9.4.2018 Ajoneuvot Koeajo: pätevä perillinen – Škoda Karoq 2.0 TDI Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Škoda Karoq hyppäsi hienosti erinomaisen edeltäjänsä saappaisiin. Hyvää: ajettavuus, monipuolisuus, tasainen kokonaisuus. Huonoa: kaksoiskytkinvaihteiston viivyttely pikapyrähdyksissä. Škoda Yeti, vuonna 2009 esitelty tšekkivalmistajan – ja itse asiassa koko Volkswagen-konsernin – ensimmäinen kompakti katumaasturi toimi koko olemassaolonsa ajan eräänlaisena autotoimittajan referenssiautona. Hieno lainasana tarkoittaa tässä yhteydessä sitä, että Yeti oli todella tasapainoinen yhdistelmä toisaalta kompaktia kokoa ja toisaalta tukevia maantieominaisuuksia. Kuutiomainen kori tarjosi lisäksi auton ulkomittoihin nähden väljät ja muunneltavat tilat. Niinpä kun Škoda Karoq korvasi hiljattain mallistossa Yetin, uutuuteen kohdistuvat paineet ovat poikkeuksellisen kovat. Etenkin, kun koeajoon asettuu huippuversio, perushinnaltaan päälle 47 tonnin arvoinen dieselnelivetoautomaatti. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Aidompi ajoasento Eräs tärkeä osa-alue, missä Karoq erottuu heti lähtöön Yetiä paremmaksi, on ajoasento. Yetissä ohjauspyörä asettui aina säätöyrityksistä huolimatta normaalia ylemmäs ja vaakasuoraan, jolloin kuljettajan olo muodostui vähän väkinäiseksi. Karoqia moinen ei vaivaa. Ajoasennon mittasuhteet ovat paitsi väljät, myös linjassa automaailman yleisten käytäntöjen kanssa. Tämän malliversion nahkaverhoillut ja sähkösäätöiset istuimet vielä tukevat kehoa erinomaisesti. Myös kojelauta kiiltävine kosketusnäyttöineen on melko lailla modernimpi. Kokonaisuus on miltei identtinen suuremman Kodiaq-mallin kanssa – lähinnä voi havaita keskimmäisten tuuletussuuttimien erilaisen muotoilun. Niinpä myös moite hivenen niukoista avoimista säilytystiloista pätee pikkuveljeenkin. Luonteikas luotsattava Koska Yeti loisti nurkkaan sijoitettuine pyörineen juuri ajettavuudessa erilaisilla tienpinnoilla ja vaihtelevissa olosuhteissa, emme odottaneetkaan Karoqilta tässä kohtaa mitään valtavaa parannusta – lähinnä sellaista ominaisuuksien hienohiontaa. Silti monipuolinen koeajolenkki supisuomalaisissa talvioloissa vakuutti. Näppärä kaupungissa, vakaa moottoritiellä ja suorastaan hämmästyttävän eleetön jääpolanteisella mutkatiellä – enempää ei voi autolta kohtuudella vaatia. Voimapuolellakaan ei ole moitittavaa, mitä moottoriin tulee. Sivistynyt diesel antaa pontevan kiihtyvyyden, mutta sama vanha kaksoiskytkinvaihteiston viivyttely vauhdikkaammassa ajossa ei ole kadonnut mihinkään. Kun haluaa Karoqinsa nelivetoisena, 2.0 TDI on ainakin tällä hetkellä ainoa voimanlähdevaihtoehto – tosin manuaalivaihteisto on tarjolla tämän automaatin rinnalle. Harkinnan arvoinen vaihtoehto kiivaimmille kuskeille. Ja jos autokuume kapsahtaa tämän malliversion korkeaan hankintahintaan, kokemuksella voimme sanoa, että myös Karoqin hinnat alkaen -versiot ovat hyvin päteviä laitteita – kunhan siinäkin valitsee vaihteistonsa oikein… Simppelimpi suosikki Eli kun myöskään tilat tai niiden muunneltavuus eivät ole mitenkään huonontuneet, Karoq pystyy kuin pystyykin vastaamaan kaikilta ominaisuuksiltaan edeltäjä-Yetin jättämään haasteeseen. Pieni ripaus persoonallisuutta ulkomuotoon ei tietysti olisi pahitteeksi, mutta kuten 1.0 TSI -version koeajossa totesimme, tällä saattaa olla myyntitilastoihin jopa piristävä vaikutus – Yeti kun ei koskaan kyennyt saavuttamaan markkinajohtaja Nissan Qashqain myyntilukuja. Yhtä kaikki: lumimies voi levätä rauhassa. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Roman Razinkov Škoda Karoq 2.0 TDI 150 4x4 Exclusive DSG A Hinta alkaen 47 242 € Koeajetun auton hinta varusteineen 52 094 € Moottori Dieselmoottori 1 968 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 110 kW (150 hv), 3500–4000 r/min Vääntö 340 Nm (1750–3000 r/min) Vääntö 340 Nm (1750–3000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,3 s Huippunopeus 195 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,2 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 138 g/km Mitat pituus 4382 mm, leveys 1841 mm, korkeus 1603 mm, akseliväli 2638 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 2.5.2024 Esittely Koeistuttu: Renault Symbioz – ehkä kaikkien perheautojen ei sittenkään tarvitse olla sähköautoja 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt