15.5.2019 Liikenne Lentoliikenteen kasvu jatkuu – lento nousee siivilleen joka 0,7 sekunti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Maailmassa tehtiin viime vuonna 4,3 miljardia lentomatkaa, vuonna 2037 ennusteen mukaan jo 8,2 miljardia lentomatkaa. Kansainvälinen ilmakuljetusliitto IATA (International Air Transport Association) on julkistanut viime vuoden 2018 viralliset lentoliikenne- ja onnettomuustilastot. Lentoturvallisuus on edelleen parantunut viimeisellä viiden vuoden jaksolla, poikkeuksena vuosi 2018, jossa tuli takapakkia ennätysturvalliseen vuoteen 2017 verrattuna. Lentomatkustuksen vuosi 2018 oli ennätysvilkas: IATA:n tilastojen mukaan kaupallisessa lentoliikenteessä matkusti vuonna 2018 yli 4,3 miljardia matkustajaa 46,1 miljoonalla lennolla. Luku on vuoden alussa julkistettuja ennakkotietoja suurempi. Se tarkoittaa keskimäärin lähes 11,8 miljoonaa lentomatkustajaa ja 126 301 lentoa päivässä. Maailmassa kaupallinen lento lähtee vajaan 0,7 sekunnin välein. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Liikenne kaksinkertaistuu 2037 mennessä Viime vuosikymmenenä lentoliikenteen matkustajamäärä on kasvanut vuosittain 5,4–8 prosenttia. Vuonna 2018 kasvu jäi kuuteen prosenttiin, mikä merkitsee lievää taantumista vuoden 2017 kasvuun, mikä oli kahdeksan prosenttia. Tänä vuonna IATA arvioi kaupallisen lentoliikenteen kasvavan 5,8 prosenttia. Lyhyellä tähtäimellä kasvua hidastavat muun muassa Britannian Brexit-kiista sekä Yhdysvaltojen ja Kiinan väliset kauppa- ja tullikiistat. Myös lentävän yleisön kasvanut ympäristötietoisuus ja joissakin maissa käyttöön otettavat lentoverot saattavat hillitä lentoliikenteen kasvua. Pitkällä aikavälillä IATA ennustaa lentoliikenteen kuitenkin lähes kaksinkertaistuvan vuoteen 2037 mennessä, jolloin lentomatkustajia olisi jopa 8,2 miljardia. Kasvu keskittyy Aasiaan, etenkin Kiinaan Lentomatkustuksen määrän kasvu keskittyy Aasiaan ja Tyynenmeren alueelle. Lentomatkustuksen arvioidaan kasvavan nopeimmin Kiinassa, Intiassa ja Indonesiassa keskiluokan väestön kasvaessa. Kiinan arvioidaan ohittavan Yhdysvallat maailman suurimpana lentomarkkina-alueena vuonna 2025, sisältäen alueen sisäiset lennot sekä kansainväliset lennot alueelta ja alueelle. Esimerkiksi Kiinan lentomatkustajien määrän on arvioitu nousevan 1,6 miljardiin matkustajaan vuonna 2037. Intia nousee kolmannelle tilalle ohittaen Britannian vuonna 2024. Indonesian ilmaliikenne kehittyy nopeasti, kasvaen vuoden 2017 kymmenenneltä tilalta neljänneksi suurimmaksi vuoteen 2030 mennessä. Thaimaan odotetaan nousevan kymmenen suurimman lentomarkkina-alueen joukkoon pudottaen Italian 10 suurimman joukosta. Päästöjä pakko vähentää Lentoliikenteen kasvulukemat ovat niin suuret, että päästöjen vähentämiseen ja lentoturvallisuuden edelleen kehittämiseen on sijoitettava, jotta päästöt ja onnettomuudet pysyvät kurissa lentoliikenteen alati lisääntyessä. EU:n päästökauppa on ollut toiminnassa lentoliikenteen osalta jo seitsemän vuotta vuodesta 2012 alkaen. Päästökauppa on perustaltaan toimiva järjestelmä, vaikka päästöoikeuksien hinnanmuodostuksessa ja markkinadynamiikassa on vielä parannettavaa. Lentoliikenteen maailmanlaajuinen päästöjärjestelmä CORSIA (Carbon Offsetting and Reduction Scheme) astuu voimaan vuonna 2021. CORSIAssa valtiot ja lentoyhtiöt ovat sitoutuneet kompensoimaan lentoliikenteen aiheuttamia päästöjä ja ostamaan vuoden 2020 tason ylittävät päästöoikeudet markkinoilta. Alan oma pitkän aikavälin tavoite on lisäksi puolittaa hiilipäästöt vuoden 2005 tasosta vuoteen 2050 mennessä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Uusi kalusto vähäpäästöisempää Lentokoneet ovat nyt säästeliäämpiä ja tehokkaampia kuin koskaan aiemmin. Suihkukoneiden matkustajaa kohti laskettu energiankulutus ja päästöt on saatu vähennettyä lähes puoleen 1970-luvun tasosta. Polttoaineen käyttö on matkustajaa ja matkakilometriä kohden jopa 70 prosenttia tehokkaampaa kuin 40 vuotta sitten. Pitkän matkan laajarunkoiset koneet kuluttavat nykyisin noin kolme litraa polttoainetta sataa henkilökilometriä kohti. Uusimmilla laajarunkokoneilla (Boeing 787 ja Airbus A350) päästään pitkillä reiteillä 2,5 litran kulutukseen /matkustajapaikka/100 km. Lyhyemmällä matkalla suihkumatkustajakone kuluttaa polttoainetta noin 3–5 litraa/matkustaja/100 km, kun kone on täynnä. Pitkät lentomatkat ovat energian ja päästöjen kannalta tehokkaampia ja puhtaampia kuin lyhyet matkat. Potkuriturbiinikoneilla puolet kotimaan lennoista Nykyaikaisilla potkuriturbiinikoneilla lennetään noin puolet kotimaan lennoista. Uudet potkuriturbiinikoneet kuluttavat selvästi suihkukoneita vähemmän polttoainetta matkustajaa ja matkakilometriä kohti. Ne ovat matkustajaa kohti laskettuna jopa säästeliäämpiä kuin henkilöautot. Esimerkiksi täysi ATR-72 -kone kuluttaa kotimaan reitillä 2,5–3 litraa polttoainetta sataa matkustajakilometriä kohden. Päästöt tippuvat jopa neljänneksen Vaikka matkustaja lentää nykyään perille yhä pienemmällä energialla ja puhtaammin, lentoliikenteen kasvu lisää energiankulutusta ja päästöjä maailmanlaajuisesti. Lentoliikenteen osuus maailman hiilidioksidipäästöistä on 2–3 prosenttia. Lisäksi syntyy monia muita erilaisia päästöjä. Täysin uudet lentokonemallit (esimerkiksi Boeing 787 ja Airbus A350 ja Airbus A220) pienentävät polttoaineenkulutusta ja hiilidioksidipäästöjä matkustajapaikkaa kohti noin 20–25 prosenttia edellisen sukupolven lentokonemalleihin verrattuna. Myös olemassa olevien, nykyisten konemallien varustaminen uusilla, taloudellisemmilla moottoreilla ja aerodynamiikan hienosäädöllä saavutetaan merkittäviä kulutus- ja päästösäästöjä, jopa 15–20 prosenttia pienempi kulutus matkustajapaikkaa kohti, esimerkiksi Airbus A320-sarja NEO (New Engine Option), Boeing 737 MAX ja Embraer E2-sarja. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lentoturvallisuudessa takapakkia Lentoturvallisuus on edelleen kohentunut viimeisellä viiden vuoden jaksolla, vaikka viime vuonna tuli hieman takapakkia ennätysturvalliseen vuoteen 2017 verrattuna. IATA:n tilaston mukaan vuonna 2018 tapahtui 11 kuolonuhreja vaatinutta lento-onnettomuutta, joissa menehtyi yhteensä 523 ihmistä. Riski kuolla lento-onnettomuudessa on hyvin pieni. Lentoliikenteen vuoden 2018 kuoleman riskiä kuvataan arvolla 0,17, joka tarkoittaa, että henkilön on lennettävä joka päivä 241 vuoden ajan, ennen kuin on todennäköistä joutua sellaiseen onnettomuuteen, jossa vähintään yksi ihminen on kuollut. Lähteet: IATA, Finavia ICCT Teksti: Timo Turkula Kuvat: Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 10.4.2024 Uutinen Vertailu: sähkö- ja bensiiniauton kustannukset – bensabudjetista sähkönsäästöön 8.4.2024 Yleinen Taksin käyttö: kuluttajien karut kokemukset – myös kuskit kertovat Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku