9.5.2021 Matkailu Air Zermatt – helikopterikyyti Alppien yllä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Joskus lintuperspektiivi auttaa asioiden hahmottamisessa eri tavalla. Moni on ihastellut varmasti Alppeja niiden yli reittikoneella lentäessään. Helikopterin kyydissä elämys on moninkertaisesti läheisempi. Air Zermatt on sveitsiläinen helikopterioperaattori, jonka päämaja ja tukikohta on ei niin yllättäen Zermattin pittoreskin alppikylän kupeessa. Toiminta alkoi yhden pelastuskopterin kera vuonna 1968, eli Air Zermatt on ensimmäinen pelastustoimintaan keskittynyt kopterifirma Sveitsissä. Yritys on kasvanut vuosien varrella niin, että se operoi nykyään kymmentä kopteria neljästä tukikohdasta käsin. Työntekijöitä on yhteensä 75. Pelastus- ja medihelitoiminnan lisäksi yhtiö tarjoaa myös taksikyytejä laskettelijoille, vaeltajille sekä vuorikiipeilijöille mutta myös kiertolentelyä Zermattin ympäristössä – mukaan lukien kierros Matterhorn-vuoren ympäri. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Moderni laivue Air Zermattin 10 kopterin laivue on modernista päästä. Eurocoptereita on seitsemän: 5 x AS 350 B3, 1 x EC 135 T3 ja 1 x EC 130 T2. Ne on kaikki varustettu myös lääkärikopteritoimintaa varten EC 130 T2:a lukuunottamatta. Suomessahan Medi-Helin käytössä on kaksi Eurocopter EC 135 P2:a. Eurocoptereiden lisäksi Air Zermattilla on palveluksessaan vielä kaksi Bell 429 -kopteria sekä yksi Aérospatiale SA-315. Näiden lisäksi Air Zermatt on saamassa käyttöönsä muutaman vuoden sisällä ensimmäisenä maailmassa alkujaan sveitsiläisen Leonardo AW09 -kopterin. Air Zermatt on osallistunut myös tuon kopterin kehitykseen. Leonardo on kevytrakenteinen, mutta pystyy silti ottamaan 2 500 kilon kuorman. Kyllä, koptereita käytetään vuoristossa paljon myös tavaroiden kuljettamiseen. Kun vuorimaja on sellaisessa paikassa, ettei sinne pääse kuin jalkapatikalla, kaikkea ei aina jaksa tai pysty kantamaan itse perille asti – etenkin jos siellä pitää vielä rakentaa jotain. Turistikäytössä Pelastus- ja medihelitoiminta on yhä Air Zermattin ydintoimintaa, mutta turismin kasvun myötä myös taksi- ja muut kuljetuskyydit ovat jatkuvasti lisääntyneet. Talvella viedään laskettelijoita normaalien laskettelurinteiden ulkopuolelle, jolloin mukaan lähtee usein kokenut vuoristo-opas. Heli-skiing-toiminta on tosin vähentynyt ja vähenee lisää jatkossa ympäristöpaineiden alla. Kesällä Air Zermatt kuskaa puolestaan maastoon vaeltajia, liitovarjoiljoita, vuorikiipeilijöitä, liitopuvun kanssa kiitäviä sekä muita huimapäitä. Toki tarjolla on myös pelkkiä helokopterikyytejä hienoista näköaloista nauttiville. Suosituin kyyti on ehdottomasti kierros on 4478 metrin korkeuteen yltävän Matterhorn-vuoren ympäri; Zermatthan sijaitsee aivan sen juurella. Jotkut tuntevat Matterhornin paremmin sen lempinimellä Toblerone-vuori. Myös lennot jäätiköille ovat suosittuja, suosituin kohde on ehdotomasti iso Aletschinjäätikkö, joka on Alppien suurin jäätikkö sekä Unescon maailmanperintökohde. Aletsch on osa 82 400 hehtaarin suuruista Jungfrau-Aletschin alppialuetta, Unescon perintökohde sekin. Alue on seikkailuista nauttivien ulkoilijoiden suuressa suosiossa. Toki Zermattista ja sen ympäristöstä voi nauttia myös ilman helikopteria. Valleusreittejä on lukuisia; tekemistä ja näkemistä riittää pitkäksi aikaa. Ja koska Zermatt on autoton, sinne on matkustettava junalla. Auton voi jättää parkkiin viimeistä edelliselle juna-asemalle, jossa on iso parkkihalli. Tai sitten voi hypätä junaan jo St. Moritzissa ja nauttia päivän matkustamalla Sveitsin halki Glacier Express -junalla. Lisätietoa www.air-zermatt.ch/ Teksti ja kuvat: Vesa Eskola Lisää aiheesta Maailman hitain pikajuna Huipulle ilman hikeä Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 21.4.2024 Matkailu Atomium Brysselissä: hyppäys atomiajan unelmiin 15.4.2024 Matkailu Finnairilta lisää viikkovuoroja Japaniin – uutuutena Norjan Kirkkoniemi 14.4.2024 Matkailu Erikoiset päiväunet: Château Champ de Bataille – kurkistus Aurinkokuninkaan aikoihin 9.4.2024 Matkailu Automatkailija Euroopassa – vältä jopa 25 000 euron sakot 7.4.2024 Matkailu Erikoiset unet: Hotel do Mar Portugalin Sesimbrassa 31.3.2024 Matkailu Antwerpenin oodi muodille: koska tyylikkyys on aina muodikasta 29.3.2024 Matkailu Matkavinkki Tšekki: Kaunis ja historiallinen Litomyšl 28.3.2024 Matkailu Matkavinkki Berliini: Fotografiska ei petä valokuvien ystävää 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku