28.2.2022

Käytetyt erikoisuudet – Alpina D3 Bi-Turbo (E91)

Alpina D3 Bi-Turbo (E91) – tori autot

Vuonna 2005 esitelty 3-sarjan sukupolvi toi merkittäviä uudistuksia. Alpina D3 Bi-Turbo (E91) on tältä pohjalta paranneltu farmarimalli.

Saksassa yksi autonvalmistaja, ja autonvalmistajan titteli on tässä yhteydessä olennainen huomio, uskoo pystyvänsä parantamaan BMW:n tuotteita. Tarinan alku on kieltämättä vahva. Hieman modernimpi Alpina D3 Bi-Turbo (E91) on vain yksi esimerkki toteutuksesta.

Alpina on jo pidemmän aikaa toiminut autonvalmistajana, joka on merkittävä askel viritysosista aloittaneelle pajalle.

Alpina Burkard Bovensiepen GmbH aloitti 1960-luvulla valmistamalla virityosia BMW:n malleihin ja nousi suosioon moottoriradoilla saavutetun menestyksen mukana. Yrityksen päämaja sijaitsee Baijerissa, Münchenin länsipuolella.

Moottorin Käytetyt erikoisuudet -juttusarjassa on jo vieraillut kaksi Alpinaa ja noissa yhteyksissä on tarkasteltu osin merkin historiaa. E30-sukupolven Alpina C2 2.7 keskittyy tarinassaan enemmän 3-sarjan suuntaan ja vuosimallin 2015 (F11) Alpina D5 kertoo johdannossaan kattavammin Alpinan taustoista.

E91 tarkoittaa juuri kuvan mukaista 3-sarjan farmarikoria. Porrasperäinen Limousine tuntisi mallikoodin E90.

Alkuvuodesta 2005 BMW esitteli Genevessä edeltäneen E46-sukupolven tilalle uuden 3-sarjan. Korimallin tunnisteena toimi tällä kertaa porrasperänä E90, farmarina E91, coupéna E92 ja avokattoisena E93. Muodoista vastasi aikanaan ristiriitaisia tunteita herättänyt Chris Bangle.

Näistä ensimmäisenä esiteltiin porrasperäinen Limousine ja noin puolta vuotta myöhemmin farmarimallin Touring. Kului reilu vuosi ennen kuin Coupé ja Cabrio näkivät päivänvalon. Nämä jälkimmäiset poikkesivat edellistä sukupolvea enemmän muista korimalleista.

Uusi malli uudisti myös kuljettajan oltavia suurella kädellä.

Tuore sukupolvi toi muotojensa lisäksi myös muuta uutta BMW:n mallistoon. Ehkä jopa merkittävämpi uutuus oli iDrive-järjestelmä navigaattorin, ilmastoinnin, äänentoiston ja muiden ominaisuuksien hallintaan. Se on kantanut perusajatuksena tähän päivään saakka ja sitä on kopioitu myös muiden autonvalmistajien toimesta.

Näitä E90-korimallin 3-sarjalaisia valmistettiin lopulta yli 3 miljoonaa kappaletta. Siihen nähden mikä tahansa Alpina on hyvin harvinainen.

Vuosimallin 2012 Alpina D3 Bi-Turbo on Suomessa melkoinen harvinaisuus tavanomaisesta ulkonäöstään huolimatta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Käytetty erikoisuus – Alpina D3 Bi-Turbo (E91)

Koko merkki on Suomessa varsin harvinainen, mutta silti myynnistä löytyi vuosimallin 2012 Alpina D3 Bi-Turbo (E91). Käyttöönotto on kuitenkin merkitty tapahtuneeksi lokakuussa 2019, joka saattaisi viitata myöhempään maahantuontiin.

Ulkokuori on kuitenkin tylsän harmaa saksalaisen virkamiehen vakavuudella. Myöskään vanteet eivät poikkea linjasta. Vain etupuskurin merkintä kertoo mistä on kyse, sillä muuta viestiä Alpinan läsnäolosta ei ole – edes tavaratilan mallimerkinnöissä.

Ohjaamon puolella tilanne muuttuu hieman. Sekä Alpinan logolla varustettu ohjauspyörä että ikoninen sinitaustainen mittaristo kunnioittaa merkkiä läsnäolollaan. Ehkä vieläkin arvokkaampi on Alpinan numeroitu lätkä.

Alpina merkitsee autonsa myös tällä tavoin.

Sen sijaan sinivihreät värit ovat vähissä. Voimakkaalla sivuttaistuella varustetut osittain nahalla verhoillut etuistuimet ovat mustat. Varusteluun kuuluu muun muassa automaatti-ilmastointi, navigaattori, lohkolämmitin, peruutustutka ja vakionopeudensäädin.

Takapyörille voimaa välittävän automaattivaihteiston päässä on nelisylinterinen dieselmoottori, joka kyllä kuulostaa varsin väärältä Alpinan keulapellin alla. Komealta kalskahtava nimi, Alpina D3 Bi-Turbo (E91), tarkoittaa tässä tapauksesssa 157 kilowatin (214 hv) tehoja ja 450 newtonmetrin vääntöä.

Sinitaustainen mittaristo on Alpinan tavaramerkki ja tässä tapauksessa nopeusmittarin numerot yltävät lukemaan "300" asti.

Tuorein katsastus on kesäkuulta 2021 ja mittarilukemaksi ilmoitetaan 127 000 kilometriä. Ainakin kuvien perusteella auton kunto vaikuttaa yhä 10 vuoden iässä varsin siistiltä.

Teksti: Henri Posa, Kuvat: Tori Autot

Kommentoi artikkelia