaavan kaunis, mutta sitä ei uskalla lähestyä.Mutta juuri siksi se on niin rakastettava. Ei se muuten olisi italialainen.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus Alfa Romeo Giulietta 1.4 Multiair 170 hv TCT Distinctive Hinta alkaen 30 506 € Moottori Bensiinimoottori 1 368 cm179;, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 125 kW (170 hv), 5500 r/min Vääntö 250 Nm (2500 r/min) Vääntö 250 Nm (2500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,7 s Huippunopeus 218 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,1 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 119 g/km Mitat pituus 4351 mm, leveys 1798 mm, korkeus 1465 mm, akseliväli 2634 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 12.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Formentor VZ – kuparin hohdetta ja rallijakkarat vakiona 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Ajoneuvot Renault 5 E-Tech Electric ja Alpine A290 ovat Vuoden Auto Euroopassa – Renaultille toinen voitto peräkkäin, Alpinelle ensimmäinen koskaan 11.1.2025 Koeajo Koeajo: Alpine A110 – onko pakko lopettaa ajaminen jos ei tahdo? 10.1.2025 Ajoneuvot Odotettu Tesla Model Y ”Juniper” esiteltiin Kiinassa – tässä on maailman myydyimmän automallin toinen painos 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 8.1.2025 Ajoneuvot Škoda Enyaq sai ansaitun faceliftin, joka lisää toimintamatkaa 8.1.2025 Sähköautot Suomessa rekisteröitiin vuonna 2024 kaikkiaan noin 130 eri täyssähköautomallia – katso koko lista 8.1.2025 Koeajo Koeajo: Subaru Forester – vanhoilla vahvuuksilla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 11.1.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: kannattaako hankkia ladattava hybridiauto ilman kotilatausmahdollisuutta? 12.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Formentor VZ – kuparin hohdetta ja rallijakkarat vakiona 11.1.2025 Koeajo Koeajo: Alpine A110 – onko pakko lopettaa ajaminen jos ei tahdo? 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 7.1.2025 Henkilö Pehr G. Gyllenhammar: Volvo-johtajan omat autot 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti