28.5.2019 Ajoneuvot BMW Garmisch – uusi konseptiauto vuodelta 1970 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä BMW yllätti esittelemällä Concorso d'Eleganza Villa d'Este -tapahtumassa uuden konseptiauton vuodelta 1970. Uuden konseptiauton esittely on lähes arkipäivää automaailmassa. Harvinaisempaa sen sijaan on esitellä vanha konseptiauto uudelleen. BMW Garmisch on tästä ilahduttava poikkeus. Auto esiteltiin viime viikonloppuna Italian Como-järven rannalla. Näyttämönä toimi Concorso d'Eleganza Villa d'Este, yksi automaailman arvostetuimmista klassikkoautonäyttömöistä. Villa d'Estellä iloitaan autoista merkistä riippumatta, mutta pääyhteistyökumppanilla toimivalla BMW:llä on ollut tapana esitellä tapahtumassa yhtiön historiaa kunnioittavia konseptiautoja. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Puuttuva lenkki Tällä kertaa kyse ei ollut kunnianosoituksesta: BMW:n esittelemä Garmisch on mahdollisimman tarkka kopio vuoden 1970 Geneven autonäyttelyssä esitellystä autosta. Garmisch ei ollut BMW:n oma konseptiauto, vaan maineikas muotoilutalo Bertone oli rakentanut sen kerätäkseen vierailijoiden ja BMW:n huomion. Näyttelyn jälkeen Garmischista jäi jäljelle vain valokuvia, jotka jossakin vaiheessa kiinnittivät BMW:n päämuotolijan Adrian van Hooydonkin huomion. Hooydonk halusi luoda Garmischin uudelleen. Autosta oli jäljellä vain valokuvia, mutta apua uudelleenluontiin saatiin itse Marcello Gandinilta, italialaiselta muotoilijanerolta, jonka ansioluettelosta löytyvät muun muassa Lamborghini Miura ja Countach, Lancia Stratos Zero, Ferrari Dino 308 GT4, Renault Supercinq, osin BMW 5-sarja (E12) ja Citroën BX). Gandinin kädenjäljen erottaa geometrisen muodon ja tietynlaisen moderniuden lisäksi esimerkiksi takaikkunan ritilöistä, joita hän käytti myös Lamborghini Marzal -näyttelyautossa. Käsityön tulos BMW Garmischin uudelleenluonti rakennettiin esikuvansa tavoin 2002 tii -mallin pohjalle. Alkuperäisen tavoin koripaneelien rakentamisesta vastasivat torinolaiset peltisepät, aivan kuten lähes viisikymmentä vuotta sitten. Toki ennen peltihommia autosta tehtiin tarkka 3D-mallinnus. Marcello Gandini (vasemmalla). Ajan konseptiautoille poikkeuksellisesti Garmisch oli myös viimeistelty sisätiloja myöten. Keskikonsolista erottaa pystyyn käännetyn radion ja hansikaslokerosta aukeavan suuren peilin. Samppanjanvärinen ulkokuori sekä sisätilojen tumman ja vaaleanruskean sävyt valittiin mahdollisimman tarkasti alkuperäisen mukaan. Mutta minne jäi Partenkirchen? Entä auton nimi sitten? Gandini kertoo laskettelun olleen hyvin suuressa suosiossa viisikymmentä vuotta sitten, joten nimellä haluttiin viitata talviurheiluun ja alppien lumoon.Yksi ajan hohdokkaimmista kohteista tuohon aikaan oli Garmisch-Partenkirchenin, ja se sattui olemaan sopivasti Münchenin lähellä. Concorso d'Eleganza Villa d'Esten jälkeen Garmisch siirtyy BMW:n museoon. Teksti: Lauri Ahtiainen, lähde ja kuvat: BMW Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 2.5.2024 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit pahasti jäljessä viime vuodesta 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 27.4.2024 Liikenne Suomalaisten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on noussut – takseihin päinvastoin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 2.5.2024 Esittely Koeistuttu: Renault Symbioz – ehkä kaikkien perheautojen ei sittenkään tarvitse olla sähköautoja 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 2.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electricissä on kilpa-auton ainesta 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt