28.4.2020 Ajoneuvot Koeajo: Vaivaton ja muuntautuva Ford Kuga Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Täysin uudistunut Ford Kuga tarjoaa aiempaa suuremmat tilat ja uusia voimalinjoja. Hyvää: voimalinja, tilat. Huonoa: ei sähkölämmitystä, melu. Uusi Ford Kuga tuo mukanaan kolme erilaista sähkövoimalinjaa, joista Suomeen tullaan tuomaan ainoastaan kahta: ladattavaa ja ”tavallista” hybridiä. Kevythybridiä ei meillä nähdä, joten Fordin kevyen sähkövoiman maine katumaasturiluokissa jää toistaiseksi Puman harteille. Muun Ford-malliston mukaisen ulkokuoren tyylittelyn lisäksi muutoksia vanhaan Kugaan nähden on tapahtunut mitoissa: pituutta on 73 mm reilummin, ja akselivälikin on venynyt 20 mm aiemmasta. Pituuskasvu ei ole tehnyt Kugasta vieläkään kömpelön tuntuista, mutta mukana on selvästi suuren auton tuntua, hyvällä tavalla. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Päätä mihin litrasi haluat Edeltäjäänsä 11 mm matalammassa Kugassa riittää yhä hyvin pääntilaa, normaalimittainen aikuinen mahtuu niin etu- kuin takapenkillekin erinomaisesti. Leveydenkin puolesta takaistuin on luokassaan hyvä. Ykkösjuttu tiloissa on kuitenkin lähes yhdeksällä sentillä kasvanut takajalkatila, ja valmistaja kehuukin takamatkustajien tiloja luokkansa parhaiksi. Polttomoottorikäyttöisen Kugan tavaratilan peitteen alle jäävä tila olisi takaistuimet pystyssä 475 litraa, mutta ladattavassa hybridissä se on kutistunut 411 litraan. Auton pohjaan integroitu 14,4 kilowattitunnin akku ei kuitenkaan vie tilaa muualta autosta, joten sen sijoittelua voi kaikkiaan kehua. Tavaratila on helposti laajennettavissa vakiovarusteisiin kuuluvan takaistuinrivin pituussuuntaisen säädön avulla. Takaistuimia voidaan säätää jopa 15 cm eteenpäin, jolla PHEV-versionkin tavaratila laajenee 581 litraan. Takaistuinten käyttäminen matkustamiseen vaatisi tosin tämän jälkeen jalkojen amputointia, mutta ominaisuus mahdollistaa joka tapauksessa kompromissien tekemisen oman halun mukaan. Suurten tilojen lisäksi myös Kugan voimalinja kielii mallin suuntautuneisuudesta Yhdysvaltojen markkinoille. Konepellin alta ei löydy pientä turbomoottoria vaan vapaasti hengittävä 2,5-litrainen Atkinson-kiertoa hyödyntävä bensakone, jonka huipputeho on 162 hevosvoimaa. Sähkömoottoreita on yksi kappale, ja sen tehoksi kerrotaan 129 hv. Esteetöntä kulkua Voimansiirto perustuu yhteen planeettapyörästöön ja yhteen sähkömoottoriin, joka toimii laturina liike-energiaa taltioivassa jarrutuksessa. Lisäksi voimansiirtoon kuuluu induktori, joka voi taltioida hetkellisesti pieniä määriä energiaa ja vapauttaa sen tarvittaessa nopeasti liikkumisen avustamiseksi. Voimalinja onkin tilojen lisäksi uuden Kugan vahvin osa-alue. Toyotan hybridivoimansiirron tapaan portaattomuus tekee ajamisesta miellyttävän tasaista ja loogista, voimaa on aina saatavilla vain hieman syvemmällä kaasupolkimen painalluksella. Ja voimaa myös löytyy, vaikka akkuvirtaa säästäisi myöhempää sähköajoa varten: bensiinimoottori vääntää yllättävän vaivattomasti. Sähkömoottorilla ajaessa ei voi puhua samanlaisesta vaivattomuudesta, mutta taajamassa silläkin pärjää kohtuullisesti. Ajon kannalta suurimpia miinuksia on kohtuullisen kova rengasmelu. Lähipäästöttömyys lähes mahdotonta Täysin sähköistä ajoa Kugalle luvataan 52 kilometriä, mutta käytännössä tämän toteen näyttäminen on mahdotonta. Ford käyttää polttomoottoria auton sisätilojen lämmittämiseen tämän lehden hybridiautovertailuun (s. 44) osallistuneen Hyundai Ioniq Plug-In Hybridin tavoin, mikäli auto ei ole ollut esilämmityksessä. Tämän lisäksi Kuga käyttää pakotetun sähköajon tilassa polttomoottoria myös rivakoissa kiihdytyksissä. Onneksi auton esilämmittäminen on tehty helpoksi. Mikäli kotoa ja/tai työpaikalta löytyy roikkapaikka, auton voi asettaa valmiiksi johdon päähän ja ajastaa esilämmityksen haluamaansa ajankohtaan joko auton valikoista tai mobiilisovelluksella. Samoja reittejä pitkin myös latausaika on ajastettavissa, esimerkiksi edullisemman yösähkön toivossa. Lataus painottuneekin vahvimmin kotiin, sillä parhaillaankin 3,6 kilowatin (1 x 16 A) tehoisella latauksella ei paljoa iloita kauppareissun aikana latautuneesta virrasta, ei vaikka Type 2 -latauskaapeli kuuluu auton vakiovarusteisiin. Suko-pistokkeesta (1 x 8 A) Kuga latautuu 1,84 kilowatin teholla. Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen Ford Kuga 2.5 Hybrid (PHEV) 225hv CVT FWD Titanium X Launch Edition Hinta alkaen 41 901 € Koeajetun auton hinta varusteineen 43 515 € Moottori Ladattava hybridi, bensiinimoottori 2 488 cm³, 4 sylinteriä, portaaton vaihteisto, etuveto. Sähkömoottori 96 kW (129 hv). Teho 121 kW (162 hv) Vääntö 210 Nm Vääntö 210 Nm Akku Akuston energiasisältö: teoreettinen oleva 14,4 kWh. Lataus: Type 2 3,7 kW (1×16 A). Toimintamatka 56 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 165 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,2 s Huippunopeus 200 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 1,4 (yhd.) CO2-päästöt 32 g/km Mitat pituus 4614 mm, leveys 1883 mm, korkeus 1675 mm, akseliväli 2710 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1200 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 5 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line – Kesästä nauttimiseen 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 Allstreet – urbaaniin asfalttiviidakkoon 24.7.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer – tehokas plugari käytännöllisen perheauton kuoseissa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Koeajo Koeajo: BYD Seal U – perusvarmaa, mutta tasapaksua 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan