15.8.2020 Ajoneuvot Huutokauppahelmet – BMW M1 Procar Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vain 54 kappaletta valmistettu BMW M1 Procar edustaa kiilamuodollaan ja keskimoottorillaan 70-luvun kilpa-autojen haluttavuuden kärkipäätä. Baijerilaismerkin ensimmäisen keskimoottoriauton kilparadoille tarkoitettu versio BMW M1 Procar on vain 54 kappaletta koskaan rakennettu erikoisuuus. Sen hienous piilee silti osin katuauton kehitystaustassa ja erityisyydessä. Moottorin Huutokauppahelmet-juttusarja jatkaa viime viikon Ferrari Daytonan aloittamaa kilpa-autoteemaa.M-mallisarja omaa tänä päivänä mielettömän maineen myös BMW-harrastajien ulkopuolella, mutta mallimerkinnän tarina alkoi keskimoottorisella superautolla vuonna 1978. Tarinan mukaan mallin taustalla oli silloinen BMW Motosportin pomo Jochen Neerpasch ja hänen pakkomielteensä onnistua ohittamaan naapuriosavaltion urheiluautomahti Porsche kilparadoilla. Päihitettävänä oli Porschen malliston 934 ja 935, mutta ei suinkaan jälkimmäisen juttusarjassamme vieraillut uusi versio vaan alkuperäinen 70-luvun malli. BMW vastasi keskimoottorirakenteella ja apua haettiin Italiasta, jossa Lamborghinin legendaarinen Gian Paolo Dallara otti työkseen kehittää Giorgetto Giugiaron muotoilemalla lasikuitukuorella päällystetyn putkirunkorakenteen. Tämä pitkälti Italiassa suunniteltu kori sai BMW Motorsportin parasta osaamista edustaneen neliventtiilitekniikalla kahdella kannen yläpuolisella nokka-akselilla ja läppärungoin varustetun vapaasti hengittävän kuusisylinterisen rivimoottorin. Tuo moottori tuotti 273 hevosvoimaa viisipykäläisen ZF:n valmistaman manuaalivaihteiston kautta takapyörien ihmeteltäväksi. Pitoa auttoi tasauspyörästön luistonrajoitin. Vaikka sääntömuutoksien takia tuota aiemmin mainittua mittelöä ei koskaan nähty valmisti BMW 453 kappaletta homologaatiomallia (Group 4). Asia ei kuitenkaan jäänyt tähän, vaan Neerpasch istui tuopposen ääreen Max Mosleyn kanssa kehittääkseen oman sarjansa. Jos ei saa leikkiä muiden kanssa, on paras piirtää oma hiekkalaatikko. Syntyi yhden merkin, ja itse asiassa mallin, Procar-sarja. Tuossa sarjassa vieraili myös viisi nopeinta Formula 1 -kuljettajaa, joten näkyvyys oli sillä taattu. Luonnollisesti myös näitä autoja viilattiin tätä varten. BMW M1 Procar -autoja valmistettiin ensimmäisessä erässä 25 kappaletta Procar-sarjaa varten ja ne saivat muun muassa jatkokehitetyn 470-hevosvoimaisen moottorin sekä lisäsiivin varustetun ja levitetyn korin. Yhteensä tehtaalta valmistui 54 yksilöä vuoden 1981 tuotannon loppuun mennessä. Jos mietimme eri valmistajien halutuimpia kilpa-autoja tulee mieleen esimerkiksi Ferrari F40 LM, Mercedes-Benz’s CLK GTR, sekä Porsche GT1. Baijerin vaakunan osalta BMW M1 Procar kuuluu kiistatta samaan joukkoon kiilamaisine keskimoottorimuotoineen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy1980 BMW M1 Procar – RM Sotheby’sLompakon voi palauttaa otsalta takaisin takataskuun, sillä tämä BMW M1 Procar on jo myyty. Alkuperäinen hinta-arvio 600 000 - 800 000 dollaria ylittyi sekin. Huutokauppahelmen lopullinen myynti-hinta oli 830 000 dollaria eli noin 700 000 euroa.Yhdysvaltoihin IMSA GTO -sarjaan tilattu runkonumeron 1195 BMW M1 Procar oli 36. tehtaalta valmistunut yksilö. Sen ensiesiintyminen nähtiin huhtikuussa 1981 Kaliforniassa ajetussa 6-tunnin Toyota Grand Prixissä kilpanumerolla #67, jossa se sijoittui luokassaan pronssisijalle. Laguna Seca taltutettiin vielä samana vuonna yhtä sijaa paremmalla luokkatuloksella ja kausi kulki samansuuntaisesti koko loppuvuoden ajan. Seuraavanakin vuonna sillä kierrettään samaa sarjaa, mutta kilpailukyky oli jo heikentynyt selvästi. Tuloksena oli kolme palkintopallisijoitusta seitsemästä osakilpailusta ja tuon jälkeen runkonumero 1195 sai siirtyä eteenpäin. Sillä ajettiin IMSA GTO -kilpailuja vielä jonkin aikaa. Franco Sbarro osti auton vuonna 1987 Sveitsiin ja se säilyi hänen omistuksessaan 13 vuoden ajan. Se kulki omistajanvaihdosten myötä Norjan kautta takaisin Sveitsiin. Vuosien 2006 ja 2009 välillä suoritettiin kattava entisöinti sekä tekniikan että ulkonäön osalta. Tämän jälkeen autolla on ajettu muun muassa 2010 Le Mans Classic, 2010 Silverstone 1000 Kilometriä ja 2011 Spa Classic. Tästä eteenpäin tämä kyseinen yksilö on kiertänyt tasaisen epätasaisesti erilaisia klassikkokilpailuita Euroopassa. FIA-passin auto sai vuonna 2017, joten nyt se kelpaa lähtöviivalle moniin maailman maineikkaimpiin tapahtumiin.Kyseessä on upea auto hyvin dokumentoidulla historialla ja se tarjoaa upeita mahdollisuuksia nauttia vanhan ajan vauhdintunteesta monilla moottoriradoilla kilpailuiden muodossa. Toivotamme isosti onnea uudelle omistajalle. Teksti: Henri Posa, Kuvat: Tim Scott/RM Sotheby’s, Lähde: RM Sotheby’s Lue lisää Kaikki artikkelit 13.12.2024 Ajoneuvot Toyota Urban Cruiser tekee paluun sähköcrossoverina – Intiassa valmistettava Suzuki-yhteistyömalli on omalla tavallaan historiallinen 11.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: entistä ehompi Mitsubishi Outlander PHEV 10.12.2024 Ajoneuvot Mercedes-AMG Purespeed tuo tunnelmavalaistuksen formuloiden halo-turvakaareen 250 kappaleen tuotantoerässä 8.12.2024 Ajoneuvot Rolls-Royce Cameo on Rollssiksi halpa, mutta sisustusesineeksi melko kallis 7.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Sbarro Super Eight ’84 7.12.2024 Ajoneuvot Citroën e-C3:n hinnat vahvistettiin – vielä ei päästä alle 20 000 euron 6.12.2024 Ajoneuvot Jaguar Type 00 -konsepti on erinomainen alku autonvalmistajalle, joka ei valmista tällä hetkellä käytännössä lainkaan autoja 2.12.2024 Ajoneuvot Jollain tuli mitta täyteen – Carlos Tavares eroaa välittömästi Stellantiksen toimitusjohtajan paikalta 2.12.2024 Ajoneuvot Uusi Audi Q5 Sportback on todennäköisesti omassa genressään harvinaisen monen mieleen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 11.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: entistä ehompi Mitsubishi Outlander PHEV 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 12.12.2024 Sähköautot EU:n rangaistustullit astuivat pysyvästi voimaan kiinalaisautoille: ”Hinnat tulevat muuttumaan” 11.12.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq – onko tässä kansan uusi suosikkisähkis? 7.12.2024 Lentokoneet Norwegian avaa kesäkuussa 2025 kaksi täysin uutta lentoreittiä Helsinki-Vantaalta - kohteina Romania ja Malta 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 7.12.2024 Uutinen Kuluttajariitalautakunta antoi päätöksen Teslan haamujarrutuksista – ”Olen hyvin yllättynyt” 8.12.2024 Ajatuksia autoista Aerodynamiikan vastaisku saa crossoverit näyttämään hölmöiltä – Ajatuksia autoista 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä