22.9.2019 Ajoneuvot Koeajo: Menopeli Marokkoon – Ford Ranger Raptor Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ford Ranger Raptor on erikoinen yllätys Euroopan automarkkinoilla, joten autoon tutustuttiin erikoisissa olosuhteissa Marokon rantadyyneillä. Hyvää: alusta, ainutlaatuisuus, asenne. Huonoa: hidas ohjaus, vain riittävät voimavarat. – Se pitäis vissiin ajaa hyppynä, apukuskina istuva kollega kommentoi. Edessä on melkoisen jyrkkä hiekkadyyni Atlantin rannalla Marokossa. Normaalisti maltti on maastoajossa valttia. Edessä ajava auto kiertääkin nousun loivaa sivutietä käyttäen.Malttia vastaan puhuu kuitenkin alla oleva auto, joka on täyden maastohyökkäyksen Baja-ajotilassa. Kaasu pohjaan ja dieselmoottori aloittaa päättäväisen jauhamisen. Automaattivaihteisto kelaa pykäliä läpi melkoisella tahdilla jopa pehmeällä hiekalla kiihdytettäessä.Lopulta sinisen avolavan keula laskeutuu dyynin päälle hypähtäen. Ohjaamossa alkaa julmettu käkätys. – Se oli melkoinen hyppy, toteaa Fordin työntekijä ennen jatkoreitin neuvomista.Juuri tätä on Ford Ranger Raptor, tutun avolavajuhdan lievästi häiriintynyt versio.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAmerikan serkun Australian serkkuRangerin sukupuu johtaa Australiaan. Muhkean konepellin alta löytyy hiukan yllättäen 2,0-litrainen nelisylinterinen EcoBlue-dieselmoottori, jota on höystetty kahdella turbolla. 213 hevosvoimaa ei kuulosta paljolta tällaisessa ajoneuvossa, mutta 500 newtonmetrin huippuväännön jansiosta suoritusarvot riittävät. Onneksi 10-vaihteinen automaatti tekee hurjasti töitä saadakseen moottorin näyttämään hyvältä.Päästöjen lisäksi dieselin etuna on pidempi toimintamatka yhdellä tankkauksella, jotta maastosta pääsisi vielä takaisinkin. Fordille kuuluvat pisteet myös moottorin käyntiäänestä, jossa äreys on syrjäyttänyt nakutuksen.Toinen haara Ford Ranger Raptorin sukupuusta löytyy Yhdysvalloista. Yli 10 vuotta sitten Fordilla havahduttiin, että suositusta F-150 avolavoista muokattiin rajuja kartoitus- ja tukiautoja Meksikossa ajettavia Baja-maastoralleja varten. Tähän tarpeeseen syntyi ensimmäinen nopeaan maastoajoon tarkoitettu F-150 SVT Raptor ja toisen mallipolven myötä SVT tippui nimestä pois. Kilpailijoiden vastaukset suositulle Raptorille ovat olleet tarkoituksellakin vain osittaisia.Samanlainen mutta täysin erilainenMuuntautumisleikki perus-Rangerista alkaa tikapuurakenteisen erillisrungon vahvistamisella vauhdikkaan maastoajon haasteita varten. Keulaan lisätyt hinauslenkit on suunniteltu 4,5 tonnin kuormalle “lähinnä muiden ajoneuvojen pelastamiseen”. Takana hinauslenkit on luokiteltu 3,8 tonnin massalle ja varsinainen vetokyky on 2 500 kg.Taka-akselilla Rangerin lehtijouset on korvattu erillisjousilla ja sivuttaisliikettä rajoittavalla Wattin tuella. Raptorin raideleveys on kasvanut Rangeriin verrattuna komeat 150 mm ja maavaraa on löydetty 51 mm lisää (nyt 283 mm). Kahluusyvyys on hienot 850 mm. Samalla lähestymiskulma on kasvanut 32,5 asteeseen ja jättökulma 27 asteeseen vetokoukku irrotettuna. Jokaisessa neljässä kulmassa odottaa erityisesti Raptoria varten kehitetty versio BFGoodrichin T/A KO2:sta koossa 285/70 R17 (33 kertaa 11 tuumaa). Luonnollisesti myös jarrut on päivitetty vastaamaan vauhdikasta ajotyyliä. Kytkettävän nelivedon yhteydessä on myös alennusvaihteisto. Taka-akselin tasauspyörästö on varustettu sähköisesti ohjatulla lukkotoiminnolla. Kuljettajan apuna ovat myös nokkelat ajotilat: normaali, urheilullinen, ruoho/sora/lumi, muta/hiekka, kivikko sekä Baja. Viimeksi mainittu on tarkoitettu erityisesti ripeään maastoajoon. Kaasuvasteen ja vaihteiston toiminnan lisäksi ajotilat vaikuttavat ajonvakautuksen ja luistoneston toimintaan. Mallikkoa fiksumpien tietokoneiden ansiosta Raptor on vaivaton luotsattava maastossa kuin maastossa.Maastokykyjen todellinen helmi ovat Fox Racingin toimittamat iskunvaimentimet, joiden ansiosta Raptorin joustovarat ovat osaltaan kasvaneet tavalliseen Rangeriin verrattuna. Iskunvaimentimien käyttämä venttiilitekniikka kulkee kauppanimellä Position Sensitive Damping, muovaten iskunvaimentimen jäykkyyttä joustoalueen äärireunoilla. Käytännössä iskunvaimennin muuttaa toimintaansa luontaisesti tieajon ja maastoajon välillä. Äärettömän upeat iskarit eivät tee Ranger Raptorista täydellisen taikamattomaista, mutta maastoajon höykytyksessä tunnelma vastaa mattokaupassa kaatuilemista.Kuin iso leluautoLeveäksi pullistettu Ford Ranger Raptor ei ole F-150 Raptoriin verrattuna kovinkaan suuri, mutta eurooppalaisittain 168 mm alkuperäistä leveämpi auto on kookas. Kylissä ja kaupungeissa tulee kuitenkin ilmi, että mitat onneksi hahmottaa ohjaamosta. Komeammilla pyöränkaarilla, uusilla valoilla, astinlaudoilla ja keulan FORD-tekstimaskilla on kuitenkin luotu mielikuva aikuisten leluautosta. Aina double cab -korinen Ford Ranger Raptor on matkustamoltaan monelta osin yllättävän vakio. Toisaalta vakiomaisuus tarkoittaa, että Raptorin ostajan ei tarvitse tinkiä mukavuus- eikä turvavarusteista ja hyötyvarusteitakin löytyy helposti.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy“Sitokaa tavarat, oikeasti”Kivikkoajossa auto keinahtelee terävien kivien päällä kuin tanssahdellen. Hitaasta vauhdista huolimatta ei voi kuin ihastella renkaiden kestävyyttä. Kookkaat renkaat tuovat samalla viimeisen silauksen Raptorin alustamukavuuteen.Tiellä auton joustavuus hämmentää lisää. Maantienopeudet tuntuvat vain lievänä tärinänä. Marokossa väistämisvelvollisuus on kyvykkäämmällä, eli meillä. Raptorille paikallisen pientareen terävä reuna ja karkea koostumus eivät ole minkäänlainen ongelma.Lähes voittamattomalta tuntuvan alustan ansiosta pehmeällä rantasannalla pidetään helposti 90 km/h matkanopeutta. Pyrähdyksissä nopeus kohoaa jopa kotimaan moottoritienopeuksiin mainingin hipoessa renkaiden nappulakuviota.Kun rantahiekalta siirrytään perättäisten kovien hiekkakumpujen ylitykseen, testataan matkatavaroiden sidonta toden teolla. Kasvavasta ryskäämisestä huolimatta auto ei ole menosta moksiskaan, suojaahan pohjaa 2,3 millimetrin teräksestä tehty panssari. Ohjaamossa nauru sen kuin yltyy, sillä Raptor on täysin nurinkurinen auto. Mitä kovempaa sillä ajaa, sitä paremmin se tuntuu selviytyvän esteistä – tai oikeastaan hidasteista.Petomainen työkoneFord Ranger Raptorin kohdalla nettikeskustelijat voivat jäädä vapaasti ahdistumaan, että voiko nelisylinterinen diesel olla Raptor-mallinimen arvoinen. Raptorin juju onkin tapa, jolla auto yllyttää ratkaisemaan maastoajon ongelmat painamalla lisää kaasua, sillä erinomainen alusta ja älykkäillä tietokoneilla höystetty neliveto tekevät etenemisestä mahdollista, siedettävää, jopa hauskaa.Suomessa Ranger Raptorin hinta on henkilöautoksi rekisteröitynä alkaen 98 108 euroa, mutta metallivärin lisäksi lisävarustelistalta löytyy vain polttoainekäyttöinen lisälämmitin. Luonnollisesti työjuhdan kohdalla vaihtoehtona on myös pakettiautoksi rekisteröiminen ja maahantuojan mukaan myös kuorma-autoksi muunnettu Raptor on työn alla.Ei olekaan ihme, että Fordin mukaan autosta kiinnostuneita on ollut yrityksistä aina viranomaisiin saakka. Esteiden haastavuudella mitattuna pätevämpiä maastoautoja voi löytyä tuotantoautojen joukosta, mutta ei toista, joka pystyy pitämään Raptorin kaltaista matkanopeutta mailla ja mannuilla.Se yksin on syy, miksi Fordille pitäisi antaa aplodit Ranger Raptorin tuomisesta Eurooppaan.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Ford Ranger Raptor Hinta alkaen 98 108 € Moottori Dieselmoottori 1 996 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 10-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 157 kW (213 hv), 3750 r/min Vääntö 500 Nm (1750–2000 r/min) Vääntö 500 Nm (1750–2000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,5 s Huippunopeus 170 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 10,7 (yhd.) CO2-päästöt 281 g/km Mitat pituus 5374 mm, leveys 2028 mm, korkeus 1873 mm, akseliväli 3220 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 2500 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 5 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 7.12.2024 Ajoneuvot Citroën e-C3:n hinnat vahvistettiin – vielä ei päästä alle 20 000 euron 6.12.2024 Ajoneuvot Jaguar Type 00 -konsepti on erinomainen alku autonvalmistajalle, joka ei valmista tällä hetkellä käytännössä lainkaan autoja 5.12.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Elroq on kirjaimellisesti sähköinen Karoq 4.12.2024 Koeajo Koeajo: Ford Mustang Mach-E Rally – kuuletko rallipolkujen kutsun? 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 2.12.2024 Ajoneuvot Jollain tuli mitta täyteen – Carlos Tavares eroaa välittömästi Stellantiksen toimitusjohtajan paikalta 2.12.2024 Koeajo Koeajo: BMW i4 M50 xDrive – suosiolle on syynsä 2.12.2024 Ajoneuvot Uusi Audi Q5 Sportback on todennäköisesti omassa genressään harvinaisen monen mieleen 1.12.2024 Koeajo Koeajo: Ford Capri – ei nimi autoa pahenna tai paranna Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 7.12.2024 Uutinen Kuluttajariitalautakunta antoi päätöksen Teslan haamujarrutuksista – ”Olen hyvin yllättynyt” 5.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: navigaattori vie, Volkswagen Tiguan -lataushybridi vikisee 5.12.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Elroq on kirjaimellisesti sähköinen Karoq 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 2.12.2024 Ajoneuvot Uusi Audi Q5 Sportback on todennäköisesti omassa genressään harvinaisen monen mieleen 5.12.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Elroq on kirjaimellisesti sähköinen Karoq 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”