13.5.2018 Ajoneuvot Parhaiten överi myös maasturiluokassa: Rolls-Royce Cullinan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kun luksusmerkit suuntaavat pois pikitieltä, on se luonteva suunta myös Rolls-Roycelle. Kun Rolls-Royce lähtee mukaan lähivuosien maasturivillitykseen, se tekee sen luonnollisesti omilla ehdoillaan. Osa kannustuksesta tuli suoraan merkin asiakkailta, jotka pyysivät isoa ja rohkeaa maasturia arkailevan crossoverin sijaan. Niinpä Rolls-Royce Cullinan on iso ja röyhkeästi merkkinsä edustaja. Aaveiden ja muiden kummitusten joukossa nimi Cullinan saattaa aiheuttaa hiukan hämmennystä, mutta nimi on lainattu maailman suurimmalta luonnontimantilta. Kaiken kaikkiaan yli 620 gramman timantti hiottiin lopulta 105 osaan, jotka saivat edustuspaikat Yhdistyneiden kuningaskuntien kruununjalokivistä. Hiotuista timanteista suurin, Cullinan I eli Suuri Afrikan tähti, on upotettu hallitsijan valtikkaan ja Cullinan II, Pieni Afrikan tähti, on upotettu valtakunnankruunuun. Massiivisista mittasuhteistaan huolimatta Rolls-Royce Cullinan ei ole myöskään suurin Rolls-Royce. Auto on 5,34 metriä pitkä, 2,14 metriä leveä, 1,84 metriä korkea ja sen akseliväli on reippaahkot 3,30 metriä. Malli on tarkoitettu Ghostin maasturiversioksi, joka tarjoaa esimerkiksi pitkää Range Roveria enemmän jalkatilaa. Malliston huipulla on edelleen ylhäisen yksinäinen Phantom. Innoitusta on kuitenkin haettu Rolls-Roycen historiasta, sillä 1920-luvulla esimerkiksi maharadžat käyttivät Rolls-Roycejä metsästysautoinaan. Ylistipä itse Arabian Lawrencekin aavikolla olevan Rolls-Roycen rubiineja arvokkaammaksi. Isojen Rolls-Roycejen tavoin Cullinanin takaovet aukeavat kaapparityyliin ja citroenmaisesti korkea auto laskeutuu 40 millimetriä, kun keskuslukitus avataan. Molemmat ominaisuudet pyrkivät helpottamaan korkeaan ja tilavaan autoon kulkemista. Luonnollisesti ovet voi sulkea napin painalluksella. Valmistaja mainostaa pohtineensa myös likaisten lahkeiden ongelmaa ja muotoilemalla ovet niin, että ne suojaavat kynnyslistoja kuralta ja lialta. Tämä on auto, joka on yhtä aikaa Rolls-Roycen käsitys perhevaunusta ja sopivasta saapumistavasta oopperaesitykseen. Tarjolla on kaksi erilaista takaistuinversiota. Tuttujen ja erittäin ylellisten yksilöllisten istuinten lisäksi tarjolla on kolmen hengen penkki-istuin, joka on ensimmäistä kertaa Rolls-Roycen historiassa kaadettavaa mallia. Vakiovarusteena kuljetustilaa on 560 litraa, 600 litraa ilman hattuhyllyä, ja tila on laajennettavissa 1 930 litraan. Pisin lastauspituus on 2 230 millimetriä kiitos sähköisesti takaistuinten tasolle nousevan tavaratilan pohjan. Rolls-Royce huomauttaa, että myös takaistuinten niskatuet säätyvät ylös penkkejä kaadettaessa, jotta niskatuista ei jäisi painautumia istuinosaan. Takaistuimet ovat tarkoituksella etuistuimia selkeästi korkeammalla, osin jo esteettömän näkyvyydenkin vuoksi. Valmistaja on valmis räätälöimään myös tavaratilan erilaisiin käyttötarkoituksiin, sillä Cullinaniin saa eräänlaisia harrastearkkuja. Valmistaja esitteli kahdella takaistuimella ja teepöydällä varustettu piknik-varustusta urheilutapahtumien seuraamiseen, mutta tarjolla on esimerkiksi valokuvaukseen, kalastukseen tai vaikkapa drone-kisailuun sopivia ratkaisuja. Rolls-Royce ei myöskään pidä mahdottomana ajatusta, että autotallissa olisi useampi varustearkku esimerkiksi kiipeilyn tai kalastuksen tarpeisiin ja niiden vaihtaminen sujuisi sähkökäyttöisellä nosturilla. Tarvittaessa tavaratila voidaan myös eristää matkustamosta väliseinällä, jotta kyytiläiset eivät joudu kärsimään vaikkapa viileästä ulkoilmasta autoa lastaillessa. Rolls-Roycen mukaan pienempi ja lämmitetty ohjauspyörä kertoo siitä, että Cullinan on myös suunniteltu tosissaan ajettavaksi. Kuljettajalla on käytössään koko joukko varusteita ja avustimia aina alamäkihidastimesta ja keskikonsolin maastoajonapista alkaen. Tarjolla on muun muassa yönäöllä varustettu näkyvyysavustin jalankulkija- ja villieläinvaroituksella, 360°-ympäristökamerajärjestelmä sekä kaikki viimeisimmät turvavarusteet. Oikean polkimen taakse kätkeytyy 571 hevosvoiman ja 850 newtonmetrin 6,75-litrainen V12, joka on varustettu kahdella turbolla. Maasturi olisi pelkkää huutelua ilman nelivetoa, joten Cullinan on varustettu Rolls-Roycelle täysin uudella nelivedolla ja myös nelipyöräohjauksella. Uuden Phantomin tavoin Cullinan pohjautuu Architecture of Luxury -yhteisrakenteeseen, jonka avulla valmistaja on halunnut tuoda taikamattokyydin myös korkeaan maasturiin ja tieverkoston ulkopuolelle. Vahvistettu ilmajousitus ja sähköisesti ohjattu iskunvaimenninjärjestelmä hyödyntää muiden sensoritietojen lisäksi myös etukameran tietoa. Maastoajossa järjestelmä myös painaa renkaita aktiivisesti pintaa vasten, jos se epäilee renkaan menettävän pitoa. Rolls-Roycen mukaan avainsanat ovat "vaivaton kaikkialla" ja valmistaja nimittääkin maastoajonäppäintä Kaikkialla-napiksi. https://youtube.com/watch?v=DWQBafAV9Zk Rolls-Royce Cullinan on hinnoiteltu Britanniassa noin 290 000 euroon ennen lisävarusteita. Aivan minimibudjetilla autoa ei välttämättä kannata hankkia muutenkaan, sillä riittävän voimanlähteen ansiosta Cullinanin yhdistetty kulutus on 15,5 litraa per 100 km ja auto tuottaa 341 grammaa hiilidioksidia per kilometri. Lähde ja kuvat: Rolls-Royce Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 8.5.2024 Ajoneuvot Rolls-Royce päivitti pyydetyimmän mallinsa – tällainen on Cullinan Series II 7.5.2024 Automatkailu Volkswagen New California: kulttiteltta neljällä pyörällä 6.5.2024 Uutinen Automyyjä myi Land Roverin ruostesuojattuna – auton alustassa ruostetta ja takapalkki olikin läpimätä 6.5.2024 Ajoneuvot Mini Aceman on BMW:n vastine tulikuumille kompaktien premiumsähköcrossovereiden markkinoille 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta – virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri – nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 2.5.2024 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit pahasti jäljessä viime vuodesta 2.5.2024 Esittely Koeistuttu: Renault Symbioz – ehkä kaikkien perheautojen ei sittenkään tarvitse olla sähköautoja 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 7.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja katsastuksen helppouden viehätys 6.5.2024 Uutinen Automyyjä myi Land Roverin ruostesuojattuna – auton alustassa ruostetta ja takapalkki olikin läpimätä 7.5.2024 Liikenne Kesäkuu tuo vakuutuspakon yli 25 kg painaville tai yli 25 km/h -kulkeville moottorikulkineille 7.5.2024 Automatkailu Volkswagen New California: kulttiteltta neljällä pyörällä 8.5.2024 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Courier – kantti kantilta monikäyttöisyyttä 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 7.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja katsastuksen helppouden viehätys 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe