22.5.2020

Kohteena käytetty auto: onko ostokohteella luurankoja kaapissa?

autot

Käytetyn auton historiasta voi selvitä paljon. Huonosti huollettua autoa on tietysti syytä karttaa, mutta mitä vaikutusta on auton omistajahistorialla? Entä mitä tarkoittaa kaksikilpisyys ja vaikuttaako se auton arvoon?

Kun itselle täydellinen – tai toivottavasti edes kiitettävä – auto on löytynyt, on syytä tutustua auton historiaan ennen ostopäätöstä. Tärkein asia auton käyttöarvoa ajatellen on huoltohistoria.

Ajallaan tehdyt huollot pitävät auton kunnossa, huoltohistoriaan on siis syytä perehtyä ennen ostopäätöstä. Kokenut ’’jobbari’’ osaa taikoa autosta hyväkuntoisen näköisen nopeasti, joten siistikuntoisenkin auton huollot voivat olla laiminlyötyjä.

Helpoiten auton huollot näkee huoltokirjasta, johon merkitään autoon tehdyistä huolloista mitä autoon on tehty, huollon päivämäärä, ajomäärä ja lisäksi huoltajan allekirjoitus ja korjaamon leima huollon varmistamiseksi.

Automallin huolto-ohjelman selvittämiseksi tulee usein olla yhteydessä maahantuojaan. Huolto-ohjelmasta selviää, mitä huoltoja milloinkin autoon tulisi tehdä. Jos huoltokirjasta selviää esimerkiksi huolto-ohjelmaan nähden liian pitkiä öljynvaihtovälejä, on valmistajan ohjeistuksia laiminlyöty, mikä voi lyhentää auton käyttöikää ja vaikuttaa auton takuuseen.

Uudemmissa autoissa huoltokirja on usein sähköinen, jolloin myyjää tulee pyytää etukäteen tilaamaan todistus auton huoltohistoriasta. Jos huoltokirjaa ei ole esittää, sen merkinnöistä puuttuu leimat, tai se vaikuttaa muuten väärennetyltä, kannattaa suhtautua skeptisesti myyjän kertomuksiin auton huolloista.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kylän kolutuin kaara

Auton omistushistoria on helppo tarkistaa Traficomin asiointipalvelusta. Omistaja-, katsastus- ja verotietojen tarkistaminen maksaa ainoastaan kaksi euroa, joten se kannattaa tehdä aina.

Jos autolla on lyhyen ajan sisällä useita omistajia, kannattaa epäillä siinä olevan jotain vialla: kiertopalkinnoksi päätymiseen on yleensä hyvä syy.

Omistushistorian lisäksi asiointipalvelusta näkee, jos autolla on erääntyneitä, tai lähiaikoina erääntyviä ajoneuvoveroja. Jos erääntyneitä veroja ilmenee, pyydä hinnasta veron verran alennusta ja maksa se itse, tai vaadi myyjää maksamaan vero ennen kaupantekoa.

Ajoneuvoverotiedot näkyvät Traficomin asiointipalvelussa näin.

Vaikka myyjä vakuuttelisi maksavansa veron autokauppojen jälkeen, älä osta autoa jollet halua joutua itse maksumieheksi. Huolimatta verovelvollisuuden kuulumisesta auton rekisteriin merkitylle haltijalle tai omistajalle, ei autolla saa ajaa vaikka verot olisivat erääntyneet edellisen omistajan aikana.

Ulkomaan malleissa varuste-eroja

Käytettyjen autojen ulkomaantuonti on kiihtynyt viime vuosina, joten vastaan voi tulla myös tuontiautoja. Ulkomailta tuoduissa autoissa varustelut poikkeavat usein uutena Suomeen tuoduista, selvitä siis varusteet ennen kuin lähdet hakemaan autoa muulta. Suomimalleissa voi olla Keski-Eurooppaan verrattuna esimerkiksi tehokkaammat lämmityslaitteet, ja joissain autoissa eroja on myös ruostesuojauksessa.

Kaksikilpisyyden merkitys

Käytettyjen autojen parissa tulee usein vastaan käsite kaksikilpisyys. Kaksikilpisyys tarkoittaa useimmiten, että auto on tuotu ulkomailta, tai vakuutusyhtiö on lunastanut auton kolarin jälkeen ja joku on korjannut ja rekisteröintikatsastanut auton uudelleen. Auton kaksikilpisyyden saa selville rekisteröintitodistuksesta ja Traficomin asiointipalvelusta.

Kilpailu- ja kuluttajaviraston mukaan myyjän täytyy kertoa suuresta kolarista, jossa autolle tehdyt korjaukset ovat olleet merkittäviä.

Auton kolarihistoria ei haittaa, jos korjaukset on tehty asianmukaisesti. Yleensä aiempi kolarointi kuitenkin huomioidaan auton kauppahinnassa, eli joskus lunastetun auton saa usein ei-lunastettua edullisemmin.

Teksti: Eetu Kokkonen kuvat: Moottorin arkisto, Traficom

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat