28.4.2020

Koeajo: Vaivaton ja muuntautuva Ford Kuga

Ford Kuga

Täysin uudistunut Ford Kuga tarjoaa aiempaa suuremmat tilat ja uusia voimalinjoja. Hyvää: voimalinja, tilat. Huonoa: ei sähkölämmitystä, melu.

Uusi Ford Kuga tuo mukanaan kolme erilaista sähkövoimalinjaa, joista Suomeen tullaan tuomaan ainoastaan kahta: ladattavaa ja ”tavallista” hybridiä. Kevythybridiä ei meillä nähdä, joten Fordin kevyen sähkövoiman maine katumaasturiluokissa jää toistaiseksi Puman harteille.

Muun Ford-malliston mukaisen ulkokuoren tyylittelyn lisäksi muutoksia vanhaan Kugaan nähden on tapahtunut mitoissa: pituutta on 73 mm reilummin, ja akselivälikin on venynyt 20 mm aiemmasta. Pituuskasvu ei ole tehnyt Kugasta vieläkään kömpelön tuntuista, mutta mukana on selvästi suuren auton tuntua, hyvällä tavalla.

Ford Kuga

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Päätä mihin litrasi haluat

Edeltäjäänsä 11 mm matalammassa Kugassa riittää yhä hyvin pääntilaa, normaalimittainen aikuinen mahtuu niin etu- kuin takapenkillekin erinomaisesti. Leveydenkin puolesta takaistuin on luokassaan hyvä. Ykkösjuttu tiloissa on kuitenkin lähes yhdeksällä sentillä kasvanut takajalkatila, ja valmistaja kehuukin takamatkustajien tiloja luokkansa parhaiksi.

Polttomoottorikäyttöisen Kugan tavaratilan peitteen alle jäävä tila olisi takaistuimet pystyssä 475 litraa, mutta ladattavassa hybridissä se on kutistunut 411 litraan. Auton pohjaan integroitu 14,4 kilowattitunnin akku ei kuitenkaan vie tilaa muualta autosta, joten sen sijoittelua voi kaikkiaan kehua.

Tavaratila on helposti laajennettavissa vakiovarusteisiin kuuluvan takaistuinrivin pituussuuntaisen säädön avulla. Takaistuimia voidaan säätää jopa 15 cm eteenpäin, jolla PHEV-versionkin tavaratila laajenee 581 litraan. Takaistuinten käyttäminen matkustamiseen vaatisi tosin tämän jälkeen jalkojen amputointia, mutta ominaisuus mahdollistaa joka tapauksessa kompromissien tekemisen oman halun mukaan.

Suurten tilojen lisäksi myös Kugan voimalinja kielii mallin suuntautuneisuudesta Yhdysvaltojen markkinoille. Konepellin alta ei löydy pientä turbomoottoria vaan vapaasti hengittävä 2,5-litrainen Atkinson-kiertoa hyödyntävä bensakone, jonka huipputeho on 162 hevosvoimaa. Sähkömoottoreita on yksi kappale, ja sen tehoksi kerrotaan 129 hv.

Esteetöntä kulkua

Voimansiirto perustuu yhteen planeettapyörästöön ja yhteen sähkömoottoriin, joka toimii laturina liike-energiaa taltioivassa jarrutuksessa. Lisäksi voimansiirtoon kuuluu induktori, joka voi taltioida hetkellisesti pieniä määriä energiaa ja vapauttaa sen tarvittaessa nopeasti liikkumisen avustamiseksi.

Voimalinja onkin tilojen lisäksi uuden Kugan vahvin osa-alue. Toyotan hybridivoimansiirron tapaan portaattomuus tekee ajamisesta miellyttävän tasaista ja loogista, voimaa on aina saatavilla vain hieman syvemmällä kaasupolkimen painalluksella. Ja voimaa myös löytyy, vaikka akkuvirtaa säästäisi myöhempää sähköajoa varten: bensiinimoottori vääntää yllättävän vaivattomasti. Sähkömoottorilla ajaessa ei voi puhua samanlaisesta vaivattomuudesta, mutta taajamassa silläkin pärjää kohtuullisesti. Ajon kannalta suurimpia miinuksia on kohtuullisen kova rengasmelu.

Lähipäästöttömyys lähes mahdotonta

Täysin sähköistä ajoa Kugalle luvataan 52 kilometriä, mutta käytännössä tämän toteen näyttäminen on mahdotonta. Ford käyttää polttomoottoria auton sisätilojen lämmittämiseen tämän lehden hybridiautovertailuun (s. 44) osallistuneen Hyundai Ioniq Plug-In Hybridin tavoin, mikäli auto ei ole ollut esilämmityksessä. Tämän lisäksi Kuga käyttää pakotetun sähköajon tilassa polttomoottoria myös rivakoissa kiihdytyksissä.

Onneksi auton esilämmittäminen on tehty helpoksi. Mikäli kotoa ja/tai työpaikalta löytyy roikkapaikka, auton voi asettaa valmiiksi johdon päähän ja ajastaa esilämmityksen haluamaansa ajankohtaan joko auton valikoista tai mobiilisovelluksella. Samoja reittejä pitkin myös latausaika on ajastettavissa, esimerkiksi edullisemman yösähkön toivossa.

Lataus painottuneekin vahvimmin kotiin, sillä parhaillaankin 3,6 kilowatin (1 x 16 A) tehoisella latauksella ei paljoa iloita kauppareissun aikana latautuneesta virrasta, ei vaikka Type 2 -latauskaapeli kuuluu auton vakiovarusteisiin. Suko-pistokkeesta (1 x 8 A) Kuga latautuu 1,84 kilowatin teholla.

Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen

Ford Kuga 2.5 Hybrid (PHEV) 225hv CVT FWD Titanium X Launch Edition

Hinta alkaen

41 901 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

43 515 €

Moottori

Ladattava hybridi, bensiinimoottori 2 488 cm³, 4 sylinteriä, portaaton vaihteisto, etuveto. Sähkömoottori 96 kW (129 hv).

Teho

121 kW (162 hv)

Vääntö

210 Nm

Vääntö

210 Nm

Akku

Akuston energiasisältö: teoreettinen oleva 14,4 kWh. Lataus: Type 2 3,7 kW (1×16 A).

Toimintamatka

56 km

Hybridijärjestelmän yhteisteho

165 kW

Kiihtyvyys 0–100 km/h

9,2 s

Huippunopeus

200 km/h

Kulutus l/ 100 km

WLTP-kulutus 1,4 (yhd.)

CO2-päästöt

32 g/km

Mitat

pituus 4614 mm, leveys 1883 mm, korkeus 1675 mm, akseliväli 2710 mm

Vetokyky jarrullinen/ jarruton

1200 / 750 kg

Euro NCAP

5 tähteä

Takuu

5 vuotta / 100 000 km

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia