22.10.2017 Ajoneuvot Koeajo: 680 hv arkiauto – Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid Executive Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Porsche on sotkenut nelipaikkaisen käyttöauton ja vuoristoradan keskenään Panamera-malliston huipulla. Porschen nelipaikkainen arkisedan Panamera ei varsinaisesti kärsi voiman puutteesta, sillä malliston hitainkin moottorivaihtoehto on erittäin riittävät 330 hevosvoimaa. Mutta kun komean Sport Turismo -farmariversion koeajon yhteydessä tulee tilaisuus koeajaa pikaisesti malliston väkevin versio, ei mahdollisuuteen voi olla tarttumatta "väärästä" korimallista huolimatta. Pikatyypätty auto oli Sport Turismon jälkeen toiseksi paras Panamera, loivaperäisen perusmallin pidennetty Executive-versio. 150 millimetriä kasvanut akseliväli riemastuttaa erityisesti takamatkustajia lisätilalla ja samalla varustelu on parantunut. Panamera Turbo S E-Hybrid puolestaan kasvattaa perinteisen Panamera Turbon voimavaroja vielä 130 hevosvoimalla, jolloin 550 hevosvoiman sijaan järjestelmän yhteisteho on älyttömät 680 hevosvoimaa. Tämä hymyilyttää kuljettajan paikalla istuvaa. E-Hybrid ilahduttaa myös kirjanpitäjää, sillä hintaeroa sähköttömään Turboon kertyy Suomessa yli 51 000 euroa tehokkaamman hybridin hyväksi. Taustalla on hiilidioksidipäästöjen putoaminen 216 grammasta 66 grammaan kilometriltä. Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid Executive suorittaa tehtaan mukaan 0–100 km/h 3,5 sekunnissa. Kun kylien ja raittien jälkeen löytyy sopiva maantieosuus kokeilla kaasupolkimen pohjamillejä, on kokemus täysin absurdi. Turboahdettu V8 muristen pitkä edustussedan ampaisee eteenpäin suorastaan väkivaltaisesti. Mukava aulatila tuntuu pysähtyvän paikalleen samalla kun maisema syöksyy kohti. Vatsanpohjassa tuntuva kutitus tuo mieleen huvipuistojen vuoristoradan. Hupi on ohi muutamassa sekunnissa, sillä Rivieran sijasta autoa pitäisi kokeilla Autobahnilla. Ja kun on aika saapua takaisin taajamaan, voi autolla rullata täydellisessä hiljaisuudessa sähkömoottorin voimin. Vähän kuin ylös puksuttavassa vuoristoradassa, jossa voi katsella maisemia hupia odotellessa. Takaraivossa on tieto, että myöhemmin vuorossa on jälleen Sport Plus ja kutitus vatsanpohjassa. Ei mitään järkeä, mutta erittäin hauskaa. Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Porsche Panamera Executive Turbo S E-Hybrid Hinta alkaen 227 839 € Moottori Bensiinimoottori 3 996 cm³, 8 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 404 kW (550 hv), 5750–6000 r/min Vääntö 770 Nm (1960–4500 r/min) Teho 100 kW, 400 r/min Vääntö 770 Nm (1960–4500 r/min) Akku 14 kWh, litiumioni Toimintamatka 50 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 500 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 3,5 s Huippunopeus 310 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 2,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 66 g/km Mitat pituus 5199 mm, leveys 1937 mm, korkeus 1432 mm, akseliväli 3100 mm Tavaratila: 405 l Omamassa: 2410 kg Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 2.5.2024 Esittely Koeistuttu: Renault Symbioz – ehkä kaikkien perheautojen ei sittenkään tarvitse olla sähköautoja 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 2.5.2024 Esittely Koeistuttu: Renault Symbioz – ehkä kaikkien perheautojen ei sittenkään tarvitse olla sähköautoja 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 2.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electricissä on kilpa-auton ainesta 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt