8.5.2014 Ajoneuvot Koeajo: Subaru WRX STi GT Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Imprezan viritetty versio tekee kunniaa Subarun kilpailuhistorialle. Hyvää: ajettavuus, suorituskyky, säädettävyys. Huonoa: sekava mittaristo, sisämelu, äkkinäinen kytkin. Subaru ei edes yritä olla hyvä kaikessa. Merkin valtti ovat urheilulliset ja nelivetoiset autot. Yksi askel valitulla tiellä on upouusi WRX STI. Eikä valmistaja ujostele tuotteensa asemoinnissa. WRX STI:n ominaisuuksia peilataan mm. Porscheen ja Ford Mustangiin. Subaru teki viime vuonna maailmanlaajuisesti ennätystuloksen. Tehdas kasvatti markkinaosuuttaan myös Pohjoismaissa ja Baltiassa. Vain ailahtelevan verotuksen runtelema Suomi tekee maltillista tulosta, joskin täälläkin kauppa kävi edellisvuotta paremmin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kilpa-automainen tunnelma Ominaisuuksillaan WRX STI jakaa mielipiteet. Jousitus on kilpa-automaisen kova. Sen roteva yleisilme lähentelee jo epämukavaa kovuutta. Sama pätee ohjaamon melutasoon ja tunnokkaan, täsmällisen sekä nopean ohjauksen jäykkyyteen. Urheilulliseen ehdottomuuteen pitää lukea myös on-off-typpinen kytkin. Oikeaa kilpa-autoa ajaneelle mikään näistä ei ole shokki. Nopeaan ajoon tarkoitetussa autossa tingitään väistämättä mukavuusseikoista. Toisaalta tietty brutaalius on juuri se STI:n juttu. Ajaessani liikenteeltä suljetulla Trosta Parkin testiradalla huomaan heti, että auto ei tuputa kompromisseja, eikä näennäistä urheilullisuutta. Moottori potkaisee persuksiin niin että tuntuu. Boxer-moottorin alavääntö on tosin aavistuksen ohut. Yhdessä topakan kytkimen kanssa autolla on oudokseltaan vaikea lähteä liikkeelle. Kunhan vauhtiin päästään, tarjoaa sujuvatoiminen ja napakka vaihteisto käyttöön kuusi pykälää. Automaattia STI:hin ei ole tarjolla. Hienosäätöjä ohjaamosta Keskikonsolissa on parikin nuppia, joilla auton ominaisuuksia voi hienosäätää. Moottorinohjausta ja keskilukkoa säätelemällä autoa saa joko kesytettyä tai muutettua vielä entistä rajummaksi. Keskilukon säädön avulla voidaan pelata takavedon vetosuhteella. Haarukka on 41-–59 prosenttia. Keskilukko voidaan myös lukita kokonaan, jolloin vetosuhde on 50:50. Monesta aiemmasta WRX STI -mallista poiketen uutukainen ei ole niin sanottu luokitusmalli. Sillä ajetaan jo kilpaa, mutta rallipolut ovat korvautuneet moottoriradoilla. Jo jonkin aikaa käytössä ollut 2,5-litrainen moottori ei sovellu rallin nykysääntöihin, joten rallin maailmasta ovat jäljellä vain rehellinen ajotuntuma ja säätömahdollisuudet. Sääli, ettei koeajossa tarjoutunut tilaisuutta kokeilla autoa liukkaalla, jossa lukot ja nautittavasti muriseva moottori pääsisivät kunnolla oikeuksiinsa. Uudistettu korirakenne Kori on kokonaan uusi. Edeltävään Y14-malliin verrattuna akseliväli on pidentynyt ja katon A-pilaria on viety 20 millimetriä eteen. Näillä keinoin sisätiloja on saatu avarrettua. Varsinkin takajalkatilat ovat parantuneet huomattavasti. Tavaratilakin on porrasperäksi kohtuullisen kokoinen. Varustelu on laaja ja selkeä. Suomessa saatavana on kaksi varusteversiota, STI ja STI GT. Lienee sanomattakin selvää, että herkkuja riittää. Led-valot, erikoisistuimet, mäkilähtöavustin, automaatti-ilmastointi, erikoisohjauspyörä, seitsemän turvatyynyä ja valtavasti muuta kuuluu jo STI-varusteluun. GT-versiossa ovat lisänä muun muassa peruutuskamera, avaimeton käynnistys, kattoluukku, navigointi ja Harman Gardon -äänentoisto. Koeajoautostamme poiketen massiivista takaspoileria ei saa edes lisävarusteena hienostuneeseen GT-malliin. Teksti ja kuvat: Jari Kohonen Subaru Impreza WRX STI GT Hinta alkaen 69 978 € Koeajetun auton hinta varusteineen 132 390 € Ajoneuvovero 303 €/ v Moottori 2 457 cm³, Bensiinivastaiskumoottori (boxer), turboahdin, 6v.-manuaali, neliveto. Teho 221 kW (300 hv), 6000 r/min Vääntö 407 Nm (4000 r/min) Vääntö 407 Nm (4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,2 s Huippunopeus 225 km/h Kulutus l/ 100 km 14,0 (kaup.) / 8,4 (maant.) / NEDC-kulutus 10,4 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 242 g/km Mitat pituus 4595 mm, leveys 1795 mm, korkeus 1475 mm, akseliväli 2650 mm Tavaratila: 460 l Omamassa: 1500 kg Matkanjatkamispalvelu 3 vuotta / 100 000 km Takuu 3 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line – Kesästä nauttimiseen 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 Allstreet – urbaaniin asfalttiviidakkoon 24.7.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer – tehokas plugari käytännöllisen perheauton kuoseissa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Koeajo Koeajo: BYD Seal U – perusvarmaa, mutta tasapaksua 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 26.7.2024 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko jo tämän pienen sinisen pisteen suuren merkityksen? 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan