13.1.2021

Grammalaskujen tulos: BMW ja Mercedes-Benz välttivät päästösakot

Sekä BMW että Mercedes-Benz välttivät päästösakot vuodelta 2020. Sen sijaan Volkswagen Group joutuu maksamaan Euroopan Unionille korvauksia tiukkojen hiilidioksidirajojen ylittämisestä.

Saksalaisvalmistajat BMW ja Daimlerin omistama Mercedes-Benz välttivät päästösakot viime vuoden osalta. Päästösakoilla tarkoitetaan tässä yhteydessä Euroopan unionin uusille myytäville autoille asettamia huipputiukkoja hiilidioksidirajoja, joiden ylittämisestä seuraa autonvalmistajille hurjiakin sakkomaksuja.

Uutisoimme lokakuussa, että BMW, PSA, Renault ja Volvo ovat välttämässä sakot. Sen sijaan muun muassa Daimlerin osalta näytti tuolloin vielä vaikealta, kuten uutisessa kerroimme.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

BMW ja Mercedes-Benz välttivät päästösakot

BMW tiedotti hiljattain päässeensä edellä mainittujen hiilidioksidirajojen alle ja näin välttäneensä päästöistä seuraavat sakot.

– Vastasimme koronapandemian vaikutuksiin ketterästi niin myynnin kuin tuotannonkin osalta. Tämän ansiosta onnistuimme päättämään vuoden viimeisen neljänneksen vahvasti ja johdamme jälleen kerran maailmanlaajuisesti premium-segmenttiä. Kiitos Efficient Dynamics -teknologiamme ja yli 135 000 Eurooppaan toimitetun sähköistetyn auton, pääsimme muutaman gramman verran Euroopan unionin autokannallemme asettaman hiilidioksidipäästörajan alle, kertoo BMW:n asiakkuuksista, brändeistä ja myynnistä vastaava johtokunnan jäsen Pieter Nota.

PSA Group, Renault ja Volvo kuuluvat autonvalmistajiin joiden uskotaan pääsevän rajan alle, mutta sen sijaan Volkswagen Group on kertonut jääneensä hiuksenhienosti rajan ikävämmälle puolelle.

Daimlerin omistaman Mercedes-Benzin odotettiin joutuvan sakkovihkoon, mutta loppuvuonna lentoon lähtenyt lataushybridimallien myynti pelasti merkin maksuilta. Daimlerin toimitusjohtajan Ola Källeniuksen mukaan Mercedes-Benz myi vuonna 2020 lähes 160 000 lataushybridiä ja sähköautoa, joista noin puolet myytiin vuoden viimeisen neljänneksen aikana. Hän oli jo ehtinyt varoittaa, että päästörajojen suhteen lopputulos tulee menemään tiukille.

– Kolmannen vuosineljänneksen aikana havaittu hyvä trendi jatkui viimeisellä neljänneksellä Kiinan vetämänä, mutta myös muilla markkinoilla tapahtui positiivista kehitystä, sanoi Källenius kokonaiskysynnästä.

Hänen mukaansa Mercedes-Benz aikoo nopeuttaa sähkömallien tuomista markkinoille ja on siten sitoutunut pääsemään myös tulevien vuosien vieläkin tiukempien päästövaatimusten alle. Tänä vuonna markkinoille odotetaan täyssähköisistä vaihtoehdoista sekä edullisin EQA että kaikkein kallein EQS ja kaksi muuta.

Daimler selvisi koko autoalaan iskeneestä valtavasta kuopasta lopulta ennakoitua paremmin. Tällä hetkellä Daimleria, kuten muitakin autonvalmistajia, haastaa mikropiirien ja muiden puolijohdevalmisteiden saatavuusongelmat.

Kuvituskuva: Mercedes-Benz, Lähteet: Automotive News Europe, BMW

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat