28.4.2020 Ajoneuvot Koeajo: Vaivaton ja muuntautuva Ford Kuga Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Täysin uudistunut Ford Kuga tarjoaa aiempaa suuremmat tilat ja uusia voimalinjoja. Hyvää: voimalinja, tilat. Huonoa: ei sähkölämmitystä, melu. Uusi Ford Kuga tuo mukanaan kolme erilaista sähkövoimalinjaa, joista Suomeen tullaan tuomaan ainoastaan kahta: ladattavaa ja ”tavallista” hybridiä. Kevythybridiä ei meillä nähdä, joten Fordin kevyen sähkövoiman maine katumaasturiluokissa jää toistaiseksi Puman harteille.Muun Ford-malliston mukaisen ulkokuoren tyylittelyn lisäksi muutoksia vanhaan Kugaan nähden on tapahtunut mitoissa: pituutta on 73 mm reilummin, ja akselivälikin on venynyt 20 mm aiemmasta. Pituuskasvu ei ole tehnyt Kugasta vieläkään kömpelön tuntuista, mutta mukana on selvästi suuren auton tuntua, hyvällä tavalla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPäätä mihin litrasi haluatEdeltäjäänsä 11 mm matalammassa Kugassa riittää yhä hyvin pääntilaa, normaalimittainen aikuinen mahtuu niin etu- kuin takapenkillekin erinomaisesti. Leveydenkin puolesta takaistuin on luokassaan hyvä. Ykkösjuttu tiloissa on kuitenkin lähes yhdeksällä sentillä kasvanut takajalkatila, ja valmistaja kehuukin takamatkustajien tiloja luokkansa parhaiksi.Polttomoottorikäyttöisen Kugan tavaratilan peitteen alle jäävä tila olisi takaistuimet pystyssä 475 litraa, mutta ladattavassa hybridissä se on kutistunut 411 litraan. Auton pohjaan integroitu 14,4 kilowattitunnin akku ei kuitenkaan vie tilaa muualta autosta, joten sen sijoittelua voi kaikkiaan kehua.Tavaratila on helposti laajennettavissa vakiovarusteisiin kuuluvan takaistuinrivin pituussuuntaisen säädön avulla. Takaistuimia voidaan säätää jopa 15 cm eteenpäin, jolla PHEV-versionkin tavaratila laajenee 581 litraan. Takaistuinten käyttäminen matkustamiseen vaatisi tosin tämän jälkeen jalkojen amputointia, mutta ominaisuus mahdollistaa joka tapauksessa kompromissien tekemisen oman halun mukaan. Suurten tilojen lisäksi myös Kugan voimalinja kielii mallin suuntautuneisuudesta Yhdysvaltojen markkinoille. Konepellin alta ei löydy pientä turbomoottoria vaan vapaasti hengittävä 2,5-litrainen Atkinson-kiertoa hyödyntävä bensakone, jonka huipputeho on 162 hevosvoimaa. Sähkömoottoreita on yksi kappale, ja sen tehoksi kerrotaan 129 hv.Esteetöntä kulkuaVoimansiirto perustuu yhteen planeettapyörästöön ja yhteen sähkömoottoriin, joka toimii laturina liike-energiaa taltioivassa jarrutuksessa. Lisäksi voimansiirtoon kuuluu induktori, joka voi taltioida hetkellisesti pieniä määriä energiaa ja vapauttaa sen tarvittaessa nopeasti liikkumisen avustamiseksi.Voimalinja onkin tilojen lisäksi uuden Kugan vahvin osa-alue. Toyotan hybridivoimansiirron tapaan portaattomuus tekee ajamisesta miellyttävän tasaista ja loogista, voimaa on aina saatavilla vain hieman syvemmällä kaasupolkimen painalluksella. Ja voimaa myös löytyy, vaikka akkuvirtaa säästäisi myöhempää sähköajoa varten: bensiinimoottori vääntää yllättävän vaivattomasti. Sähkömoottorilla ajaessa ei voi puhua samanlaisesta vaivattomuudesta, mutta taajamassa silläkin pärjää kohtuullisesti. Ajon kannalta suurimpia miinuksia on kohtuullisen kova rengasmelu. Lähipäästöttömyys lähes mahdotontaTäysin sähköistä ajoa Kugalle luvataan 52 kilometriä, mutta käytännössä tämän toteen näyttäminen on mahdotonta. Ford käyttää polttomoottoria auton sisätilojen lämmittämiseen tämän lehden hybridiautovertailuun (s. 44) osallistuneen Hyundai Ioniq Plug-In Hybridin tavoin, mikäli auto ei ole ollut esilämmityksessä. Tämän lisäksi Kuga käyttää pakotetun sähköajon tilassa polttomoottoria myös rivakoissa kiihdytyksissä.Onneksi auton esilämmittäminen on tehty helpoksi. Mikäli kotoa ja/tai työpaikalta löytyy roikkapaikka, auton voi asettaa valmiiksi johdon päähän ja ajastaa esilämmityksen haluamaansa ajankohtaan joko auton valikoista tai mobiilisovelluksella. Samoja reittejä pitkin myös latausaika on ajastettavissa, esimerkiksi edullisemman yösähkön toivossa.Lataus painottuneekin vahvimmin kotiin, sillä parhaillaankin 3,6 kilowatin (1 x 16 A) tehoisella latauksella ei paljoa iloita kauppareissun aikana latautuneesta virrasta, ei vaikka Type 2 -latauskaapeli kuuluu auton vakiovarusteisiin. Suko-pistokkeesta (1 x 8 A) Kuga latautuu 1,84 kilowatin teholla.Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen Ford Kuga 2.5 Hybrid (PHEV) 225hv CVT FWD Titanium X Launch Edition Hinta alkaen 41 901 € Koeajetun auton hinta varusteineen 43 515 € Moottori Ladattava hybridi, bensiinimoottori 2 488 cm³, 4 sylinteriä, portaaton vaihteisto, etuveto. Sähkömoottori 96 kW (129 hv). Teho 121 kW (162 hv) Vääntö 210 Nm Vääntö 210 Nm Akku Akuston energiasisältö: teoreettinen oleva 14,4 kWh. Lataus: Type 2 3,7 kW (1×16 A). Toimintamatka 56 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 165 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,2 s Huippunopeus 200 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 1,4 (yhd.) CO2-päästöt 32 g/km Mitat pituus 4614 mm, leveys 1883 mm, korkeus 1675 mm, akseliväli 2710 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1200 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 5 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 12.7.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1965 Aston Martin DB5 12.7.2025 Moottoripyörät Moottoripyöräkortti taskuun – näin tutkinto etenee 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen