23.10.2014

Koeajo: Nissan Pulsar

Tasavahva perusauto ilman tunnekuohuja. Hyvää: Takatilat, käytön helppous, alhainen sisämelu. Huonoa: Persoonattomuus, dieselissä ohut alavääntö.

Suosittujen Sunnyn ja Almeran jälkeen Nissan on pitkään ollut ilman perinteistä viisiovista perheautoa. Pienen tila-auto Noten ja crossover-henkisen Qashqain väliin sijoittuva Nissan Pulsar otettaneen siksi ilolla vastaan.

Pulsar osoittautuu konstailemattomaksi perusautoksi. Piirre, jolla Pulsar erottuu pääkilpailijoistaan, on valtavirrasta poikkeava takamatkustamo. Tilaa on selvästi enemmän kuin tavallisesti.

Katon muotoilu takaa sen, että edes kookkaan matkustajan ei tarvitse kallistella päätään. Silti istuinkorkeus on järkevä ja takaistuin tarjoaa kohtuullisesti reisitukea. Myös jalkatilaa on mukavasti.

Oviaukko on sekin riittävän iso joustavaan ja vaivattomaan kulkemiseen. Edes isokokoisimmat lastenistuimet tuskin tuottavat ongelmia.

Tavaratilaa ei ole uhrattu matkustamon hyväksi, vaan kyytiin mahtuu matkatavaraa kohtuudella. Istuinten ollessa yläasennossa 385 litran konttiin mahtuu muutama matkalaukku vaivatta. Tilapäiseen tarpeeseen istuinten kaataminen (kahdessa osassa) tuo lisälitroja ja -pituutta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Eurooppalainen Nissan

Euroopassa kokonaan suunniteltu ja Barcelonassa valmistettava Pulsar tarjoaa ajokokemuksen, josta on vaikea saada suuria tunteenpurkauksia. Autoon on helppo istua ja jota on vaivaton ajaa. Ohjaus on napakka ja hallintalaitteet helppokäyttöisiä.

Moottorivaihtoehtoja on tarjolla kaksi. Pääroolissa on 1,2-litrainen turboahdettu bensiinimoottori, mutta tutustumisen arvoinen on myös 1,5-litrainen ahdettu diesel.

Bensiinin pariksi on saatavana automaattivaihteisto, jolloin moottorista otetaan vääntöä hieman vähemmän. Pienenä lisänyanssina automaatista on syytä huomioida perävaunumassan rajoittuminen 500 kiloon. Manuaalimallilla saa vetää 1 200 kilon jarrullista vaunua.

Alhaisilla kierroksilla pihistellen

Bensiinimallin vaihteistovälitys on pitkä. Niinpä auto kulkee moottoritienopeuksissakin taloudellisesti alhaisilla kierroksilla. Pieni moottori jaksaa ainakin kahden hengen kuormalla kohtuullisen hyvin.

Pulsarista tulee tarjolle neljä varustevaihtoehtoa. Kattavimmin varustellut Business 360 ja Tekna sisältävät led-ajovalot, avaimettoman käynnistyksen, peruutuskameran ja kaistavahdin. Kamerajärjestelmä on kehittynyt tarjoten lukuisia ajoturvallisuutta parantavia toimintoja.

Kaikissa varustevaihtoehdoissa on jo mukana viiden tuuman värillinen kosketusnäyttö.

Lokakuussa Suomeen

Pulsar tulee tarjolle Suomessa lokakuun 20. päivä. Halvin bensiinimoottorinen Visia ei vielä ensimmäisessä aallossa ehdi myyntiin.

Alkuvaiheessa edullisin on nyt koeajettu Business 360 reilusti alle 25 000 euron hinnallaan.

Teksti ja kuvat: Jari Kohonen

Nissan Pulsar DIG-T 115

Hinta alkaen

20 990 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

24 390 €

Ajoneuvovero

99 €/ v

Moottori

Bensiinimoottori, 4 sylinteriä, turboahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto, iskutilavuus 1 197 cm³.

Teho

85 kW (115 hv), 4500 r/min

Vääntö

190 Nm (2000 r/min)

Vääntö

190 Nm (2000 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

10,7 s

Huippunopeus

190 km/h

Kulutus l/ 100 km

5,0 (kaup.) / 4,3 (maant.) / NEDC-kulutus 6,3 (yhd.) (l/km)

CO2-päästöt

117 g/km

Mitat

pituus 4387 mm, leveys 1768 mm, korkeus 1520 mm, akseliväli 2700 mm
Tavaratila: 385 l
Omamassa: 1304 kg

Muu tieto

Perävaunumassa jarruin 1 200 kg.

Matkanjatkamispalvelu

3 vuotta / 100 000 km

Takuu

3 vuotta / 100 000 km

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat