28.4.2020 Ajoneuvot Koeajo: Vaivaton ja muuntautuva Ford Kuga Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Täysin uudistunut Ford Kuga tarjoaa aiempaa suuremmat tilat ja uusia voimalinjoja. Hyvää: voimalinja, tilat. Huonoa: ei sähkölämmitystä, melu. Uusi Ford Kuga tuo mukanaan kolme erilaista sähkövoimalinjaa, joista Suomeen tullaan tuomaan ainoastaan kahta: ladattavaa ja ”tavallista” hybridiä. Kevythybridiä ei meillä nähdä, joten Fordin kevyen sähkövoiman maine katumaasturiluokissa jää toistaiseksi Puman harteille. Muun Ford-malliston mukaisen ulkokuoren tyylittelyn lisäksi muutoksia vanhaan Kugaan nähden on tapahtunut mitoissa: pituutta on 73 mm reilummin, ja akselivälikin on venynyt 20 mm aiemmasta. Pituuskasvu ei ole tehnyt Kugasta vieläkään kömpelön tuntuista, mutta mukana on selvästi suuren auton tuntua, hyvällä tavalla. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Päätä mihin litrasi haluat Edeltäjäänsä 11 mm matalammassa Kugassa riittää yhä hyvin pääntilaa, normaalimittainen aikuinen mahtuu niin etu- kuin takapenkillekin erinomaisesti. Leveydenkin puolesta takaistuin on luokassaan hyvä. Ykkösjuttu tiloissa on kuitenkin lähes yhdeksällä sentillä kasvanut takajalkatila, ja valmistaja kehuukin takamatkustajien tiloja luokkansa parhaiksi. Polttomoottorikäyttöisen Kugan tavaratilan peitteen alle jäävä tila olisi takaistuimet pystyssä 475 litraa, mutta ladattavassa hybridissä se on kutistunut 411 litraan. Auton pohjaan integroitu 14,4 kilowattitunnin akku ei kuitenkaan vie tilaa muualta autosta, joten sen sijoittelua voi kaikkiaan kehua. Tavaratila on helposti laajennettavissa vakiovarusteisiin kuuluvan takaistuinrivin pituussuuntaisen säädön avulla. Takaistuimia voidaan säätää jopa 15 cm eteenpäin, jolla PHEV-versionkin tavaratila laajenee 581 litraan. Takaistuinten käyttäminen matkustamiseen vaatisi tosin tämän jälkeen jalkojen amputointia, mutta ominaisuus mahdollistaa joka tapauksessa kompromissien tekemisen oman halun mukaan. Suurten tilojen lisäksi myös Kugan voimalinja kielii mallin suuntautuneisuudesta Yhdysvaltojen markkinoille. Konepellin alta ei löydy pientä turbomoottoria vaan vapaasti hengittävä 2,5-litrainen Atkinson-kiertoa hyödyntävä bensakone, jonka huipputeho on 162 hevosvoimaa. Sähkömoottoreita on yksi kappale, ja sen tehoksi kerrotaan 129 hv. Esteetöntä kulkua Voimansiirto perustuu yhteen planeettapyörästöön ja yhteen sähkömoottoriin, joka toimii laturina liike-energiaa taltioivassa jarrutuksessa. Lisäksi voimansiirtoon kuuluu induktori, joka voi taltioida hetkellisesti pieniä määriä energiaa ja vapauttaa sen tarvittaessa nopeasti liikkumisen avustamiseksi. Voimalinja onkin tilojen lisäksi uuden Kugan vahvin osa-alue. Toyotan hybridivoimansiirron tapaan portaattomuus tekee ajamisesta miellyttävän tasaista ja loogista, voimaa on aina saatavilla vain hieman syvemmällä kaasupolkimen painalluksella. Ja voimaa myös löytyy, vaikka akkuvirtaa säästäisi myöhempää sähköajoa varten: bensiinimoottori vääntää yllättävän vaivattomasti. Sähkömoottorilla ajaessa ei voi puhua samanlaisesta vaivattomuudesta, mutta taajamassa silläkin pärjää kohtuullisesti. Ajon kannalta suurimpia miinuksia on kohtuullisen kova rengasmelu. Lähipäästöttömyys lähes mahdotonta Täysin sähköistä ajoa Kugalle luvataan 52 kilometriä, mutta käytännössä tämän toteen näyttäminen on mahdotonta. Ford käyttää polttomoottoria auton sisätilojen lämmittämiseen tämän lehden hybridiautovertailuun (s. 44) osallistuneen Hyundai Ioniq Plug-In Hybridin tavoin, mikäli auto ei ole ollut esilämmityksessä. Tämän lisäksi Kuga käyttää pakotetun sähköajon tilassa polttomoottoria myös rivakoissa kiihdytyksissä. Onneksi auton esilämmittäminen on tehty helpoksi. Mikäli kotoa ja/tai työpaikalta löytyy roikkapaikka, auton voi asettaa valmiiksi johdon päähän ja ajastaa esilämmityksen haluamaansa ajankohtaan joko auton valikoista tai mobiilisovelluksella. Samoja reittejä pitkin myös latausaika on ajastettavissa, esimerkiksi edullisemman yösähkön toivossa. Lataus painottuneekin vahvimmin kotiin, sillä parhaillaankin 3,6 kilowatin (1 x 16 A) tehoisella latauksella ei paljoa iloita kauppareissun aikana latautuneesta virrasta, ei vaikka Type 2 -latauskaapeli kuuluu auton vakiovarusteisiin. Suko-pistokkeesta (1 x 8 A) Kuga latautuu 1,84 kilowatin teholla. Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen Ford Kuga 2.5 Hybrid (PHEV) 225hv CVT FWD Titanium X Launch Edition Hinta alkaen 41 901 € Koeajetun auton hinta varusteineen 43 515 € Moottori Ladattava hybridi, bensiinimoottori 2 488 cm³, 4 sylinteriä, portaaton vaihteisto, etuveto. Sähkömoottori 96 kW (129 hv). Teho 121 kW (162 hv) Vääntö 210 Nm Vääntö 210 Nm Akku Akuston energiasisältö: teoreettinen oleva 14,4 kWh. Lataus: Type 2 3,7 kW (1×16 A). Toimintamatka 56 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 165 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,2 s Huippunopeus 200 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 1,4 (yhd.) CO2-päästöt 32 g/km Mitat pituus 4614 mm, leveys 1883 mm, korkeus 1675 mm, akseliväli 2710 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1200 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 5 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 5.5.2024 Koeajo Maistiainen: Smart #3 – mutta mitä tapahtui Smartille? 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta – virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri – nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 4.5.2024 Koeajo Maistiainen: Husqvarna Svartpilen 801 – seikkailupyörä kadulle 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4x4 'Sahara' on rättäreiden kunkku 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 5.5.2024 Moottoripyörät Honda GL 1800 Gold Wing saamassa 8-sylinterisen kilpailijan 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri - nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe