11.6.2019 Ajoneuvot Koeajo: Ensimmäiseen työhaastatteluun – Mercedes-Benz A 200 A Sedan Launch Edition Style Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tuttu A-sarja saa nyt perinteisemmän korivaihtoehdon. Mercedes-Benz A 200 sedan eroaa lähinnä asenteella. Hyvää: tilat, tyyli. Huonoa: äly vaatii varusteita. Mercedes-Benzin uudistuneesta A-sarjasta on kirjoitettu paljon, toihan merkin juniori samalla paljon uutta koko mallistoon. Nyt pystyperäisenä tavattu A-sarja harjoittelee monipuolisuutta esittelemällä rinnalleen porrasperäisen A Sedanin. Uudenkaupungin sijaan porrasperä valmistetaan Saksan Rastattissa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySopivasti enemmänTavaratila on 420-litraisena 50 litraa pystyperäistä suurempi, ja lastausaukkoon on tässäkin mallissa kiinnitetty huomiota. Tyypilliseen porrasperätapaan tilaa löytyy siis hyvin, mutta kontin korkeus on keskitasoa, ja kassikoukkujen kaltaisia yksinkertaisuuksia tulee helposti ikävä. Vielä suurempaa tavaratilaa kaipaaville löytyy vaihtoehtoja muun muassa CLA:sta ja B-sarjasta. A Sedanin sulava kattolinja on ainakin tilankäytöllisesti erinomainen kompromissi pystyperän ja uuden CLA:n välillä. Takaistuimilla luvassa on vain 16 mm hatchbackia matalampi pääntila, joka on kuitenkin peräti 36 mm korkeampi kuin CLA:ssa. Sedan soveltuu vielä hyvin neljän aikuisen kuljettamiseen, joskin takaistuimen matala istuinosa korostaa edelleen istuimen monikäyttöisyyttä matkustamisen sijaan.Valmiiksi tuttuMuilta osin A-sarjan Sedan ei yllätä, sillä auto muistuttaa etuistuimilta katsottuna viimeiseen piirtoon asti pystyperäistä mallia. MBUX-tietoviihdejärjestelmä pääsee edelleen oikeuksiinsa vasta nettiyhteyden myötä. Tuolloinkin ongelmana on, että englanninkielinen puheohjaus on lähes mahdoton yhdistelmä suomalaisten kadunnimien ja puhelintietojen kanssa.Sisustassa A-sarja uskoo edelleen nuorekkaaseen minimalismiin, mikä tuo matkustajille varsinkin tilaa. Samalla osa muovilaaduista jää Mercedes-Benziltä odotettavan tason alapuolelle. Erityisenä häpeäpilkkuna toimivat vaihteisto- ja vilkkuviikset, sillä usein käytettävinä hallintalaitteina niiden halvat muovit muistuttavat säästetyistä euroista viiden minuutin välein.Ajettavuuden suhteen A Sedan on niin ikään tuttua tasoa – perushauska ajettavuus lupailee hyvää tuleville AMG-malleille. Alusta toimii yleensä hyvin, mutta A-sarja ei kykene isompien Mercedesten sivistyneisyyteen esimerkiksi terävissä saumoissa. Äänieristys on kokoluokka huomioon ottaen hyvällä tasolla.Voimalinjavalikoima on sekin tuttua A-sarjasta. A 200 tuo mukanaan 1,3-litraisen bensiiniturbon 163 hevosvoiman versiona. Moottori tuntuu osin päässeen eroon sitä vaivanneesta ahdistuneisuudesta. Kaksoiskytkinvaihteisto toimii korostetun sulavasti monesti kulmikkaisiin kilpailijoihin verrattuna. Puku päälleTavaratilan ohella Sedan yllättää aikuisemmalla tyylillään. Ruskeaan vivahtava Mojave Silver -ulkoväri antaa autolle hiukan arvokkuutta, jota uusi perämuoto korostaa. Myöhemmin saapuvat AMG-versiot saattavat aiheuttaa hämmennystä yhdistettynä A Sedanin hillitympiin muotoihin.Elegantimpi kattolinja ja hiukan C-sarjaa muistuttava perä antavatkin mielikuvan, että nyt nuorekas A-sarja on pistänyt päälle puvun ja lähtenyt ensimmäiseen työhaastatteluunsa.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Mercedes-Benz A 200 A Sedan Launch Edition Style Hinta alkaen 30 800 € Koeajetun auton hinta varusteineen 43 757 € Moottori Bensiinimoottori 1 332 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 120 kW (163 hv), 5500 r/min Vääntö 250 Nm (1620 r/min) Vääntö 250 Nm (1620 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,1 s Huippunopeus 230 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,1 (yhd.) CO2-päästöt 139 g/km Mitat pituus 4549 mm, leveys 1796 mm, korkeus 1446 mm, akseliväli 2729 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 19.9.2024 Koeajo Koeajo: Cadillac Escalade ESV V8 – se suurin ja mahtavin 17.9.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover Defender 130 V8 – Hävyttömän makea 16.9.2024 Koeajo Koeajo: Kia EV9 RWD – kun on valmis luopumaan muutamasta varusteesta 15.9.2024 Koeajo Koeajo: Renault Symbioz –perhekokoinen pikkucrossover 15.9.2024 Esittely Kun kaikki on jossain muualla – Gibraltarin erikoisajoneuvot 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii – ja todellakin uskaltaa – mennä kovaankin maastoon 14.9.2024 Koeajo Maistiainen: Hyundai Santa Fe – helppo, vaikkei ehkä helposti lähestyttävä 13.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Peugeot E-5008 on toistaiseksi luokkansa ainoa 7-paikkainen sähkö-SUV, mutta onneksi se onnistuu tehtävässään 13.9.2024 Koeajo Maistiainen: BMW X3 – kasvu jatkuu mitoissa, digissä ja sähkössä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: Škoda Octavia vs Mercedes-Benz 250 D – vanhassa vara parempi, vai onko sittenkään? 18.9.2024 Uutinen Suomalainen Hornet-lentäjien kellovalmistaja ja Jeep aloittavat yhteistyön – ainutlaatuinen Jeep-arvokellojen sarja tulossa 17.9.2024 Testit Liveseuranta: Katumaasturien vertailulenkki 18.9.2024 Matkailu Järämän linnoitus ja Sturmbock-asema - Lapin merkittävä rooli toisessa maailmansodassa 17.9.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover Defender 130 V8 – Hävyttömän makea 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 17.9.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover Defender 130 V8 – Hävyttömän makea 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu?