28.4.2020 Ajoneuvot Moottori testaa: ladattavissa hybrideissä suuria eroja – kuinka autoilija pääsisi niistä selville helpoiten? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ladattavien hybridiautojen testissä kävi ilmi autojen suuret erot ja monimutkaisuus. Kuinka autojen ostaminen saataisiin helpommaksi? Moottori julkaisi tänään tiedotteen liittyen ladattavien hybridien testiin, joka ilmestyy numerossa 5/2020 huhtikuun 29. päivänä – siis huomenna, mikäli luet juttua tuoreeltaan. Testi oli poikkeuksellisen vaativa toteuttaa. Mitä kaikkea autoista tulee huomioida, mitä kaikkea pitää mitata, mitä ladattavien hybridien ostajat haluavat tietää? Tiedotteen otsikolla ”Ladattavat hybridit pääosin taloudellisia, autoissa suuria eroja” halusimme korostaa sitä, etteivät autojen suurimmat ongelmat enää ole taloudellisuudessa, vaan koko taloudellisuuspotentiaalin tehokkaassa hyödyntämisessä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Autoja testeihin ja elämään Jo testin alussa huomasimme suuria eroja autojen toteutuksessa. Osa valmistajista on suunnitellut autonsa loistamaan Euroopan unionin vaatimissa WLTP-mittauksissa, jotta mainosteksteihin saadaan hienot kulutus- ja toimintamatkalukemat, ja jotta auto auttaa valmistajaansa mahdollisimman tehokkaasti uusissa päästövaatimuksissa. Tähän luokkaan vertailuautoista kuuluu lämmitysstrategian rampauttama Hyundai Ioniq Plug-In Hybrid ja osin myös suosittu Volvo XC60 T8. Sitten oli autoja, jotka vaikuttivat enemmän oikeaa elämää varten suunnitelluilta. Vertailuautoista tällaisia olivat erityisesti Mercedes-Benz C 300 e 4Matic, mutta myös Peugeot 3008 Hybrid4 ja Škoda Superb Combi iV pärjäsivät mainiosti. Moottorin ladattavien hybridien testissä olivat seuraavat autot: Hyundai Ioniq Plug-in Hybrid Mercedes-Benz C 300 e 4Matic Peugeot 3008 Hybrid4 Škoda Superb Combi iV Volvo XC60 T8 Erot viranomaismittausten ulkopuolella Kahden ryhmän eroa kuvastaa esimerkiksi lämmityslaitteen tai latauksen kaltaiset seikat, jotka ovat täysin WLTP-mittauksen ulkopuolella. WLTP:ssä autolla ajetaan mittava ja sinänsä varsin hyvin oikeaa elämää huomioiva ajomatka täydellä akulla ja ilman sisätilojen lämmitystä tai ilmastointia. Perinteisillä polttomoottoriautoilla tämä on ihan okei. Polttomoottorin hukkalämpö lämmittää ohjaamot ilman lisäkulutusta, tai vaikka lämmitystä tehostettaisiin sähkövastuksin tai polttoainekäyttöisellä lisälämmittimellä, on niiden kulutuslisä suhteellisen pieni – reilu puoli litraa käyttötuntia kohden. Sähkölämmitys tärkeää Ladattava hybridi voi lämmittää sisätilansa sähköllä tai polttoaineella – Škoda Superbin kohdalla kummallakin. Vaihtoehdoista vain sähkölämmitys tarjoaa paikallispäästötöntä ajoa. Toisaalta ajoakun kallisarvoisten kilowattien tuhlaaminen lämpöön on vähän tyhmää, ja polttoainehan sopii nimensä mukaisesti erinomaisesti lämmöksi polttamiseen. Mikä sitten on oikea ratkaisu? Mielestäni ladattavan hybridin tulee kyetä lämpenemään sähköllä, sillä silloin autolla voidaan ajaa lyhyet matkat oikeasti paikallispäästöttömästi – jopa hiilivapaasti, jos lataussähkö on valittu vihreäksi. Sähkölämmittimet mahdollistavat myös auton päästöttömän esilämmittämisen, eli sähköverkon energian käytön sisätilojen lämmittämiseen. Tällöin akkua tarvitaan ajamisen lisäksi vain sisätilojen lämpötilan ylläpitoon. Hitaassa kaupunkiajossa kolealla kelillä akusta voi hyvinkin kulua kolmasosa lämmitykseen, joten asialla on suuri merkitys sähköisen toimintamatkan kannalta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Hurjaa monimutkaisuutta Pidemmällä matkalla, jossa kuitenkin tarvitaan polttomoottoria, tilanne muuttuu. Silloin auton olisi hyvä poistua taajamasta paikallispäästöttömästi sähköllä, vaihtaa sen jälkeen maantieajoon polttomoottorille, jotta polttomoottorin hukkalämpöä voidaan käyttää lämmitykseen, ja siirtyä takaisin sähkölle heti kun sähköinen toimintamatka riittää päätepisteeseen. Tällöin sisätiloja voi vielä jonkin aikaa lämmittää sammuneen polttomoottorin hukkalämmöllä. Automatiikkaa tarvitaan Moisen operaation toteuttaminen ajaessa vaatii kuljettajalta melkoista auton sielunelämän ymmärtämistä. Sitä tutkiaksemme Moottorin testissä ajoimme 90 kilometrin maantielenkin ja selvitimme, kuinka älykkäästi autot kykenevät hyödyntämään sähkö- ja polttomoottorien potentiaalin pitkällä matkalla. Osa autoista kykeni hyödyntämään navigaattoriin syötettyä reittiä: kun auto tietää päämääränsä ja reittinsä, se voi laskea missä kohtaa kannattaa käyttää sähköä ja milloin polttomoottoria. Valitettavasti reittioptimointi jätti vielä jonkin verran toivomisen varaa – pääsimme käsiohjauksella pienempiin kulutuslukemiin. Vaivattomuuden, mukavuuden ja ympäristön kannalta olisi kuitenkin erittäin toivottavaa, että autojen järjestelmät oppisivat mahdollisimman tehokkaaseen reittioptimointiin – eikä sen luulisi tietokoneelle olevan mahdotonta, kunhan karttatieto on viimeisen päälle kunnossa. Latausnopeudella on väliä Toinen suuri muuttuja on autojen lataus. Sähköautojen lataamisen nopeudesta puhutaan hurjan paljon, mutta mittauksissa olemme huomanneet ladattavien hybridien lataamisen olevan melkein vieläkin tärkeämpi muuttuja – toki tämä on todella tilannekohtaista ja riippuu paljon omien säännöllisten ajomatkojen pituuksista. Useimpien autoilijoiden ei kuitenkaan tarvitse ladata täyssähköautoa läheskään joka päivä. Ladattavaa hybridiä tarvitsee, mikäli haluaa minimoida päästöt. Ladattavan hybridin hiilipäästöjen minimoimiseksi sähköllä pitäisi ajaa mahdollisimman paljon. Jos autoilija voi ladata yön yli kotona ja päivisin työpaikalla, voi ladattavalla hybridillä selvitä koko arkirutiinista pelkällä sähköajolla. Se on unelmatilanne, jossa polttomoottori tuottaa hiilipäästöjä vasta satunnaisilla pidemmillä matkoilla. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Jos kotilataus ei onnistu? Valitettavasti kaikki suomalaiset eivät voi ladata kotona tai työpaikalla. Usein tällaisessa tilanteessa ladattava hybridi ei ole ideaali vaihtoehto, mutta matalapäästöisenä sen verotus voi sellaisen ostamiseen kannustaa. Tällaisessa tilanteessa houkutus ajaa pääosin bensiinillä on suuri. Sähköajon houkuttavuutta lisää huomattavasti sen helppous: jos valitsee auton, joka kulkee sähköllä mahdollisimman pitkälle ja vieläpä latautuu kohtalaisen nopeasti, voi autolla taittaa ilahduttavan paljon kilometrejä, vaikka kotilataus ei onnistuisi. Vertailussamme latausajat vaihtelivat Mercedes-Benzin ja Peugeotin vajaasta kahdesta tunnista Škodan ja Volvon reiluun kolmeen tuntiin. Kokonaisaikaa tärkeämpää olisi kuitenkin katsoa, kuinka paljon lisäkilometrejä esimerkiksi tyypillisellä kauppamatkalla saa. Esimerkki: jos auto lataa puolessa tunnissa 15 lisäkilometriä, jää kauppamatkalla plussalle, mikäli matkaa ostoksille on alle 7,5 kilometriä suunta ja asioilla kuluu yli puoli tuntia. Miten monimutkaisuutta voisi vähentää? Kaikesta tästä pääsemme takaisin lähtöpisteeseen: ladattavat hybridit ovat hyvin monimutkainen teema, ja oikean auton löytäminen oikeaan käyttöön kysyy syvää perehtymistä. Siinä selvitystyössä eivät monen autonvalmistajan aurinkoisilla mielikuvilla faktadatan sijaan ilottelevat nettisivutkaan auta. Vastuu jää automyyjille ja medialle. Myös viranomaiset voisivat pohtia, pitäisikö autoista kertoa muutakin kuin WLTP-mittauksen kulutus, sen mukaiset hiilidioksidipäästöt ja sähköinen toimintamatka. Kerrotaanhan renkaistakin märkäpito, vierintävastus ja melu, miksi autoista ei voisi kertoa paria arvoa enempää? Lämmityslaitteen vaikutus kulutukseen ja toimintamatkaan olisi jo ehdoton lisä, ja myös latauksen suorituskyky olisi hyvä nostaa esiin. Silloin autonvalmistajilla olisi julkinen paine panostaa kokonaisuuteen ja meidän autonostajien olisi helpompi löytää se itselle paras tuote. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 29.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Opel GT - Tehokas moottori, takaveto ja hulmuava tukka 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?