11.2.2019 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: hyppäsin Tesla Model 3:sta Fordin rattiin ja näin tulevaisuuteen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Perinteisellä autoteollisuudella on kohta kiire. Kiihdyttäessäni 240-hevosvoimaisella dieselmaasturilla moottoritielle, väitän tietäväni mihin autoala on menossa. Enkä näe autoalan tulevaisuudessa paikkaa ajamalleni Ford Edge Vignalelle.Edge Vignale on mainion Mustangin rinnalla Fordin tämän päivän lippulaiva Euroopassa. Kovin korkealla sen lippu ei liehu: jos Mustang edustaa menneisyydestä kaikkea lämmöllä kaipaamamme, raahaa Edge tähän päivään sen kaiken muun. Yltäkylläinen nahankäyttö ja runsaat varusteet eivät hämää sitä tosiseikkaa, että kyseessä on vuoden 2009 käsitys nykyajasta. Koruton kosketusnäyttö saa tukea monimutkaisesta mittaristosta, joka haluaa peräti kolmella välilehdellä kertoa dieselpäästöjä kaitsevan AdBlue-järjestelmän toiminnasta. Urealiuos saa tehdä taikansa rauhassa, minun ei tarvitse tietää desilitran tarkkuudella sen määrää juuri nyt, kiitos vain.Pohdinta lähti liikkeelle ajettuani juuri ennen Fordia hieman toisenlaista autoa. Sekin tarjoaa viiden hengen tilojen lisäksi kohtalaisen tavaratilan. Lisäksi se kiihtyy nollasta sataan hämmästyttävässä 3,5 sekunnissa. Se kulkee sadan kilometrin matkan vain muutaman euron kuluilla, ja jättää vielä jälkeensä ympäristöystävällisyyden tavoitellun tuoksun.Se auto on Tesla Model 3 Performance. Se maksaa 71 700 euroa. Paljon rahaa, mutta paljon myös autoa – käsittämättömästi Tesla onkin vain 700 euroa arvokkaampi kuin eilispäivää edustava Edge.Mutta eihän sähköautolla pääse niin pitkälle kuin dieselillä, kuulee heti jonkun huutavan takarivistä. Aivan totta, jos auton hyvyyden mittariksi otetaan pelkästään sen maksimaalinen toimintamatka, peli on selvä. Silloin raskaan raudan Detroit voittaa piirilevyjen ja ohjelmakoodin Kalifornian Palo Alton.En väitä Tesla Model 3:n olevan suinkaan täydellinen auto, enkä todellakaan väitä Edgen olevan edustava esimerkki noin 70 000 euron polttomoottoriautosta. Silti se seikka, että kaksikko maksaa rajoitetulla markkina-alueellamme saman verran, saa pohtimaan sekä automaailman että automerkkien tulevaisuutta.Kaikki kunnia polttomoottorille pitkästä ja hienosta urasta, mutta monimutkaisen mäntäkoneen on hyvin vaikea haastaa sähkömoottoria. Etenkin kun polttomoottorista on moderneilla saastelaitteilla tehty perin monimutkainen laite, joka kaikkien tukitoimintojen keskellä on kuin saattohoidossa. Tupla-Weberit, twincamit, kuutiotuumat ja VTECit lämmittävät enää historiassa. Turbokin muuntui voimasanasta ekoteoksi.Yksinkertaisuus on kaunista. Teslan, kuten monen uuden yläluokan sähköauton, voimalinja koostuu kunkin akselin yhteyteen kasatusta sähkömoottorista ja niiden tehoelektroniikasta. Järjestelmä on kompakti, nopeasti reagoiva ja huollontarpeeltaan polttomoottoria helpompi. Eikä sähkömoottoria kiinnosta pakkanen. Tankatakaan sitä ei tarvitse, arkirutiineissa auto odottaa joka aamu kotipihassa akku täynnä.Ei polttomoottorin peli toki vielä ole pelattu. Huipputehokkaaksi kehittyneen tuotantokoneiston ansiosta bensiini- ja dieselautoja saadaan markkinoille huokeaan hintaan (no, ainakin ennen arvonlisä- ja autoveroja) ja ne palvelevat käyttäjiään erinomaisesti vielä muutaman vuosikymmenen.Esimerkiksi Fordin Euroopan toimintojen kohokohtia ovat Fiestan kaltaiset erinomaiset pikkuautot, joiden tekeminen on vielä jonkin aikaa paljon sähköautoja kannattavampaa liiketoimintaa. Itsekin valitsisin vielä tänään polttomoottoriauton.Mutta jos taskussani olisi perinteisen autoteollisuuden osakkeita, katsoisin tulevaisuutta pelonsekaisesti juuri imagosyistä. Edgen kaltainen auto enemmänkin rapistaa kuin rakentaa Fordin imagoa. Kahdeksanvaihteinen automaatti ei vakuuta Model 3:n voimalinjan jälkeen. Juuri tulevaisuuden odotuksiinhan Teslan osakearvo perustuu.Ford ja Tesla eivät toki kilpaile suoraan samoista ostajista, mallistojen keskihinnat ovat aivan eri lukemilla. Korealaiset Kia ja Hyundai ovat kuitenkin e-Nirolla ja Kona Electricillä todistaneet, ettei hyvän sähköauton tarvitse maksaa kohtuuttomia summia.Edge Vignalen sijaan nyt olisi Fordin paikka iskeä: sininen ovaali nosti Yhdysvallat neljälle pyörälle. Nyt sama pitäisi toistaa sähköllä, mutta pystyykö Ford siihen, vai viekö pelin Tesla, tai joku ihan muu?Lähivuodet tulevat olemaan mielenkiintoisia. Järkisyyt perustelevat autovalintaa, mutta tunteita on vaikea sivuuttaa. Jos muoti kääntyy sähköautojen puolelle, riittää edullisista kilometreistä ja paikallispäästöttömyydestä reilusti järkiperusteita valintaan. Fordilta odotetaan ensimmäistä vakavaa täyssähköautoa ensi vuodeksi. Peli on vasta alkamassa, mutta kohta tulee kiire.Teksti ja kuvat: Lauri AhtiainenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 20.1.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – iso mutta ketterä vuoden pakettiauto 19.1.2025 Ajoneuvot Renault Rafale tarjoilee lippulaivan tyyliä ja ominaisuuksia alkaen 41 390 eurolla 19.1.2025 Autoilu Uusien autojen päästöt vain laskevat 19.1.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: onko siihen viereiseen parkkiruutuun pakko änkeä? 19.1.2025 Ajoneuvot Tesla Model Y ”Juniperin” Euroopan tuotanto on jo alkanut Berliinin Gigafactoryssa, tietää saksalaislehti 18.1.2025 Ajoneuvot Näitä autoja romutettiin viime vuonna eniten – sähköautojakin jo paalattaviksi 17.1.2025 Ajoneuvot Audi A6 E-Tron ennätti Suomeen aloittamaan Audin tämän vuoden uutuusrumban 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 21.1.2025 Autoilu Käytetyt autot vaihtavat vilkkaasti omistajaa 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 20.1.2025 Matkailu Kovaa valuuttaa maailmalla – Suomen passi 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa