19.4.2017 Ajoneuvot Koeajo: reilua retroilua – Fiat Tipo Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Fiat Tipo tarjoaa vanhan mallinimen ohella perinteisiä fiatismeja, niin hyvässä kuin pahassakin. Hyvää: sisätilat, moottorin alavääntö. Huonoa: tunnoton ohjaus, jousituksen pintavärinät. Fiat on aina osannut tehdä hyviä pikkuautoja, mutta suuremmissa segmenteissä on ollut takkuisempaa – erityisesti Suomessa. Alemmassa keskiluokassa läpimurtoa ovat vuorollaan yrittäneet Fiat 128:n jälkeläiset Ritmo, Tipo, Bravo/Brava, Stilo sekä Bravo… Ja nyt nimenä on jälleen kerran Fiat Tipo.Yhteisiä erottautumiskeinoja kilpailijoihin ovat olleet ainakin väljät sisätilat ja kohtuullinen hinnoittelu, mutta se jokin, mikä olisi nostanut nämä Fiatit luokkansa huipulle, on puuttunut. Uusi Tipokin näyttäisi luottavan samoihin perinneaineksiin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHalpa? Varauksin.Retronimellä kaupataan paljon autoa vähällä rahalla – tai siltä aluksi vaikuttaa. Tipon alkaen-malli eli ahtamaton 1,4 litran 95-hevosvoimainen irtoaa kaupasta 16 913 eurolla: tähän ei pysty yksikään toinen saman luokan auto.Jos tuon version vaatimatonta 127 newtonmetrin vääntömomenttia tahtoo piristää ahtimella (1.4 T-jet, 120 hv ja 215 Nm), venyy lähtöhinta jo 18 945 euroon, jolloin muun muassa Seat Leon alkaa ahdistella Tipoa niin euro- kuin voimapuolellakin.Ja kun koeajoon otetaan vielä paremmin varustettu versio (21 934 euroa) ja suurustetaan sitä yli neljän tonnin lisävarusteilla, hintaetu katoaa miltei olemattomiin, ja yhtäkkiä vastassa onkin miltei koko kilpailijakenttä.Huokea? Paikoitellen.Tipon ulkoinen olemus miellyttää. Leveä, graafisia kuvioita syönyt jäähdyttimen hymy on erityisen persoonallinen. Muuten muodot ovat konstailemattomat.Sisällä sama linja jatkuu. Katkaisimet ovat selkeitä ja käyttö mutkatonta. Koeajoautossa ollut kosketusnäyttö oli tosin aika pieni, ja istuinlämmittimien nappulat vaihdekepin edessä halvan tuntuiset.Pitkäliikkeiset kytkin ja vaihteensiirto aiheuttavat ajoasennon etsijälle lisätoimenpiteitä, mitä portaallinen selkänojan kaltevuussäätö ei helpota. Lopulta hyvä olo löytyy, ja vaihteet lupsahtavat lokosiinsa sittenkin sutjakkaasti.Taajamassa Tipo ylittää tämänkokoisen auton vähimmäisvaatimukset: se on riittävän näppärä, seurailee ohjausliikkeitä toivotusti ja vetää tyhjäkäynnin yläpuolelta väkivahvasti.Maantiellä kritiikkiä saa keskialueeltaan keinotekoinen ohjaus, joka heikentää suuntavakavuutta – kuten yllättävän kärkäs uraherkkyyskin. Pidempään ajettaessa rasittavat myös tienpinnasta välittyvät värinät. Isommissa kuopissa jousitus on jo paremmin tehtäviensä tasalla, eikä ylimääräisiä kolinoita juuri kuulu.Mahtuuko? Hyvin.Tilapuolella ei tarvitse pettyä. Jopa 190-senttinen matkustaja mahtuu helposti toisen samanmittaisen taakse, ja vain laimeasti muotoiltuun takapenkkiin kaipaisi lisää muotoja.Syvässä tavaratilassa ei ole valittamista, jos ei huomioi suksiluukun ja kahteen tasoon asettuvan välipohjan puutetta. Lisää tilaa jakaa farmarimalli STW tuhannen euron lisähintaan.Kaikkiaan Tipo ei tuo luokkaansa juuri mitään uutta tai erikoista. Arkiautona se ajaa asiansa, mutta niin ajavat lukuisat kilpailijatkin. Jos ei tyydy siihen alussa mainittuun karvalakkimalliin, ainoaksi eduksi vaikuttaa jäävän auton italialaisperimä.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Roman RazinkovLisätietoja: www.fiat.fi/fi/tipo/ Fiat Tipo HB 1.4 T-jet 120 hv Lounge Hinta alkaen 21 934 € Koeajetun auton hinta varusteineen 26 058 € Moottori Bensiinimoottori 1 368 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 88 kW (120 hv), 5000 r/min Vääntö 215 Nm (2500 r/min) Vääntö 215 Nm (2500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,6 s Huippunopeus 200 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,0 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 139 g/km Mitat pituus 4368 mm, leveys 1792 mm, korkeus 1495 mm, akseliväli 2638 mm Euro NCAP 4 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 4.12.2024 Koeajo Koeajo: Ford Mustang Mach-E Rally – kuuletko rallipolkujen kutsun? 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 2.12.2024 Ajoneuvot Jollain tuli mitta täyteen – Carlos Tavares eroaa välittömästi Stellantiksen toimitusjohtajan paikalta 2.12.2024 Koeajo Koeajo: BMW i4 M50 xDrive – suosiolle on syynsä 2.12.2024 Ajoneuvot Uusi Audi Q5 Sportback on todennäköisesti omassa genressään harvinaisen monen mieleen 1.12.2024 Koeajo Koeajo: Ford Capri – ei nimi autoa pahenna tai paranna 1.12.2024 Ajoneuvot Maserati GranTurismo 110 Anniversario juhlii atrainmerkkiä jatkuvista tuotantotauoista huolimatta 30.11.2024 Koeajo Koeajo: Alpine A290 – se rivakampi Renault 5 28.11.2024 Ajoneuvot Kiinalaiset tulevat! – Vai tulivatko sittenkään? – Selvitimme kiinalaismerkkien ensirekisteröinnit Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 3.12.2024 Yleinen Renault 5 ennakkomyynti käynnistyi – hinnat alkaen 27390 euroa 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 3.12.2024 Esittely Koeistuttu: Ford Puma Gen-E – kompakti ulkoa, tilayllätys sisällä 2.12.2024 Koeajo Koeajo: BMW i4 M50 xDrive – suosiolle on syynsä 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 29.11.2024 Uutinen Nissan kriisin kourissa: "meillä on 12-14 kuukautta aikaa" 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 2.12.2024 Ajoneuvot Uusi Audi Q5 Sportback on todennäköisesti omassa genressään harvinaisen monen mieleen 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan