28.1.2021 Ajoneuvot Autoilun aikakone: minkä valitsisi verovapaaksi muuttoautoksi 1990-luvun alussa? Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Yksi ulkomaan pestin kohokohtia oli muuttoauton hankinta. Koska työskentelin neljä vuotta Saksassa, harkinta-aikaa oli reilusti – ja autoehdokkaita pilvin pimein. Kuten Aikakone-juttusarjaa lukeneet jo tietävät, meikäläisellä oli neljän vuoden pesti Saksassa Mazdan Euroopan tutkimuskeskukssa MRE:ssä vuosina 1989–1992. Puolitoista vuotta ennen Suomeen paluuta aloin pohtia, millaisen muuttoauton hankkisin. Tuolloin muuttoauton sai tuoda Suomeen verovapaasti ilman hintarajoituksia, kunhan oli asunut ulkomailla vähintään vuoden. Verovapaa muuttoauto oli järkevä hankinta, sillä autoverollisen auton hinta oli hintaluokasta riippuen (Mersun 1991 halvin ja kallein malli) noin 2,6¬–3,2-kertainen verovapaaseen hintaan verrattuna. 1990-luvun alussa Suomen ankara autoverotus nosti jo keskiluokan auton hinnan erittäin korkeaksi, mikäli halusi runsaasti valinnaisvarusteita tai isomman moottorin. Mitä kalliimpi auto, sitä suurempi oli hintaero muuttoauton ja verollisen Suomi-auton välillä. Kun oli ollut neljä vuotta ulkomailla töissä, olisi ollut suorastaan tyhmää jättää muuttoauto hankkimatta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Klassikkomersu haaveena Ensimmäisenä pitkäaikaisena haaveena oli toteuttaa ison klassikko-mersun, 1960–70-lukujen vaihteen W108-sedanin hankinta. S-sarjan edeltäjä W108 miellytti tuolloin, ja miellyttää yhä edelleen, poikkeuksellisen tyylikkäällä muotoilullaan. Ranskalaisen Paul Bracqin johtama muotoilutiimi oli tehnyt todella hyvää työtä. Harkinnassa oli Mercedes-Benz 250 S/SE tai 280 S/SE – jälkimmäisen mallin M130-moottorissa oli kaksi nokka-akselia sylinterikannessa. Luovuin kuitenkin käytetyn ison klassikkoauton hankinnasta, koska noin iäkkään auton taustan ja omistajien selvittäminen ennen nettiaikaa oli hankalaa, ja pelkäsin mittarinruuvausta ja muuta filunkia. Auton tuli sopia myös päivittäiseen käyttöön ympäri vuoden. Helsingin Länsi-Pakilan rivitaloasunnon kylmä autotalli olisi ollut ahdas noin isolle autolle. W108:n ”lyhyen” mallin kokonaispituus on 4,9 metriä ja pidemmän L (lang) -mallin tasan viisi metriä. Talvitestin yhteydessä olin parkkeerannut Pakilan talliin viisimetrisen Lexus LS 400 monitor-auton, ja jo sen kanssa oli vaikeuksia. Kymmeniä erilaisia autoja Sitä paitsi uuden auton suuri verovapausetu houkutteli. MRE:ssä minulla oli mahdollisuus ajaa useilla kymmenillä erilaisilla autoilla, jotka edustivat kaikkiaan 27:ää eri merkkiä: Alfa Romeo, Audi, BMW, Citroën, Fiat, Ford, Honda, Jaguar, Lancia, Lexus, Lotus, Mazda, Mercedes-Benz, Mitsubishi, Nissan, Opel, Peugeot, Porsche, Renault, Saab, Seat, Škoda, Suzuki, Toyota, Volkswagen, Volvo ja Xedos. Edellä mainituilta merkeiltä vertailuajoissa oli useampia malleja, etenkin Audista, BMW:stä ja Mersusta. Noiden autojen ajaminen antoi jonkinlaista osviittaa muuttoauton valintaan. Eteläkorealaiset merkit eivät vielä tuolloin olleet saaneet merkittävää jalansijaa Euroopan markkinoilla, joten korealaisia autoja ei ollut monitor-autoina lainkaan. Kolmisenkymmentä vuotta sitten harkinnassa oli hieman erilaista autokalustoa kuin tänä päivänä, jolloin automarkkinoita mullistavat muun muassa sähköautot ja lataushybridit. Nykyään ne kuuluisivat ilman muuta harkintaryhmään. Kuukausia pähkäiltyäni päädyin täysin uuden tai uudehkon auton hankintaan. Ensin harkitsin erikoisempia ja urheilullisempia, mutta loppujen lopuksi harkintaryhmä muodostui varsin tavallisista autoista. Tarkoitus oli hankkia auto päivittäiseen käyttöön vuosikymmeniksi, jolloin myös huoltopalvelut ja varaosien saatavuus ratkaisivat valinnan tavallisten automallien hyväksi. Moottoritehoa, ohituskiihtyvyyttä ja mukavuutta sai olla reilusti, koska autolla oli tarkoitus ajaa pitkiä lomareissuja ympäri Suomea ja Pohjois-Norjaa. Luottaako Cossuun tai Integraleen? Noista erikoisemmista ja urheilullisista autoista hallussani ollut Alfa Romeo 164 3.0 V6 miellytti upealla muotoilullaan ja 3.0 V6 ”Busso” -moottorin teholla sekä käyntiäänen sulosoinnulla, mutta monitor-autossa koetut pikkuviat ja kiihdytyksessä tempoileva ohjaus (torque steering) pudottivat Alfan pois listalta. Ford Sierra Cosworth kiinnosti sedan-mallina, mutta ei riittävästi, että olisin käynyt koeajamassa sen. Myös Lancia Delta HF Integrale herätti huomioni: lehdistö hehkutti, että sen moottorissa oli ärhäkkää voimaa ”apinan raivolla”. Monitor-autona oli vain Lancia Dedra 1.6, ei urheilullista Deltaa. Sekä Fordin että Lancian urheilullisten mallien moottorien suuri litrateho ja monimutkainen tekniikka pistivät epäilemään autojen kestävyyttä vuosikymmenien päivittäisessä käytössä, ja arvelin huolto- ja korjauskulut tavallista autoa kalliimmiksi. Meikäläisellä kun ei ollut tietotaitoa eikä lämmintä autotallia työkaluineen auton omatoimiseen huoltoon ja korjaukseen. Olen on ollut koko autoiluikäni vannoutunut merkkikorjaamoiden käyttäjä – auto on ajamista varten. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lotuksen pakoputki putosi Mazda MX-5 oli juuri tullut markkinoille, ja kaikki halusivat ajaa sillä. Vertailuautoksi oli hankittu Lotus Elan, joka annettiin käyttööni pidemmäksi aikaa. Se olikin kiinnostusta herättävä tapaus. Etuvetoinen 90-luvun alun Elan M100 oli kaunis auto ja nautittava ajaa Taunus-vuoriston mutkateillä. Rättikatto oli nopeasti avattavissa ja suljettavissa, manuaalisesti tietenkin. Isuzun valmistama ärhäkkä 1.6-turbomoottori, teholtaan 115 kW (156 hv) kuljetti kevyttä autoa ripeästi. Lotuksen käyttövarmuudessa ja viimeistelyssä oli kuitenkin toivomisen varaa: äänenvaimennin ja katalysaattori putosivat moottoritielle ajon aikana, ja autossa oli jos jonkinlaista pikkuvikaa. Kaksiväriset nahkaistuimet ja selkeälinjainen kojelauta olivat tyylikkäät, mutta jotkut halvalta vaikuttavat yksityiskohdat kielivät yhteistyöstä GM-konsernin kanssa: esimerkiksi suuntavilkkujen ja valojen käyttöviikset ohjauspylväässä olivat kuin Opel Vectrasta. Lotus Elan M100 oli Saksassakin kallis, vuonna 1991 muistaakseni jotain 80 000 DM, kun taas Mazda MX-5:n hinta oli vajaat puolet siitä. Olisin saanut ostaa Lotus Elanin käytettynä edullisesti. Hyvä kun en ostanut. Firman autona kokemani viat ja korjaamokäynnit vesittivät ostohalut. Nopeasti suosioon noussut MX-5 oli myös hyvin houkutteleva, samoin Mazda RX-7 Coupé. Jos olisin jäänyt Saksaan, olisin hankkinut avoauton, koska sen katto auki -käyttöaika on lämpimämmän ilmaston vuoksi merkittävästi pidempi kuin Suomessa. Kaksipaikkaiset avoautot vain tuppaavat olemaan yleisautona aika epäkäytännöllisiä, joten Saksassa olisin harkinnut vaikkapa käytännöllisemmän Saab 900 Cabrioletin hankintaa. Mazda RX-7 putosi pois listalta wankel-kiertomäntämoottorin suuren kulutuksen takia. Mazda oli onnistunut kehittämään wankel-moottorin käyttövarmaksi, toisin kuin sen pioneeri NSU. Coupé-malleista mielessä kävivät myös tyylikkäät ja suorituskykyiset Nissan 200 SX, Nissan 300 ZX ja Opel Calibra. Coupé-mallien haitaksi koin isot ja leveät ovet, jotka ovat hankalia ahtaissa parkkiruuduissa, sekä niukat tilat takaistuimella. Niinpä minusta ei tullut urheilullisen ja erikoisen auton omistajaa. Tehokkaat mutta tavalliset Loppujen lopuksi päädyin siis harkitsemaan tavallisia autoja ylemmästä keskiluokasta ja isojen autojen joukosta. Pitkällisen pähkäilyn jälkeen totesin, että kyllä neliovinen sedan on herrasmiehen auto – mieluiten kuusisylinterisellä moottorilla, poikkeuksena harkintaryhmässä olivat viisisylinterinen Volvo 850 ja nelisylinterinen Saab 9000 CD Turbo. Seuraavassa näitä harkinnassa olleita autoja aakkosjärjestyksessä. Audi 100 2.6 V6 osoittautui monitor-autona tasapainoiseksi ja mukavaksi kokonaisuudeksi, mutta ei oikein säväyttänyt. BMW 325i (E36) oli juuri tullut markkinoille. Suorituskyky oli mainio, mutta kalseahko sisustus ja pelko täysin uuden mallin lastentaudeista arvelutti. Sen sijaan pykälää isompi viitossarjan Bemari (E34) oli erittäin houkutteleva. Minulla oli monitor-autona BMW 525i. Se oli loistava yhdistelmä jousitusmukavuutta ja ajettavuutta, etujousitus oli jopa parempi kuin mersun W124-sarjassa. Kuljettajakeskeinen kojelauta ja mittaristo oli markkinoiden selkein ja ajoergonomia erinomainen. Ei Peugeotia, Saabia eikä Volvoa… Kuvankaunis Peugeot 605 Sedan 3.0 V6 24V oli niin ikään vahvasti harkinnassa. Se miellytti vertailukoeajoissa tyylikkäällä ulkonäöllään ja upealla nahkasisustuksellaan. Ajettavuudeltaan, mukavuudeltaan ja suorituskyvyltään 605 oli vertailukelpoinen saksalaisiin premium-merkkeihin, mutta lastentaudit herättivät epäilyä. Myöhemmin kävikin ilmi, että sähköviat olivat osasyy heikkoon myyntimenestykseen ja arvostuksen puutteeseen. Listalla olivat myös ruotsalaiset automerkit: Saab 9000 CD Turbo oli todella mainio, suorituskykyinen, mukava ja tilava auto, mutta moottorin nelisylinterisyys ja huoli turbon kestävyydestä pudotti Saabin listalta. Jo tuolloin mielessä käväisi lisäksi epäily valmistajan olemassaolosta ja varaosapalvelusta vuosikymmenien kuluessa. Volvo oli juuri tuonut markkinoille edeltäjämalleja modernimman, etuvetoisen Volvo 850:n. Sen 2,4-litraisen viisisylinterisen moottorin käyntiääni miellytti, ja tehoa oli mukavasti: 125 kW (170 hv). 850 oli kokonaisuutena kiinnostava pakkaus ja ajettavuuskin oli kohdallaan, mutta taas iski epäily täysin uuden mallin mahdollisista lastentaudeista. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy …eikä myöskään VR6-Golfia Volkkarin malleista harkintalistalle nousi Golf 2.8 VR6, joka oli minulla pitkään monitor-autona. Ajoin Golf VR6:lla pitkiä reissuja, muun muassa Puolan rajan tuntumaan Frankfurt an der Oder -automessuille sekä Italiaan Torinon autonäyttelyyn. Suuntavakaus, hallittavuus sekä VR6-moottorin käyntiääni miellyttivät. Suorituskyky oli tuolloisten isojen autojen luokkaa, mutta ketteränä ja kompaktina Golf oli kätevä kaupungissa ja helppo pysäköidä. Mukavuus oli ainakin Saksan teillä yllättävän hyvä urheilualustasta huolimatta. VR6 oli Volkswagenin kehittämä kuusisylinterinen voimanlähde, jossa sylinterien välinen kulma on vain 15 astetta. Nimitys VR6 tulee saksankielisistä sanoista V-motor ja Reihenmotor, eli kyseessä on V- ja rivimoottorien välimuoto. Niinpä VR6 on hyvin kompakti, kapeampi kuin perinteiset V-moottorit ja lyhyempi kuin kuusisylinteriset rivimoottorit, koska sylinterit ovat limittäin. VR6-moottorissa on rivimoottorien tapaan vain yksi sylinterikansi. Vuosimallin 1992 VW Golf VR6:n teho oli 128 kW (174 hv). 90-luvun alussa se oli suuri teho, mutta nykyään vaatimaton. Vuonna 2021 pienemmistä 2.0-moottoreista loihditaan ahtamalla huikeasti suurempia tehoja, esimerkiksi VW Golf GTI Clubsport 221 kW (301 hv) tai MB A 45 AMG S 4Matic 310 kW (421 hv)! Uutena Golf VR6 oli käyttöominaisuuksiltaan mainio ja luotettava, mutta valintatilanteessa iski epäilyksen häivä: miten näin eksoottinen moottorirakenne kestäisi vuosikymmenien käytössä? Aikaisemmin vastaavaa rakennetta oli käyttänyt Lancia V4-moottoreissaan, joita käytettiin muun muassa Fulvia-mallissa. Aakkosissa viimeisenä, mutta ei suinkaan vähäisimpänä oli listalla Xedos 9, Mazdan uusi iso auto. Xedos 9 oli tyylikäs sedan, jossa tehokkaimmat moottorit olivat 2.5 V6, 123 kW (167 hv) ja 2.3 V6 Miller Cycle ,155 kW (210 hv). Miller-moottori oli ahdettu mekaanisella Lysholm-ruuviahtimella. Miller-moottoria en ehtinyt kokeilemaan, mutta vapaasti hengittävä 2.5 V6 oli riittävän tehokas joka lähtöön. Muotoilun, moottorin ja ajettavuuden (kevyellä kuormalla) osalta Xedos 9 oli hyvä, mutta japanilaisten tapaan autoa oli vaikea räätälöidä oman tarpeen mukaan. Valinnaisvarusteiden saatavuus oli niukkaa, esimerkiksi vakiomaavaraa (Nivomat) ei ollut saatavana. Koska jo silloin arvelin Xedosin valmistusmäärän jäävän vähäiseksi, varaosien ja korjaamopalvelujen saatavuus tulevien vuosikymmenten aikana alkoivat epäilyttää. Niinpä myös Xedos 9 putosi hankintalistalta. W124 vai W201? Loppupelissä BMW 525i jäi niukasti toiseksi. Mersu voitti, ratkaisevana tekijänä Vehon huoltoverkoston ja varaosapalvelun parempi maine. Tuotteen, kuten auton voi koeajaa ennen hankintaa, mutta palvelua, kuten huoltopalvelua ei voi etukäteen testata. Palvelun laadusta saa selvää vasta auton oston jälkeen huoltopalvelua käytettäessä. Siksi merkin huoltoverkoston maine on tärkeä. Aluksi olin enemmän kiinnostunut Mercedes-Benz W124-malleista 260 E ja 300 E, joilla ajelin vertailutesteissä. Monitor-autona oli 300 D. Sitten sain monitor-autoksi kolme erilaista W201 (190 E) -mallia eli niin sanottua Baby-Benziä, suomeksi ”tenavatähteä”. Ensin oli ajossa ”karvahattumalli” 190 E 1.8 vakiojousituksella. Pitkät joustovarat ja hyvä iskunvaimennus antoivat kokoaan paremman ajoelämyksen. W201:n jousitusmukavuus osoittautui hyväksi, lähes isoveli W124:n veroiseksi. Pienimmällä moottorilla 190 E ei ollut mikään raketti, mutta kyllä sillä liikennevirran mukana pysyi. Seuraavana oli vuorossa 190 E 2.3 Sportline. Sen isompi 2.3-moottori veti sitkeästi ja kulutti nuukasti, itse asiassa vähemmän kuin 1.8-mallissa. Madallettu Sportline-urheilualusta oli kuitenkin makuuni liian kova. Kolmantena ajoin vakiojousituksella varustettua 190 E 2.6 -mallia, jossa iso rivikuutonen oli ympätty Baby-Benzin konepellin alle. Tämä kolahti: ulkomitoiltaan kompakti auto, jossa oli hyvä suorituskyky ja ajomukavuus. Lisäksi W201:n keskikonsoliin sijoitettu käsijarrukahva ratkaisi valinnan lopullisesti 190 E 2.6:n eduksi 260 E:tä vastaan, sillä W124-malleissa oli jenkkityylinen pysäköintijarru jalkapolkimella ja vapautusvivulla kojelaudassa. Vanhemmillani oli aikanaan Dodge Lancer, jossa oli pysäköintijarru polkimella, enkä tykännyt siitä silloinkaan. Valitun mersu-mallin taustoista enemmän seuraavassa Aikakone-jutussa. Teksti: Timo Turkula Kuvat: Timo Turkulan arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 15.11.2025 Ajoneuvot Bentleyn tuleva sähköauto saanee Bentaygan tuntumaan keijukaiselta, mutta uusi Continental GT Supersports on kevein Bentley 85 vuoteen 14.11.2025 Ajoneuvot Audin ensiesiintyminen autourheilun kuninkuusluokassa lähestyy – R26 Concept näyttää Audin tulevan F1-identiteetin 13.11.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz näyttää meille ensikuvat uudesta, joulukuussa paljastettavasta GLB-katumaasturistaan 10.11.2025 Ajoneuvot Tältä näyttää Toyotan Cyber Sumo – eli siis uusi Toyota Hilux, joka tulee ensi kertaa tarjolle myös täyssähköisenä 8.11.2025 Ajoneuvot Renault Twingo E-Tech todistaa, että 90-lukukin voi olla jo automuotoilussa retroa – sitä ovat myös taloustietoisuutta henkivät suorituskykylukemat 7.11.2025 Ajoneuvot Audi vahvisti ensi vuodelle kolme tärkeää, osittain ennennäkemätöntä uutuutta – luvassa iso maasturi Q9, kompakti sähköauto sekä vihdoin uusi Q7 7.11.2025 Ajoneuvot Mazda päivitti logonsa virallisesti digiaikaan, mutta autoissa sitä tullaan näkemään lähinnä vain keulapäässä 7.11.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz ja Nissan sulkevat yhteisen tehtaansa Meksikossa – viimeinen GLB-Mercedes on määrä valmistaa siellä ensi vuoden toukokuussa 6.11.2025 SEMA Show 2025 SEMA Show 2025: Nissanin tarjonnassa on muun muassa Patroleita tuhanteen hevosvoimaan asti Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 15.11.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 27-litrainen V12-Beast 14.11.2025 Moottori 100 vuotta Moottori 100 vuotta: keväällä 1949 oman auton sai valita näiden 24 sallitun mallin joukosta - jos vain sattui saamaan autolle ostoluvan 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 13.11.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz näyttää meille ensikuvat uudesta, joulukuussa paljastettavasta GLB-katumaasturistaan 14.11.2025 Yleinen Koeajo: BYD Dolphin Surf – Suomen halvin sähköauto, mutta millä hinnalla? 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 10.11.2025 Lentokoneet Saksalainen lomalentoyhtiö Condor eläköitti Euroopan viimeisen "lentävän lyijykynän", harvinaiseksi jääneen Boeing 757-300:n 10.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Peugeot 505 Break 4x4 Dangel ei ole elämäntapafarmari, vaan enemmänkin oikea maastoauto 9.11.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 6e – taistelua sähköä vastaan ei olisi kannattanut pitkittää näin kauan 13.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Vantaalta löytyi tiettävästi Suomen ensimmäinen "Rättisitikka" 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 20.10.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Nissan Juke - "juuri katsastettu, mutta puomi tuli lasista läpi" 26.10.2025 Ajatuksia autoista Väläytin vahingossa pitkät rekkakuskin naamalle neljä kertaa, mutta väitän silti ajovalojen olevan paras asia uusissa autoissa – Ajatuksia autoista 28.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tässä oli Teboil vielä viikko sitten 20.10.2025 Kuluttajat Mitätön vika johti tuhansien eurojen moottorikorjaukseen – kuluttaja ja korjaamo väänsivät Škodaan tulleista korjauskustannuksista