29.10.2025

Koeajo: Mercedes-Benz CLA – melkein liian hyvä sähköauto

Kuva Tuomas Rajala

Mercedes-Benz CLA tarjoaa ajokokemuksen, joka puhuttelee jopa paatunutta autotoimittajaa.

Mercedesin CLA on saanut kunnian olla kokeiluoppilas, jonka kautta merkin koko sähkömallisto uudistuu lähivuosina. Uusi CLA ilmestyy vain sähköisenä versiona, sillä Mercedes-Benz on monen muun merkin tavoin suunnannut mallistoaan voimakkaasti sähköisiin voimalinjoihin.

On typerää pilata yllätys, mutta en malta olla kertomatta heti alkuun, että CLA on sähköisen automaailman huipputuote. Se näyttää mihin autoteollisuus tällä hetkellä kykenee sähkömoottorien, akkuteknologian ja ohjelmistojen näkökulmasta. CLA on aivan maagisen hyvä auto.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Hyvää ja huonoa

  • Pitkä toimintamatka ja latausnopeus
  • Vakuuttava voimalinja
  • Sulava muotokieli
  • Ohjelmistojen toimivuus
  • Matala oviaukko

CLA tulee markkinoille sekä taka- että nelivetoisena versiona. Koeajettu yksilö on takavetoinen CLA 250+. Autossa on siis yksi taka-akselille sijoitettu sähkömoottori, joka tuottaa 200 kW (272 hv) ja 335 Nm. Nelivetoversiossa etuakselille lisätään toinen sähkömoottori, joka tuottaa 80 kW (109 hv) ja 180 Nm.

Tehoa piisaa versiosta riippumatta roppakaupalla, ja takatuuppari on sekin varsin suorituskykyinen tapaus. Jos asiaa halutaan tarkastella numeraalisilla arvoilla, kiihtyy 250+ nollasta sataan 6,7 sekunnissa. Kiihtyvyyslukema ei kerro koko kuvaa, sillä alkurepäisy on tuntuva, ja takavetoinen CLA tuntuu selvästi tehokkaammalta kuin luvut antavat olettaa.

Kiivas alkusysäys korostuu etenkin silloin, kun auton rekuperaatio (jarrutusenergian talteenotto) on pienimmällä mahdollisella. Pienellä alkukiihdytyksellä Mercedes-Benz jaksaa rullailla kilometrikaupalla. D+ ajotila antaa auton rullata vapaana, ja siinä CLA on omaa luokkaansa. En ole koskaan ajanut autolla, joka tuntuu rullaavan vapaasti jopa pieneen ylämäkeen. Välillä tuntuu siltä, että kuskia jekutellaan, ja auto vain esittää rullaavansa.

Jarrupoljin, joka ei ole yhteydessä jarruihin

CLA:n jarruissa on kiinnostava yksityiskohta. Jarrutuksessa fyysisellä polkimella ei ole mekaanista yhteyttä hydrauliseen jarrujärjestelmään. Mercedesin One-Box-jarrujärjestelmä hidastaa auton vauhtia 90 prosenttisesti rekuperaatiota hyödyntämällä. Kuski ei tätä huomaa, vaan tuntuma on samanlainen kuin perinteisissä jarrujärjestelmissä. Vasta viimeiset kymmenen metriä ennen pysähdystä auto käyttää fyysisiä jarrulevyjä.

Erinomainen rullaavuus on varmasti yksi syy auton pienelle kulutuslukemalle. Auton WLTP-vertailuluku on 12,2 kWh sadalle kilometrille, mikä on auton kokoluokka huomioiden lähes utopistisen oloinen. Ainoa vaan, että siihen on mahdollista yltää myös reaalimaailmassa.

Omalla koeajoviikollani keskikulutus oli 15,9 kWh / 100 km, mikä on alhaisin lukema, mihin olen sähköautolla koskaan yltänyt. Ajosuorite tapahtui muutaman plusasteen lämpötilassa ja piti sisällään moottoritieajoa, nurkissa pyörimistä ja normaalia autoiluarkea.

En muista aiemmin pärjänneeni koko koeajoviikkoa ilman latausta, mutta Mercedesin kohdalla näin kävi. CLA peittoaa myös toimintamatka-ahdistuksen, sillä startatessa mittaristossa seisoo yli lähes 700 km toimintamatkaa. Kun akussa on jäljellä 52 prosenttia varausta, auto jaksaa edelleen yli 300 kilometriä. Verenpaineen kasvua ei aiheuta edes 20 prosentin akkuvaraus, sillä virtaa piisaa reilun sadan kilometrin taipaleelle.

Miten alhainen kulutus sitten on mahdollistettu? Auton MMA-voimalinja on erittäin energiatehokas. Takamoottorissa on kaksi vaihdetta, joista toinen on optimoitu kaupunkiajoon tai toinen maantielle. Ja kuten todettu, auto rullaa hämmentävän hyvin ja ilmanvastuskerroin on saatu painettua alas.

Melkein 800 kilometriä toimintamatkaa

Parhaimmillaan CLA:lle luvataan 791 kilometriä toimintamatkaa, eikä se ole lainkaan mahdotonta toteuttaa. Koeajolla en päässyt aivan vastaavaan lukemaan, mutta 500 kilometrin taival ennen koeajon ainoaa latausta on sekin varsin asiallinen.

Kova WLTP-lukema ei ole pelkästään suuren akun ansiosta, sillä 85 kWh akkupaketti ei ole millään tavalla poikkeuksellisen kookas. Painoa sillä kuitenkin on, sillä akuston massa on 496 kiloa, eli moninkertaisesti polttomoottorin paino. Markkinoilla on myös yli 100 kWh akkuja, jollaisella CLA puhkaisisi tuhannen kilometrin rajapyykin.

Hyvä energiatehokkuun ja hyvän kokoinen akku eivät tarkoita Mercedesin tapauksessa sitä, etteikö latausnopeuteen olisi panostettu isosti. Ilmoitettu maksimilatausnopeus on 320 kW, mutta testit ovat osoittaneet auton kykenevän jopa 350 kW nopeuteen. Luku on markkinoiden parhaimpien joukossa.

Huippulukema ei aina takaa latauskurvin tasaisuutta, mutta sekin on CLA:ssa kunnossa. 10 minuutin latauksella saadaan parhaimmillaan 300 kilometriä toimintamatkaa. 10–80 prosentin lataus hoituu 22 minuutissa. Viileällä akulla lataus ei ollut aivan yhtä vauhdikasta, mutta 12–80 prosentin lataaminen sujui  alle puolessa tunnissa. Enää ei voi sanoa, että operaatiossa kestäisi liian kauan. Toki nopeus vaatii oikeat olosuhteet ja nopean laturin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tyypillinen Mercedes-Benz

Ajomukavuuden näkökulmasta CLA on tyypillinen Mercedes-Benz: mukava ja suuntavakaa. Vaikka kyseessä on valmistajan pienin automalli, on se kuin kotonaan moottoritieajossa. Auton pieni säkäkorkeus tekee siitä ahtaan. Oviaukko on matala, ja autoon joutuu laskeutumaan kyytiin mennessä.

Sisätilat ovat kohtuulliset, mutta kovin suuren perheen auto CLA ei ole. Tavaratila on kookas, mutta takapenkillä tilat ovat vähän niin ja näin. Pääntilaa on luvassa lisää shooting brake -version myötä, mutta jalkatilaa se ei tuo yhtään lisää.

Auton käyttöjärjestelmä on entistä nopeampi ja sujuvampi MB.OS. Tietoviihdenäyttö toimii kuin ajatus, ja automaailmasta tuttu takeltelu ja hidastelu on poissa. Mercedesin ohjaimissa tuntuu pitkälti siltä, että käytössä olisi tabletin käyttöliittymä. Homma toimii hienosti.

Jos CLA:sta hakee kriittisellä silmällä kehittämisen paikkoja, voi sellaisiksi sanoa ovien kolahtamista. Kun oven paiskaa kiinni, kuulostaa se hieman halvalta. Mutta toki auton kohdalla pitää jättää varaa luksusvaikutelmalle suurempien mallien suhteen. Jos A-sarjalainen tuntuisi samalta kuin E- tai S-sarja, ei se olisi järkevää politiikkaa.

Kokonaisuutena Mercedes-Benz CLA edustaa sähköisen autoilun kärkeä. Voimalinja hipoo täydellisyyttä, ajomukavuus on kohdallaan ja muotokieli miellyttää silmää. On vaikeaa löytää moitittavaa autosta, jonka jälkeen muut sähköautot tuntuvat puuhastelulta. Jos sähköauto on näin hyvä, ei polttomoottoria tajua juuri ikävöidä.

Mercede-Benz CLA 250+

SÄHKÖAUTO, takaveto
200 kW (272 hv), 335 Nm
Akku brutto / netto 90 / 85 kWh
Lataus Type 2: 11 kW (3 x 16 A)
CCS: 320 kW

WLTP-kulutus 12,2 kWh / 100 km
Toimintamatka 791 km
Suorituskyky 0–100 km/h 6,7 s
Huippunopeus 210 km/h

Mitat
Pituus 4 723 mm
Leveys 1 855 mm
Korkeus 1 468 mm
Akseliväli 2 790 mm
Tavaratila 405 l

Omamassa 2 055 kg
Perävaunu 1500 / 750 kg

Euro NCAP ei testattu
Takuu 2 vuotta /
Akku 10 v / 250 000 km

Hinta alkaen 54 990€
Koeajoauton hinta 57 690€

Kommentit (2)

  • ESA TOMMILA

    Asiantuntevana pidetyn autolehden sähköautojutussa puhutaan 85 ja 100 kiloWATIN akuista. Eiköhän tässä ole paikka pikaiselle oikaisulle ja myös kirjoittajille suunnattavalle laatuohjelle. Muuten lehden maine jatkaa B-laatutasoon kuuluvana, enkä mitenkään toivoisi sitä.

    • Moottorin toimitus

      Virhe oikaistu ja vaaratilanne ohi.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat