14.8.2018 Ajoneuvot Koeajo: ilopilleri Italiasta – Fiat 500S Cabrio Twinair Fiat kaipaisi kipeästi muutakin myytävää, kuin ikääntyvän 500:n. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä On olemassa italialaisia urheiluautoja – ja niiden rinnalla Fiat 500. Pieni retromalli edustaa maansa toisenlaista autokulttuuria, joka ei myöskään jätä ketään kylmäksi. Hyvää: ajaton muotoilu, sympaattinen olemus, toimiva avokattoratkaisu. Huonoa: moottorin ja korin värinät, löysästi toimivat hallintalaitteet (joista tosin eräät myös pitävät). Fiat 500 näyttelee automaailmassa harvinaisen yksiselitteistä roolia: sen tehtävänä on olla söpö ja simppeli kaupunkiauto, joka tuo omistajalleen – ja ympäröiville ihmisille – hyvän mielen. Kun pakettiin ynnätään hieman lisähevosvoimia, avonainen katto ja sporttisempi S-varustelu, onko onnella enää mitään rajaa?Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAjatonta designiaViisisatanen on tässä muodossaan jo aika iäkäs auto, muttei toki edeltäjäänsä verrattuna: retromalli lanseerattiin kesällä 2007, alkuperäisen takamoottorisen Nuova 500:n viisikymmenvuotissynttärien aikaan. Uuden 500:n design on sittemmin kestänyt hyvin aikaa, eikä ihme, olivathan perusmuotoilun lähtökohtana 1950-luvun klassiset linjat.Pirteän metallihohtosininen koeajoyksilö saa suupielet kohoamaan. S-varusteluun kuuluvat menevämmät puskurit ja helmalevikkeet tekevät olemuksesta hieman vakiomalleja ryhdikkäämmän. Harmaa koristeväritys maskissa, etusäleikössä, sivupeileissä, ovenkahvoissa ja takaluukun kahvassa ovat niin ikään S-lisää.Sisällä istuimet ja ohjauspyörä ovat tavanomaisia urheilullisemmat, ja ajoasento säätyykin kohtuullisen hyväksi. Ratin jääminen hieman kauas kuskista ei harmita auton käyttötarkoitus, lyhyet taajamasiirtymät huomioon ottaen. Kojelaudan materiaalit ovat kovan muovisia, mutta tässä citykärryluokassa sekään ei niin haittaa. Pallomuotoillut detaljit näyttävät edelleen hauskoilta, joten viihtyvyys on nelipaikkaisessa ohjaamossa taattu. Lisää fiilistä saa avaamalla katon.Vedotonta avoilua500S-malli on myynnissä joko umpi- tai avonaisena, joista koeajossa oli siis jälkimmäinen. Samalla kyseessä on malliston kallein versio: hinta venyy vakiovarustein lähes 21 000 euroon, parisen tonnia kiinteällä katolla toteutettua sisartaan ylemmäs.Viisisatasen Cabrio edustaa puoliavonaista tyyppiä, eli vain kankainen kattolevy ja takaikkuna viikkautuvat tarvittaessa sähkön voimin auton takaosaan. Valittavana on lisäksi kaksi väliasentoa, joista toinen jättää takaikkunan paikoilleen tuulensuojaksi ja toinen kattoluukun kokoisen aukon etumatkustajien yläpuolelle.Ja koska tässä konseptissa kangaskatto ei liikkuessaan muodosta ”purjetta” kokonaisvaltaisempien avoautojen tapaan, 500:n katon voi avata ja sulkea aina 80 km/h vauhtiin asti. Ääriasennosta toiseen tämä ottaa aikaa 16 sekuntia. Varsinkin hänelle, joka ei niin perusta cabrioletien vedosta ja suhinoista mutta jolla ei periaatteessa ole mitään raitista kesäilmaa vastaan, 500S Cabrio tarjoaa oivan kompromissin. Kattoa säätelemällä pyörteet pysyvät juuri sopivasti auton ulkopuolella myös maantienopeuksissa, eikä pitkänkään kuskin tukka mene tuulesta sekaisin.Pikku puksuttajaMyös moottorivalikoima on sidottu varusteisiin. 500S:n konepellinnysän alle saa ainoastaan yhden voimanlähdevaihtoehdon, joka tosin on myös se kaikkein riemukkain: kaksisylinterisen, ahdetun 0,9-litraisen tehokkaampi painos.Tästä kahvimyllystä irtoaa kunniakkaat 105 hevosvoimaa, mikä on 20 heppaa enemmän kuin saman moottorin vähävoimaisemmassa versiossa. Vääntömomentti onkin sitten isompiin moottoreihin verrattuna suhteellisesti vaatimattomampi, 145 newtonmetriä.Moottorin erikoinen rakenne tuottaa myös tavallisesta poikkeavat käyttöominaisuudet. Koneen värinät – joita puoliksi avonaisen korin vapinat vain vahvistavat – ovat miltei kaiken aikaa läsnä, ja alkuun vaikuttaa lähinnä siltä kuin ajaisi puutarhatraktoria.Pikku hiljaa kierrokset oppii kuitenkin ujuttamaan yhä lähemmäs tyhjäkäyntilukemia, ja samalla havaitsee, että moottori jaksaa lopulta puksuttaa puhtaasti melko alhaalta. Vain jyrkässä parkkihallin luiskassa saattaa tulla nyykähdys, ellei kaasua paina oletettua syvempään.Sinänsä moottorin voimat riittävät erinomaisesti maantieohituksiinkin, ja sport-ajotilassa 500S:n kulkupuoli herkistyy entisestään. Käyntialueen kapeus tulee selvimmin vastaan ylärekisterissä: kierrosluvun rajoitin katkaisee vedolta äkkiä siivet, jolloin hyvin käsillä olevalle kojelautavaihdekepille tulee käyttöä.Vaihteensiirto sinänsä on aika löysä ja pitkäliikkeinen, kuten kytkinpolkimen liikeratakin, joten ripein mahdollinen ajotapa ei 500S:llä ole se kaikkein luontevin – sporttikoristelusta huolimatta. Etenkin, kun ohjauskin on varsin tahmeaa sorttia. Mieluummin vain ottaa kaiken liikenteessä eteen tulevan vastaan rauhallisesti, elämästä nauttien.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMaansa tavallaKun tämä nykyinen Fiat 500 esiteltiin silloin 11 vuotta sitten, italialaiset – ja muualla asuvat saapasmaalaisen elämäntavan kannattajat – ihastuivat retroautoon välittömästi, eikä rakkaus ole siitä mihinkään hiipunut.Sen sijaan täsmällisemmän teknisistä, esimerkiksi saksalaisista, autoista pitävät eivät näe 500:ssa mitään hohtoa. Kummastelevat vain sen keskinkertaisia ominaisuuksia ja koko laitteen pointtia automarkkinoilla. Nämä kaksi näkökohtaa kertovat viisisatasesta kaiken: on lupa ottaa tai jättää.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Roman Razinkov Fiat 500S Cabrio Twinair 105 hv Start & Stop Hinta alkaen 20 990 € Koeajetun auton hinta varusteineen 23 253 € Moottori Bensiinimoottori 875 cm³, 2 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto Teho 77 kW (105 hv), 5500 r/min Vääntö 145 Nm (2000 r/min) Vääntö 145 Nm (2000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,0 s Huippunopeus 188 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,2 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 99 g/km Mitat pituus 3571 mm, leveys 1627 mm, korkeus 1488 mm, akseliväli 2300 mm Euro NCAP 3 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 16.2.2025 Koeajo Maistiainen: Volkswagen Transporter – yhteistyö on voimaa 14.2.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G6 – tehty myös Teslan kiusaksi 13.2.2025 Koeajo Koeajo: Ford E-Transit Custom Trend – valttina ajettavuus 12.2.2025 Koeajo Koeajo: Audi RS e-tron GT Performance laittaa ihmiskehon koetukselle 11.2.2025 Ajoneuvot Polttomoottoriautot porskuttavat Suomessa vielä piiiiiitkääään 10.2.2025 Ajoneuvot Volvo EX30 Cross Country on vähän muutakin kuin tuttu sanapari uudessa paketissa 10.2.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Opel Frontera Electric – puristamalla tehty edullinen täyssähköinen perhecrossover, ja ihan hyvä niin 9.2.2025 Koeajo Koeajo: Citroën ë-C4 X – uudistunut sähkösedan ei yllätä 7.2.2025 Ajoneuvot Flexis on Renaultin, Volvon ja CMA CGM:n uusi yhteisyritys, joka on tuomassa Euroopan markkinoille sähköisiä tavara-autoja Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.2.2025 Kuluttajat Land Rover sylki öljyt pihalle pian kaupanteon jälkeen – myyjäliikkeen oli korvattava, vaikka auto oli vanha ja lähes 250 000 kilometriä ajettu 15.2.2025 Vene 25 Båt Vene 25 Båt: Messujen kalastusvene kääntyi ukrainalaisvalmisteisten veneiden voitonjuhlaksi 15.2.2025 Testit Seikkailu: diesel vastaan sähköauto Lappiin – yhdellä istumalla vai matkalla lataillen? 15.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Kontio ja Parmas -kummelivolvo 14.2.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G6 – tehty myös Teslan kiusaksi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 10.2.2025 Autoilu Bensan hinta nousussa – kuinka korkealle litrahinta voi kivuta? 14.2.2025 Kuluttajat Land Rover sylki öljyt pihalle pian kaupanteon jälkeen – myyjäliikkeen oli korvattava, vaikka auto oli vanha ja lähes 250 000 kilometriä ajettu 10.2.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 3-ovinen Mercedes-Benz 300 GE, jota kauneusleikkaus on koittanut nuorentaa 22 vuodella 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle