8.5.2014 Ajoneuvot Koeajo: Subaru WRX STi GT Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Imprezan viritetty versio tekee kunniaa Subarun kilpailuhistorialle. Hyvää: ajettavuus, suorituskyky, säädettävyys. Huonoa: sekava mittaristo, sisämelu, äkkinäinen kytkin. Subaru ei edes yritä olla hyvä kaikessa. Merkin valtti ovat urheilulliset ja nelivetoiset autot. Yksi askel valitulla tiellä on upouusi WRX STI. Eikä valmistaja ujostele tuotteensa asemoinnissa. WRX STI:n ominaisuuksia peilataan mm. Porscheen ja Ford Mustangiin. Subaru teki viime vuonna maailmanlaajuisesti ennätystuloksen. Tehdas kasvatti markkinaosuuttaan myös Pohjoismaissa ja Baltiassa. Vain ailahtelevan verotuksen runtelema Suomi tekee maltillista tulosta, joskin täälläkin kauppa kävi edellisvuotta paremmin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kilpa-automainen tunnelma Ominaisuuksillaan WRX STI jakaa mielipiteet. Jousitus on kilpa-automaisen kova. Sen roteva yleisilme lähentelee jo epämukavaa kovuutta. Sama pätee ohjaamon melutasoon ja tunnokkaan, täsmällisen sekä nopean ohjauksen jäykkyyteen. Urheilulliseen ehdottomuuteen pitää lukea myös on-off-typpinen kytkin. Oikeaa kilpa-autoa ajaneelle mikään näistä ei ole shokki. Nopeaan ajoon tarkoitetussa autossa tingitään väistämättä mukavuusseikoista. Toisaalta tietty brutaalius on juuri se STI:n juttu. Ajaessani liikenteeltä suljetulla Trosta Parkin testiradalla huomaan heti, että auto ei tuputa kompromisseja, eikä näennäistä urheilullisuutta. Moottori potkaisee persuksiin niin että tuntuu. Boxer-moottorin alavääntö on tosin aavistuksen ohut. Yhdessä topakan kytkimen kanssa autolla on oudokseltaan vaikea lähteä liikkeelle. Kunhan vauhtiin päästään, tarjoaa sujuvatoiminen ja napakka vaihteisto käyttöön kuusi pykälää. Automaattia STI:hin ei ole tarjolla. Hienosäätöjä ohjaamosta Keskikonsolissa on parikin nuppia, joilla auton ominaisuuksia voi hienosäätää. Moottorinohjausta ja keskilukkoa säätelemällä autoa saa joko kesytettyä tai muutettua vielä entistä rajummaksi. Keskilukon säädön avulla voidaan pelata takavedon vetosuhteella. Haarukka on 41-–59 prosenttia. Keskilukko voidaan myös lukita kokonaan, jolloin vetosuhde on 50:50. Monesta aiemmasta WRX STI -mallista poiketen uutukainen ei ole niin sanottu luokitusmalli. Sillä ajetaan jo kilpaa, mutta rallipolut ovat korvautuneet moottoriradoilla. Jo jonkin aikaa käytössä ollut 2,5-litrainen moottori ei sovellu rallin nykysääntöihin, joten rallin maailmasta ovat jäljellä vain rehellinen ajotuntuma ja säätömahdollisuudet. Sääli, ettei koeajossa tarjoutunut tilaisuutta kokeilla autoa liukkaalla, jossa lukot ja nautittavasti muriseva moottori pääsisivät kunnolla oikeuksiinsa. Uudistettu korirakenne Kori on kokonaan uusi. Edeltävään Y14-malliin verrattuna akseliväli on pidentynyt ja katon A-pilaria on viety 20 millimetriä eteen. Näillä keinoin sisätiloja on saatu avarrettua. Varsinkin takajalkatilat ovat parantuneet huomattavasti. Tavaratilakin on porrasperäksi kohtuullisen kokoinen. Varustelu on laaja ja selkeä. Suomessa saatavana on kaksi varusteversiota, STI ja STI GT. Lienee sanomattakin selvää, että herkkuja riittää. Led-valot, erikoisistuimet, mäkilähtöavustin, automaatti-ilmastointi, erikoisohjauspyörä, seitsemän turvatyynyä ja valtavasti muuta kuuluu jo STI-varusteluun. GT-versiossa ovat lisänä muun muassa peruutuskamera, avaimeton käynnistys, kattoluukku, navigointi ja Harman Gardon -äänentoisto. Koeajoautostamme poiketen massiivista takaspoileria ei saa edes lisävarusteena hienostuneeseen GT-malliin. Teksti ja kuvat: Jari Kohonen Subaru Impreza WRX STI GT Hinta alkaen 69 978 € Koeajetun auton hinta varusteineen 132 390 € Ajoneuvovero 303 €/ v Moottori 2 457 cm³, Bensiinivastaiskumoottori (boxer), turboahdin, 6v.-manuaali, neliveto. Teho 221 kW (300 hv), 6000 r/min Vääntö 407 Nm (4000 r/min) Vääntö 407 Nm (4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,2 s Huippunopeus 225 km/h Kulutus l/ 100 km 14,0 (kaup.) / 8,4 (maant.) / NEDC-kulutus 10,4 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 242 g/km Mitat pituus 4595 mm, leveys 1795 mm, korkeus 1475 mm, akseliväli 2650 mm Tavaratila: 460 l Omamassa: 1500 kg Matkanjatkamispalvelu 3 vuotta / 100 000 km Takuu 3 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 5.5.2024 Koeajo Maistiainen: Smart #3 – mutta mitä tapahtui Smartille? 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta – virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri – nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 4.5.2024 Koeajo Maistiainen: Husqvarna Svartpilen 801 – seikkailupyörä kadulle 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4x4 'Sahara' on rättäreiden kunkku 5.5.2024 Moottoripyörät Honda GL 1800 Gold Wing saamassa 8-sylinterisen kilpailijan 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri - nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe