10.1.2019 Ajoneuvot Koeajo: GTI-autojen isoveli – Škoda Kodiaq RS Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Škoda Kodiaq RS yhdistää ison katumaasturin sporttiversion menevyyteen. Hyvää: suorituskyky, tilat, tyylikäs kokonaisuus. Huonoa: keinotekoinen äänimaailma. Volkswagen-konsernilla on ollut sporttihenki päällä jo vuosien ajan. Golfin ja Polon saa tietenkin perinteisinä GTI-versioina, mutta omansa sai jopa pieni kaupunkiauto Volkswagen Up.Seatin tehomalleja puolestaan alettiin siirtää omaksi automerkikseen Cupraksi. Eikä Škodaa näytetä unohdettavan konsernin orpopojaksi. Suomessakin hyvin myynyt Octavia RS saa seuraa, kun myyntiin on tullut Škoda Kodiaq RS. Se on ensimmäinen katumaasturi, jonka luvataan kunnioittavan tsekkivalmistajan yli 100-vuotisia moottoriurheiluperinteitä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKova kulkijaKodiaq RS on rivakka tapaus. Sitä vie Skodan historian tehokkain dieselmoottori, joka koeajossa paljastuu kyvykkääksi voimanlähteeksi. Tehokkaalla, 240-hevosvoimaisella ja 500 newtonmetrin väännön tuottavalla tuplaturbodieselillä mennään kaikissa oloissa vaivattomasti. Lähes 1 900-kiloinen auto kiihtyy nollasta sataan 6,9 sekunnissa.Uudenlaisen ahtimen rakenteen ansiosta auto reagoi ripeästi kaasupolkimen käskyyn myös matalilla kierrosluvuilla, ja neliveto mahdollistaa luonnollisesti optimaalisen pidon. Kodiaq RS:n alusta on mukautuvasta iskunvaimennuksesta huolimatta kovahko. Alusta ja 20-tuumaiset pyörät muistuttavat matkustamoon vähän turhan innokkaasti hidastetöyssyistä ja teiden epätasaisuuksista.Ajoasetuksia kannattaa aktiivisesti valita tiestön mukaan, sillä etenkin sport-tila muuttaa säätöjä selvemmin verrattuna muihin (eco, comfort, normal). Sport-asetuksella Kodiaq RS on isoksi autoksi luonteva ajettava jopa tiukoissa kaarteissa. Talviasetuksen testaamisen aika tulee myöhemmin kotimaan tiestöillä.7-vaihteinen kaksoiskytkinautomaatti toimii vahvan dieselmoottorin kumppanina sujuvasti. Ohjaus sen sijaan jättää kuljettajalle etäisen ja tunnottoman kokemuksen. Välityssuhteeltaan muuttuvan ohjauksen plussapuoli on näppäryys esimerkiksi pysäköitäessä: hitaassa nopeudessa rattia tarvitsee kääntää vain vähän.Tyylikkään äänekäsValmistajan mukaan Kodiaq RS on myös ensimmäinen Škoda, jossa on moottoriäänijärjestelmä. Se innostuu etenkin sport-ajoasetus kytkettynä, mutta äänet ovat varmasti monien mielestä kovin turha lisäominaisuus.Keinotekoiset räyhä-äänet kuulostavat auton sisällä vähän huvittavilta, auton ulkopuolella ne ovat onneksi maltillisemmat. Melko moni ostanee Kodiaqin RS-versiona nimenomaan siksi, että haluaa autoonsa lisää suorituskykyä, muttei halua huutaa sitä ulospäin.Ulkonäöltään Kodiaq RS on väkevän tyylikäs. 20-tuumaiset kevytmetallivanteet sekä led-valot edessä ja takana ovat ison maasturin tyyliin mukavasti istuvia vakiovarusteita. Korin monet mustat koriste-elementit elävät ainakin uuden Race Blue -metallivärin kanssa piristävässä sopusoinnussa. Tuplapakoputket tuovat annoksen ulkoista sporttia. Kolmaskin sporttiriviSisältä Kodiaq RS on tilava ja notkollaan käteviä pikkuratkaisuja, kuten puhelimen akun induktiivinen lataus ja roskakori ovitaskussa. Auton saa 5- tai 7-paikkaisena.Kojelauta on helppokäyttöinen ja digitaalinen mittaristo näyttävä. Sisälle on kuluista tinkimättä tuotu alcantaraa ja mustia timanttikuviosaumoja. Istuimet ovat urheiluhenkiset ja miellyttävän napakat.Suomeen ensimmäiset Kodiaq RS:t ehtivät alkuvuonna.Teksti: Timo Nieminen Kuvat: Timo Nieminen ja valmistajaLisätietoa: www.skoda.fi/kodiaq-rs Škoda Kodiaq RS 2.0 TDI 4x4 DSG Hinta alkaen 66 124 € Moottori Dieselmoottori 1968 cm³, 4 sylinteriä, 2 ahdinta, 7-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 176 kW (240 hv), 4000 r/min Vääntö 500 Nm (1750–2500 r/min) Vääntö 500 Nm (1750–2500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,9 s Huippunopeus 221 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 8,0 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 210 g/km Mitat pituus 4699 mm, leveys 1882 mm, korkeus 1686 mm, akseliväli 2790 mm Muu tieto Perävaunumassa jarrullinen/jarruton 2 500/750 kg. Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 3.10.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot E5008 Allure Launch Edition – leijonaperheen suurin 3.10.2024 Ajoneuvot Fiatilla on meneillään puolentoista kuukauden tauko täyssähköauto 500e:n valmistuksessa – syynä pohjamudissa laahaavat myyntimäärät 2.10.2024 Uutinen Syyskuu oli surkea kuukausi – autojen ensirekisteröinnit suorastaan romahtivat 2.10.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Octavia Combi – menestys ei jää tähän 1.10.2024 Uutinen Corollan kori ostoskoriin? – Alibabasta mahdollista ostaa legendaarisen AE86:n kori 1.10.2024 Ajoneuvot Volkswagen Poloa ei enää valmisteta Euroopassa – myös Suomen-hinnastosta B-segmentin kestosuosikki on poistunut 30.9.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun autonkuljettajalle annetaan vapaapäivä 30.9.2024 Ajoneuvot Upouusi Toyota Land Cruiser on vihdoinkin saanut Suomi-hinnat – mitä pidät 124 778 euron alkaen-hintalapusta? 28.9.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Lotus Esprit Active Suspension Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 2.10.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Octavia Combi – menestys ei jää tähän 1.10.2024 Uutinen Matkailuautossa oli jos jonkinlaista vikaa – myyjäliike tarjoutui ostamaan sen takaisin, mutta 4 500 euroa halvemmalla 1.10.2024 Uutinen Corollan kori ostoskoriin? – Alibabasta mahdollista ostaa legendaarisen AE86:n kori 3.10.2024 Sähköautot Käyttötesti: Volvo EX30 – auto, joka lähes musertuu ennakko-odotusten alle 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 28.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: vanhan Scanian pohjalle rakennettava jättimäinen "henkilöauto" on maailman omituisin pistokehybridi 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 30.9.2024 Ajoneuvot Upouusi Toyota Land Cruiser on vihdoinkin saanut Suomi-hinnat - mitä pidät 124 778 euron alkaen-hintalapusta? 1.10.2024 Uutinen Matkailuautossa oli jos jonkinlaista vikaa – myyjäliike tarjoutui ostamaan sen takaisin, mutta 4 500 euroa halvemmalla 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 21.9.2024 Matkailu Tirpitz-museo – Saksan miehittämässä Norjassa nähtiin toisen maailmansodan suurimpia sota-aluksia 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla