9.4.2018 Ajoneuvot Koeajo: pätevä perillinen – Škoda Karoq 2.0 TDI Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Škoda Karoq hyppäsi hienosti erinomaisen edeltäjänsä saappaisiin. Hyvää: ajettavuus, monipuolisuus, tasainen kokonaisuus. Huonoa: kaksoiskytkinvaihteiston viivyttely pikapyrähdyksissä. Škoda Yeti, vuonna 2009 esitelty tšekkivalmistajan – ja itse asiassa koko Volkswagen-konsernin – ensimmäinen kompakti katumaasturi toimi koko olemassaolonsa ajan eräänlaisena autotoimittajan referenssiautona.Hieno lainasana tarkoittaa tässä yhteydessä sitä, että Yeti oli todella tasapainoinen yhdistelmä toisaalta kompaktia kokoa ja toisaalta tukevia maantieominaisuuksia. Kuutiomainen kori tarjosi lisäksi auton ulkomittoihin nähden väljät ja muunneltavat tilat.Niinpä kun Škoda Karoq korvasi hiljattain mallistossa Yetin, uutuuteen kohdistuvat paineet ovat poikkeuksellisen kovat. Etenkin, kun koeajoon asettuu huippuversio, perushinnaltaan päälle 47 tonnin arvoinen dieselnelivetoautomaatti.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAidompi ajoasentoEräs tärkeä osa-alue, missä Karoq erottuu heti lähtöön Yetiä paremmaksi, on ajoasento. Yetissä ohjauspyörä asettui aina säätöyrityksistä huolimatta normaalia ylemmäs ja vaakasuoraan, jolloin kuljettajan olo muodostui vähän väkinäiseksi. Karoqia moinen ei vaivaa. Ajoasennon mittasuhteet ovat paitsi väljät, myös linjassa automaailman yleisten käytäntöjen kanssa. Tämän malliversion nahkaverhoillut ja sähkösäätöiset istuimet vielä tukevat kehoa erinomaisesti.Myös kojelauta kiiltävine kosketusnäyttöineen on melko lailla modernimpi. Kokonaisuus on miltei identtinen suuremman Kodiaq-mallin kanssa – lähinnä voi havaita keskimmäisten tuuletussuuttimien erilaisen muotoilun. Niinpä myös moite hivenen niukoista avoimista säilytystiloista pätee pikkuveljeenkin. Luonteikas luotsattavaKoska Yeti loisti nurkkaan sijoitettuine pyörineen juuri ajettavuudessa erilaisilla tienpinnoilla ja vaihtelevissa olosuhteissa, emme odottaneetkaan Karoqilta tässä kohtaa mitään valtavaa parannusta – lähinnä sellaista ominaisuuksien hienohiontaa.Silti monipuolinen koeajolenkki supisuomalaisissa talvioloissa vakuutti. Näppärä kaupungissa, vakaa moottoritiellä ja suorastaan hämmästyttävän eleetön jääpolanteisella mutkatiellä – enempää ei voi autolta kohtuudella vaatia. Voimapuolellakaan ei ole moitittavaa, mitä moottoriin tulee. Sivistynyt diesel antaa pontevan kiihtyvyyden, mutta sama vanha kaksoiskytkinvaihteiston viivyttely vauhdikkaammassa ajossa ei ole kadonnut mihinkään.Kun haluaa Karoqinsa nelivetoisena, 2.0 TDI on ainakin tällä hetkellä ainoa voimanlähdevaihtoehto – tosin manuaalivaihteisto on tarjolla tämän automaatin rinnalle. Harkinnan arvoinen vaihtoehto kiivaimmille kuskeille.Ja jos autokuume kapsahtaa tämän malliversion korkeaan hankintahintaan, kokemuksella voimme sanoa, että myös Karoqin hinnat alkaen -versiot ovat hyvin päteviä laitteita – kunhan siinäkin valitsee vaihteistonsa oikein…Simppelimpi suosikkiEli kun myöskään tilat tai niiden muunneltavuus eivät ole mitenkään huonontuneet, Karoq pystyy kuin pystyykin vastaamaan kaikilta ominaisuuksiltaan edeltäjä-Yetin jättämään haasteeseen.Pieni ripaus persoonallisuutta ulkomuotoon ei tietysti olisi pahitteeksi, mutta kuten 1.0 TSI -version koeajossa totesimme, tällä saattaa olla myyntitilastoihin jopa piristävä vaikutus – Yeti kun ei koskaan kyennyt saavuttamaan markkinajohtaja Nissan Qashqain myyntilukuja.Yhtä kaikki: lumimies voi levätä rauhassa.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Roman Razinkov Škoda Karoq 2.0 TDI 150 4x4 Exclusive DSG A Hinta alkaen 47 242 € Koeajetun auton hinta varusteineen 52 094 € Moottori Dieselmoottori 1 968 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 110 kW (150 hv), 3500–4000 r/min Vääntö 340 Nm (1750–3000 r/min) Vääntö 340 Nm (1750–3000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,3 s Huippunopeus 195 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,2 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 138 g/km Mitat pituus 4382 mm, leveys 1841 mm, korkeus 1603 mm, akseliväli 2638 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 18.7.2025 Koeajo Koeajo: Audi A5 Sedan 2.0 TFSI e-hybrid quattro – numeroa isompi 17.7.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLA – johtotähti palaa kärkeen 16.7.2025 Ajoneuvot Välienselvittely Ranskan ykkösmerkin paikasta on huipussaan, kun nyt myös Renault teki maan presidentille oman näkemyksensä virka-autosta 16.7.2025 Koeajo Koeajo: Citroën C3 Aircross tarjoaa luokassaan oivat tilat jopa perhekäyttöön 16.7.2025 Ajoneuvot Harvinainen Mercedes-Benz 300 SEL löytyi ladosta – entisöitiin 12 vuoden urakalla 16.7.2025 Ajoneuvot Patria 6×6 käy kaupaksi – Tanska tilasi 129 ajoneuvoa, tilauksia yhteensä jo lähes 1000 15.7.2025 Koeajo Koeajo: Lamborghini Urus – superauto katumaasturin vaatteissa 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.7.2025 Kuluttajat Kuorma-auto kaatui kipatessa – vakuutuksenottaja vaati vakuutusyhtiöltä korvausta ja vetosi aiemmin korvattuun vastaavaan vahinkoon 17.7.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLA – johtotähti palaa kärkeen 16.7.2025 Ajoneuvot Välienselvittely Ranskan ykkösmerkin paikasta on huipussaan, kun nyt myös Renault teki maan presidentille oman näkemyksensä virka-autosta 15.7.2025 Päivän kuva Päivän kuva: vierekkäisillä Nesteen asemilla hintaero on noin 50 senttiä litralta – silti kauppa käy molemmissa 16.7.2025 Nimi muutettu Nimi muutettu: Renault Boreal on Dacia Bigsterin parempi puolisko niille markkinoille, joilla ei tykätä halpamerkeistä 16.7.2025 Kuluttajat Kuorma-auto kaatui kipatessa – vakuutuksenottaja vaati vakuutusyhtiöltä korvausta ja vetosi aiemmin korvattuun vastaavaan vahinkoon 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 15.7.2025 Päivän kuva Päivän kuva: vierekkäisillä Nesteen asemilla hintaero on noin 50 senttiä litralta – silti kauppa käy molemmissa 15.7.2025 Uutinen Mercedes-Benz CLA Shooting Brake – tyylitietoinen sähköfarkku kulkee jopa 761 km latauksella – Koeistuttu 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 16.7.2025 Kuluttajat Kuorma-auto kaatui kipatessa – vakuutuksenottaja vaati vakuutusyhtiöltä korvausta ja vetosi aiemmin korvattuun vastaavaan vahinkoon