26.9.2018 Ajoneuvot Ford esittelee kaksitonnisen Transitin – aiempaa älykkäämpi ja tehokkaampi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ford ei peittele tyytyväisyyttään esitellessään uuden kaksitonnisen Transitin. Valmistajan mukaan tuorein versio suositusta pakettiautosta kohentaa tehokkuutta paremmalla polttoainetehokkuudella ja uusilla, kehittyneillä liitettävyysominaisuuksilla.Uudessa moottorivalikoimassa on tarjolla myös 2,0-litrainen Ford EcoBlue-diesemoottori, jossa on 185 hevosvoimaa. Moottori on saatavissa takavetomalleihin myös kymmenvaihteisella automaattivaihteistolla.Tuorein Transit perustuu menestystä niittäneeseen nykymalliin, jonka ansiosta malli on vakiinnuttanut asemansa segmenttinsä kärkisijoilla sekä Euroopassa että Pohjois-Amerikassa.Myynnin kasvu Euroopassa on jatkunut vuoden 2018 aikana, ja elokuuhun mennessä vuoden aikana on myyty jo 67 000 ajoneuvoa eli 14 prosenttia edellisvuotta enemmän. Myös Suomessa Transit on menestynyt kaksitonnisten pakettiautojen saralla jo useiden vuosien ajan.Hyötyajonevuomessuilla Hannoverissa esitelty uusi Transit tulee myyntiin vuoden 2019 puolivälissä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEsikuvana suosittu edeltäjäTransitin kantavuus ja voimansiirto ovat kohentuneet. Valmistaja laskee polttoainetaloudellisuuden parantuvan seitsemän prosenttia.Uudistuneeseen Transitiin on saatavissa myös uusi diesel-kevythybridi (mHEV), joka parantaa polttoainetaloudellisuutta noin kolme prosenttia verrattuna vakiodieselmalliin ja jopa kahdeksan prosenttia pysähtelevässä kaupunkiajossa.Lopullinen hyöty arkiajossa ratkennee vasta koeajossa. Toistaiseksi on tyydyttävä valmistajan ilmoittamiin lukuihin.Transit on pian myös liitettävämpi kuin aiemmin, kiitos Ford PassConnect -modeemiteknologian, jonka avulla yritykset voivat parantaa ajoneuvonsa käyttöastetta ja optimoida käyttökustannuksia. Optimoinnissa auttavat Ford Telematics- ja Ford Data Services -tuotteet, jotka otetaan käyttöön vuoden 2019 aikana.Tehokkaita vaihtoehtojaFordin kertoo 2.0 Ford EcoBlue -dieselmoottorin olevan entistä parempi, kuten edellä mainittiin. Polttoaineen ruiskutusjärjestelmän huippupaine on 2 200 baaria, minkä ansiosta palaminen on entistä tehokkaampaa.Uusien teräsmäntien helma on ohuempi kuin entisissä alumiinimännissä, ja näin moottorin kitka on entistä pienempi. Muuttuvatilavuuksisen öljypumpun ansiosta voitelu on tehokkaampaa.Myös ajoneuvon painoa on onnistuttu keventämään. Sähköisesti tehostettu ohjaus (EPAS) kuuluu pakettiin ensimmäistä kertaa. Taloudellisuutta kohentaa osaltaan myös aerodynaamiset viilaukset sekä alhaisen vierintävastuksen renkaat.Auto-Start-Stop -järjestemä on vakiovarusteena koko mallistossa.Kuljettajat voivat valita myös tehokkaan ajon tilan, joka GPS-paikannusta hyödyntämällä neuvoo ennakoivasti, miten minimoida tulevan reitin polttoainekulutus.Moottoritehojen 105 hv, 130 hv ja 170 hv lisäksi on tarjolla uusi 185 hevosvoiman moottori, jonka vääntö on jopa 415 Nm. Kaikki moottorivaihtoehdot hyötyvät parannetusta turboahdinmallista, jonka avulla voidaan valmistajan mukaan saavuttaa laajempi vääntöalue aikaisempaa laajemmalla kierroslukualueella.Vakiovarusteena olevan kuusivaihteisen manuaalivaihteiston lisäksi takavetoisiin Transit-malleihin tulee keväällä 2020 saataville kymmenvaihteinen automaattivaihteisto. Automaattivaihteisto sisältää Adaptive Shift Scheduling -toiminnon, joka optimoi vaihteenvaihdon ajoituksen yksilöllisen ajotavan mukaan.Kevennystä hybridin avullaUuden Ford Transitin etu- ja takavetoiset mallit ovat saatavissa myös diesel-kevythybriditeknologialla, jonka luvataan kohentavan polttoainetaloudellisuutta WLTP-mittaustavan mukaan noin kolme prosenttia. Tehokkuus voi parantua jopa kahdeksan prosenttia ajon sisältäessä paljon pysähtelyä, esimerkiksi kaupunkikuljetusten aikana.Hihnakäyttöinen integroitu laturi korvaa tavallisen laturin, minkä ansiosta energiaa voidaan ottaa talteen ajoneuvon hidastaessa ja ladata 48 V litiumioni-ilmajäähdytteistä akkua. Latausta käytetään tarvittaessa lisäämään moottorin vääntöä tavallisessa ajossa ja kiihdytyksessä sekä sähköisten apulaitteiden käyttöön.Transitin mHEV-järjestelmä on optimoitu ensisijaisesti parantamaan auton polttoainetehokkuutta, sen sijaan että tarkoituksena olisi tuottaa enemmän suorituskykyä vakiovoimansiirtoon verrattuna. Hybridijärjestelmän mahdollistama lisävääntö parantaa ajettavuutta liikkeellelähdöissä ja alhaisilla kierrosluvuilla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPaino alas, kantavuus ylösUuden Ford Transitin kantavuus tulee valmistajan mukaan olemaan luokkansa parhaiden joukossa: ajoneuvon painoa vähentävien toimenpiteiden ansiosta kuorman osuutta voidaan nyt lisätä.Painoa laskee esimerkiksi uusi alumiininen konepelti, kevyemmät teräsvanteet sekä yhden äänenvaimentimen käyttö entisen kahden sijasta. Kuormatilan väliseinä on teräksen sijaan komposiittia.Uusi sähkötoiminen sivuliukuovi helpottaa kuorman lastaamista ja purkamista. Takavalot valaisevat erinomaisesti työskenneltäessä pimeään aikaan auton takana.Apua ja tukea kuljettajalleListaus kaikesta uudesta on kattavuudessaan melkoinen urakka luettavaksi. Varustelussa ei selvästi ole pihistelty.Ford SYNC 3 -tietoviihdejärjestelmää voi jatkossa käyttää yksinkertaisin äänikomennoin tai 8 tuuman värikosketusnäytön nipistys- ja pyyhkäisytoiminnoin. Fordin MyKey-järjestelmän avulla ajoneuvokannasta vastaavat voivat ohjelmoida avaimen niin, että nopeutta ja radion äänenvoimakkuutta rajoitetaan ja turvallisuusominaisuudet kytketään pysyvästi päälle.Uuden Upfitter-liitäntämoduulin kautta jälkikäteen tehdyt korimuutostyöt ja asennetut lisävarusteet voivat käyttää Transitin sähköjärjestelmien tietoja.Henkilöautomaista ajettavuutta on parannettu entisestään sähköisesti tehostetulla ohjauksella, aktiivisella pysäköintiavustimella ja kaistanpitoavustimella.Myös ajotilan valinta mahdollistetaan jatkossa. Valittavina ovat Eco-, Slippery- ja Mud/Rut-ajotilat nelivetomalleille ja Tow/Haul-ajotila tasaista ajoa varten. Tämä ajotila on omiaan hinattaessa suuria perävaunuja tai veneitä.Perävaunun hinausjärjestelmään on yhdistetty kuolleen kulman varoitusjärjestelmä, jossa kuolleen kulman varuoitusjärjestelmän tunnistusalue kattaa ajoneuvon ja perävaunun jopa 10 metrin pituudeltaÄlykäs aktiivinen vakionopeudensäädin liikennemerkkien tunnistusjärjestelmällä auttaa kuljettajia noudattamaan nopeusrajoituksia.Törmäyksenestoavustin on varustettu jalankulkijoiden tunnistuksella, joka tunnistaa jalankulkijat nyt myös pimeällä heidän ollessa ajovalokeilassa.Etu- ja takakamera on varustettu laajakulmanäytöllä ja molemmat auttavat kuljettajaa näkemään paremmin kapealla pysäköintipaikalla, ruuhkaisilla teillä tai peruutettaessa.Ylös asennettu peruutuskamera tarjoaa paremman näkyvyyden erityisesti pakitettaessa takaovet auki.Aktiivinen pysäköintiavustin auttaa kuljettajia löytämään sopivan paikan ja pysäköimään handsfree-toiminnolla tasku- tai rinnakkaisparkkiin. Ruudustapoistumisavustin puolestaan auttaa kuljettajia poistumaan taskuparkista handsfree-toimintonaRisteävän liikenteen varoitusjärjestelmä varoittaa kuljettajaa takana liikkuvista ajoneuvoista peruutettaessa pysäköintiruudusta.Suuremmat muutokset sisälläVaikka valmistaja kertoo uudistaneensa Transitia mittavasti, tunnistaa sen edelleen yhdellä vilkaisulla.Keulalla huomio kiinnittyy korkeampaan etusäleikköön ja uudelleen muotoiltuun konepeltiin. Etupaneelit ja puskuri on muotoiltu uudelleen aerodynamiikan parantamiseksi ja rohkeamman ulkonäön saavuttamiseksi. Limited-malleissa on voimakkaat Xenon-ajovalot ja led-päivävalot.Sisustus on uusittu kauttaaltaan ja se tarjoaa käyttäjälleen yhdistelmän tyylikkyyttä, käytännöllisyyttä ja ajomukavuutta. Valmistajan mukaan ohjaamo taipuu myös liikkuvaksi toimistoksi. Säilytystiloja on parannettu ja istuimet muotoiltu uudelleen.Lähde ja kuvat: FordMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.9.2024 Esittely Kun kaikki on jossain muualla – Gibraltarin erikoisajoneuvot 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii – ja todellakin uskaltaa – mennä kovaankin maastoon 13.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Peugeot E-5008 on toistaiseksi luokkansa ainoa 7-paikkainen sähkö-SUV, mutta onneksi se onnistuu tehtävässään 11.9.2024 Ajoneuvot Kia EV3 ensivisiitillä Suomessa – pienempi tiikeri haluaa olla kokoistaan isompi 10.9.2024 Ajoneuvot Cupra Terramar – keskimääräistä sporttisempi katumaasturiuutuus alkaen 39 394 euroa 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 8.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: uusi Hyundai Santa Fe on parhaimmillaan luksustila-auton ja katumaasturin yhdistelmä 5.9.2024 Ajoneuvot Perheautojen kuninkaallinen Volvo XC90 jatkaa eloa EX90:n rinnalla tämän näköisenä 2.9.2024 Esittely Koeistuttu: Audi Q5 – paljon uutta, jotain vanhaa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 16.9.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Armi Ratiankin aikoinaan ohjastama Porsche 911 S Targa 69 LWB 16.9.2024 Koeajo Koeajo: Kia EV9 RWD – kun on valmis luopumaan muutamasta varusteesta 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 10.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Miten Moottorin 30-vuotias Mercedes-Benz pärjää parivertailussa uutta vastaan? Katso video! 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu?