20.1.2023

Caravan 2023: Matkailuajoneuvolla liikkuminen on trendikkäämpää kuin koskaan – Caravan-messujen parhaat tärpit

Kaikkein kuumin caravan-kausi on pian taas käsillä, vaikka ympärivuotisuus caravan-harrastuksessa korostuu koko ajan enemmän ja enemmän

Perjantaina Helsingin messukeskuksessa alkavat Caravan-messut tarjoavat uutta, mutta myös ääripäitä, suurta ja pientä – ja perinteisesti kaikkea siltä väliltä.

Matkailuautoilusta tuli korona-aikana entistä suurempi trendi ja kiinnostus matkailuautoja- ja vaunuja kohtaan kasvaa koko ajan. Esimerkiksi matkailuajoneuvojen kanta Suomessa on tällä hetkellä suurempi kuin koskaan ja tälle vuodelle odotetaan myös kasvua.

Matkailuautoihin käytetään tänä päivänä myös entistä enemmän rahaa. Entistä nuoremmat ihmiset ovat myös löytäneet caravan-harrastuksen.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lähes 900 000 euron matkailuauto

Caravan-harrastuksen suosio näkyy myös Caravan-messuilla esillä olleessa kalustossa. Vaikka kysymyksessä on vain yksi ääripää, matkailuautoon voidaan käyttää lähes miljoona euroa rahaa. Jotkut käyttävätkin, sillä Concorden maahantuojalta Best Caravanilta sanotaan, että vaikka yksi yksittäinen lähes miljoona euroa maksava Concorde Centurion saattaa ”etsiä” ostajaa pitkäänkin, jopa vuoden, pitkästä myyntiajasta huolimatta kaikki mitä autoja saadaan, menevät kaupaksi. Concorde Centurion toimitusaika on myös pitkä, auton toimitusaika on kolme vuotta tilauksesta.

Caravan-messuilla esillä oleva Mercedes-Benz Actrossin alustalle tehty Concorde Centurion 1165 GSI on yli 888 000 eurolla luksusta. Autoon mahtuu majoittumaan neljä henkilöä ja lisää oleskelutilaa autoon sisälle saadaan puoli metriä ulos työntyvällä slide-out -levikkeellä. Auton tavaratilaan mahtuu vaikka pieni henkilöauto kauppareissuja varten. Concorde-malliston lippulaiva on myös hyvin omavarainen, autossa on isot akut ja aurinkosähköjärjestelmä.

Best Caravanilta paljastetaan, että kyseisestä autoyksilöstä hierotaan tällä hetkellä kauppoja italialaisen asiakkaan kanssa. Auton markkinat ovat Euroopan laajuiset.

Ääripäästä toiseen

Aivan toinen ääripää Concorden tarjoamalle luksukselle on pieni vaatimaton vaunu, Kulkuri Mini. Kun siihen yhdistetään kolmen hengen Thule Tepui -kattoteltta – saadaan majoitettua neljäkin henkilöä. Yksi henkilö Kulkuriin ja kolme Thuleen. Tai vaihtoehtoisesti siten, että Thulen kattoteltta toimii makuuhuoneena ja Kulkuri on varattu tavaroille. Thulen kattoteltan voi sijoittaa vaunun tai auton katolle, jolloin matkailemaan pääsee myös ilman perävaunua. Lisäksi telttaan on saatavilla alateltta, jolloin käyttöön saadaan myös olohuone. Budjetissa mennään tällöin Concordeen verrattuna selvästi alaspäin ja hinnasta saa ottaa nollia perästä pois. Tämä yhdistelmä maksaa noin 8400 euroa.

Kalusto myös tienpäällä kasvaa koko ajan. Tänä päivänä isot lähes 8-metriset ja 3-akseliset matkailuautot eivät ole enää mikään tavattomuus ja niitä näkee paljon liikenteessä. Karavaanarit haluavat myös näkyä.

– Kyllä isoja matkailuautoja haetaan koko ajan enemmän, Kabe-Adrian myyntipäällikkö Jussi Laaksonen sanoo.

Laaksonen sanoo, että 2-akselinen matkailuvaunu sijoitetaan yleensä kausipaikalle, jossa ne toimittavat vapaa-ajan asunnon virkaa ja liikkuvampi matkailu tehdään yleensä 1-akselisella vaunulla, joka on helpompi käsitellä.

Teliautoja haetaan myös

Mercedeksen alustalle tehty Adria Supersonic, kuten myös Carthago Chic C- ja E-line edustavat isojen matkailuautojen kokoluokkaa. Isot 3-akseliset matkailuautot tarjovat myös luksusta ja ne on suunniteltu siten, että niissä voi majoittua missä päin maailmaa tahansa esimerkiksi sähköstä riippumatta. Autoihin saa myös halutessaan internet-yhteyden sateliitin kautta.

Isoja 2-akselisia jopa yli yhdeksän metrin pituuteen yltäviä vaunuja messuilla edustavat puolestaan esimerkiksi Fendt Bianco 720 sekä Dethleffs Beduin Scandinavia.

Pakettiauton koriin tehdyt retkeilyautot ovat yleistyneet myös viime vuosina. Retkeilyautojen kysyntä on hieman tasaantunut huippuvuosista, mutta säilynyt silti hyvänä. Jos uuden retkeilyauton haluaa, retkeilyauton kanssa caravan-harrastukseen pääsee aavistuksen pienemmällä budjetilla kuin hankkimalla uuden matkailuauton.

Saksalainen Pössl edustaa retkeilyautoissa suosituinta päätä ja se on markkinajohtaja Euroopassa. Pössl on esitellyt myös täyssähköisen retkeilyauton, vaikkakin alalla uskotaan, että vety lyö itsensä läpi matkailuautossa nopeammin kuin sähkövoimalinja. Tämä johtuu siitä, että sähköauton ajoakusto nostaa auton painoa niin paljon, että se ei ole välttämättä realistinen voimalinja matkailuautoihin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Pienten suosio kasvaa

Pitkien näyttävien telivaunujen lisäksi vaunupuolella pieni on kaunista. Tai retroa.

Eriba Touring -vaunumalliin viehättyvät hyvin ekstrovertit karavaanarit. Vaunu on kapea, matala ja siinä on v-keula, joten sen veto-ominaisuudet ovat myös erittäin hyvät.

– Tuote on sellainen, että hyvin ratkaisukeskeiset asiakkaat suosivat tätä, Best Caravanin Jouni Juvonen sanoo.

Eriba Touring onkin erinomaisilla ratkaisuilla varustettu matkailuvaunu. Vaunu on matala, mutta sen katon voi nostaa ylös neljä salpaa vapauttamalla, jolloin sisäkorkeus nousee käytettävämmäksi. Samalla paljastuu vaunun yksi nerokkaista yksityiskohdista, se löytyy löytyy vaunun wc:n peilistä. Samalla kun vaunun katon voi nostaa ylemmäs, myös vessan peili nousee pienten hihnojen avulla ylöspäin.

Eriba Touring on tehty putkirungolle samaa valmistusperiaatetta käyttäen koko sen historian ajan vuodesta 1957 lähtien. Ensimmäisen Eriba-vaunun on valmistanut aikoinaan Hymerin perustaja Erwin Hymer ystävänsä Erich Bachemin kanssa. Eriba-vaunun nimi tulee Bachemin nimestä – ja koko Hymer-merkki sai alunperin alkunsa ensimmäisestä Eriba-vaunusta.

Pienet matkailuvaunut kiinnostavat tänä päivänä enemmän monesta syystä, mutta myös se vuoksi, että hybridi- ja sähköautoissa voi olla rajoitteita vetopainon suhteen. Hobby Beachy edustaa myös koko ajan yleistyvien pienten vaunujen luokkaa. Se on huomattavasti edullisempi kuin perinteiset hinnaston alkupään matkailuvaunut.

Beachy maksaa keittiövarusteineen ja lämmityksineen noin 20 000 euroa, kun normaaleista edullisen pään matkailuautoista saa maksaa lähes kymppitonnin enemmän.

Hobby Beachy on muotoiltu samalla tavalla kuin 60-luvun ensimmäiset Hobbyt. Beachy on tehty aktiivista elämäntapaa viettäville ja Beachyn peräpeiliin onkin suunniteltu ovi, josta on helppo lastata vaunun sisään vaikka polkupyörät ja surffilaudat.

Pieni Poksi alle 750 kilon

Poksi puolestaan on nimensä mukaisesti pieni ”boksi”. Vaunun on noussut Suomen yhdeksi myydyimmäksi vaunuksi ja siihen useita syitä. Ensiksikin vaunu kattaa monien tarpeet, mutta se mahtuu myös edullisen hintansa vuoksi monen budjettiin.

– Vaunua saa vetää 100 kilometriä tunnissa, koska sen paino on alle 750 kiloa, mutta sen lisäksi vaunussa on myös jarrut, joita ei vaadita muuten alle 750-kiloiselta perävaunulta. Tämä vaunu tulee helposti vaikka pienen Nissan Micran perässä, K & K Kivinen Oy:n Karo Kivinen sanoo.

Poksi-vaunut ovat myös painonsa vuoksi katsastusvapaita. Poksi-vaunujen alkaen hinta on noin 15 500 euroa.

Kivisen mukaan Poksi sopii hyvin myös talvikäyttöön, ympärivuotisuus kun caravan-elämässä lisääntyy koko ajan.

Teksti Manu Tuppurainen Kuvat Jari Saarentaus

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat