9.4.2018 Ajoneuvot Koeajo: pätevä perillinen – Škoda Karoq 2.0 TDI Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Škoda Karoq hyppäsi hienosti erinomaisen edeltäjänsä saappaisiin. Hyvää: ajettavuus, monipuolisuus, tasainen kokonaisuus. Huonoa: kaksoiskytkinvaihteiston viivyttely pikapyrähdyksissä. Škoda Yeti, vuonna 2009 esitelty tšekkivalmistajan – ja itse asiassa koko Volkswagen-konsernin – ensimmäinen kompakti katumaasturi toimi koko olemassaolonsa ajan eräänlaisena autotoimittajan referenssiautona.Hieno lainasana tarkoittaa tässä yhteydessä sitä, että Yeti oli todella tasapainoinen yhdistelmä toisaalta kompaktia kokoa ja toisaalta tukevia maantieominaisuuksia. Kuutiomainen kori tarjosi lisäksi auton ulkomittoihin nähden väljät ja muunneltavat tilat.Niinpä kun Škoda Karoq korvasi hiljattain mallistossa Yetin, uutuuteen kohdistuvat paineet ovat poikkeuksellisen kovat. Etenkin, kun koeajoon asettuu huippuversio, perushinnaltaan päälle 47 tonnin arvoinen dieselnelivetoautomaatti.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAidompi ajoasentoEräs tärkeä osa-alue, missä Karoq erottuu heti lähtöön Yetiä paremmaksi, on ajoasento. Yetissä ohjauspyörä asettui aina säätöyrityksistä huolimatta normaalia ylemmäs ja vaakasuoraan, jolloin kuljettajan olo muodostui vähän väkinäiseksi. Karoqia moinen ei vaivaa. Ajoasennon mittasuhteet ovat paitsi väljät, myös linjassa automaailman yleisten käytäntöjen kanssa. Tämän malliversion nahkaverhoillut ja sähkösäätöiset istuimet vielä tukevat kehoa erinomaisesti.Myös kojelauta kiiltävine kosketusnäyttöineen on melko lailla modernimpi. Kokonaisuus on miltei identtinen suuremman Kodiaq-mallin kanssa – lähinnä voi havaita keskimmäisten tuuletussuuttimien erilaisen muotoilun. Niinpä myös moite hivenen niukoista avoimista säilytystiloista pätee pikkuveljeenkin. Luonteikas luotsattavaKoska Yeti loisti nurkkaan sijoitettuine pyörineen juuri ajettavuudessa erilaisilla tienpinnoilla ja vaihtelevissa olosuhteissa, emme odottaneetkaan Karoqilta tässä kohtaa mitään valtavaa parannusta – lähinnä sellaista ominaisuuksien hienohiontaa.Silti monipuolinen koeajolenkki supisuomalaisissa talvioloissa vakuutti. Näppärä kaupungissa, vakaa moottoritiellä ja suorastaan hämmästyttävän eleetön jääpolanteisella mutkatiellä – enempää ei voi autolta kohtuudella vaatia. Voimapuolellakaan ei ole moitittavaa, mitä moottoriin tulee. Sivistynyt diesel antaa pontevan kiihtyvyyden, mutta sama vanha kaksoiskytkinvaihteiston viivyttely vauhdikkaammassa ajossa ei ole kadonnut mihinkään.Kun haluaa Karoqinsa nelivetoisena, 2.0 TDI on ainakin tällä hetkellä ainoa voimanlähdevaihtoehto – tosin manuaalivaihteisto on tarjolla tämän automaatin rinnalle. Harkinnan arvoinen vaihtoehto kiivaimmille kuskeille.Ja jos autokuume kapsahtaa tämän malliversion korkeaan hankintahintaan, kokemuksella voimme sanoa, että myös Karoqin hinnat alkaen -versiot ovat hyvin päteviä laitteita – kunhan siinäkin valitsee vaihteistonsa oikein…Simppelimpi suosikkiEli kun myöskään tilat tai niiden muunneltavuus eivät ole mitenkään huonontuneet, Karoq pystyy kuin pystyykin vastaamaan kaikilta ominaisuuksiltaan edeltäjä-Yetin jättämään haasteeseen.Pieni ripaus persoonallisuutta ulkomuotoon ei tietysti olisi pahitteeksi, mutta kuten 1.0 TSI -version koeajossa totesimme, tällä saattaa olla myyntitilastoihin jopa piristävä vaikutus – Yeti kun ei koskaan kyennyt saavuttamaan markkinajohtaja Nissan Qashqain myyntilukuja.Yhtä kaikki: lumimies voi levätä rauhassa.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Roman Razinkov Škoda Karoq 2.0 TDI 150 4x4 Exclusive DSG A Hinta alkaen 47 242 € Koeajetun auton hinta varusteineen 52 094 € Moottori Dieselmoottori 1 968 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 110 kW (150 hv), 3500–4000 r/min Vääntö 340 Nm (1750–3000 r/min) Vääntö 340 Nm (1750–3000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,3 s Huippunopeus 195 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,2 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 138 g/km Mitat pituus 4382 mm, leveys 1841 mm, korkeus 1603 mm, akseliväli 2638 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 25.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 60 Style – nousussa myyntitilastossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 1.7.2025 Prätkäpodi Prätkäpodi jakso 32: BMW F900 GS – voiko adventure olla liian hyvä? 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?