30.4.2018

Käytetyt erikoisuudet – Plymouth Prowler

Tori.fi - Plymouth Prowler

Vappuajelulle kaipaisi jotain todella erityistä. Plymouth Prowler on retrohenkinen hot rod ja täyttää siten vappupirssin määritelmän leikitellen.

Viimeistään vappu herättää kesän vääjäämättömään tulemiseen. Autokuumeen kohotessa mielessä siintää ajatus jostakin nautittavasta ja hullusta ajopelistä kesäkeleihin. Plymouth Prowler on se auto johon haaveiden tulisi kantaa.

Plymouth Prowler
Ylhäältä kolmionmuotoinen, retrohenkiseksi hot rodiksi muotoiltu, Plymouth Prowler on pysäyttävä näky.

Ajatusleikin lopputulemana on kuitenkin usein jonkun saksalaisvalmistajan neliovisesta perhekuljettimesta valmistettu avoauto. Se ei ole hulluttelua nähnytkään. Sellainen on järkivalinta, jossa tingitään korkeintaan sähköisesti taittuvan katon verran tavaratiloista.

Se aiemmin mainittu Plymouth sen sijaan on kaksipaikkainen retrohenkinen jenkkirodi, jonka muotokieli on täysin poikkeuksellinen. Ylhäältä katsottuna muoto piirtää kolmion, josta vain korin ulkopuolella sijaitsevat etupyörät poikkeavat. Nämä piirteet ovat kestäneet hyvin aikaa.

Prowler ohjaamo
Nelivaihteinen automaattivaihteisto ja pääosin keskelle sijoitettu mittaristo ovat ohjaamon ensimmäiset huomiota herättävät valinnat.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Plymouth Prowler

Kaupan on erityinen Plymouth Prowler - jopa ollakseen Plymouth Prowler. Toki hintapyyntikin ylittää 50 000 euroa. Erittäin alhaisissa ajokilometreissä ei ole hämmennyksen aihetta, sillä näillä autoilla vuotuiset kilometrit pysyvät muutenkin kurissa. Kunto ja vuosimalli vaikuttavat arvoon ehkä tätäkin enemmän.

Prowler istuin
Istuimet on verhoiltu nahalla, joka sopii erinomaisesti avokattoisten autojen verhoilumateriaaliksi.

Kyse on tietenkin keräilyasioista. Syyskuussa 1997 käyttöönotettu auto edustaa ensimmäisen mallivuoden satoa. Ensimmäisenä vuonna ainoa värivaihtoehto oli Prowler Purple Metallic, joka siten luonnollisesti koristaa myös tätä yksilöä.

Istuimet on verhoiltu nahalla ja sisätiloista löytyy runsaasti 90-luvun muovipintaa. Mittaristo on sijoitettu kuljettajan edestä kojelaudan keskelle kierroslukumittaria lukuun ottamatta - se löytyy suoraan ratin päältä. Mailimittari näyttää tämän Prowlerin kulkeneen 24 000 mailia uransa aikana.

Prowler takaa
Takapäätä hallitsee valtava kaareva pinta. Takapään suhteellinen leveys vihjaa vetävien pyörien valinnasta.

Takavetoinen tekniikka

Prowlerin kehitykseen annettiin ilmeisen vapaat kädet. Suunnittelun lähtökohtana oli valmistaa auto, joka kuvastaisi hot rod ja sportster -teemoja. Lopputulos on vähintäänkin mielenkiintoinen.

Prowler moottori
Litratilavuutta on 3,5-litraa ja sylintereitä näkökannasta riippuen jopa, tai vain, kuusi.

Aikanaan Prowler haukuttiin kasikoneen puutteesta, mutta tänä päivänä kuusikin on paljon. Sen 3,5-litrainen V6-moottori on sijoitettu kuljettajan etupuolelle, mutta kuitenkin mahdollisimman taakse. Täältä voima välitetään taka-akselin yhteydessä sijaitsevalle nelivaihteiselle automaattivaihdelaatikolle. Näin on saavutettu 50-50 painojakauma etu- ja taka-akselien välille.

Tehoa vuosimallin 1997 moottorin pitäisi tuottaa tietojemme mukaan noin 214 hevosvoimaa, mutta myynti-ilmoitukseen ja rekisteritietoihin on merkitty lukema 248. Myyjäliike osaa varmasti selittää eron, mutta tehoa pitäisi olla riittävästi tämän alumiinisukkulan liikuttamiseen

Prowler kattomekanismi
Prowler on varustettu kangaskatolla ja auton valmistuksessa on hyödynnetty runsaasti alumiinia.

Ilmeisesti juuri alumiinin hyödyntämisen opettelu oli tärkeä syy Prowlerin tuotannolle. Se selittäisi hyvin miksi näinkin erikoinen tuote on uskallettu laittaa tuotantoon, sillä suureen myyntimenestykseen tehtaalla tuskin koskaan uskottiin. Ehkä se ei ollut tarkoituksenakaan.

Prowler jäi, ainakin toistaiseksi, viimeiseksi Plymouthin merkillä myydyksi autoksi. Sillä on siinä mielessä myös historiallinen merkitys. On hienoa, että merkin loppu tuli näinkin erityisellä tuotteella.

Teksti: Henri Posa, Kuvat: Tori.fi

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat