7.9.2019

Huutokauppahelmet – Lancia Delta S4 Henri Toivonen

Lancia Delta S4 Henri Toivonen - RM Sotheby's

Myyntiin on tulossa Lancia Delta S4 Henri Toivonen tarkoittaen edesmenneen rallitähden työkalua. Moottorin toimitus on matkannut tämän yksilön perässä jo aiemmin.

Henri Toivonen on eräs rallihistoriamme merkittävimpiä henkilöitä, vaikka moninkertaisia maailmanmestareita riittää. Henri Toivosen potentiaalin ja ajotaitojen yhdistelmä oli kuitenkin lähes käsittämätön. Tällä kertaa Huutokauppahelmet -juttusarjan esittelyssä on Lancia Delta S4 Henri Toivonen.

Lancia Delta S4 Henri Toivonen rear quarter - RM Sotheby's

Tämä ei tietenkään ole auton virallinen nimi, vaan valitsemamme tapa kuvata lyhyesti mistä on kyse. Kyseinen auto on oikeammin Lancia Delta S4 Rally, mutta se on todellakin Henri Toivosen entinen työkalu. Hän on itse ajanut juuri kyseisellä autolla ja vieläpä osakilpailuvoittoon.

Moottorin toimitus on itse asiassa seurannut juuri tätä kyseistä autoyksilöä jo muutama vuosi sitten. Vuonna 2016 sama Lancia Delta S4 esiintyi Neste Rallissa. Auton kuljettajana toiminut Henrin veli Harri Toivonen ajoi sillä hurjaa vauhtia Harjun yleisöerikoiskokeella ja suosittelemme lukemaan linkeistä tarinaa Neste Rallin tunnelmista.

Erityisesti Harri Toivosen kartturina toiminut Francesco Buffi onnistuu kuvailemaan Harjun näytösajon tuntemuksia tavalla, joka välittyy jokaisen rallifanin sydämeen. Moottori talletti näytösajon myös videolle ja se kertoo kattavan äänimaailmansa kanssa enemmän kuin tuhat sanaa. Katso video alta:

[embed]https://youtu.be/DC7HDCEbtOA[/embed]

Lancia Delta S4 Henri Toivonen on aitona ralliautona hurja ilmestys, mutta luokitussyistä siitä on olemassa myös siviililiikenteeseen tarkoitettu versio. Vain 200 kappaletta valmistettu Lancia Delta S4 Stradale on mielenkiintoinen ilmestys ja myös sellainen löytyy Huutokauppahelmet -juttusarjan arkistoista.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

1985 Lancia Delta S4 Henri Toivonen – RM Sotheby’s

Emme turhaan kertaa B-ryhmän ralliautoilun taustoja ja seuraamuksia, sillä ne voi tarkastaa aiemmin artikkelissa linkitettyjen autoa käsittelevien kertomusten kautta. Näitä B-ryhmän Lancia Delta S4 Rallyja valmistettiin yhteensä 28 kappaletta, joista suurin osa päätyi luonnollisesti tehdastallin, eli Team Martini Lancian, käyttöön.

Kyseessä oleva vuoden 1985 Lancia Delta S4 Henri Toivonen oli varustettu kahdella eri tekniikalla toteutetulla ahtimella tuottamaan 550 hevosvoimaa Hewlandin kehittämän nelivetojärjestelmän siirrettäväksi. Myös tavanomaisemman Deltan itsekantava teräskori oli korvattu hiilikuidulla vuoratulla putkirungolla, jossa moottori oli sijoitettu kuljettajan taakse.

Lancia Delta S4 Henri Toivonen H.Toivonen - RM Sotheby's

Huutokaupattavaksi tuleva Lancia Delta S4 Henri Toivonen kantaa runkonumeroa 202 ja se valmistui vuoden 1985 RAC-ralliin, jossa Henri Toivonen ohjasti autoa kartturinaan Neil Wilson. Tiukan taistelun päätteeksi Toivonen onnistui voittamaan tallikaverinsa Markku Alenin auton avauskilpailussa, joka kertoo paljon auton suorituskyvystä ja potentiaalista.

Myöhemmin sekä Toivonen että Alen käyttivät tätä samaa yksilöä vuoden 1986 Monte Carlo -rallin harjoituksissa. Auto palasi Henkan näppeihin vielä muutamaan otteeseen ennen Henri Toivosen kuolemaan johtanutta onnettomuutta, joka tapahtui runkonumerolla 211 varustetun samanlaisen auton kanssa. B-ryhmän ralliautoilu sai päätöksensä onnettomuuden seurauksena.

Useat B-ryhmässä käytetyt ralliautot myytiin pian tämän esimerkiksi rallicrossiin ja ylämäkiajoihin eikä tämä yksilö tehnyt poikkeusta Roberto Rosellin omistuksessa. Auto vaihtoi omistajaa vuonna 2008 ja uusi omistaja Adriano Raffagnato piti huolta auton näkyvyydestä useissa rallitapahtumissa. Näihin kuului myös, aiemmin mainittu, 30 vuotta Henri Toivosen kuoleman jälkeen vuonna 2016 Neste Rallissa Harri Toivosen toimesta ajettu näytösajo.

Tämä Lancia Delta S4 Henri Toivonen on entisöity ja säilytetty vastaamaan alkuperäistä asua aina varustelua myöden. Tallella ovat esimerkiksi alkuperäiset Kevlarista valmistetut Sparcon kuppi-istuimet niskatukiin brodeeratuilla nimillä varustettuna. Runkonumerolla 202 varustettu auto toimitetaan Abarth Classiche sertifikaatin kanssa, joka todistaa vain vasemman etukulman uusitun auton historian aikana.

Lancia Delta S4 Henri Toivonen silhuette - RM Sotheby's

Lancia Delta S4 on eräs rallimaailman ikoneista ja tämä yksilö on yksi neljästä rallin maailmanmestaruussarjan osakilpailuvoiton saavuttaneesta. Suomalaisittain Henri Toivonen lisää auton arvoa asteikolla, jota ei voi mitata rahassa. Olisi kaunista saada auto Suomeen Lontoossa 24. lokakuuta käytävän huutokaupan päätteeksi.

Teksti: Henri Posa Kuvat: RM Sotheby’s/Diana Varga Lähde: RM Sotheby´s

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat