8.5.2014 Ajoneuvot Koeajo: Subaru WRX STi GT Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Imprezan viritetty versio tekee kunniaa Subarun kilpailuhistorialle. Hyvää: ajettavuus, suorituskyky, säädettävyys. Huonoa: sekava mittaristo, sisämelu, äkkinäinen kytkin. Subaru ei edes yritä olla hyvä kaikessa. Merkin valtti ovat urheilulliset ja nelivetoiset autot. Yksi askel valitulla tiellä on upouusi WRX STI.Eikä valmistaja ujostele tuotteensa asemoinnissa. WRX STI:n ominaisuuksia peilataan mm. Porscheen ja Ford Mustangiin.Subaru teki viime vuonna maailmanlaajuisesti ennätystuloksen. Tehdas kasvatti markkinaosuuttaan myös Pohjoismaissa ja Baltiassa. Vain ailahtelevan verotuksen runtelema Suomi tekee maltillista tulosta, joskin täälläkin kauppa kävi edellisvuotta paremmin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKilpa-automainen tunnelmaOminaisuuksillaan WRX STI jakaa mielipiteet. Jousitus on kilpa-automaisen kova. Sen roteva yleisilme lähentelee jo epämukavaa kovuutta. Sama pätee ohjaamon melutasoon ja tunnokkaan, täsmällisen sekä nopean ohjauksen jäykkyyteen.Urheilulliseen ehdottomuuteen pitää lukea myös on-off-typpinen kytkin. Oikeaa kilpa-autoa ajaneelle mikään näistä ei ole shokki. Nopeaan ajoon tarkoitetussa autossa tingitään väistämättä mukavuusseikoista.Toisaalta tietty brutaalius on juuri se STI:n juttu. Ajaessani liikenteeltä suljetulla Trosta Parkin testiradalla huomaan heti, että auto ei tuputa kompromisseja, eikä näennäistä urheilullisuutta.Moottori potkaisee persuksiin niin että tuntuu. Boxer-moottorin alavääntö on tosin aavistuksen ohut. Yhdessä topakan kytkimen kanssa autolla on oudokseltaan vaikea lähteä liikkeelle.Kunhan vauhtiin päästään, tarjoaa sujuvatoiminen ja napakka vaihteisto käyttöön kuusi pykälää. Automaattia STI:hin ei ole tarjolla.Hienosäätöjä ohjaamostaKeskikonsolissa on parikin nuppia, joilla auton ominaisuuksia voi hienosäätää. Moottorinohjausta ja keskilukkoa säätelemällä autoa saa joko kesytettyä tai muutettua vielä entistä rajummaksi.Keskilukon säädön avulla voidaan pelata takavedon vetosuhteella. Haarukka on 41-–59 prosenttia. Keskilukko voidaan myös lukita kokonaan, jolloin vetosuhde on 50:50.Monesta aiemmasta WRX STI -mallista poiketen uutukainen ei ole niin sanottu luokitusmalli. Sillä ajetaan jo kilpaa, mutta rallipolut ovat korvautuneet moottoriradoilla.Jo jonkin aikaa käytössä ollut 2,5-litrainen moottori ei sovellu rallin nykysääntöihin, joten rallin maailmasta ovat jäljellä vain rehellinen ajotuntuma ja säätömahdollisuudet.Sääli, ettei koeajossa tarjoutunut tilaisuutta kokeilla autoa liukkaalla, jossa lukot ja nautittavasti muriseva moottori pääsisivät kunnolla oikeuksiinsa.Uudistettu korirakenneKori on kokonaan uusi. Edeltävään Y14-malliin verrattuna akseliväli on pidentynyt ja katon A-pilaria on viety 20 millimetriä eteen. Näillä keinoin sisätiloja on saatu avarrettua.Varsinkin takajalkatilat ovat parantuneet huomattavasti. Tavaratilakin on porrasperäksi kohtuullisen kokoinen. Varustelu on laaja ja selkeä.Suomessa saatavana on kaksi varusteversiota, STI ja STI GT. Lienee sanomattakin selvää, että herkkuja riittää. Led-valot, erikoisistuimet, mäkilähtöavustin, automaatti-ilmastointi, erikoisohjauspyörä, seitsemän turvatyynyä ja valtavasti muuta kuuluu jo STI-varusteluun.GT-versiossa ovat lisänä muun muassa peruutuskamera, avaimeton käynnistys, kattoluukku, navigointi ja Harman Gardon -äänentoisto. Koeajoautostamme poiketen massiivista takaspoileria ei saa edes lisävarusteena hienostuneeseen GT-malliin.Teksti ja kuvat: Jari Kohonen Subaru Impreza WRX STI GT Hinta alkaen 69 978 € Koeajetun auton hinta varusteineen 132 390 € Ajoneuvovero 303 €/ v Moottori 2 457 cm³, Bensiinivastaiskumoottori (boxer), turboahdin, 6v.-manuaali, neliveto. Teho 221 kW (300 hv), 6000 r/min Vääntö 407 Nm (4000 r/min) Vääntö 407 Nm (4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,2 s Huippunopeus 225 km/h Kulutus l/ 100 km 14,0 (kaup.) / 8,4 (maant.) / NEDC-kulutus 10,4 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 242 g/km Mitat pituus 4595 mm, leveys 1795 mm, korkeus 1475 mm, akseliväli 2650 mm Tavaratila: 460 l Omamassa: 1500 kg Matkanjatkamispalvelu 3 vuotta / 100 000 km Takuu 3 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 25.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 60 Style – nousussa myyntitilastossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 1.7.2025 Prätkäpodi Prätkäpodi jakso 32: BMW F900 GS – voiko adventure olla liian hyvä? 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?