9.2.2018 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz X 250d Power – X missaa kohteen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-Benz X 250d:tä myydään markkinoiden ensimmäisenä premium-luokan pickupina. Näyttävän kuorrutteen alta paljastuu kuitenkin melko tavallinen lava-auto. Hyvää: hiljainen, henkilöautomainen ajaa varauksin. Huonoa: suuntavakaus, epämukavuus, karkea moottori, hallintalaitteiden toiminta. Idea on hyvä: lava-auto Mercedes-Benz X250d ei kuulosta lainkaan oudolta, vaan enemmänkin luonnolliselta sillalta valmistajan henkilö- ja hyötyautomalliston välillä.X-sarjan mallisto tarjoaa työjuhdaksi mustin puskurein varusteltua Pure-tasoa (alkaen 47 725 eur), mutta arvokkaammat Progressive ja Power keskittyvät tuomaan näyttävyyttä ja ylellisyyttä. Elämäntapa-auto lienee yksi sana, jolla uutta X-sarjaa voisi kutsua.Koeajoon valikoitui ylellisin Power-varustetaso sähköstäätöisine penkkeineen ja kojelaudan mattalakatusta jalopuusta innoitteita saaneine listoineen. Näillä varustein auto sopii arvomökin pihaan tai metsästysmajalle ajamiseen paremmin kuin raksatyömaalle. Levennetyn raidevälin ansiosta lavalle mahtuu eurolavakin, ehkä siitäkin voi olla iloa vaikkapa piharemontissa? Korimalli X-sarjassa on aina pitkä, mutta muiden lava-autojen tapaan takaistuimet Hankoon jättämällä säästää pitkän pennin. Suuremmat verot maksamalla auton saa viisipaikkaisenakin, mutta pakettiauto-tyyppihyväksynnästä johtuen maksiminopeus pysyy silloinkin 100 kilometrissä tunnissa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMonikulttuurista yhteistyötäEnsivilkaisulla kromikoristeisesta ulkoasusta ei huomaa Mercedes-Benzin rakentaneen X-sarjan Nissan Navaran perusrakenteelle. Kaikki pintapellit ovat stuttgartilaista käsialaa, samoin merkin maasturimallien inspiroima jäähdyttäjän säleikkö. Kori on jopa 50 milliä Nissania leveämpi. Vain pienet ovenkahvojen kaltaiset yksityiskohdat paljastavat sukupuun juuret.Yhteistyössä ei ole mitään pahaa: tikapuurunkoineen ja jäykkine taka-akseleineen X-sarjassa ei liiaksi voi hyödyntää saksalaisten henkilöautomalliston osia, ja G-sarjan tai raskaampien hyötyajoneuvojen komponentit taas ovat liian hintavia. Yhteistyö säästää rahaa perusasioissa, jolloin premium-tunnelman rakentamiseen jää enemmän varaa.Suomeen X-sarja tuodaan aina nelivetoisena ja alennusvaihteistolla varustettuna. Nyt myytävissä, varsin työkonemaisissa, Nissan-peräisissä 2,3-litraisissa (163 ja 190 hv) moottoreissa neliveto on kytkettävää sorttia: kuivalla ajetaan takavedolla, liukkaalla jakolaatikosta kytketään etupyöräveto mukaan. Keskitasauspyörästöä ei ole, joten nelivedolla akselit pyörivät samaa tahtia. Se kangistaa autoa, mutta auttaa maastossa. Lisävarusteena taka-akselille saa lukon.Myöhemmin mallisto täydentyy Mercedeksen omalla V6-dieselillä, joka on varustettu jatkuvalla 4Matic-nelivedolla.Huono suuntavakaus rasittaaEnsivilkaisulla X-sarjan sisätilat ovat ehtaa mersua. Ohjauspyörä, mittaristo ja Mercedeksen monitoimiviiksi ovat henkilömalleista tuttuja. Tablettimaisella näytöllä paistaa Mercedes-Benzin Comand-tietoviihdejärjestelmä, joskin henkilöautopuolella vanhaksi jäävänä sukupolvena. Vasta alaviistoon katsomalla huomaa yhteistyön jälkiä: ikkunannostinpaneeli on Nissania, samoin ilmastoinnin painikkeet, nelivedon kytkimet ja vaihdekeppi. Power-tason sähkösäätöiset istuimet tarjoavat hyvän istuma-asennon, mutta ohjauspyörän puuttuva etäisyyssäätö vähän latistaa premium-tunnelmaa. Mercedes-Benz on muokannut Nissanin alustan lähes täysin uudelleen: mukavuuden ja kuormankantokyvyn yhdistelmää on haettu progressiivisilla kierrejousilla, uusilla iskunvaimentimilla, uudelleensuunnitellulla taka-akselilla ja muilla muutoksilla. X250d:n perusajettavuus on hyvin henkilöautomaista, mutta kuormaamattomana auto etenee nypyttäen monien muiden lava-autojen tapaan. Se laskee elämäntapa-auton hohtoa melkoisesti.Pitkillä siirtymillä rasittaa auton huono suuntavakaus: X250d ei varsinaisesti hae urissa, mutta silti autoa pitää vähän väliä paimentaa pysymään kaistan keskellä. Himmeä tähtiMercedes-Benzin Navaran ylle levittämä premium-kuorrute on lopulta varsin läpinäkyvä: X-sarjan hienostuneisuus ei lainkaan yllä tasolle, jota tähtimerkiltä katumaasturipuolella on totuttu odottamaan. Työkoneenakaan mersukuski ei ole kotonaan, sillä tutun vakionopeudensäätimen viiksen ohjaama logiikka poikkeaa totutusta, eikä kertapyyhkäisykään toimi, jos tihkuasento on päällä. Hallintalaitteet ovat Mercedes-Benziä, mutta alla toimiva sähköjärjestelmä Nissania.Ei X250d varsinaisesti ole huono auto, mutta se on huono Mercedes-Benz. Viimeistään vilkaisu hinnastoon sammuttaa tähtitaivaan loisteen: kyvykkäämpi Volkswagen Amarok V6 on merkittävästi edullisempi.Teksti ja kuvat: Lauri AhtiainenLisätietoja: www.mercedes-benz.fi/x-class Mercedes-Benz X 250d Power Hinta alkaen 60 880 € Koeajetun auton hinta varusteineen 78 064 € Moottori Dieselmoottori 2 298 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, kytkettävä neliveto . Teho 140 kW (190 hv), 3750 r/min Vääntö 450 Nm (1500–2500 r/min) Vääntö 450 Nm (1500–2500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,8 s Huippunopeus 176 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 7,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 207 g/km Mitat pituus 5340 mm, leveys 1920 mm, korkeus 1819 mm, akseliväli 3150 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 30.4.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG GLE 53e SUV – hienostunut hirviö 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 30.4.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG GLE 53e SUV – hienostunut hirviö 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa - lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous