10.1.2019 Ajoneuvot Koeajo: GTI-autojen isoveli – Škoda Kodiaq RS Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Škoda Kodiaq RS yhdistää ison katumaasturin sporttiversion menevyyteen. Hyvää: suorituskyky, tilat, tyylikäs kokonaisuus. Huonoa: keinotekoinen äänimaailma. Volkswagen-konsernilla on ollut sporttihenki päällä jo vuosien ajan. Golfin ja Polon saa tietenkin perinteisinä GTI-versioina, mutta omansa sai jopa pieni kaupunkiauto Volkswagen Up. Seatin tehomalleja puolestaan alettiin siirtää omaksi automerkikseen Cupraksi. Eikä Škodaa näytetä unohdettavan konsernin orpopojaksi. Suomessakin hyvin myynyt Octavia RS saa seuraa, kun myyntiin on tullut Škoda Kodiaq RS. Se on ensimmäinen katumaasturi, jonka luvataan kunnioittavan tsekkivalmistajan yli 100-vuotisia moottoriurheiluperinteitä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kova kulkija Kodiaq RS on rivakka tapaus. Sitä vie Skodan historian tehokkain dieselmoottori, joka koeajossa paljastuu kyvykkääksi voimanlähteeksi. Tehokkaalla, 240-hevosvoimaisella ja 500 newtonmetrin väännön tuottavalla tuplaturbodieselillä mennään kaikissa oloissa vaivattomasti. Lähes 1 900-kiloinen auto kiihtyy nollasta sataan 6,9 sekunnissa. Uudenlaisen ahtimen rakenteen ansiosta auto reagoi ripeästi kaasupolkimen käskyyn myös matalilla kierrosluvuilla, ja neliveto mahdollistaa luonnollisesti optimaalisen pidon. Kodiaq RS:n alusta on mukautuvasta iskunvaimennuksesta huolimatta kovahko. Alusta ja 20-tuumaiset pyörät muistuttavat matkustamoon vähän turhan innokkaasti hidastetöyssyistä ja teiden epätasaisuuksista. Ajoasetuksia kannattaa aktiivisesti valita tiestön mukaan, sillä etenkin sport-tila muuttaa säätöjä selvemmin verrattuna muihin (eco, comfort, normal). Sport-asetuksella Kodiaq RS on isoksi autoksi luonteva ajettava jopa tiukoissa kaarteissa. Talviasetuksen testaamisen aika tulee myöhemmin kotimaan tiestöillä. 7-vaihteinen kaksoiskytkinautomaatti toimii vahvan dieselmoottorin kumppanina sujuvasti. Ohjaus sen sijaan jättää kuljettajalle etäisen ja tunnottoman kokemuksen. Välityssuhteeltaan muuttuvan ohjauksen plussapuoli on näppäryys esimerkiksi pysäköitäessä: hitaassa nopeudessa rattia tarvitsee kääntää vain vähän. Tyylikkään äänekäs Valmistajan mukaan Kodiaq RS on myös ensimmäinen Škoda, jossa on moottoriäänijärjestelmä. Se innostuu etenkin sport-ajoasetus kytkettynä, mutta äänet ovat varmasti monien mielestä kovin turha lisäominaisuus. Keinotekoiset räyhä-äänet kuulostavat auton sisällä vähän huvittavilta, auton ulkopuolella ne ovat onneksi maltillisemmat. Melko moni ostanee Kodiaqin RS-versiona nimenomaan siksi, että haluaa autoonsa lisää suorituskykyä, muttei halua huutaa sitä ulospäin. Ulkonäöltään Kodiaq RS on väkevän tyylikäs. 20-tuumaiset kevytmetallivanteet sekä led-valot edessä ja takana ovat ison maasturin tyyliin mukavasti istuvia vakiovarusteita. Korin monet mustat koriste-elementit elävät ainakin uuden Race Blue -metallivärin kanssa piristävässä sopusoinnussa. Tuplapakoputket tuovat annoksen ulkoista sporttia. Kolmaskin sporttirivi Sisältä Kodiaq RS on tilava ja notkollaan käteviä pikkuratkaisuja, kuten puhelimen akun induktiivinen lataus ja roskakori ovitaskussa. Auton saa 5- tai 7-paikkaisena. Kojelauta on helppokäyttöinen ja digitaalinen mittaristo näyttävä. Sisälle on kuluista tinkimättä tuotu alcantaraa ja mustia timanttikuviosaumoja. Istuimet ovat urheiluhenkiset ja miellyttävän napakat. Suomeen ensimmäiset Kodiaq RS:t ehtivät alkuvuonna. Teksti: Timo Nieminen Kuvat: Timo Nieminen ja valmistaja Lisätietoa: www.skoda.fi/kodiaq-rs Škoda Kodiaq RS 2.0 TDI 4x4 DSG Hinta alkaen 66 124 € Moottori Dieselmoottori 1968 cm³, 4 sylinteriä, 2 ahdinta, 7-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 176 kW (240 hv), 4000 r/min Vääntö 500 Nm (1750–2500 r/min) Vääntö 500 Nm (1750–2500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,9 s Huippunopeus 221 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 8,0 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 210 g/km Mitat pituus 4699 mm, leveys 1882 mm, korkeus 1686 mm, akseliväli 2790 mm Muu tieto Perävaunumassa jarrullinen/jarruton 2 500/750 kg. Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line – Kesästä nauttimiseen 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 Allstreet – urbaaniin asfalttiviidakkoon 24.7.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer – tehokas plugari käytännöllisen perheauton kuoseissa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Koeajo Koeajo: BYD Seal U – perusvarmaa, mutta tasapaksua 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan