26.9.2018 Ajoneuvot Ford esittelee kaksitonnisen Transitin – aiempaa älykkäämpi ja tehokkaampi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ford ei peittele tyytyväisyyttään esitellessään uuden kaksitonnisen Transitin. Valmistajan mukaan tuorein versio suositusta pakettiautosta kohentaa tehokkuutta paremmalla polttoainetehokkuudella ja uusilla, kehittyneillä liitettävyysominaisuuksilla.Uudessa moottorivalikoimassa on tarjolla myös 2,0-litrainen Ford EcoBlue-diesemoottori, jossa on 185 hevosvoimaa. Moottori on saatavissa takavetomalleihin myös kymmenvaihteisella automaattivaihteistolla.Tuorein Transit perustuu menestystä niittäneeseen nykymalliin, jonka ansiosta malli on vakiinnuttanut asemansa segmenttinsä kärkisijoilla sekä Euroopassa että Pohjois-Amerikassa.Myynnin kasvu Euroopassa on jatkunut vuoden 2018 aikana, ja elokuuhun mennessä vuoden aikana on myyty jo 67 000 ajoneuvoa eli 14 prosenttia edellisvuotta enemmän. Myös Suomessa Transit on menestynyt kaksitonnisten pakettiautojen saralla jo useiden vuosien ajan.Hyötyajonevuomessuilla Hannoverissa esitelty uusi Transit tulee myyntiin vuoden 2019 puolivälissä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEsikuvana suosittu edeltäjäTransitin kantavuus ja voimansiirto ovat kohentuneet. Valmistaja laskee polttoainetaloudellisuuden parantuvan seitsemän prosenttia.Uudistuneeseen Transitiin on saatavissa myös uusi diesel-kevythybridi (mHEV), joka parantaa polttoainetaloudellisuutta noin kolme prosenttia verrattuna vakiodieselmalliin ja jopa kahdeksan prosenttia pysähtelevässä kaupunkiajossa.Lopullinen hyöty arkiajossa ratkennee vasta koeajossa. Toistaiseksi on tyydyttävä valmistajan ilmoittamiin lukuihin.Transit on pian myös liitettävämpi kuin aiemmin, kiitos Ford PassConnect -modeemiteknologian, jonka avulla yritykset voivat parantaa ajoneuvonsa käyttöastetta ja optimoida käyttökustannuksia. Optimoinnissa auttavat Ford Telematics- ja Ford Data Services -tuotteet, jotka otetaan käyttöön vuoden 2019 aikana.Tehokkaita vaihtoehtojaFordin kertoo 2.0 Ford EcoBlue -dieselmoottorin olevan entistä parempi, kuten edellä mainittiin. Polttoaineen ruiskutusjärjestelmän huippupaine on 2 200 baaria, minkä ansiosta palaminen on entistä tehokkaampaa.Uusien teräsmäntien helma on ohuempi kuin entisissä alumiinimännissä, ja näin moottorin kitka on entistä pienempi. Muuttuvatilavuuksisen öljypumpun ansiosta voitelu on tehokkaampaa.Myös ajoneuvon painoa on onnistuttu keventämään. Sähköisesti tehostettu ohjaus (EPAS) kuuluu pakettiin ensimmäistä kertaa. Taloudellisuutta kohentaa osaltaan myös aerodynaamiset viilaukset sekä alhaisen vierintävastuksen renkaat.Auto-Start-Stop -järjestemä on vakiovarusteena koko mallistossa.Kuljettajat voivat valita myös tehokkaan ajon tilan, joka GPS-paikannusta hyödyntämällä neuvoo ennakoivasti, miten minimoida tulevan reitin polttoainekulutus.Moottoritehojen 105 hv, 130 hv ja 170 hv lisäksi on tarjolla uusi 185 hevosvoiman moottori, jonka vääntö on jopa 415 Nm. Kaikki moottorivaihtoehdot hyötyvät parannetusta turboahdinmallista, jonka avulla voidaan valmistajan mukaan saavuttaa laajempi vääntöalue aikaisempaa laajemmalla kierroslukualueella.Vakiovarusteena olevan kuusivaihteisen manuaalivaihteiston lisäksi takavetoisiin Transit-malleihin tulee keväällä 2020 saataville kymmenvaihteinen automaattivaihteisto. Automaattivaihteisto sisältää Adaptive Shift Scheduling -toiminnon, joka optimoi vaihteenvaihdon ajoituksen yksilöllisen ajotavan mukaan.Kevennystä hybridin avullaUuden Ford Transitin etu- ja takavetoiset mallit ovat saatavissa myös diesel-kevythybriditeknologialla, jonka luvataan kohentavan polttoainetaloudellisuutta WLTP-mittaustavan mukaan noin kolme prosenttia. Tehokkuus voi parantua jopa kahdeksan prosenttia ajon sisältäessä paljon pysähtelyä, esimerkiksi kaupunkikuljetusten aikana.Hihnakäyttöinen integroitu laturi korvaa tavallisen laturin, minkä ansiosta energiaa voidaan ottaa talteen ajoneuvon hidastaessa ja ladata 48 V litiumioni-ilmajäähdytteistä akkua. Latausta käytetään tarvittaessa lisäämään moottorin vääntöä tavallisessa ajossa ja kiihdytyksessä sekä sähköisten apulaitteiden käyttöön.Transitin mHEV-järjestelmä on optimoitu ensisijaisesti parantamaan auton polttoainetehokkuutta, sen sijaan että tarkoituksena olisi tuottaa enemmän suorituskykyä vakiovoimansiirtoon verrattuna. Hybridijärjestelmän mahdollistama lisävääntö parantaa ajettavuutta liikkeellelähdöissä ja alhaisilla kierrosluvuilla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPaino alas, kantavuus ylösUuden Ford Transitin kantavuus tulee valmistajan mukaan olemaan luokkansa parhaiden joukossa: ajoneuvon painoa vähentävien toimenpiteiden ansiosta kuorman osuutta voidaan nyt lisätä.Painoa laskee esimerkiksi uusi alumiininen konepelti, kevyemmät teräsvanteet sekä yhden äänenvaimentimen käyttö entisen kahden sijasta. Kuormatilan väliseinä on teräksen sijaan komposiittia.Uusi sähkötoiminen sivuliukuovi helpottaa kuorman lastaamista ja purkamista. Takavalot valaisevat erinomaisesti työskenneltäessä pimeään aikaan auton takana.Apua ja tukea kuljettajalleListaus kaikesta uudesta on kattavuudessaan melkoinen urakka luettavaksi. Varustelussa ei selvästi ole pihistelty.Ford SYNC 3 -tietoviihdejärjestelmää voi jatkossa käyttää yksinkertaisin äänikomennoin tai 8 tuuman värikosketusnäytön nipistys- ja pyyhkäisytoiminnoin. Fordin MyKey-järjestelmän avulla ajoneuvokannasta vastaavat voivat ohjelmoida avaimen niin, että nopeutta ja radion äänenvoimakkuutta rajoitetaan ja turvallisuusominaisuudet kytketään pysyvästi päälle.Uuden Upfitter-liitäntämoduulin kautta jälkikäteen tehdyt korimuutostyöt ja asennetut lisävarusteet voivat käyttää Transitin sähköjärjestelmien tietoja.Henkilöautomaista ajettavuutta on parannettu entisestään sähköisesti tehostetulla ohjauksella, aktiivisella pysäköintiavustimella ja kaistanpitoavustimella.Myös ajotilan valinta mahdollistetaan jatkossa. Valittavina ovat Eco-, Slippery- ja Mud/Rut-ajotilat nelivetomalleille ja Tow/Haul-ajotila tasaista ajoa varten. Tämä ajotila on omiaan hinattaessa suuria perävaunuja tai veneitä.Perävaunun hinausjärjestelmään on yhdistetty kuolleen kulman varoitusjärjestelmä, jossa kuolleen kulman varuoitusjärjestelmän tunnistusalue kattaa ajoneuvon ja perävaunun jopa 10 metrin pituudeltaÄlykäs aktiivinen vakionopeudensäädin liikennemerkkien tunnistusjärjestelmällä auttaa kuljettajia noudattamaan nopeusrajoituksia.Törmäyksenestoavustin on varustettu jalankulkijoiden tunnistuksella, joka tunnistaa jalankulkijat nyt myös pimeällä heidän ollessa ajovalokeilassa.Etu- ja takakamera on varustettu laajakulmanäytöllä ja molemmat auttavat kuljettajaa näkemään paremmin kapealla pysäköintipaikalla, ruuhkaisilla teillä tai peruutettaessa.Ylös asennettu peruutuskamera tarjoaa paremman näkyvyyden erityisesti pakitettaessa takaovet auki.Aktiivinen pysäköintiavustin auttaa kuljettajia löytämään sopivan paikan ja pysäköimään handsfree-toiminnolla tasku- tai rinnakkaisparkkiin. Ruudustapoistumisavustin puolestaan auttaa kuljettajia poistumaan taskuparkista handsfree-toimintonaRisteävän liikenteen varoitusjärjestelmä varoittaa kuljettajaa takana liikkuvista ajoneuvoista peruutettaessa pysäköintiruudusta.Suuremmat muutokset sisälläVaikka valmistaja kertoo uudistaneensa Transitia mittavasti, tunnistaa sen edelleen yhdellä vilkaisulla.Keulalla huomio kiinnittyy korkeampaan etusäleikköön ja uudelleen muotoiltuun konepeltiin. Etupaneelit ja puskuri on muotoiltu uudelleen aerodynamiikan parantamiseksi ja rohkeamman ulkonäön saavuttamiseksi. Limited-malleissa on voimakkaat Xenon-ajovalot ja led-päivävalot.Sisustus on uusittu kauttaaltaan ja se tarjoaa käyttäjälleen yhdistelmän tyylikkyyttä, käytännöllisyyttä ja ajomukavuutta. Valmistajan mukaan ohjaamo taipuu myös liikkuvaksi toimistoksi. Säilytystiloja on parannettu ja istuimet muotoiltu uudelleen.Lähde ja kuvat: FordMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” 10.7.2025 Esittely Koeistuttu: vuoden 1929 Rolls-Royce Phantom I ja pala parempia aikoja 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen