18.11.2015

Kymmenen kovaa – Ensi vuoden kiinnostavimmat mp-uutuudet 

Moottoripyöräilevän Euroopan katseet kääntyvät tällä viikolla Milanoon. EICMA 2015 -näyttely on mantereen merkittävin moottoripyöränäyttely.

Milanon EICMA 2015 -moottoripyöränäyttely on sarallaan Euroopan mittavin ja merkittävin.Tässä kymmenen kiinnostavinta poimintaa messujen tarjonnasta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

BMW G310R

BMW laajentaa mallistoaan kokonaan uuteen luokkaan esittelemällä yksisylinterisen G310R -roadsterin. Sen yksisylinterinen moottori on teholtaan 34 hevosvoimaa, minkä luvataan antavan 145 kilometrin huippunopeuden. Pienikokoisille kuljettajillekin sopivan G310R:n istuinkorkeus on 785 milliä ja paino 158 kiloa.

Ducati Multistrada 1200 Enduro

Ducati laajentaa Multistrada-mallistoaan odotetusti paremmin sorateille ja poluille sopivalla Enduro-versiolla. Siinä on joustomatkoja kasvatettu 200 milliin sekä edessä että takana. Tankin tilavuus on 30 litraa, eli sama kuin pahimmissa kilpailijoissa eli BMW R1200GS Adventuressa ja KTM 1290 Super Adventuressa. Takahaarukka on muista Multistrada-malleista poiketen kaksipuoleinen. Rengaskokoakin on muutettu paremmin soralle sopivaksi, eturengas on nyt 19-tuumainen ja takarenkaan koko 160/70-17.

Ducati XDiavel

X-kirjain Diavelin mallinimen edessä muuttaa pyörän luonnetta radikaalisti. Pääväri on musta ja tankin sivuilta on poistettu aiemmin Diavelin tunnusmerkkeinä olleet isot ponttoonit. Niiden paikalla on nyt ristikkorunko selvästi esillä. Moottori on saanut muuttuvan venttiilinajoituksen, minkä ansiosta vääntö alakierroksilla en vielä entistäkin vahvempaa. Toisioveto on vaihtunut ketjusta paremmin cruiserin tyyliin sopivaan hihnaan.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Honda CRF1000L Africa Twin

Pitkän odotuksen jälkeen Honda esittelee uuden Africa Twinin. Runko on suunniteltu soveltuvaksi sekä kovavauhtiseen touringiin, kovaan maastoajoon että päivittäiskäyttöön. Rengaskoko on sama kuin Hondan aavikkokilpureissa, eli edessä 21-tuumainen ja takana 18-tuumainen.  Kaksisylinterisen rivimoottorin lukemiksi ilmoitetaan 95 hv ja 98 Nm. Sen luvataan olevan erittäin taloudellinen, sillä 19 litran polttoainemäärän pitäisi riittää yli 400 kilometrin matkalle. Valittavissa on perinteisen vaihteiston lisäksi myös kaksoiskytkinvaihteisto, jota voi käyttää joko automaattina tai manuaalina ohjaustangon napeista. Perinteinen vaihdepoljin on saatavissa lisävarusteena.

Kawasaki ZX-10R

Kawasakin 1000-kuutioinen sportti on uudistettu kokonaan. Moottorin suurimmat muutokset ovat sylinterikannen kanavissa, isommissa venttiileissä sekä nokka-akselissa. Muutosten luvataan tuovan lisää erityisesti kierrosherkkyyttä sekä huipputehoa korkeilla kierroksilla ja voimaa keskialueella . Runkokin on uusi ja sen suurimpana muutoksena on emäputken paikan muuttaminen niin että painojakaumasta on saatu enemmän etupainoinen. Jousituksessa on ensimmäistä kertaa otettu katukäyttöön suoraan WSBK-kilpurista tuttua tekniikkaa.

KTM 1290 Super Duke GT

Viime vuoden sensaatio KTM 1290 Super Duke R saa rinnalleen paremmin pitkille matkoille sopivan GT-sisarmallin. Kuljettajan suojaksi asennettu säädettävä tuulilasi ja mukavampi satula miellyttävät kuljettajaa. Polttoainesäiliötä on kasvatettu 23 litraan. Vakiovarusteisiin kuuluvat luistonesto ja ajovakausjärjestelmä, kaarre-ABS-jarrut sekä lämpökahvat. Ilman kytkintä vaihteiden vaihdon mahdollistava vaihdeavustin on nyt myös vakiovaruste. Tehoksi ilmoitetaan 173 hevosvoimaa, väännöksi 144 newtonmetriä ja kuivapainoksi 205 kiloa. KTM lupaa GT:n tulevan markkinoille sopivasti ennen ajokauden 2016 alkua.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

KTM 690 Duke

690 Duken moottoria on pidetty tähän astikin markkinoiden tehokkaimpana yksisylinterisenä, mutta nyt siitä on kutiteltu vielä muutama hevosvoima lisää. Tehoksi ilmoitetaan 73 hevosvoimaa ja moottorin käyttökelpoisen kierrosalueen luvataan olevan entistä laajempi. Ohjausgeometriaan on tehty kevyitä muutoksia ja kuljettajan istuin muotoiltu uudelleen. Lisävarusteena tarjotaan ”Track Pack” -varustepakettia, joka sisältää kaksi tehokarttaa (road ja rain) sekä luistoneston ja luistokytkimen.

Triumph Bonneville T120

Triumph uudistaa kerralla koko retromallistonsa. Pienin 900-kuutioinen kantaa nimeä Street Twin ja urheilullisin cafe racer -tyyppinen versio nimeä Thruxton. Perusmalliksi voidaan nimetä Bonneville T120. Sen moottori on nyt 1200-kuutioinen parallel twin. Vääntöä ilmoitetaan olevan 105 newtonmetriä jo 3100 kierroksella, mikä on 54 prosenttia enemmän kuin vanhassa T100-mallissa. Uutuusmallistoon brittivalmistaja tarjoaa yli 470 erilaista customointiosavaihtoehtoa, jolla jokainen omistaja voi muokata omasta pyörästään yksilöllisen. Varusteita myydään myös valmiina paketteina, jolloin esimerkiksi Scramblerin tai Cafe Racerin rakentaminen onnistuu vain yhden rastin tekemisellä varustelistaukseen pyörän ostovaiheessa.

Yamaha XSR900

Yamaha laajentaa XSR-retromallistoaan ylöspäin. 700-kuutoinen malli saa rinnalleen MT-09-malleista tutulla kolmisylinterisellä rivimoottorilla varustetun version. Kuljettajan valittavissa on kolme tehokarttaa ja myös luistonesto on säädettävissä. Luistonkytkin on vakiovaruste. Alumiinikoristeilla ja väritysellä ulkonäöstä on saatu puhdasoppisen retro, mutta suorituskyky on silti luokkansa kärkeä.

Lue myös: Yamaha MT-10, uutuus Japanin pimeältä puolelta.

Teksti: Janne Huhtala Kuvat: valmistajat

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat