19.10.2018 Ajoneuvot Moottorin suuri kitkarengastesti: totuus Pirelli Ice Zero FR:n menestyksen takana Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Erot Moottorin ja kilpailevan lehden kitkarengastesteissä ovat ihmetyttäneet lukijoitamme. Pirelli Ice Zero FR:n osalta poikkeavuudet selittyvät renkaiden valmistusajankohdilla. Moottorin suuren nastattomien talvirenkaiden vertailun ilmestymisen jälkeen saimme muun muassa Twitterissä lukijoiltamme aiheellista palautetta koskien Pirelli Ice Zero FR:n menestystä jäällä tehdyissä jarrutuskokeissa.Moottorin numerossa 10/2018 julkaistussa testissä Pirelli pärjäsi hyvin. Jarrutusmatka 25–5 km/h suoritetussa kokeessa oli jäällä 13,2 metriä, millä Ice Zero FR sijoittui kahdeksan kitkarenkaan joukossa toiseksi parhaaksi.Samalla linjalla oli myös kilpailijamme Tekniikan Maailma numerossa 17/2018 ilmestyneessä talvirengastestissään. Pirelli Ice Zero FR pysähtyi 50–0 km/h nopeusalueella tehdyssä jääjarrutuksessa tasan 52 metrin matkalla, mikä oikeutti testin kymmenen kitkarenkaan joukossa niin ikään toiselle tilalle. Lukijamme palaute koskee nimenomaan Tuulilasi-lehden samaan aikaan eli numerossa 10/2018 julkaistua nastattomien talvirenkaiden testiä, missä Pirelli Ice Zero FR:n menestys jääjarrutuksessa oli selvästi heikompaa. Rengas suoriutui 25–5 km/h tehdyssä jarrutuksessa 15,43 metrin matkalla, tuloksena jumbosija kahdeksan kitkarenkaan joukossa.Kiteytettynä: Moottori ja Tekniikan Maailma pitävät Pirelliä jäällä hyvänä pysähtyjänä, Tuulilasi ei.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKärki sama, häntäpää poikkeaaMikä sitten selittää näin isot erot testitulosten välillä? Rengaskoko on molemmissa testeissä sama 205/55 R16 94T XL, ja testiautotkin edustivat samaa kokoluokkaa.Syytä voi hakea aluksi testausolosuhteista, jotka Moottorin testissä on selkeästi kerrottu:Jarrutusmatka mitattiin nopeusvälillä 25–5 km/h. Kokeet tehtiin ulkoradoilla -5 °C lämpötilassa ja uusittiin indoor-testihallissa, jossa lämpötila oli -9 °C. Lopputulos on näiden kahden kokeen keskiarvo.Tämän lisäksi kerroimme jutussa, että jarrutuskokeet on tehty kuivalla, sileällä jäällä, joka on kitkarenkaalle tavallaan se pahin mahdollinen olosuhde.Tuulilasin testissä olosuhteita tai lämpötiloja ei kerrota, mutta jotain osviittaa saadaan vertailemalla jääjarrutuskokeemme parhaan renkaan, Continental Conti Viking Contact 7:n suoritusta Tuulilasin vastaavaan.Käy ilmi, että jarrutusmatkoissa on Continentalin osalta vain marginaalinen ero (Moottorin 13,1 vastaan Tuulilasin 13,04 metriä), joten olosuhteissa ei tältä osin näyttäisi olevan poikkeavuuksia. Silti Pirellin jarrutusmatkoissa eroa testien välille kertyy peräti 2,23 metriä.Pirelli parantanut huimastiHuomio kohdistuukin seuraavaksi renkaiden valmistumisajankohtiin, jotka on testeissä selkeästi ilmoitettu. Selviää, että Moottorin ja Tekniikan Maailman tuoreimmissa testeissä on käytetty uudempaa, viikolla 3/2018 valmistettua Pirelli Ice Zero FR:ää kuin Tuulilasilla, jonka testirengas oli valmistettu viikolla 38/2017 (ks. oheinen taulukko).Aivan ilmeisesti Pirellillä on tapahtunut Tuulilasin testin jälkeen melkoinen tuoteparannus nimenomaan jääjarrutukseen liittyen, sillä myös Tekniikan Maailman aiemmissa, vuosina 2017 ja 2016 tehdyissä testeissä Ice Zero FR sijoittui samaisessa kokeessa aivan häntäpäähän.Näin kävi myös Tuulilasin edellisessä, vuonna 2016 julkaistussa testissä, missä jääjarrutuksen lämpötilaksi kerrottiin kahdeksan pakkasastetta. Nämäkin selviävät taulukosta, johon arvot on kerätty kunkin testiartikkelin sivuilta.Saimme asiaan vahvistuksen Pirelliltä: Ice Zero FR on kuin onkin kokenut päivityksen, missä rengas on saanut pehmeämmän kumiseoksen. Tällainen päivitetty rengas oli mukana Moottorin ja Tekniikan Maailman testeissä, tunnetuin tuloksin. Myös eräiden ulkomaisten lehtien rengastestien vastaavat tulokset tukevat tätä.Tällainen tuoteparantelu ei suinkaan ole tavatonta. Rengasvalmistajat tekevät tuotteisiinsa jatkuvaa kehitystyötä, ja ominaisuudet saattavat parantua ratkaisevastikin, vaikka renkaan nimi säilyy samana ja kulutuspinnan kuvio näyttää identtiseltä. Muutokset esimerkiksi kumiseoksessa tai renkaan rakenteessa kun eivät välttämättä näy päällepäin.Kuluttajalle tilanne on tietysti hankala. Emme ota sen syvemmin kantaa kilpailijoidemme testeihin, mutta seisomme omien tulostemme takana. Renkaan ostajan kannattaakin olla tarkkana muun muassa siinä, minkä ikäisen renkaan itselleen ostaa.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Lauri Ahtiainen Pirelli Ice Zero FR:n menestys eri testeissä Lehden numeroRenkaan valmistusviikko ja -vuosiJääjarrutuksen tulosSijoitus jääjarrutuksessa muihin kitkarenkaisiin nähdenMoottori 10/20183/201813,2 m (25–5 km/h)2./8.TL 10/201838/201715,43 m (25–5 km/h)8./8.TL 13/201639/201516,88 m (20–5 km/h)8./9.TM 17/20183/201852,0 m (50–0 km/h)2./10.TM 17/201746/201665,1 m (50–0 km/h)10./11.TM 17/201639/201570,2 m (50–0 km/h)11./12.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lisää talvirenkaista: Moottorin suuri kitkarengastesti: Continental talvikelillä paras nastaton talvirengas, 2018 Moottorin suuri kitkarengastesti: yksi nastaton talvirengas erottuu liukkaalla muista, toinen loistaa pitävämmällä pinnalla, 2018 Moottorin suuri kitkarengastesti: miten hyvin nastaton talvirengas pitää nastarenkaaseen verrattuna?, 2018 Moottorin suuri nastarengastesti: Michelinin 250-nastainen rengas puree jäällä, mutta Continental ja Nokian kaikkein tasapainoisimmat, 2018 Moottorin suuri nastarengastesti: ratkaiseeko nastojen määrä jääpidon?, 2018 Moottorin suuri talvirengastesti: Nokian Hakkapeliitta 9 on yhä tasaisen hyvä nastarengas, 2018 Moottorin suuri talvirengastesti: Continental Ice Contact 2 on joukon tasapainoisin, 2018 Moottorin suuri talvirengastesti: Michelin X-Ice North 4 pitää jäällä parhaiten, 2018 Nastarengaskuski hoi! Syynää urasyvyyden lisäksi nastojen kunto, 2018 Tekniikan Maailman talvirengastesti: Michelin vei nastojen, Continental kitkojen voiton, 2018 Rengasala ehdottaa: talvirenkaat pakollisiksi jo lokakuussa, 2017 Talvirengasvertailut paljastavat: huipulla myös halpamerkkejä, 2017 Tuulilasi vertaili katumaasturien renkaita – kitkarengastesti nosti tutut merkit kärkeen, 2017 Talvirengastesti osoittaa: tässä ovat renkaiden parhaat ja heikoimmat, 2016 Rengasvalmistajan vinkit: näin pidät talvirenkaat käyttökunnossa, 2016 Viisi varmaa vinkkiä talvirengasvalintaan, 2015 Kitkoilla pelti kolisee – Rengasvalinta korostuu myös kuolemankolareissa, 2015 Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow’ssa vieraili jälleen yli 20 000 kävijää 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 4.5.2025 Ajatuksia autoista Sovelluksia vielä sovellusten jälkeenkin – Ajatuksia autoista Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 8.5.2025 Yleinen Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa