28.4.2020 Ajoneuvot Koeajo: Vaivaton ja muuntautuva Ford Kuga Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Täysin uudistunut Ford Kuga tarjoaa aiempaa suuremmat tilat ja uusia voimalinjoja. Hyvää: voimalinja, tilat. Huonoa: ei sähkölämmitystä, melu. Uusi Ford Kuga tuo mukanaan kolme erilaista sähkövoimalinjaa, joista Suomeen tullaan tuomaan ainoastaan kahta: ladattavaa ja ”tavallista” hybridiä. Kevythybridiä ei meillä nähdä, joten Fordin kevyen sähkövoiman maine katumaasturiluokissa jää toistaiseksi Puman harteille.Muun Ford-malliston mukaisen ulkokuoren tyylittelyn lisäksi muutoksia vanhaan Kugaan nähden on tapahtunut mitoissa: pituutta on 73 mm reilummin, ja akselivälikin on venynyt 20 mm aiemmasta. Pituuskasvu ei ole tehnyt Kugasta vieläkään kömpelön tuntuista, mutta mukana on selvästi suuren auton tuntua, hyvällä tavalla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPäätä mihin litrasi haluatEdeltäjäänsä 11 mm matalammassa Kugassa riittää yhä hyvin pääntilaa, normaalimittainen aikuinen mahtuu niin etu- kuin takapenkillekin erinomaisesti. Leveydenkin puolesta takaistuin on luokassaan hyvä. Ykkösjuttu tiloissa on kuitenkin lähes yhdeksällä sentillä kasvanut takajalkatila, ja valmistaja kehuukin takamatkustajien tiloja luokkansa parhaiksi.Polttomoottorikäyttöisen Kugan tavaratilan peitteen alle jäävä tila olisi takaistuimet pystyssä 475 litraa, mutta ladattavassa hybridissä se on kutistunut 411 litraan. Auton pohjaan integroitu 14,4 kilowattitunnin akku ei kuitenkaan vie tilaa muualta autosta, joten sen sijoittelua voi kaikkiaan kehua.Tavaratila on helposti laajennettavissa vakiovarusteisiin kuuluvan takaistuinrivin pituussuuntaisen säädön avulla. Takaistuimia voidaan säätää jopa 15 cm eteenpäin, jolla PHEV-versionkin tavaratila laajenee 581 litraan. Takaistuinten käyttäminen matkustamiseen vaatisi tosin tämän jälkeen jalkojen amputointia, mutta ominaisuus mahdollistaa joka tapauksessa kompromissien tekemisen oman halun mukaan. Suurten tilojen lisäksi myös Kugan voimalinja kielii mallin suuntautuneisuudesta Yhdysvaltojen markkinoille. Konepellin alta ei löydy pientä turbomoottoria vaan vapaasti hengittävä 2,5-litrainen Atkinson-kiertoa hyödyntävä bensakone, jonka huipputeho on 162 hevosvoimaa. Sähkömoottoreita on yksi kappale, ja sen tehoksi kerrotaan 129 hv.Esteetöntä kulkuaVoimansiirto perustuu yhteen planeettapyörästöön ja yhteen sähkömoottoriin, joka toimii laturina liike-energiaa taltioivassa jarrutuksessa. Lisäksi voimansiirtoon kuuluu induktori, joka voi taltioida hetkellisesti pieniä määriä energiaa ja vapauttaa sen tarvittaessa nopeasti liikkumisen avustamiseksi.Voimalinja onkin tilojen lisäksi uuden Kugan vahvin osa-alue. Toyotan hybridivoimansiirron tapaan portaattomuus tekee ajamisesta miellyttävän tasaista ja loogista, voimaa on aina saatavilla vain hieman syvemmällä kaasupolkimen painalluksella. Ja voimaa myös löytyy, vaikka akkuvirtaa säästäisi myöhempää sähköajoa varten: bensiinimoottori vääntää yllättävän vaivattomasti. Sähkömoottorilla ajaessa ei voi puhua samanlaisesta vaivattomuudesta, mutta taajamassa silläkin pärjää kohtuullisesti. Ajon kannalta suurimpia miinuksia on kohtuullisen kova rengasmelu. Lähipäästöttömyys lähes mahdotontaTäysin sähköistä ajoa Kugalle luvataan 52 kilometriä, mutta käytännössä tämän toteen näyttäminen on mahdotonta. Ford käyttää polttomoottoria auton sisätilojen lämmittämiseen tämän lehden hybridiautovertailuun (s. 44) osallistuneen Hyundai Ioniq Plug-In Hybridin tavoin, mikäli auto ei ole ollut esilämmityksessä. Tämän lisäksi Kuga käyttää pakotetun sähköajon tilassa polttomoottoria myös rivakoissa kiihdytyksissä.Onneksi auton esilämmittäminen on tehty helpoksi. Mikäli kotoa ja/tai työpaikalta löytyy roikkapaikka, auton voi asettaa valmiiksi johdon päähän ja ajastaa esilämmityksen haluamaansa ajankohtaan joko auton valikoista tai mobiilisovelluksella. Samoja reittejä pitkin myös latausaika on ajastettavissa, esimerkiksi edullisemman yösähkön toivossa.Lataus painottuneekin vahvimmin kotiin, sillä parhaillaankin 3,6 kilowatin (1 x 16 A) tehoisella latauksella ei paljoa iloita kauppareissun aikana latautuneesta virrasta, ei vaikka Type 2 -latauskaapeli kuuluu auton vakiovarusteisiin. Suko-pistokkeesta (1 x 8 A) Kuga latautuu 1,84 kilowatin teholla.Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen Ford Kuga 2.5 Hybrid (PHEV) 225hv CVT FWD Titanium X Launch Edition Hinta alkaen 41 901 € Koeajetun auton hinta varusteineen 43 515 € Moottori Ladattava hybridi, bensiinimoottori 2 488 cm³, 4 sylinteriä, portaaton vaihteisto, etuveto. Sähkömoottori 96 kW (129 hv). Teho 121 kW (162 hv) Vääntö 210 Nm Vääntö 210 Nm Akku Akuston energiasisältö: teoreettinen oleva 14,4 kWh. Lataus: Type 2 3,7 kW (1×16 A). Toimintamatka 56 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 165 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,2 s Huippunopeus 200 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 1,4 (yhd.) CO2-päästöt 32 g/km Mitat pituus 4614 mm, leveys 1883 mm, korkeus 1675 mm, akseliväli 2710 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1200 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 5 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia 19.4.2025 Koeajo Koeajo: Audi A6 Avant e-tron Performance – sähköistyminen ja vaihto takavetoon 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – perinteitä kunnioittamatta 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 17.4.2025 Ajoneuvot Ministeri-Audin uusi tuleminen on täällä – Audi A6 Sedan C9 16.4.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lakkauttaa ensi vuonna T-sarjan, EQT:n ja Citanin – tai siis Renault lakkauttaa ne Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 22.4.2025 American Car Show American Car Show 2025: jokunen oivallus villistä lännestä eli siis tuning-osastolta 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous