26.9.2018 Ajoneuvot Ford esittelee kaksitonnisen Transitin – aiempaa älykkäämpi ja tehokkaampi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ford ei peittele tyytyväisyyttään esitellessään uuden kaksitonnisen Transitin. Valmistajan mukaan tuorein versio suositusta pakettiautosta kohentaa tehokkuutta paremmalla polttoainetehokkuudella ja uusilla, kehittyneillä liitettävyysominaisuuksilla. Uudessa moottorivalikoimassa on tarjolla myös 2,0-litrainen Ford EcoBlue-diesemoottori, jossa on 185 hevosvoimaa. Moottori on saatavissa takavetomalleihin myös kymmenvaihteisella automaattivaihteistolla. Tuorein Transit perustuu menestystä niittäneeseen nykymalliin, jonka ansiosta malli on vakiinnuttanut asemansa segmenttinsä kärkisijoilla sekä Euroopassa että Pohjois-Amerikassa. Myynnin kasvu Euroopassa on jatkunut vuoden 2018 aikana, ja elokuuhun mennessä vuoden aikana on myyty jo 67 000 ajoneuvoa eli 14 prosenttia edellisvuotta enemmän. Myös Suomessa Transit on menestynyt kaksitonnisten pakettiautojen saralla jo useiden vuosien ajan. Hyötyajonevuomessuilla Hannoverissa esitelty uusi Transit tulee myyntiin vuoden 2019 puolivälissä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Esikuvana suosittu edeltäjä Transitin kantavuus ja voimansiirto ovat kohentuneet. Valmistaja laskee polttoainetaloudellisuuden parantuvan seitsemän prosenttia. Uudistuneeseen Transitiin on saatavissa myös uusi diesel-kevythybridi (mHEV), joka parantaa polttoainetaloudellisuutta noin kolme prosenttia verrattuna vakiodieselmalliin ja jopa kahdeksan prosenttia pysähtelevässä kaupunkiajossa. Lopullinen hyöty arkiajossa ratkennee vasta koeajossa. Toistaiseksi on tyydyttävä valmistajan ilmoittamiin lukuihin. Transit on pian myös liitettävämpi kuin aiemmin, kiitos Ford PassConnect -modeemiteknologian, jonka avulla yritykset voivat parantaa ajoneuvonsa käyttöastetta ja optimoida käyttökustannuksia. Optimoinnissa auttavat Ford Telematics- ja Ford Data Services -tuotteet, jotka otetaan käyttöön vuoden 2019 aikana. Tehokkaita vaihtoehtoja Fordin kertoo 2.0 Ford EcoBlue -dieselmoottorin olevan entistä parempi, kuten edellä mainittiin. Polttoaineen ruiskutusjärjestelmän huippupaine on 2 200 baaria, minkä ansiosta palaminen on entistä tehokkaampaa. Uusien teräsmäntien helma on ohuempi kuin entisissä alumiinimännissä, ja näin moottorin kitka on entistä pienempi. Muuttuvatilavuuksisen öljypumpun ansiosta voitelu on tehokkaampaa. Myös ajoneuvon painoa on onnistuttu keventämään. Sähköisesti tehostettu ohjaus (EPAS) kuuluu pakettiin ensimmäistä kertaa. Taloudellisuutta kohentaa osaltaan myös aerodynaamiset viilaukset sekä alhaisen vierintävastuksen renkaat. Auto-Start-Stop -järjestemä on vakiovarusteena koko mallistossa. Kuljettajat voivat valita myös tehokkaan ajon tilan, joka GPS-paikannusta hyödyntämällä neuvoo ennakoivasti, miten minimoida tulevan reitin polttoainekulutus. Moottoritehojen 105 hv, 130 hv ja 170 hv lisäksi on tarjolla uusi 185 hevosvoiman moottori, jonka vääntö on jopa 415 Nm. Kaikki moottorivaihtoehdot hyötyvät parannetusta turboahdinmallista, jonka avulla voidaan valmistajan mukaan saavuttaa laajempi vääntöalue aikaisempaa laajemmalla kierroslukualueella. Vakiovarusteena olevan kuusivaihteisen manuaalivaihteiston lisäksi takavetoisiin Transit-malleihin tulee keväällä 2020 saataville kymmenvaihteinen automaattivaihteisto. Automaattivaihteisto sisältää Adaptive Shift Scheduling -toiminnon, joka optimoi vaihteenvaihdon ajoituksen yksilöllisen ajotavan mukaan. Kevennystä hybridin avulla Uuden Ford Transitin etu- ja takavetoiset mallit ovat saatavissa myös diesel-kevythybriditeknologialla, jonka luvataan kohentavan polttoainetaloudellisuutta WLTP-mittaustavan mukaan noin kolme prosenttia. Tehokkuus voi parantua jopa kahdeksan prosenttia ajon sisältäessä paljon pysähtelyä, esimerkiksi kaupunkikuljetusten aikana. Hihnakäyttöinen integroitu laturi korvaa tavallisen laturin, minkä ansiosta energiaa voidaan ottaa talteen ajoneuvon hidastaessa ja ladata 48 V litiumioni-ilmajäähdytteistä akkua. Latausta käytetään tarvittaessa lisäämään moottorin vääntöä tavallisessa ajossa ja kiihdytyksessä sekä sähköisten apulaitteiden käyttöön. Transitin mHEV-järjestelmä on optimoitu ensisijaisesti parantamaan auton polttoainetehokkuutta, sen sijaan että tarkoituksena olisi tuottaa enemmän suorituskykyä vakiovoimansiirtoon verrattuna. Hybridijärjestelmän mahdollistama lisävääntö parantaa ajettavuutta liikkeellelähdöissä ja alhaisilla kierrosluvuilla. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Paino alas, kantavuus ylös Uuden Ford Transitin kantavuus tulee valmistajan mukaan olemaan luokkansa parhaiden joukossa: ajoneuvon painoa vähentävien toimenpiteiden ansiosta kuorman osuutta voidaan nyt lisätä. Painoa laskee esimerkiksi uusi alumiininen konepelti, kevyemmät teräsvanteet sekä yhden äänenvaimentimen käyttö entisen kahden sijasta. Kuormatilan väliseinä on teräksen sijaan komposiittia. Uusi sähkötoiminen sivuliukuovi helpottaa kuorman lastaamista ja purkamista. Takavalot valaisevat erinomaisesti työskenneltäessä pimeään aikaan auton takana. Apua ja tukea kuljettajalle Listaus kaikesta uudesta on kattavuudessaan melkoinen urakka luettavaksi. Varustelussa ei selvästi ole pihistelty. Ford SYNC 3 -tietoviihdejärjestelmää voi jatkossa käyttää yksinkertaisin äänikomennoin tai 8 tuuman värikosketusnäytön nipistys- ja pyyhkäisytoiminnoin. Fordin MyKey-järjestelmän avulla ajoneuvokannasta vastaavat voivat ohjelmoida avaimen niin, että nopeutta ja radion äänenvoimakkuutta rajoitetaan ja turvallisuusominaisuudet kytketään pysyvästi päälle. Uuden Upfitter-liitäntämoduulin kautta jälkikäteen tehdyt korimuutostyöt ja asennetut lisävarusteet voivat käyttää Transitin sähköjärjestelmien tietoja. Henkilöautomaista ajettavuutta on parannettu entisestään sähköisesti tehostetulla ohjauksella, aktiivisella pysäköintiavustimella ja kaistanpitoavustimella. Myös ajotilan valinta mahdollistetaan jatkossa. Valittavina ovat Eco-, Slippery- ja Mud/Rut-ajotilat nelivetomalleille ja Tow/Haul-ajotila tasaista ajoa varten. Tämä ajotila on omiaan hinattaessa suuria perävaunuja tai veneitä. Perävaunun hinausjärjestelmään on yhdistetty kuolleen kulman varoitusjärjestelmä, jossa kuolleen kulman varuoitusjärjestelmän tunnistusalue kattaa ajoneuvon ja perävaunun jopa 10 metrin pituudelta Älykäs aktiivinen vakionopeudensäädin liikennemerkkien tunnistusjärjestelmällä auttaa kuljettajia noudattamaan nopeusrajoituksia. Törmäyksenestoavustin on varustettu jalankulkijoiden tunnistuksella, joka tunnistaa jalankulkijat nyt myös pimeällä heidän ollessa ajovalokeilassa. Etu- ja takakamera on varustettu laajakulmanäytöllä ja molemmat auttavat kuljettajaa näkemään paremmin kapealla pysäköintipaikalla, ruuhkaisilla teillä tai peruutettaessa. Ylös asennettu peruutuskamera tarjoaa paremman näkyvyyden erityisesti pakitettaessa takaovet auki. Aktiivinen pysäköintiavustin auttaa kuljettajia löytämään sopivan paikan ja pysäköimään handsfree-toiminnolla tasku- tai rinnakkaisparkkiin. Ruudustapoistumisavustin puolestaan auttaa kuljettajia poistumaan taskuparkista handsfree-toimintona Risteävän liikenteen varoitusjärjestelmä varoittaa kuljettajaa takana liikkuvista ajoneuvoista peruutettaessa pysäköintiruudusta. Suuremmat muutokset sisällä Vaikka valmistaja kertoo uudistaneensa Transitia mittavasti, tunnistaa sen edelleen yhdellä vilkaisulla. Keulalla huomio kiinnittyy korkeampaan etusäleikköön ja uudelleen muotoiltuun konepeltiin. Etupaneelit ja puskuri on muotoiltu uudelleen aerodynamiikan parantamiseksi ja rohkeamman ulkonäön saavuttamiseksi. Limited-malleissa on voimakkaat Xenon-ajovalot ja led-päivävalot. Sisustus on uusittu kauttaaltaan ja se tarjoaa käyttäjälleen yhdistelmän tyylikkyyttä, käytännöllisyyttä ja ajomukavuutta. Valmistajan mukaan ohjaamo taipuu myös liikkuvaksi toimistoksi. Säilytystiloja on parannettu ja istuimet muotoiltu uudelleen. Lähde ja kuvat: Ford Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta – virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri – nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 2.5.2024 Esittely Koeistuttu: Renault Symbioz – ehkä kaikkien perheautojen ei sittenkään tarvitse olla sähköautoja 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4x4 'Sahara' on rättäreiden kunkku 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri - nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 5.5.2024 Moottoripyörät Honda GL 1800 Gold Wing saamassa 8-sylinterisen kilpailijan 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Å koda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe