2.9.2020 Ajoneuvot Autoilun aikakone: tarkistuslistan tarpeessa – älä koske siihen katkaisijaan! Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Aina ei kehitys kehity oikeaan suuntaan, vaan automalli huononee suhteessa edeltäjäänsä. Tämän estämiseksi Mazdan kehityskeskuksessa otettiin jo vuosikymmenet sitten käyttöön tarkistuslista, josta ei saanut tuosta vain poiketa. Samaan aikaan kun olin Saksan-komennuksella Mazdan tutkimus- ja kehityskeskuksessa 1980–90-lukujen vaihteessa, keskuksessa otettiin käyttöön "European Requirements Checklist" -järjestelmä eli Euroopan markkinoiden vaatimusten tarkistuslista, jotta uusi tuotteen "isä" ei pääsisi ropeloimaan ja poistamaan edellisessä mallissa hyviksi havaittuja ominaisuuksia. Tästähän oli karvaita kokemuksia menneiltä vuosilta, kun Mazdan ominaisuudet pikemminkin huononivat kuin paranivat uudistuksen yhteydessä, vaikka kaiken järjen mukaan pitäisi käydä päinvastoin. Lista varmisti senkin, että kaikki Euroopan markkinoilla oleellisen tärkeät ominaisuudet ja varusteet tulisi tarkistettua jo mallin suunnittelun alkuvaiheessa. Satoja eri asioita sisältävä ja tarvittaessa päivitettävä tarkistuslista kehitettiin alun pitäen tutkimuskeskuksen eurooppalaisten työntekijöiden aloitteesta. Keskuksen vajaasta sadasta työntekijästä noin kolmasosa oli tuolloin eurooppalaisia. Alla neljä esimerkkiä siitä, mitä lista sisälsi kolme vuosikymmentä sitten. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy 1) Hätävilkku ylös kojelautaan Pienenä yksityiskohtana mainittakoon hätävilkun painikkeen muotoilu ja sijoitus. Evaluation-osaston insinöörit ja myös Planning-osasto halusivat hätävilkun painikkeen ylös keskelle kojelautaa, jotta äkkitilanteessa ”vänkärikin” osaisi käyttää hätävilkkua muun liikenteen varoittamiseen esimerkiksi liikenteen pysähtyessä äkisti moottoritiellä. Lisäksi insinöörit halusivat, että hätävilkun painike on riittävän iso ja erottuva, väriltään punainen. Muotoilijat olivat eri mieltä: heidän mukaansa punainen hätävilkun painike oli ruma! Kompromissina painike saatiin näkyvälle paikalle keskelle kojelaudan yläosaan, mutta painike jäi kojelaudan väriseksi – yleensä mustaksi tai tummanharmaaksi – ja vain hätävilkun symboli saatiin punaiseksi. Tämä oli silti hyvä juttu, sillä vielä monissa 80-luvun autoissa painike oli sijoitettu minne sattuu. Joissakin, myös eurooppalaisissa, painike oli ”piilossa” ohjauspylvään alla tai jopa sen vasemmalla puolella, jolloin kartanlukijalla ei ollut mitään mahdollisuutta kytkeä hätävilkkua toimintaan, ja kuskikin joutui hapuilemaan painiketta. 2) Ulkolämpömittari valon sijasta Tämä yksinkertainen varuste oli japanilaisille vaikea rasti. Ennen tarkistuslistaa Mazda oli ottanut käyttöön kylmän ilman merkkivalon ilman lämpömittaria. Se oli typerä ratkaisu: keltainen merkkivalo syttyi lämpötilan laskiessa neljään plusasteeseen ja loimotti koko ajan, kun ulkolämpötila oli alle viisi plusastetta. Kun lämpötila laski nollaan tai sen alle, loimotti puolestaan punainen merkkivalo. Tällainen toimintalogiikka sotkee yleisen käytännön, jossa vihreä merkkivalo tarkoittaa jatkuvaa toimintaa (esimerkiksi lähivalot päällä), keltainen tilapäistä toimintaa (esimerkiksi takasumuvalo) ja punainen puolestaan tarkoittaa, että pysähdy ja tarkista heti (moottorin öljynpaineen merkkivalo). Mazdan talvitestissä Muoniossa maahantuojan huoltopäällikkö Harri Salmelainen kommentoikin japanilaisille: ”Mikä on tämä jatkuvasti palava, häiritsevä punainen merkkivalo, joka on loimottanut ajossa melkein kuukauden ajan?” Perustelin ulkolämpömittarin tärkeyttä sillä, että talvella ulkolämpötila saattaa pahimmillaan kylmentyä jopa seitsemän astetta tunnin ajomatkan aikana. Tien ympäristön mikroilmasto voi muuttua matkan aikana riippuen vaikkapa maaston muodosta ja monesta muusta seikasta. Jos autossa ei ole ulkolämpömittaria, matkalle lähtiessä katsottu ulkolämpötila kodin, työpaikan tai vaikkapa hotellin lämpömittarista voi johtaa pahasti harhaan. Tarkistuslistaan muistaakseni kirjoitettiin, että ulkolämpömittari kertoo lämpötilan muutoksista ajon aikana, mistä kuski voi tehdä päätelmiä kelin muutoksista ajomatkan aikana. Ulkolämpömittari lisää ajoturvallisuutta ja lisäksi kuuluu sarjaan ”nice to know”, mukava tietää. Lämpötilan merkkivalo ei kerro lämpötilan muutoksista yhtä havainnollisesti, ja jatkuvasti palava keltainen tai punainen merkkivalo häiritsee kuskia. 3) Takaluukun tiiviste, Case IKEA Japani edustaa palveluyhteiskuntaa, Eurooppa suurelta osin itsepalveluyhteiskuntaa, mistä Saksa ja Pohjoismaat toimivat hyvinä esimerkkeinä. Tämäkin kulttuuriero pitää ottaa huomioon auton suunnittelussa. Eroja nimittäin on! Tutkimuskeskuksen pihalla oli uudistuneen Mazda 626 –farmarin (GD/GV) facelift –prototyyppi. Minulla oli toisessa autossa pari Ikean vaatekaappia osina pitkässä ja painavassa paketissa. Otin paketin ja vieritin sen farmarin prototyypin kyytiin käyttäen hyväksi takaluukun aukon alaosassa olevaa muovikynnystä, jolloin siinä ollut tiiviste rikkoutui. Japanilaiset tuhahtivat: ”Miksi rikoit tiivisteen?” Vastasin heille, että ”Case IKEA, itsepalvelu!” Jatkoin, että jos olen yksin ostoksilla, minun on yksin saatava kyytiin myös pitkää ja painavaa tavaraa, jota on kätevä liu’uttaa takaluukun alakarmia hyväksi käyttäen. Eurooppalaisissa autossa kynnys on lujaa muovia tai terästä ja tiiviste on alempana kynnyksessä, joten se ei vaurioidu kuormattaessa. Tämäkin käytännön esimerkki lisättiin tarkistuslistaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy 4) Sähköantenni, tuo talven riesa Vielä 1990-luvun alussa japanilaiset pitivät sähkötoimista antennia hyvänä ratkaisuna. Moottoria käynnistettäessä antenni nousi automaattisesti ylös ja sammutettaessa laskeutui piiloon. Tarkoituksena oli ilmeisesti se, että vandaali ei saa rikottua piilossa olevaa antennia. Sähköantennissa esiintyi kuitenkin lukuisia ongelmia, etenkin Pohjoismaissa. Esimerkiksi Mazda 929:n antenni osoittautui talviajossa varsinaiseksi virtasyöpöksi, mikä heikensi akun varaustilan nopeasti ja aiheutti siten käynnistysvaikeuksia, mikäli autolla ajettiin lyhyttä matkaa ja antenni nousi ja laski useasti. Talvella lika ja loska tarttuvat antenniin, minkä vuoksi moottoria sammutettaessa antennin sisään painumisen liikkeellä oli kova vastus. Lisäksi talviset lämpötilan vaihtelut tuppasivat hajottamaan antennimekanismin. Havainnollistin tämän talvitestin yhteydessä: Etelä-Suomessa vallitsi loskakeli, mutta kun päästiin Lappiin, tuli kova pakkanen. Pitkän ajomatkan vuoksi akku oli hyvässä varaustilassa. Seuraavana aamuna käynnistin auton pakkasessa. Samalla kuului kovaääninen jurskahdus, kun antennin nostokoneisto hajosi – syynä oli pakkasessa jäätynyt loska. Katsottuaan ja kuunneltuaan antennin rikkoutumista japanilaiset ymmärsivät yskän: ei sähkötoimista antennia Pohjoismaihin. Nykyisin käytetään ”piiska-antennin” sijaan muita antenniratkaisuja, ja tarkistuslistalle lienee tullut lukemattomia muitakin uusia asioita, esimerkiksi sähköauton tai lataushybridin latauspistokkeen sijoitus ja latausjohtojen säilytys. Teksti: Timo Turkula Kuvat: Timo Turkulan arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 14.11.2025 Ajoneuvot Audin ensiesiintyminen autourheilun kuninkuusluokassa lähestyy – R26 Concept näyttää Audin tulevan F1-identiteetin 13.11.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz näyttää meille ensikuvat uudesta, joulukuussa paljastettavasta GLB-katumaasturistaan 10.11.2025 Ajoneuvot Tältä näyttää Toyotan Cyber Sumo – eli siis uusi Toyota Hilux, joka tulee ensi kertaa tarjolle myös täyssähköisenä 8.11.2025 Ajoneuvot Renault Twingo E-Tech todistaa, että 90-lukukin voi olla jo automuotoilussa retroa – sitä ovat myös taloustietoisuutta henkivät suorituskykylukemat 7.11.2025 Ajoneuvot Audi vahvisti ensi vuodelle kolme tärkeää, osittain ennennäkemätöntä uutuutta – luvassa iso maasturi Q9, kompakti sähköauto sekä vihdoin uusi Q7 7.11.2025 Ajoneuvot Mazda päivitti logonsa virallisesti digiaikaan, mutta autoissa sitä tullaan näkemään lähinnä vain keulapäässä 7.11.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz ja Nissan sulkevat yhteisen tehtaansa Meksikossa – viimeinen GLB-Mercedes on määrä valmistaa siellä ensi vuoden toukokuussa 6.11.2025 SEMA Show 2025 SEMA Show 2025: Nissanin tarjonnassa on muun muassa Patroleita tuhanteen hevosvoimaan asti 2.11.2025 Ajoneuvot Vuoden Auto Euroopassa -finalistit julkistettiin – vain Kia EV4 on ei-eurooppalainen, mutta sitäkin valmistetaan Euroopassa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 13.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Vantaalta löytyi tiettävästi Suomen ensimmäinen "Rättisitikka" 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 13.11.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Škoda Elroqin näyttö kerää kehuja, mutta kahvimuki ja kännykkä tappelevat elintilasta 13.11.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz näyttää meille ensikuvat uudesta, joulukuussa paljastettavasta GLB-katumaasturistaan 14.11.2025 Yleinen Koeajo: BYD Dolphin Surf – Suomen halvin sähköauto, mutta millä hinnalla? 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 10.11.2025 Lentokoneet Saksalainen lomalentoyhtiö Condor eläköitti Euroopan viimeisen "lentävän lyijykynän", harvinaiseksi jääneen Boeing 757-300:n 10.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Peugeot 505 Break 4x4 Dangel ei ole elämäntapafarmari, vaan enemmänkin oikea maastoauto 9.11.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 6e – taistelua sähköä vastaan ei olisi kannattanut pitkittää näin kauan 13.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Vantaalta löytyi tiettävästi Suomen ensimmäinen "Rättisitikka" 20.10.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Nissan Juke - "juuri katsastettu, mutta puomi tuli lasista läpi" 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 26.10.2025 Ajatuksia autoista Väläytin vahingossa pitkät rekkakuskin naamalle neljä kertaa, mutta väitän silti ajovalojen olevan paras asia uusissa autoissa – Ajatuksia autoista 28.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tässä oli Teboil vielä viikko sitten 20.10.2025 Kuluttajat Mitätön vika johti tuhansien eurojen moottorikorjaukseen – kuluttaja ja korjaamo väänsivät Škodaan tulleista korjauskustannuksista