25.12.2019 Ajoneuvot Uutta ilmettä partiossa: Nissan Patrol saa uuden ilmeen ennen vallanvaihtoa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Legendaarinen raskaan sarjan maasturi Nissan Patrol täyttää pian 70 vuotta ja nykyinenkin malli näki päivänvalon jo vuonna 2010. Vielä ennen seuraajaa on kuitenkin aika lisätä luksusta ja pohtia paluuta Eurooppaan. Parhaillaan tuotannossa oleva Nissan Patrol (Y62) on käytännössä hyvin erilainen auto kuin monien suomalaistenkin hyvin muistamat 1980-luvun mallit. 2,6 tonnia painava, 5,3 metriä pitkä, kaksi metriä leveä, kaksi metriä korkea ja kromia uhkuva luksusmaasturi on hyvin kaukana työkalumaisesta, puuhun saakka menevästä maastoajoneuvosta.Nykyinen Nissan Patrol jakaa F-Alpha-perusrakenteensa ja korinsa Infiniti QX80:lle. Lisäksi USA:ssa myytävä vuoden 2017 Nissan Armada on käytännössä päivitetty Patrol. Itse Patrolin päämarkkina-alueeksi voisi puolestaan nimetä Lähi-idän rikkaat öljyvaltiot sekä Australian. Esimerkiksi Dubaissa malli on ollut pidemmän aikaa myydyimpien henkilöautojen listalla viidennellä sijalla ja myydyimpänä maasturina. Vastaavasti Suomessa viidennellä paikalla ovat viime aikoina paistatelleet sitä omamassaltaan melko tarkalleen puolet kevyemmät kaupunkiautot Toyota Yaris ja VW Polo. Mutta millainen perheauto Patrolin tuorein painos on?Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKeula uusiksiEnsimmäinen tunne uudistuneen Patrolin kuvaa katsoessa on yllättyneisyys ja heti perässä seuraa jonkinasteinen wau-elämys. Nissanilla on ollut oikeanlaista rohkeutta muotoilla keula uusiksi – oikeastaan täysin uusiksi. Keula on suorastaan futuristinen näky. Valmistajan nykyinen muotoilufilosofia noudattaa hallitsevaa V-Motion -keulailmettä sekä C-muotoisia huomiovaloja. Nämä elementit näkyvät selvästi esimerkiksi Qashqain, X-Trailin ja Micran keulilla. Patrolissa tämä filosofia on saatu erikoisella tavalla keskustelemaan auton muun olemuksen kanssa laittamalla siihen tarpeeksi kulmikasta asennetta. Keulasta näkee myös, että ilman kulkua sen ohi ja läpi on haluttu helpottaa monenmoisilla ilmanohjaimilla, jotka samalla profiloivat autoa yhä enemmän katumaasturiksi.Muilta osin muutokset ovat maltillisempia. Perässä katseen vangitsevat led-takavalot, jotka ovat nyt Nissanin suomenkielisellä termillä ”bumerangimaisesti muotoillut”. Itse umpiot on muotoiltu takaluukun puolelta uudelleen ja ne on yhdistetty toisiinsa kromilistalla. Kromin määrä on muutenkin lisääntynyt, mikä tietysti lisää autoon luonnetta entisestään. Myös takapuskuri on laitettu uuteen uskoon, näyttäen nyt särmikkäämmältä.Autoa voi stailata omien mieltymysten ja mahdollisesti tarpeiden mukaan valitsemalla joko ’off-road’- tai ’city’-puskurit tai tilaamalla takaspoilerin. Värivaihtoehtoja on muutama, suurin osa asiakkaista valitsee taatusti edelleen joko gold beigen tai valkoisen, jotka imevät vähiten aurinkoa.Olennainen osa tyyliä ovat tietysti vanteet, jotka ovat joko 18- tai 20-tuumaiset. Rengaskoko 275/60 tosin ei edusta tyylikirjaan sopivaa matalaprofiilisarjaa.Bensiinin voimallaVarsin polttomoottorivihamielisenä aikana Euroopassa myytävän tämän kokoluokan maasturin on jo käytännössä pakko nojata jonkinlaiseen sähköavustukseen täyttääkseen alati tiukentuvat päästönormit. Ehkä juuri siksi Patrolia ei täkäläisillä markkinoilla nähdäkään.Bensiinin voimalla siis kuljetaan. Moottorivalikoima ei ole muuttunut mihinkään, vaan perheautoa liikutetaan edelleen joko tuoreemmalla 4-litrainen V6:lla tai jo kokeneemmalla 5,6-litrainen V8:lla, molemmat ahtamattomia. Jatkeena voi olla 5- tai 7-vaihteinen perinteinen automaatti. Nämä tiedot yhdistettynä huippuversioiden 2 845 kilon omamassaan saavat miettimään kulutuslukemia. Yhdistetyksi kulutukseksi ilmoitetaan 14,4 l/100 km. Onko se paljon vai vähän? Laihialaisen – tai kenen tahansa suomalaisen - mielestä lukema on varmasti kauhistus, mutta esimerkiksi Dubaissa ja Saudi-Arabiassa 50 eurosentin nurkilla pyörivät bensan hinnat tarkoittavat, ettei kulutuslukemilla ole käytännössä mitään merkitystä.Hieman yllättäen tehopuolella ei ole tajunnanräjäyttävää kerrottavaa. Nelilitrainen kuutoskone tuottaa 275 hevosvoimaa, joten tämän version 2,7 tonnin kuivapainolla teho-painosuhde jää melko alhaiseksi. Juuri lohtua ei tuo 394 newtonmetrin vääntö 4 000 rpm:n kierrosluvulta. Koeajamatta voi sanoa, että puhtia tähän pakettiin kaipaisi lisää. Nollasta sataan mennään 11,5:ssä sekunnissa, eli takkiin tulee liikennevaloista lähdettäessä nololla tavalla esimerkiksi saman kokoluokan Mercedes GLS:lle. Sen sijaan V8-version 400 hevosvoimaa ja 560 newtonia kuulostavat paremmalta, ja kiihtyvyys 0-100 km/h on jo 7,5 sekuntia. Silti ahdin tekisi kummallekin moottorille varmasti hyvää. Jossain vaiheessa tulemme varmasti näkemään myös tästä mallista kutitellun Patrol Nismo -version.Nissan Patrol Nismo vuodelta 2017.Nissan Patrol on tietysti nelivetoinen, ja kyllä maastoajoakin on totta kai ajateltu. Moottori, jousitus ja vaihteisto voidaan optimoida eri maasto-ohjelmilla nykyaikaisen maasturin tapaan.Suorastaan pröystäilevän kuoren alta paljastuu kahdeksanpaikkainen perheauto. Istuimia löytyy siis kolmessa rivissä niin, että edessä on kaksi paikkaa, keskellä ja takana puolestaan kolme. Istuimet näyttävät kuvien perusteella sekä edessä että takana tukevilta ja muhkeilta, mutta keskirivin keskipenkki ei ole täysikokoinen vaikka leveyttä korissa riittäisi. Korkeaan autoon on joskus hankala nousta, siksi tukevia kahvoja löytyy pilareista. Kuuma ilmasto näkyy puhallussuuttimien määrässä, takamatkustajille niitä on katossakin.Turvavarusteista esiin nousee yksi ja ainoa, jota voi väittää jopa tärkeimmäksi heti turvavöiden, turvatyynyjen ja ABS-jarrujen jälkeen. Tämä rear door alert nimittäin muistuttaa kuljettajaa tarkastamaan takapenkin parkkeerauksen jälkeen. Järjestelmä on oikea suojelusenkeli pikkulapsille, joita valitettavasti pääsee unohtumaan kuumiin autoihin. Tällaista mahdollisuutta toivoisi Suomeenkin tuotaviin autoihin. Turvallisuuteen panostetaan myös nykyään jo standardisoituneilla törmäysvaroittimella ja automaattisella hätäjarrutusjärjestelmällä.Mukavuusvarusteena V8-versioissa on aktiivijousitus. Ohjaamo on perinteisen näköinen kokonaisuus. Varustelutasoja on neljä, ja kojelaudan ilme muuttuu lähes työkalumaisen askeettisesta perin ylelliseksi. Näyttöruutuja on keskellä kaksi päällekkäin, niihin saa tietoviihdejärjestelmän sekä navigaattorin näytöt yhtä aikaa näkyviin. Mittaristossa ovat perinteiset viisarit ja vaihteenvalitsin on niin ikään hyvin perinteinen keppi keskikonsolissa. Säilytystiloja on hyvin, ja jääkaappikin löytyy. Materiaalien käytössä ei ole säästelty.Kohti uuttaNissanin mukaan uudistettu Patrol toimii ikään kuin linkkinä vanhan ja tulevan, kokonaan uuden mallin välillä. Tämä seuraaja tullaan kehittämään ja rakentamaan Renault-Nissan-allianssin uusimman tulokkaan, Mitsubishin, kanssa. Näin ollen Pajero ja Patrol tulevat olemaan jonkinasteisia sisarmalleja. Nähtäväksi jää, tekeekö Patrol tuolloin paluun Eurooppaan ja Suomeenkin.Teksti: Benjamin Helander Kuvat: Nissan, Benjamin HelanderMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 20.1.2025 Autoilu Autoliitto kummeksuu rikosuhrimaksun tarvetta tieliikennerikoksissa 20.1.2025 Autoilu Työsuhdeautot auraavat latua liikenteen sähköistymisessä 20.1.2025 Matkailu Kovaa valuuttaa maailmalla – Suomen passi 20.1.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – iso mutta ketterä vuoden pakettiauto 19.1.2025 Ajoneuvot Renault Rafale tarjoilee lippulaivan tyyliä ja ominaisuuksia alkaen 41 390 eurolla 19.1.2025 Autoilu Uusien autojen päästöt vain laskevat 19.1.2025 Ajoneuvot Tesla Model Y ”Juniperin” Euroopan tuotanto on jo alkanut Berliinin Gigafactoryssa, tietää saksalaislehti 18.1.2025 Ajoneuvot Näitä autoja romutettiin viime vuonna eniten – sähköautojakin jo paalattaviksi 17.1.2025 Ajoneuvot Audi A6 E-Tron ennätti Suomeen aloittamaan Audin tämän vuoden uutuusrumban Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 19.1.2025 Ajoneuvot Renault Rafale tarjoilee lippulaivan tyyliä ja ominaisuuksia alkaen 41 390 eurolla 20.1.2025 Matkailu Kovaa valuuttaa maailmalla – Suomen passi 19.1.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: onko siihen viereiseen parkkiruutuun pakko änkeä? 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa