11.9.2015 Ajoneuvot 130 sähköauton letka Helsingissä – sähköautoilun edelläkävijät koolla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tempauksen tarkoituksena on osoittaa päättäjille, että sähköautoilu on jo arkipäivää. Sähköautot ovat synnyttäneet suomalaisyrityksille myös uutta kasvuliiketoimintaa. Senaatintorille Helsinkiin kokontuneet sähköautoilijat ja sähköautoilualan vaikuttajat nostivat esiin sähköautoilun mahdollisuuksia liikkumismuotona sekä liiketoimintana. Viestiä vastaanottamaan paikalle saapui liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner.Toistaiseksi Suomessa on arkiajossa noin 1 000 täyssähköautoa ja hybridiä. Määrä ei ole vielä kansainvälisesti vertailtuna suuri, mutta kiinnostus on kasvussa. Valtiovallan tukitoimet ovat jokseenkin hyödyntämätön mahdollisuus sähköautoilun ripeään edistämiseen.– Myyntimäärät ovat kasvussa, joten nähtävissä on, että trendi on oikeansuuntainen. Olemme (ministeriössä) pohtineet mahdollisia toimenpiteitä sähköautojen lisäämiseksi, ministeri Berner kertoo.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLiiketoimintana lupaavaaSuomessa on järjestelmällisesti rakennettu liiketoimintamalleja sähköisen liikenteen alueelle. Kansainvälisesti tarkastellen Suomi on liikkeellä ajoissa, sillä alan liiketoiminta on vielä käynnistysvaiheessa kansaivälisestikin arvioituna. Monet nopealiikkeiset suomalaiset start-up -yritykset ovat päässeet kiinni sähköisen liikenteen markkinoihin, jotka vielä toistaiseksi ovat kapeat, mutta kasvavat erittäin nopeasti.– Suomeen on syntynyt jopa yllättävän paljon sähköautoiluun nojaavaa liiketoimintaa, joka on tyypillisesti alusta alkaen kansainvälistä ja liikenteen digitalisoitumisessa vahvasti mukana, kertoo Elias Pöyry, Sähköinen Liikenne -hankkeen koordinaattori.Esimerkiksi latausjärjestelmiin ja niiden yhteensopivuuteen liittyvä osaaminen on Suomessa korkealla tasolla. Suomessa sähköautoja on tuettu yhteensä 10 miljoonalla eurolla viimeisen neljän vuoden aikana. Sähköisen liikenteen yritysten liikevaihto moninkertainen alan saamiin tukiin nähdenLatausosaamista EurooppaanVirtapiste-latausverkostoa Suomessa operoiva Liikennevirta Oy on solminut yhteistyösopimuksen eurooppalaista Intercharge-latausverkostoa operoivan Hubject GmbH:n kanssa.Intercharge-verkostoon kuuluu 14 Euroopan maassa yli 3300 yhteistyökumppanien operoimaa latauspistettä. Hubject GmbH:n omistajia ovat muun muassa BMW Group, Daimler, Bosch ja RWE.Yhteistyön syntyneen eRoaming-sopimuksen myötä suomalaiset Virtapiste-asiakkaat voivat ladata sähköautonsa Intercharge-latausasemilla kautta Euroopan omilla Virtapiste-tunnisteilla, eli älypuhelinsovelluksen tai Virtapiste-kortin avulla. Vastaavasti eurooppalaiset Intercharge-verkoston asiakkaat voivat ladata autonsa suomalaisissa Virtapisteissä oman palveluntarjoajansa tunnisteilla.Yhteistyön myötä sähköautoilijat voivat hyödyntää Virta.-älypuhelinsovelluksen ominaisuuksia koko Intercharge-verkoston alueella: Sillä voi hakea latauspisteitä, navigoida niille ja maksaa latauksen.Latausverkoston laajuus ja luotettavuus vaihtelee suuresti Euroopan eri maissa. Virtapiste-asiakkaiden on tärkeää tiedostaa myös, että Keski-Euroopassa roaming-hintataso on huomattavasti korkeampi kuin Suomessa, mikä voi tuottaa ikäviä yllätyksiä. Roaming-latauspalvelun hinta kannattaa sen vuoksi aina tarkistaa Virta-sovelluksesta ennen lataamista.Sähköautoilijoille oma edunvalvontaSuomalaiset sähköautoilijat ovat perustaneet edunvalvontajärjestön. Sähköautoilijat ry:n mukaan Suomen tulee tavoitella muiden Pohjoismaiden tapaan fossiilisista polttoaineista vapaata liikennettä. Täyssähköajoneuvot ovat paras tulevaisuuden vaihtoehto niiden energiatehokkuuden ja vähäpäästöisyyden ansiosta.– Sähköisen liikenteen todellinen edistäminen vaatii kuluttajanäkökulmasta nimenomaan täyssähköautoilun edistämistä, sanoo Sähköautoilijat ry:n puheenjohtaja, teollisuusneuvos Kari Kallonen.Sähköautoilijat ry:n ensisijaisena tavoitteena on saada merkittävä parannus latausverkon kattavuuteen Suomessa.– Sähköautoilun yleistyminen vaatii kattavaa latausverkostoa. Vain tätä kautta sähköautoilu voi yleistyä ja korvata aidosti nykymuotoista liikkuvuutta, Kallonen toteaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKlassikon täyssähköistysSenaatintorilla esiteltiin myös sähköautoiksi muunnettuja harrasteautoja. Niistä kenties mielenkiintoisin pari on Triumph GT6 Mk III -kaksikko. Toinen on entisöity käyttöautoksi, toinen hieman nupahtaneempi versio, joka odottaa monien ikätoveriensa tapaan entisöintiä ja parempiä päiviä.Autoista näyttävämpi on lisäksi täyssähköauto. Muutostyö on toteutettu entisöinnin yhteydessä.Kaikkia klassikkoautoksi laskettavan Triumphin modonmuutos ei ehkä ihastuta, mutta osaamistaan esittelevän e-DriveRetro -yrityksen mukaan kysyntää riittää.Tesla ajoon jäsenhintaanUutta palveluaan esittelevä Shareit Car Club mahdollistaa jäsenilleen pääsyn sähköautojen kärkikastiin kuuluvan Teslan rattiin. 500 euron vuosimaksua vastaan luvassa on neljä arki-iltaa sähköistä autoilunautintoa. Kalliimpi jäsenyyt mahdollistaa arki-iltojen lisäksi myös yhden viikonlopun Tesla-nautiskelun, mutta siitä huvista on oltava valmis pulittamaan jo 2 500 euroa.Palvelun edustajan mukaan kyseessä on yksi edullisimmista tavoista päästä Teslan rattiin.Ajotuntumaa sähkömoottoripyöriinSähköautotapahtuman yhdeydessä järjestettiin myös mahdollisuus sähköisen moottoripyörän ajamiseen. Kokemus on kaikessa äänettömyydessään hämmentävä.Pienellä radalla vauhdin hurmasta ei juuri päässyt nauttimaan, mutta pyörän tarjoama välitön vääntö ja renkaiden rapinaa lukuunottamatta täydellinen äänettömyys herättivät ansaittua mielenkiintoa.Teksti ja kuvat: Antti Hentinen, Lähde: Sähköinen LiikenneMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä – Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 18.3.2025 Uutinen Mitä Toyota Gazoo Racingilla on vedetty? Luvassa isoja takasiipiä ja keskimoottorinen GR Yaris 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa – uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 16.3.2025 Ajoneuvot Täyssähköisessä Mercedes-Benz ESprinter -retkeilyautossa on yllättävänkin paljon järkeä 14.3.2025 Uutinen Moottorin haastattelu: Toyota ei usko solid state -akkujen tulevan massatuotantoon vielä vuosikausiin 14.3.2025 Ajoneuvot Ulkonäkö pettää – Mercedes-Benz CLA on nyt nimittäin aivan uusi, ja lähtökohtaisesti valmistajansa energiatehokkain sähköauto 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.3.2025 Laivat Päivän kuva: seuraavat jätit uunista ulos 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 24.3.2025 Koeajo Koeajo: Mitsubishi ASX – jotain tuttua tässä on 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 23.3.2025 Ajatuksia autoista Kun mainoksen ”Maailman paras Transporter” onkin Ford Transit – Ajatuksia autoista 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut”