22.10.2017 Ajoneuvot Koeajo: 680 hv arkiauto – Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid Executive Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Porsche on sotkenut nelipaikkaisen käyttöauton ja vuoristoradan keskenään Panamera-malliston huipulla. Porschen nelipaikkainen arkisedan Panamera ei varsinaisesti kärsi voiman puutteesta, sillä malliston hitainkin moottorivaihtoehto on erittäin riittävät 330 hevosvoimaa. Mutta kun komean Sport Turismo -farmariversion koeajon yhteydessä tulee tilaisuus koeajaa pikaisesti malliston väkevin versio, ei mahdollisuuteen voi olla tarttumatta "väärästä" korimallista huolimatta.Pikatyypätty auto oli Sport Turismon jälkeen toiseksi paras Panamera, loivaperäisen perusmallin pidennetty Executive-versio. 150 millimetriä kasvanut akseliväli riemastuttaa erityisesti takamatkustajia lisätilalla ja samalla varustelu on parantunut.Panamera Turbo S E-Hybrid puolestaan kasvattaa perinteisen Panamera Turbon voimavaroja vielä 130 hevosvoimalla, jolloin 550 hevosvoiman sijaan järjestelmän yhteisteho on älyttömät 680 hevosvoimaa. Tämä hymyilyttää kuljettajan paikalla istuvaa. E-Hybrid ilahduttaa myös kirjanpitäjää, sillä hintaeroa sähköttömään Turboon kertyy Suomessa yli 51 000 euroa tehokkaamman hybridin hyväksi. Taustalla on hiilidioksidipäästöjen putoaminen 216 grammasta 66 grammaan kilometriltä.Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid Executive suorittaa tehtaan mukaan 0–100 km/h 3,5 sekunnissa. Kun kylien ja raittien jälkeen löytyy sopiva maantieosuus kokeilla kaasupolkimen pohjamillejä, on kokemus täysin absurdi. Turboahdettu V8 muristen pitkä edustussedan ampaisee eteenpäin suorastaan väkivaltaisesti.Mukava aulatila tuntuu pysähtyvän paikalleen samalla kun maisema syöksyy kohti. Vatsanpohjassa tuntuva kutitus tuo mieleen huvipuistojen vuoristoradan. Hupi on ohi muutamassa sekunnissa, sillä Rivieran sijasta autoa pitäisi kokeilla Autobahnilla.Ja kun on aika saapua takaisin taajamaan, voi autolla rullata täydellisessä hiljaisuudessa sähkömoottorin voimin. Vähän kuin ylös puksuttavassa vuoristoradassa, jossa voi katsella maisemia hupia odotellessa. Takaraivossa on tieto, että myöhemmin vuorossa on jälleen Sport Plus ja kutitus vatsanpohjassa.Ei mitään järkeä, mutta erittäin hauskaa.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Porsche Panamera Executive Turbo S E-Hybrid Hinta alkaen 227 839 € Moottori Bensiinimoottori 3 996 cm³, 8 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 404 kW (550 hv), 5750–6000 r/min Vääntö 770 Nm (1960–4500 r/min) Teho 100 kW, 400 r/min Vääntö 770 Nm (1960–4500 r/min) Akku 14 kWh, litiumioni Toimintamatka 50 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 500 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 3,5 s Huippunopeus 310 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 2,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 66 g/km Mitat pituus 5199 mm, leveys 1937 mm, korkeus 1432 mm, akseliväli 3100 mm Tavaratila: 405 l Omamassa: 2410 kg Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 14.6.2025 Ajoneuvot Renault saattaa alkaa valmistamaan aseita ensimmäistä kertaa sitten toisen maailmansodan 13.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 4 – fiksua tilankäyttöä järkevään hintaan, mutta yksi varuste on Suomessa lähes pakollinen 13.6.2025 Ajoneuvot Opel Grandland Electric AWD on saksalaismerkin tehokkain malli ja sen ensimmäinen sähköneliveto 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 11.6.2025 Moottoripyörät Koeajo: BMW R 12 G/S – kahden maailman retrontäyteinen liitto 10.6.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 – kookas ja kulmikas perhecrossover lataa salamana 9.6.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lanseeraa uusimman sukupolven MBESS-energiavaraston 8.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 85 Sportline – RS-mallia odotellessa 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 12.6.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan venyi moottoritiellä sähköajon yllätykseen 13.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 4 – fiksua tilankäyttöä järkevään hintaan, mutta yksi varuste on Suomessa lähes pakollinen 13.6.2025 Ajoneuvot Opel Grandland Electric AWD on saksalaismerkin tehokkain malli ja sen ensimmäinen sähköneliveto 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 9.6.2025 Laivat Maailman meret ovat taas vähän turvallisempia - katastrofaalisen historian omaava entinen Sally Albatros/Silja Opera on romutettavana 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa!