8.4.2018 Ajoneuvot EU:n päästösakoilla uhkaava sivuvaikutus: kiinalaisautot pääsevät apajille Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa PSA Groupin pääjohtaja Carlos Tavaresin näkee Euroopan tulevat päästörajat uhkana alueen autoteollisuudelle. Hyväähän päästörajoilla tarkoitetaan: teknologian paremmalla hyödyntämisellä halutaan ehkäistä ilmastonmuutosta. Tämä oli tietysti Euroopan unionin ajatus, kun se sääti autoteollisuudelle 95 g/km hiilidioksidipäästötavoitteen vuodelle 2021. Raja on erittäin tiukka, ja vain harvan automerkin odotetaan saavuttavan se. Rajan ylittävät merkit joutuvat maksamaan sakkoja jokaisesta myydystä autosta. Vuotuisten rangaistusmaksujen odotetaan nousevan satoihin miljooniin, joillakin merkeillä jopa noin miljardiin. Nyt Carlos Tavares, PSA Groupin pääjohtaja ja Euroopan autoteollisuuden yhteisjärjestö ACEA:n puheenjohtaja, on ilmaissut huolensa sakkomaksujen mahdollisesta odottamattomasta seurauksesta. – Sakkomaksujen vaikutus on erittäin selvä. Ne luovat Eurooppaan kiinalaisen Troijan hevosen, Tavares kiteyttää ranskalaislehti Le Journal de l'Autolle. Tavares ei murehdi turhia. Kiina on sähköautoteollisuuden edelläkävijä, ja kiinalaisilla on taloudelliset keinot kehittää tuotteista Eurooppaan sopivia. Euroopan autonäyttelyissä onkin viime vuosina nähty paljon kiinalaismerkkejä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Merkkejä tulevasta Konkreettinen esimerkki on kiinalaisrahalla henkiin herätetty vanha saksalaismerkki Borgward. Merkin tulevaisuus on sähköautoissa, vaikka toistaiseksi Kiinan tehtaat tuottavat polttomoottorimalleja. Virallisesti Borgwardin pääkonttori löytyy kuitenkin Stuttgartista. Stuttgartiin kiinalaiskatseet kääntyivät jo aiemmin keväällä, kun Volvon ja Lotuksenkin takaa löytyvä Geely osti 10 prosentin osuuden Mercedes-Benzin emofirma Daimler AG:stä. Tavaresin edustamasta PSA Groupistakin 12,2 prosenttia kuuluu kiinalaiselle DongFeng Motorille. – Jos Eurooppalainen autotehdas ei pääse hiilidioksiditavoitteisiinsa ja menee nurin, toinen Eurooppalainen merkki ei voi ostaa sitä kartellisäädösten takia, Tavares jatkaa. Hyvää tarkoittavat päästörajat voivat siis pahimmillaan kaataa Eurooppalaisia automerkkejä, ja siten uhata tehtaiden työpaikkoja. ACEA:n viestintäpäällikön mukaan järjestö ei ole kuitenkaan lähestynyt Euroopan komissiota keskustellakseen tulevista päästörajoista. Keskiviikkona Moottori uutisoi Yhdysvaltojen ympäristövirasto EPA:n harkitsevan vuosille 2022–2025 sovittujen CAFE-rajojen keventämisestä. Teksti: Lauri Ahtiainen, lähde: Automotive News, kuva: PSA Lue lisää Kaikki artikkelit 13.11.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz näyttää meille ensikuvat uudesta, joulukuussa paljastettavasta GLB-katumaasturistaan 12.11.2025 Autokauppa Haussa leijonan osa – Peugeotin sähkökatumaastureihin neliveto 10.11.2025 Ajoneuvot Tältä näyttää Toyotan Cyber Sumo – eli siis uusi Toyota Hilux, joka tulee ensi kertaa tarjolle myös täyssähköisenä 10.11.2025 Uutinen Renault raivaa tilaa museoon – harvinaisuudet huutokaupassa 10.11.2025 Uutinen Teekkarien Autokerho – 75 vuotta tekniikkaa, tarinoita ja tekemisen meininkiä 10.11.2025 Uutinen Suomessa kuolee vuosittain liki 200 ihmistä tieliikenteessä – Pohjoismaat yhä sitkeästi edellä turvallisuudessa 8.11.2025 Ajoneuvot Renault Twingo E-Tech todistaa, että 90-lukukin voi olla jo automuotoilussa retroa – sitä ovat myös taloustietoisuutta henkivät suorituskykylukemat 7.11.2025 Ajoneuvot Audi vahvisti ensi vuodelle kolme tärkeää, osittain ennennäkemätöntä uutuutta – luvassa iso maasturi Q9, kompakti sähköauto sekä vihdoin uusi Q7 7.11.2025 Ajoneuvot Mazda päivitti logonsa virallisesti digiaikaan, mutta autoissa sitä tullaan näkemään lähinnä vain keulapäässä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 13.11.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz näyttää meille ensikuvat uudesta, joulukuussa paljastettavasta GLB-katumaasturistaan 11.11.2025 Autoilu Yksityisen taukopaikan valtteina oma leipomo, laaja aukiolo ja sijainti 13.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Vantaalta löytyi tiettävästi Suomen ensimmäinen "Rättisitikka" 12.11.2025 Laivat Risteilylaivojen "trendsetter" AidaPrima vaihtoi Lähi-idän levottomuudet pohjoiseurooppalaiseen kaamokseen - neljä joulusesongin pistäytymistä Helsinkiin 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 10.11.2025 Lentokoneet Saksalainen lomalentoyhtiö Condor eläköitti Euroopan viimeisen "lentävän lyijykynän", harvinaiseksi jääneen Boeing 757-300:n 10.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Peugeot 505 Break 4x4 Dangel ei ole elämäntapafarmari, vaan enemmänkin oikea maastoauto 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 9.11.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 6e – taistelua sähköä vastaan ei olisi kannattanut pitkittää näin kauan 20.10.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Nissan Juke - "juuri katsastettu, mutta puomi tuli lasista läpi" 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 26.10.2025 Ajatuksia autoista Väläytin vahingossa pitkät rekkakuskin naamalle neljä kertaa, mutta väitän silti ajovalojen olevan paras asia uusissa autoissa – Ajatuksia autoista 28.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tässä oli Teboil vielä viikko sitten 13.10.2025 Kuluttajat Matille myytiin auto laittomilla renkailla – automyyjä on myöntänyt asian, mutta ei suostu korvaamaan