2.5.2014 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz GLA Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Pieni bensiinimoottori, etuveto ja automaattivaihteisto – ja kaunis katsoa ja mukava ajaa. Hyvää: muotoilu, automaattivaihteisto. Huonoa: rengasäänet kantautuvat sisään. Mercedes-Benz GLA on merkin pienin maasturi, mutta samalla sitä voisi kutsua myös piilomaasturiksi. Ajettavuudeltaan GLA 200 A on maasturimainen ja istumakorkeuskin on sen mukainen. Piilottelevan vaikutelman saa aikaan suhteessa varsin pitkän mallinen keula. Se onnistuu madaltamaan vaikutelmaa niin, että auto ei näytä lainkaan möhkälemäiseltä kuten useimmat muut pienetkin maasturit. Kokonaisuutena auto on maasturiksi varsin mukava ajettava. Suorituskykyä löytyy, seitsenvaihteinen kaksoiskytkin automaattivaihteisto toimii huomaamattomasti ja ohitukset sujuvat ilman suurempaa valmistautumista. Etuveto ja pienehkön bensiinimoottorin suorituskyky ovat riittävät, kun mallia ei viedä todellisiin maasto-olosuhteisiin eikä liian hankalakulkuisille reiteille. Eniten ajotunnelmaa häiritsi melkoisen hyvin sisään kantautunut rengasmelu. Ajankohta koeajolle oli tässä suhteessa ehkä vaativin mahdollinen. Kitkarenkaista autoa ajettiin paljailla ja talven kuluttamilla moottoritieosuuksilla. Sisätilojen ilme tuo mieleen vahvasti A-mallin. Matkustamon ilmeen lisäksi GLA:lla ja A:lla on yhteinen pohjalevy eli mallit ovat tavallaan samaa perhettä. GLA:n korkeampi maavara tekee siitä kelpo kulkupelin mökkiteille. GLA on myös korkeampi ja pidempi kuin A. Hintaa etuvetoiselle GLA 200 A:lle tulee 41 480 euroa. Se on paljon rahaa, mutta toisaalta vakiovarustukseen kuuluu mm. kevytmetallivanteet, nahkaverhoiltu ohjauspyörä, kattokiskot, kuljettajan vireystilan vahti, bluetooth-handsfree ja törmäyksenestoavustin. Jos luopuu automaattivaihteistosta, saa vastaavan mallin hiukan halvemmalla. Käsivaihteinen, malliston halvin GLA maksaa 38 600 euroa. Hintaero jää niin pieneksi, että tuskin enää kannattaa tinkiä vajaata kolmea tuhatta euroa – niin iso lisä ajomukavuutta automaatin mukana tulee. Teksti: Eila Parviainen Kuvat: Antti Hentinen Mercedes-Benz GLA 200 A Hinta alkaen 41 480 € Koeajetun auton hinta varusteineen 46 640 € Ajoneuvovero 120 €/ v Moottori 1 595 cm³, 4-sylinterinen bensiiniturbo, 7-vaihteinen automaattivaihteisto, etuveto. Teho 115 kW (156 hv), 5300 r/min Vääntö 250 Nm (1250-4000 r/min) Vääntö 250 Nm (1250-4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,8 s Huippunopeus 215 km/h Kulutus l/ 100 km 7,4 (kaup.) / 5,1 (maant.) / NEDC-kulutus 5,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 138 g/km Mitat pituus 4417 mm, leveys 1804 mm, korkeus 1560 mm, akseliväli 2699 mm Tavaratila: 421 l Omamassa: 1435 kg Matkanjatkamispalvelu 3 vuotta Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line – Kesästä nauttimiseen 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 Allstreet – urbaaniin asfalttiviidakkoon 24.7.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer – tehokas plugari käytännöllisen perheauton kuoseissa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Koeajo Koeajo: BYD Seal U – perusvarmaa, mutta tasapaksua 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan